zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pim
Mineur
Mineur

Re: zondag

Berichtdoor Pim » 09 jun 2003 19:13

Als ik zo een aantal postings doorlees, lijkt het wel alsof veel mensen het idee hebben dat God in de hemel op zijn horloge zit te kijken, en bij iedereen die er een half uurtje naast zit met het beginnen of eindigen van de zondag, een strafpunt achter zijn naam schrijft. Volgens mij hoort het zo verplichte karakter van de zondag echt bij de oudtestamentische offerdienst, waarin Joden allerlei rituelen moesten uitvoeren, dagen moesten houden, en zelfs aparte melk- en vleeskeukens moesten hebben. Het stricte houden van de zondag doet mij hier altijd aan denken.

Ikzelf zie de zondag meer als een vrije dag, waarop je de gelegenheid hebt om naar de kerk te gaan, had wat mij betreft ook iedere willekeurige andere dag kunnen zijn. Op woensdag vergadert de Rotaryclub, op donderdag de voetbalclub, op maandag de vrouwenvereniging, en op zondag de gemeente. Zondag is voor mij de dag waarop je vrij bent, naar de kerk mag gaan, en het rustig aan kunt doen. Zeg nou zelf, het past toch helemaal niet in de vervulling van de oudtestamentische wet door Jezus' dood en opstanding, dat mensen vandaag nog zich zorgen maken over een minuutje meer of minder zondag? Dit is puur wetticisme, waar Go zelf ons nu juist van heeft willen bevrijden. Wie zijn wij dan om het ons moeilijk te maken, en daarbij het vervullen van de wet door Jezus eigenlijk te minachten?
Laatst gewijzigd door Pim op 09 jun 2003 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.

joris

Berichtdoor joris » 09 jun 2003 19:16

amen brother!

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 10 jun 2003 21:07

Een hele grappige discussie, die sommigen zeer serieus nemen. Het zal wel door mijn leeftijd komen (45), maar ik heb zelden zo'n onbelangrijke vraag gezien. Wat er achter ligt is natuurlijk wel van belang. Wanneer de zondag is aangebroken, wat doe je dan en wat laat je dan? Hoe geef je invulling aan een dag die anders is dan alle andere dagen?

Ik voor mij vind dat de zondag is bedoeld om te rusten en om in te gaan op de nodiging van de beierende klokken. Eigenlijk: om al die dingen te doen die los staan van het 'zes dagen zult gij arbeiden en uw werk doen'. En daarom blijft de tv uit, werk ik uitgebreid mijn mailtjes bij, ga ik een stukje fietsen in de natuur of vrijen met mijn vrouw (beide schieten er door de weeks weleens bij in :oops: ) of allebei :mrgreen: en probeer zodoende de accu op te laden voor de hectiek van de volgende 'zes dagen zult gij arbeiden...' En verder geloof ik dat ieder daar zijn eigen verantwoordelijkheid in heeft gekregen, en de zondag moet gebruiken in de volle verzekerdheid van zijn geloof. Als iemand dus in zomerse outfit wat vuiltjes uit zijn tuintje staat te trekken, dan is er geen haar op mijn hoofd die daar een waarde-oordeel over wil hebben.

Maar eerlijk is eerlijk, toen ik zelf 20 of zo was, dacht ik daar veel radicaler over. Dat zijn zo de voordelen van het ouder worden :wink: .

garry

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 10 jun 2003 23:09

Helemaal mee eens Garry! Maar soms moet je wel in discussie om het onbelangrijke ergens van aan te tonen :wink: ! Zelf ben ik overigens net 20 geweest, en ik ben toch niet erg radicaal op onzinnigheden dacht ik zo!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

zondag of sabbat

Berichtdoor groenrondballetje » 11 jun 2003 11:45

janneke schreef:Er wordt veel over gedicussierd...Wanneer begint de zondag voor/volgens jou?? Is dat exact om 12 uur, dus officieel gezien, of is dat zogauw je wakker wordt? En met welke van de 2 houden jullie rekening?

Ik denk dat je met deze discussie bedoelt de sabbath, de Bijbelse rustdag in de week.
Ik maak bewust dit onderscheid, omdat ik het belangrijk vind dat mensen een rustdag hebben en een sabbat voor hun relatie met God hebben. Voor de meeste mensen in Nederland is zondag de meest praktische dag, maar bv in de zorg voor de medemens is dit niet altijd nodig. En ook vrijwel elke predikant werkt op zondag. :oops:
In die gevallen is dus een andere rustdag praktischer. :!:
Het zou het ontwijken van het Bijbelsgebod tot het nemen van een rustdag zijn, om in die gevallen geen dag voor God te nemen, omdat je vind dat bv een dinsdag of een donderdag geen sabbat kan zijn.

