waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zonder

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: waarom hebben we een verbonds leer nodig? kan het ook zo

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 08:40

Jvslooten schreef:Als God zegt: ´´dit is Mijn verbond met hun dat Ik hun tot een God zal zijn en zij Mij tot een volk´´, dan is dat niet iets om te bagatelliseren.. :?
mealybug schreef:ja, ook Paulus haalde dat nog eens aan, ''zij zijn het volk van de verbonden'' etc.... En over wie had Paulus het daar en toen?
Juist de joden.
Wij hebben dan wel deel aan dezelfde saprijke Wortel, maar we zijn en blijven de wilde olijf en niet de tamme.

Paulus schrijft daar inderdaad over, in de Romeinenbrief. Daar schrijft hij:

Romeinen 4:4-8
Zij zijn immers Israëlieten; voor hen geldt de aanneming tot kinderen en de heerlijkheid en de verbonden en de wetgeving en de eredienst en de beloften. Tot hen behoren de vaderen, en uit hen is, wat het vlees betreft, de Christus voortgekomen, Die God is, boven alles, te prijzen tot in eeuwigheid. Amen!
Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, want niet allen die uit Israël voortgekomen zijn, zijn Israël.
Ook niet omdat zij Abrahams nageslacht zijn, zijn zij allen kinderen. Maar: (...) niet de kinderen van het vlees zijn kinderen van God, maar de kinderen van de belofte worden als nageslacht gerekend.

De positie van de heidenen vind je in bijv. in Efeze 2:

Efeze 2:11-12
Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt, dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte.

Wat kunnen we dus concluderen over wie Paulus het daar/toen had?

................................ (Invullen op de stippellijntjes)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jan 2014 08:52

Jvslooten schreef:De positie van de heidenen vind je in bijv. in Efeze 2:

Efeze 2:11-12
Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt, dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte.

Wat kunnen we dus concluderen over wie Paulus het daar/toen had?

................................ (Invullen op de stippellijntjes)

eerst nog even verder lezen in Efeze 2:13-22
Geen letter over verbonden, maar een prediking van toegang voor iedereen, joden en heidenen.
Ook rept Paulus in Ef 3;2 met geen woord over verbonden, maar slechts over de bedeling der genade die hem gegeven is in ons.
Een Verborgenheid, een geheim zouden we tegenwoordig zeggen, dat van alle eeuwen verborgen is geweest.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 09:11

mealybug schreef:eerst nog even verder lezen in Efeze 2:13-22
Geen letter over verbonden, maar een prediking van toegang voor iedereen, joden en heidenen.
Ook rept Paulus in Ef 3;2 met geen woord over verbonden, maar slechts over de bedeling der genade die hem gegeven is in ons.
Een Verborgenheid, een geheim zouden we tegenwoordig zeggen, dat van alle eeuwen verborgen is geweest.

Prima, we lezen even verder.

Efeze 2:13-22
11 Bedenk daarom dat u die voorheen heidenen was in het vlees en die onbesnedenen genoemd werd door hen die genoemd worden besnijdenis in het vlees, die met de hand gebeurt,
12 dat u in die tijd zonder Christus was, vervreemd van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld.
13 Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen.
14 Want Hij is onze vrede, Die beiden één gemaakt heeft. En door de tussenmuur, die scheiding maakte, af te breken,
15 heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees tenietgedaan, namelijk de wet van de geboden, die uit bepalingen bestond, opdat Hij die twee in Zichzelf tot één nieuwe mens zou scheppen en zo vrede zou maken,
16 en opdat Hij die beiden in één lichaam met God zou verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
17 En bij Zijn komst heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd aan u die veraf was, en aan hen die dichtbij waren.
18 Want door Hem hebben wij beiden door één Geest de toegang tot de Vader.
19 Zo bent u dan niet meer vreemdelingen en bijwoners, maar medeburgers van de heiligen en huisgenoten van God,
20 gebouwd op het fundament van de apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus Zelf de hoeksteen is,
21 en op Wie het hele gebouw, goed samengevoegd, verrijst tot een heilige tempel in de Heere;
22 op Wie ook u mede gebouwd wordt tot een woning van God, in de Geest.

