Zonder wedergeboorte geen geloof.
En zonder wedergeboorte geen deel aan het Nieuwe Verbond.
Moderator: Moderafo's
Zonder wedergeboorte geen geloof.
Zonder wedergeboorte geen geloof.
En zonder wedergeboorte geen deel aan het Nieuwe Verbond.
En zonder deel aan het Nieuwe Verbond geen redding. Vreselijk als je je kind verliest, dan is het reddeloos verloren. Hadden we beter het oude, betere verbond kunnen houden.....
Nee, dat denk ik niet, maar het is wel de consequentie van je eigen zienswijze. Zie ook de bijdrage van alexander91.1a2b3c schreef:Tot zo'n conclusie kun je komen als je denkt dat alles alleen draait om het behoud van mensen.
Ze worden (volgens jou en anderen) ongelovig geboren en daarom gaan ze (volgens de teksten die ik heb genoemd) dus verloren. Om dezelfde reden doop je geen kinderen: ze kunnen niet geloven en dus...1a2b3c schreef:We kunnen zelf ook bedenken dat baby's niet kunnen geloven en ook niet ongelovig kunnen zijn.
In Rom. 2 staat slechts dat ze zichzelf tot wet zijn. En in Rom. 3 staat dat alle mensen zondaars zijn en dat niemand rechtvaardig is buiten het geloof in Jezus Christus. Dus ja, ze worden geoordeeld naar hun werken, maar ik zou maar oppassen met te zeggen dat ze dus behouden zijn op grond van die werken.1a2b3c schreef:Geloof of ongeloof is ook niet van toepassing op mensen die het evangelie nooit hebben gehoord, zij worden geoordeeld naar hun werken, naar het licht dat ze hadden. Rom.1 en 2.
Dat hebben we wel: Rom. 5:12.1a2b3c schreef:Verder hebben wij niet in Adam gezondigd
Dat zegt de tekst dus niet alleen: we zijn zowel schuldig als slachtoffer van onze eigen schuld.1a2b3c schreef:Rom. 5:19 zegt dan ook niet dat ‘door de overtreding van één (Adam) velen in hem gezondigd hebben’, maar ‘ ... velen tot zondaars gesteld zijn’.
Deze tekst zegt gewoon dat Adam door zijn overtreding zijn gehele nageslacht in de slavernij van de zonde heeft gevoerd.
Het probleem met de zondige aard van mensen is, dat dat alleen al ons schuldig maakt voor God. Op grond daarvan moet Hij ons veroordelen, tenzij we door Zijn gerechtigheid vrijgesproken worden. Jezus is inderdaad het antwoord, maar dan alleen middels het verbond: door Zijn werk alleen.1a2b3c schreef:Ik heb nergens beweerd dat we niets weten over de aard van mensen, maar dat we niets weten over de keuzes die ze gaan maken. Baby's hebben noch goede noch verkeerde keuzes gemaakt, en je weet tevoren NIET of ze al dan niet gaan geloven.
In zekere zin wel: Ananias en Safira, Simon de tovenaar enz. Ze hoorden bij de gemeente, waren gedoopt en bleken uiteindelijk niet wedergeboren te zijn. Aan de vrucht kent men de boom, nietwaar.1a2b3c schreef:Dus je kunt bij God en de Gemeente horen zonder wedergeboren te zijn? Waar in de Bijbel kan ik dat vinden?
Marnix schreef:Uit het feit dat kinderen van gelovigen heilig zijn... en wat dat inhoudt weet je blijkbaar niet.
Wat het verbond met Abraham betreft, Gods sloot zijn verbond met mensen en hun kinderen. Dat was inderdaad geen garantie voor behoud omdat ze als ze opgroeiden dat verbond konden houden of verbreken. Maar ik geloof dat als ze jong stierven, voordat ze zelf konden gaan geloven, ze wel door dat verbond behouden waren. Ze waren namelijk wel als kinderen in het verbond dat God met hen sloot. Daar was de besnijdenis het teken van. En in jouw nieuwe verbond is dat niet meer zo. Geen wedergeboorte, geen verbond en dus geen redding. Over onbijbelse gedachten gesproken.....
Boaz schreef:Zonder wedergeboorte geen deel aan het Nieuwe Verbond.
Dus je kunt bij God en de Gemeente horen zonder wedergeboren te zijn? Waar in de Bijbel kan ik dat vinden?
In zekere zin wel: Ananias en Safira, Simon de tovenaar enz. Ze hoorden bij de gemeente, waren gedoopt en bleken uiteindelijk niet wedergeboren te zijn. Aan de vrucht kent men de boom, nietwaar.
Niet met m'n woorden aan de haal gaan svp. Nergens heb ik gezegd dat een baby die leeft gered is.alexander91 schreef:Ook zonder de gedachte dat alles alleen draait om het behoud van mensen kom je tot die conclusie. Het gaat er hier om dat we het hebben over het onderwerp: in de hemel komen, en dan gericht op kinderen. Om in de hemel te komen (en dus niet voor eeuwig verloren te gaan), lijkt het dus beter dat een mens als baby sterft, omdat er dan nog alverzoening is. De lijn doortrekkend: zodra de baby volwassen is, kan deze door ongeloof zichzelf laten veroordelen en van een geredde toestand naar een verloren toestand toewerken.
