woutersebel schreef:Binnen het christendom zijn er ook veel verschillende meningen over God. Allah is overigens een vertaling van 'God'.
Je zou je inderdaad kunnen focussen op de verschillen, en dan heeft iedereen zijn eigen God.
We zouden ook kunnen zeggen dat Christenen een meningsverschil over Maria hebben bijvoorbeeld, of over een andere heilige.
Die groep zou je dan ook weer verder kunnen onderverdelen.
Dat is waar maar als ik in het woordenboek kijk wat de definitie van "god" is is de eerste definitie die ik tegenkom:
vereerd, bovennatuurlijk wezen; = godheid:
Dat ieder geloof een god heeft is en meerdere geloven dat bovennatuurlijk wezen "god" noemen, zeker in monotheïstische religies zegt natuurlijk nog niet alles. De vraag is dan op het dezelfde god is of een andere. Dan kan ik met een katholiek verschillen van mening verschillen maar kom ik wel op dezelfde God uit met verschillende visies op bepaalde vlakken maar ook met een heleboel overeenkomsten: Dezelfde Bijbel waarin Zijn Woorden staan en Hij laat zien wie Hij is. Dezelfde Zoon waardoor we uit genade worden gered. Dezelfde Geest die in ons wil wonen en werken. Met Allah ligt dat anders want die spreekt andere woorden (Koran, heeft geen zoon en gered word je niet uit genade maar door je goed genoeg aan de regels te houden. Dat is wel fundamenteler dan "het is hetzelfde alleen de accenten liggen wat anders". Het christendom kan niet zonder Christus, het wordt dan een totaal andere religie. En als een religie totaal anders is het lijkt het me logisch dat het dan ook over een totaal andere god gaat.