Vasten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Vasten

Berichtdoor Marnix » 04 sep 2025 13:13

woutersebel schreef:Binnen het christendom zijn er ook veel verschillende meningen over God. Allah is overigens een vertaling van 'God'.
Je zou je inderdaad kunnen focussen op de verschillen, en dan heeft iedereen zijn eigen God.
We zouden ook kunnen zeggen dat Christenen een meningsverschil over Maria hebben bijvoorbeeld, of over een andere heilige.
Die groep zou je dan ook weer verder kunnen onderverdelen.

Dat is waar maar als ik in het woordenboek kijk wat de definitie van "god" is is de eerste definitie die ik tegenkom:

vereerd, bovennatuurlijk wezen; = godheid:

Dat ieder geloof een god heeft is en meerdere geloven dat bovennatuurlijk wezen "god" noemen, zeker in monotheïstische religies zegt natuurlijk nog niet alles. De vraag is dan op het dezelfde god is of een andere. Dan kan ik met een katholiek verschillen van mening verschillen maar kom ik wel op dezelfde God uit met verschillende visies op bepaalde vlakken maar ook met een heleboel overeenkomsten: Dezelfde Bijbel waarin Zijn Woorden staan en Hij laat zien wie Hij is. Dezelfde Zoon waardoor we uit genade worden gered. Dezelfde Geest die in ons wil wonen en werken. Met Allah ligt dat anders want die spreekt andere woorden (Koran, heeft geen zoon en gered word je niet uit genade maar door je goed genoeg aan de regels te houden. Dat is wel fundamenteler dan "het is hetzelfde alleen de accenten liggen wat anders". Het christendom kan niet zonder Christus, het wordt dan een totaal andere religie. En als een religie totaal anders is het lijkt het me logisch dat het dan ook over een totaal andere god gaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

woutersebel
Mineur
Mineur

Berichtdoor woutersebel » 08 sep 2025 14:55

Marnix schreef:Dat is waar maar als ik in het woordenboek kijk wat de definitie van "god" is is de eerste definitie die ik tegenkom:

vereerd, bovennatuurlijk wezen; = godheid:

Dat ieder geloof een god heeft is en meerdere geloven dat bovennatuurlijk wezen "god" noemen, zeker in monotheïstische religies zegt natuurlijk nog niet alles. De vraag is dan op het dezelfde god is of een andere. Dan kan ik met een katholiek verschillen van mening verschillen maar kom ik wel op dezelfde God uit met verschillende visies op bepaalde vlakken maar ook met een heleboel overeenkomsten: Dezelfde Bijbel waarin Zijn Woorden staan en Hij laat zien wie Hij is. Dezelfde Zoon waardoor we uit genade worden gered. Dezelfde Geest die in ons wil wonen en werken. Met Allah ligt dat anders want die spreekt andere woorden (Koran, heeft geen zoon en gered word je niet uit genade maar door je goed genoeg aan de regels te houden. Dat is wel fundamenteler dan "het is hetzelfde alleen de accenten liggen wat anders". Het christendom kan niet zonder Christus, het wordt dan een totaal andere religie. En als een religie totaal anders is het lijkt het me logisch dat het dan ook over een totaal andere god gaat.

Een paar dagen terug was ik toevallig een islamitsch boekje aan het lezen.
De Islam accepteerd Jezus wel degelijk als een profeet van God.
Ze gebruiken alleen een ander boek (de Koran) omdat ze vinden dat de bijbel te vaak veranderd is door mensen om nog van authentieke boodschap van God te functioneren.

Wat betreft het feit dat Allah geen 'kinderen/zonen' had is omdat ze de nadruk leggen op de alomtegenwoordige eenheid van God.
Zeggen dat God zonen heeft staat bij hen bekend als 'deelgenoten toekennen aan God', wat betekent dat je de alomtegenwoordige eenheid loochent.
In het Christendom wordt nogal eens de nadruk op de drie-eenheid, waaruit sommige concluderen dat de zoon losstaat van de andere twee van de drie-eenheid.

Wat dit betreft kunnen we hier de teksten van Jezus kopieeren en plakken, zoals 'wie mij heeft gezien, heeft de vader gezien' of 'dank God voor de woorden tijdens de erediensten (Paulus)'.
Christelijke theologie (Christian Theology 6th Ed An Introduction) beschrijft ook dat de drie een eenheid zijn van hetzelfde wezen.
In de Islam wordt de arabische term 'El Tawheed' gegeven voor het beschrijven van God's monotheistische eenheid.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2025 16:15

woutersebel schreef:Een paar dagen terug was ik toevallig een islamitsch boekje aan het lezen.
De Islam accepteerd Jezus wel degelijk als een profeet van God.
Ze gebruiken alleen een ander boek (de Koran) omdat ze vinden dat de bijbel te vaak veranderd is door mensen om nog van authentieke boodschap van God te functioneren.

Wat betreft het feit dat Allah geen 'kinderen/zonen' had is omdat ze de nadruk leggen op de alomtegenwoordige eenheid van God.
Zeggen dat God zonen heeft staat bij hen bekend als 'deelgenoten toekennen aan God', wat betekent dat je de alomtegenwoordige eenheid loochent.
In het Christendom wordt nogal eens de nadruk op de drie-eenheid, waaruit sommige concluderen dat de zoon losstaat van de andere twee van de drie-eenheid.

Wat dit betreft kunnen we hier de teksten van Jezus kopieeren en plakken, zoals 'wie mij heeft gezien, heeft de vader gezien' of 'dank God voor de woorden tijdens de erediensten (Paulus)'.
Christelijke theologie (Christian Theology 6th Ed An Introduction) beschrijft ook dat de drie een eenheid zijn van hetzelfde wezen.
In de Islam wordt de arabische term 'El Tawheed' gegeven voor het beschrijven van God's monotheistische eenheid.

Klopt, het meeste is me bekend. Maar mijn conclusie is dan dat we het toch over een andere religie hebben en over een andere god. Er is maar 1 weg tot de Vader en dat is door Jezus Christus. Maar je zou ook kunnen zeggen: van origine dezelfde God maar men is zulke verschillende dingen gaan geloven dat er twee totaal andere goden vereerd worden.

Maar goed, we dwalen wat af van het vasten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Tonny
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tonny » 08 sep 2025 16:41

Maar goed, we dwalen wat af van het vasten.

Tenzij we gezamenlijk gaan vasten om hier inzicht over te krijgen :wink:

(Dat was een grapje)
'En Hij zei tegen hen: Waarom bent u zo angstig? Hebt u dan geen geloof?'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2025 09:28

Tonny schreef:Tenzij we gezamenlijk gaan vasten om hier inzicht over te krijgen :wink:

(Dat was een grapje)

Dat kan met alle onderwerpen dus dan kunnen we hier on-topic blijven :-)

Terug naar “[Religie] - Open forum”