Als je mij niet gelooft, hoop ik dat je Paulus wel gelooft: Zonder de verbonden van de belofte is er geen hoop (v. 12). Ik ga mijn vraag niet nog een keer stellen, maar volgens mij is het antwoord inmiddels wel duidelijk.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jan 2014 09:29

Jvslooten schreef:Als je mij niet gelooft, hoop ik dat je Paulus wel gelooft: Zonder de verbonden van de belofte is er geen hoop (v. 12). Ik ga mijn vraag niet nog een keer stellen, maar volgens mij is het antwoord inmiddels wel duidelijk.

Je verdraait heel geniepig het verleden tijd wat Paulus gebruikt naar tegenwoordige tijd.
Zonder de verbonden en het burgerschap Israels WAS er geen hoop.
Dat was toen het voorhang nog niet gescheurd was.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 09:43

Jvslooten schreef:Als je mij niet gelooft, hoop ik dat je Paulus wel gelooft: Zonder de verbonden van de belofte is er geen hoop (v. 12). Ik ga mijn vraag niet nog een keer stellen, maar volgens mij is het antwoord inmiddels wel duidelijk.
mealybug schreef:Je verdraait heel geniepig het verleden tijd wat Paulus gebruikt naar tegenwoordige tijd.
Zonder de verbonden en het burgerschap Israels WAS er geen hoop.
Ó zo geniepig.. 't is wat hé, met die vervelende gereformeerden. Knijpen allemaal de kat in 't donker. 8-[
Lees asjeblieft gewoon één vers verder. Maar nu, in Christus Jezus, bent u, die voorheen veraf was, door het bloed van Christus dichtbij gekomen. Snap je het nog? Jij, mealybug, die voorheen vervreemd was van het burgerschap en de verbonden (v. 12), bent nu door het bloed van Christus (Je weet wel, het bloed van het Nieuwe Verbond)dichtbij gekomen (v. 13), eveneens diegenen die reeds dichtbij waren (v. 17).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 09:50

Zonder de verbonden en het burgerschap Israëls WAS er geen hoop.
Even voor de duidelijkheid: dit klopt dus niet. Als je gewoon leest wat er staat WAS er geen hoop in de tijd dat u zonder Christus was.

Efeze 2:11-13
Bedenk daarom ... dat u in die tijd (dat u) zonder Christus was, (u) vervreemd (was) van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld. Maar nu, in Christus Jezus..

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jan 2014 10:06

Jvslooten schreef:Even voor de duidelijkheid: dit klopt dus niet. Als je gewoon leest wat er staat WAS er geen hoop in de tijd dat u zonder Christus was.

Efeze 2:11-13
Bedenk daarom ... dat u in die tijd (dat u) zonder Christus was, (u) vervreemd (was) van het burgerschap van Israël en vreemdelingen wat betreft de verbonden van de belofte. U had geen hoop en was zonder God in de wereld. Maar nu, in Christus Jezus..

Voor alle duidelijkhied:
Jezus was gekomen voor het verlorene, zijn volk de israelieten.
Pas nadat het volk Israel als volk Hem niet had aangenomen, nadat Stefanus door hen gestenigd was, en de apostelen zich tot de heidenen wendden, werd het geheimenis aan Paulus geopenbaard voor het reddingsplan der heidenen.

En dat gaat volgens mij buiten het belang van een verbond om wat gebaseerd is op een bloedlijn, maar een geestelijk verbond, wat gebaseerd is op geloof, persoonlijk geloof.
Geloof, waar geen ritueel meer op van toepassing is, dat zijn de oude zaken die door Hem aan het kruis genageld zijn.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 jan 2014 11:50

mealybug schreef:En dat gaat volgens mij buiten het belang van een verbond om wat gebaseerd is op een bloedlijn,
Is het verbond gebaseerd op een bloedlijn, of is het zo dat het oude verbond er in de eerste plaats was voor een bepaalde bloedlijn waarin geloof net zo noodzakelijk was als later?
Een subtiele misser heeft hier grote gevolgen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 12:04

mealybug schreef:Voor alle duidelijkheid:
Jezus was gekomen voor het verlorene, zijn volk de israelieten.
Voor alle duidelijkheid: Ik begrijp niet waar die aandrang vandaan komt om de vrije genade van God zo te versmallen. Alleen maar omdat de verbondsleer je niet aanstaat? Al voordat God de aarde schiep stond vast waarvoor Crhistus kwam, en dat waren echt niet alleen de Israëllieten hoor. De HEERE heeft tegen Mij gezegd: U bent Mijn Zoon, Ík heb U heden verwekt. Eis van Mij en Ik zal U de heidenvolken als Uw eigendom geven, de einden der aarde als Uw bezit.

