elbert schreef:De besnijdenis wijst vooruit naar Christus (het vloeien van het bloed als betaling voor de zonden). De doop wijst terug naar Christus (de afwassing van de zonden door Hem).
Er is in Hem een doorgaande lijn tussen besnijdenis en doop.
De besnijdenis is samen met de andere wetten een eeuwige inzetting. Die is dus niet komen te vervallen met Golgotha.
+ de doop was al onderdeel van het OT, zonder daarmee in de plaats van de besnijdenis te komen. Johannes deed niets nieuws door mensen onder te dompelen in water. Je kon ook in het OT zowel gedoopt als besneden zijn. Ze zijn in geen geval elkaars plaatsvervanger of verlengde.
Maja de Bij schreef:We worden niet gedoopt omdat we daar voor kiezen, maar omdat de Heere het beveelt van Zijn kinderen.
Het Avondmaal is ook een beveling. "Doe dit...". Waarom wordt daar dan wel een
persoonlijke keuze (belijdenis) aan gehangen en aan de doop niet?
Of pleit jij voor minderjarigen aan het Avondmaal?
parsifal schreef:Nog een opmerking over Handelingen 16. Let erop dat "geloof" in het enkelvoud staat en dat het zalig worden wordt betrokken op "gij en uw huis". Maja geeft het heel goed aan ook bij de kinderdoop het geloof eerst komt. Als deel van het huis wordt je gerekend in het geloof van de ouders. Daarom wees ik ook eerder op Deut 30:6.
Okay, interessante gedachtegang.
Dan volgt uit vers 34 dat ieder lid van het gezin gelovig is als het hoofd van het gezin gelovig is.
Dan volgt uit vers 32 dat ieder lid van het gezin zalig is als het hoofd van het gezin gelovig is.
Ik vind het vreemd. Je pa bepaald dus wat jij en je moeder geloven, en daarmee jullie eeuwige bestemming..?
Wel logisch dan dat je als andersgelovige uit je familie wordt gekicked (bijv christen uit moslimgezin) omdat 1 huis 1 geloof hoort te hebben, nl wat het hoofd van het gezin gelooft.
Toch vreemd
Maja de Bij schreef:Hoe kijken de voorstanders van de volwassenendoop eigenlijk aan tegen de doop van zwaar verstandelijk gehandicapte mensen ?
Dan kom je toch ook met de keuze voor Jezus in de problemen ?
Mogen die mensen dan ook nooit aan het avondmaal omdat ze geen belijdenis kunnen doen? (Niet dat ik ooit een zwaar verstandelijk gehandicapte heb aan zien gaan, maar goed)
Eric.
..