Wanneer die dag begint?
Dat verschilt per persoon, afhankelijk van je dagindeling; als de dag later begint, eindigt de dag ook later. Ik denk dat het belangijker is hoe je die dag begint! Als je rustdag begint nadat ik 3 nachten niet geslapen hebt, is het meer een bijslaapdag dan een sabbat, en heb ik dus geen sabbat gehad ....

Hoe je die dag invult?
Dat verschilt per persoon, feestvieren in de 'mega-party' sfeer hoort voor mij niet bij een rustdag, maar sommige ontspanningsactiviteiten en bepaalde zorgactiviteiten wel, voor zover ze niet het idee van rust, ontspanning en een dag voor contact met God belemmeren.

Dit is overigens niet bedoelt om iemand mijn mening op te dringen, maar om je na te laten denken over je eigen sabbatsinvulling :!:
Het moet daarbij duidelijk zijn wat doe ik op mijn sabbat, waarom en voor Wie. :?:

John

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 12 jun 2003 11:14

Beste Janneke,

De Bijbelse rustdag en dag van ,daadwerkelijk, samenzijn is niet de zondag (de 1e dag van de week) maar de Sabbat. Jezus is Heer over de Sabbat en dan moeten we daar -ook- niet overheen lopen zoals Hij dat aan Zijn "trouwe" volgelingen openbaart.
Maar goed als je meent om de zon (aanbiddende) dag te moeten onderhouden is dat prima. Dan toch maak je een denkfout. De Vrijdag is de dag der voorbereiding op de Sabbat. Dus zou jou voorbereiding voor de 'zon-' dag zaterdag moeten zijn:

Boodschappen doen, Bijbelstudie voorbereiden, Gebedsstond houden en dan bij ZONSONDERGANG de 'Zon' dag inbidden en bij de zonsondergang, de volgende dag (zondag) weer afsluiten.
Ook de Sabbat (Zie de 10 geboden 4e gebod) loopt van Vrijdag avond zonsondergang to zonsondrgang op Sabbat en word asfgesloten met gebed en zegen voor de komende week (1e dag na de Sabbat, 2e dag na de Sabbat enz.) Als dus de 1e dag van de week, gezien wordt als 1e dag na de Sabbat. Waarom heeft de 'zon' dan zo'n ruime plaats in jouw hart, en wat voor een zin heeft dat dan, als Jezus Koninkrijk niet hebouwd wordt op aanbiding of verafgoding van geschapen zaken zoals de zon.

Genesis 2:3
Hij zegende die zevende dagen maakte hem tot een bijzondere, heilige dag, omdat Hij die dag Zijn scheppingswerk besloot.

en kijk nu eens wat de Here God zegt over de "zon-" dag

Deuteronomium 4:19
En kijk niet naar de hemel om de zon, de maan of de sterren te aanbidden, die de HERE voor alle volken op aarde heeft gemaakt.

Vriendelijke groet, Boudewijn

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 12 jun 2003 11:17

Beste Janneke,

De Bijbelse rustdag en dag van ,daadwerkelijk, samenzijn is niet de zondag (de 1e dag van de week) maar de Sabbat. Jezus is Heer over de Sabbat en dan moeten we daar -ook- niet overheen lopen zoals Hij dat aan Zijn "trouwe" volgelingen openbaart.
Maar goed als je meent om de zon (aanbiddende) dag te moeten onderhouden is dat prima. Dan toch maak je een denkfout. De Vrijdag is de dag der voorbereiding op de Sabbat. Dus zou jou voorbereiding voor de 'zon-' dag zaterdag moeten zijn:

Boodschappen doen, Bijbelstudie voorbereiden, Gebedsstond houden en dan bij ZONSONDERGANG de 'Zon' dag inbidden en bij de zonsondergang, de volgende dag (zondag) weer afsluiten.
Ook de Sabbat (Zie de 10 geboden 4e gebod) loopt van Vrijdag avond zonsondergang to zonsondergang op Sabbat en word afgesloten met gebed en zegen voor de komende week (1e dag na de Sabbat, 2e dag na de Sabbat enz.) Als dus de 1e dag van de week, gezien wordt als 1e dag na de Sabbat. Waarom heeft de 'zon' dan zo'n ruime plaats in jouw hart, en wat voor een zin heeft dat dan, als Jezus Koninkrijk niet gebouwd wordt op aanbiding of verafgoding van geschapen zaken zoals de zon.