Kijk maar wat Paulus schrijft:

Efeze 1:7-12
In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade,
die Hij ons overvloedig geschonken heeft, in alle wijsheid en bedachtzaamheid,
toen Hij ons, overeenkomstig Zijn welbehagen, dat Hij in Zichzelf voorgenomen had, het geheimenis van Zijn wil bekendmaakte,
om in de bedeling van de volheid van de tijden alles weer in Christus bijeen te brengen, zowel wat in de hemel als wat op de aarde is.
In Hem zijn wij ook een erfdeel geworden, wij, die daartoe voorbestemd waren, naar het voornemen van Hem Die alle dingen werkt overeenkomstig de raad van Zijn wil,
opdat wij tot lof van Zijn heerlijkheid zouden zijn, wij, die al eerder onze hoop op Christus gevestigd hadden.

mealybug schreef:Geloof, waar geen ritueel meer op van toepassing is, dat zijn de oude zaken die door Hem aan het kruis genageld zijn.
Doop en avondmaal maar afschaffen dan?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jan 2014 14:20

elbert schreef:Is het verbond gebaseerd op een bloedlijn, of is het zo dat het oude verbond er in de eerste plaats was voor een bepaalde bloedlijn waarin geloof net zo noodzakelijk was als later?
Een subtiele misser heeft hier grote gevolgen.

Zij (de joden) die onder het oude verbond waren, waren onder de wet.
Die wet leerde hen dat ze deze niet konden houden en geen enkele van hen is dat dan ook ooit gelukt.
Werd iemand ooit gerechtvaardigd uit de werken der wet?

De wet was de tuchtmeester totdat Jezus kwam.
Als het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.
''Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Jezus Christus.
Jezus is de vervulling van de verbondsbelofte,
Er treedt een heel ander, nieuw tijdperk in werking.
Het oude is de verdwijning nabij, zegt Jezus zelf al.

Wat bedoel je precies met een subtiele misser?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 14:33

Ik krijg zomaar het idee dat je twee verbonden door elkaar haalt.. wat versta je onder ''het oude verbond''? Misschien is het handig als je er iedere keer even bij vermeld of je het Adamitisch, het Noaitisch, het Abrahamitisch of het Sinaïtisch verbond bedoeld. Je kan niet zomaar alles op een hoop vegen namelijk.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jan 2014 14:46

Jvslooten schreef:Ik krijg zomaar het idee dat je twee verbonden door elkaar haalt.. wat versta je onder ''het oude verbond''? Misschien is het handig als je er iedere keer even bij vermeld of je het Adamitisch, het Noaitisch, het Abrahamitisch of het Sinaïtisch verbond bedoeld. Je kan niet zomaar alles op een hoop vegen namelijk.

Hij die als Enige ooit de wet heeft gehouden en deze kon houden envoor ons Hogepriester is, geeft overvloedig genade aan hen die in Hem geloven.
Alles wat daar bij komt is onnodige ballast.
Een ''verbondsleer'' is dus niet ''nodig'' om tot Hem te komen, toch?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 14:49

mealybug schreef:Een ''verbondsleer'' is dus niet ''nodig'' om tot Hem te komen, toch?
De leer niet maar het wezen wel.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 jan 2014 14:55

Jvslooten schreef:De leer niet maar het wezen wel.

En in gewoon nederlands....?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 jan 2014 15:12

Jvslooten schreef:De leer niet maar het wezen wel.
mealybug schreef:En in gewoon nederlands....?
Ik zie in bovenstaande zin zeven hele normale Nederlandse woorden hoor.. daar is geen woord Afrikaans bij :mrgreen:

Terug naar “Archief”