Jvslooten schreef:Als God zegt: ´´dit is Mijn verbond met hun dat Ik hun tot een God zal zijn en zij Mij tot een volk´´, dan is dat niet iets om te bagatelliseren..
mealybug schreef:ja, ook Paulus haalde dat nog eens aan, ''zij zijn het volk van de verbonden'' etc.... En over wie had Paulus het daar en toen?
Juist de joden.
Wij hebben dan wel deel aan dezelfde saprijke Wortel, maar we zijn en blijven de wilde olijf en niet de tamme.
Paulus schrijft daar inderdaad over, in de Romeinenbrief. Daar schrijft hij:
Romeinen 4:4-8
Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften. Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: (...) niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.
De positie van de heidenen vind je in bijv. in Efeze 2:
Efeze 2:11-12
Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt, dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte.
Wat kunnen we dus concluderen over wie Paulus het daar/toen had?
................................ (Invullen op de stippellijntjes)