Genesis 2:3
Hij zegende die zevende dagen maakte hem tot een bijzondere, heilige dag, omdat Hij die dag Zijn scheppingswerk besloot.

en kijk nu eens wat de Here God zegt over de "zon-" dag

Deuteronomium 4:19
En kijk niet naar de hemel om de zon, de maan of de sterren te aanbidden, die de HERE voor alle volken op aarde heeft gemaakt.

Vriendelijke groet, Boudewijn

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 jun 2003 11:19

1x is genoeg hoor :P :wink:

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 12 jun 2003 11:21

Inderdaad Ikke, maar 2x klicken en je hebt een double!
Boudewijn

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 12 jun 2003 11:25

Boudewijn schreef:Inderdaad Ikke, maar 2x klicken en je hebt een double!
Boudewijn
Beste Boudewijn, ben je bekend met de argumenten om niet de zaterdag maar de zondag als rustdag te nemen?

MvG,

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 12 jun 2003 12:11

Hallo Maarten,

Dank voor je reactie. Jazeker ben ik bekend met de argumenten om de Sabbat te onderhouden in plaats van de zondag. Zowel de zomdag alswel de Sabbat vertegenwoordigen een Rijk. Jezus is Heer over de Sabbat, welke -inprincipe- voor elk mens geldt. Echter de zondag is een heidense dag van aanbidding. Ik ben dus ook wel bekend met de argumenten om de zondag te onderhouden, maar dat vertegenwoordigd op geen enkele wijze een Hemels Koninkrijk of de weergave van Jezus zelf, dat Hij Heer is over de Sabbat. De zondag is aards (dus van de Overste der wereld) en de Sabat is Hemels, altijd geweest zelfs voor de Schepping van deze aarde. Lees het Onze Vader maar eens, dan kunnen we zien wat zijn "wil" is. Onderoek trouwens ook eens waarom en door wie de Sabbat veranderd is; op wiens gezag. Daar is een reden voor geweest, een argument, inderdaad. Maar ik stel me daar niet meer voor open. Omdat de Sabbat eeuwig is en de zondag verloren zal gaan met het Grote Babylon, dat in feite al is gescheid (Openbaring 14 8-10)
Ik zie geen redenen meer om de zondag te vieren als een Bijbelse rustdag, omdat die er wettelijk en moreel niet is, in het licht van een Hemels Koninkrijk en het voorbeeld van Jezus.

Boudewijn

zondag

Berichtdoor Boudewijn » 12 jun 2003 12:15

Beste Ikke 21 en Maarten,

Lees (nog) eens het stukje van groenrondballetje
Rups, daar zie je een aardige argumentatie; ik zelf zie daar wel aardige raakvlakken in m.b.t. mijn visie op zondag en Sabbat. Lees dat eens, dat zou je wellicht nog meer tot nadenken kunnen stemmen. Veel succes!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 12 jun 2003 12:26

Beste Boudewijn, je geeft er overduidelijk blijk van de argumenten NIET te kennen. Als ik er tijd voor vind zal ik een digitale versie opzoeken. Voor de duidelijkheid, het gaat hier om argumenten vanuit de Bijbel dat we niet meer de laatste maar de eerste dag van de week moeten houden.

Groet

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 12 jun 2003 12:31

Wat hulp voor Maarten:

Kijk ook eens op http://www.apologetique.org/nl/artikele ... de_dag.htm

Vooral de lijst met verwijzingen is zeer nuttig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: zondag

Berichtdoor Ikke21 » 12 jun 2003 12:32

Boudewijn schreef:Beste Ikke 21 en Maarten,

Lees (nog) eens het stukje van groenrondballetje
Rups, daar zie je een aardige argumentatie; ik zelf zie daar wel aardige raakvlakken in m.b.t. mijn visie op zondag en Sabbat. Lees dat eens, dat zou je wellicht nog meer tot nadenken kunnen stemmen. Veel succes!

Waarom ik nou weer, heb er niks mee te maken en heb ook geen reaktie gegeven :roll: :shock:

Terug naar “Archief”