Ook al zijn ze behouden ze hebben nooit de kans gehad iets voor Hem te kunnen doen ( N.B. NIET met betrekking tot het behoud!!!)alexander91 schreef:De praktijk laat zien dat niet 100% van de volwassenen gelooft, en dus wordt niet 100% behouden, in tegenstelling tot een 100% behoudenis voor alle babies. Of je dus weinig of veel nadruk legt op het behoud van mensen, de conclusie is en blijft, dat voor het behoud van een baby, het beter is om te sterven
Nogmaals: ik heb gezegd "ik denk .... enz". Ik heb aangegeven vanuit de Bijbel waarom ik dat denk.alexander91 schreef:Of we moeten de zekere stelling laten varen dat alle vroeggestorven kinderen behouden blijven. Netzoals dat we (in mijn ogen) er niet vanuit mogen gaan dat heidenen behouden worden die sterven en nog nooit van Christus hebben gehoord, denk ik dat we ook geen alverzoening voor vroeg-gestorven kinderen met zekerheid kunnen onderbouwen. We kunnen het hopen en we kunnen eventueel proberen een zekerheid dat dergelijke personen zeker verloren gaan af te zwakken, maar niet de zaak omkeren en zekerheid van redding te bepalen.
Dat staat er toch: omdat wie hij tevoren heeft willen kennen hij ook tevoren heeft bestemd tot mede-gestalten van het beeld van zijn zoon (Naardense Vertaling)alexander91 schreef:Daarnaast wil ik wat verder op Rom 8:29 ingaan mbt dit onderwerp. Als het doel van behoudenis is het aan Jezus gelijkvormig worden is, dan is dat veeleer een argument dat vroeggestorven kinderen verloren gaan, dan dat ze behouden worden. Namelijk, omdat een vroeggestorven kind niet gelijkvormig is kunnen worden aan Hem (op deze aarde en in deze tijd). Daarnaast zie ik niet zo 123 hoe in Rom 8:29 staat dat het doel van de behoudenis gelijkvormigheid aan Christus is. Ik lees het veel meer als een consequentie of belofte (oid), maar niet als een doel die God zou hebben. Hoe haal je die conclusie uit die zin?
En dat 'daarom' slaat ook weer op wat ervoor staat: 5 Laat die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was.alexander91 schreef:En ook vwb de tekst uit Fil 2, daar lees ik voor het stuk dat je quote: "Daarom, mijn geliefden, zoals u altijd gehoorzaam geweest bent, niet alleen zoals in mijn aanwezigheid, maar nu veelmeer in mijn afwezigheid, werk aan uw eigen zaligheid met vrees en beven,
13 want het is God, Die in u werkt zowel het willen als het werken, naar Zijn welbehagen.
14 Doe alle dingen zonder morren en meningsverschillen, 15 opdat...." Ik lees hier vooral dat Paulus deze christenen aanspoort om gehoorzaam en oprecht te zijn, maar niet dat dit het hoogste doel is. Zolang ze in deze wereld of tijd leven, is dat het doel van een gelovige, maar het hoofddoel komt nog, en dat heeft te maken met het behoud: eeuwig bij God kunnen zijn, tot Zijn eer.
Het ging om de gemeente van Jeruzalem. Net zoals toen kijken we niet het hart aan, maar kijken we naar wie er uiterlijk tot deze gemeente behoort. Daartoe horen dus de volwassen gelovigen en hun kinderen.Boaz schreef:Ik zou niet zover willen gaan dat Ananias en Safira niet gelovig waren, omdat zij deze zonde begingen. daar durf ik niet over te oordelen. En of ze bij de gemeente hoorden, weten we dus ook niet, we weten wel dat ze bij een gemeente hoorden, net zoals een ker 1000 leden kan hebben maar waarvan niet iedereen wedergeboren is en echt gelooft.
Het ging om de gemeente van Jeruzalem. Net zoals toen kijken we niet het hart aan, maar kijken we naar wie er uiterlijk tot deze gemeente behoort. Daartoe horen dus de volwassen gelovigen en hun kinderen.
Dat is de conclusie die jij voor me invult, ik sta daar niet achter.elbert schreef:Nee, dat denk ik niet, maar het is wel de consequentie van je eigen zienswijze. Zie ook de bijdrage van alexander91.
Lees nou eens goed, ik heb meerdere keren gezegd dat ze niet kunnen geloven EN niet ongelovig kunnen zijn. Ze worden dus niet als een gelovige of ongelovige geboren.elbert schreef:Ze worden (volgens jou en anderen) ongelovig geboren en daarom gaan ze (volgens de teksten die ik heb genoemd) dus verloren. Om dezelfde reden doop je geen kinderen: ze kunnen niet geloven en dus...
Allebei m.i. geloven is vertrouwen en daarnaar handelen. Natuurlijk is een baby afhankelijk, maar daarom nog geen gelovige.elbert schreef:Maar in dit verband is het goed om na te denken over de vraag: "Wat is geloof nu eigenlijk?". Is dat een bepaalde overtuiging hebben en daarnaar handelen of is het een kwestie van "vertrouwen in", "steunen op" en "afhankelijk zijn van"? En als het het laatste is (dat is het uiteraard), kun je dan niet zeggen dat een baby, doordat het met zijn ouders afhankelijk is van Christus, ook als gelovige behandeld mag worden? Wat mij betreft (en de kerk van 20 eeuwen) wel.
Hele diepe zucht (ik wordt er een beetje moe van om elke keer te zeggen wat ik NIET zeg). Ik zei niet dat ze behouden zijn op grond van hun werken. Ik heb gezegd dat ze worden geoordeeld naar hun werken, en naar het licht dat ze hadden.elbert schreef:In Rom. 2 staat slechts dat ze zichzelf tot wet zijn. En in Rom. 3 staat dat alle mensen zondaars zijn en dat niemand rechtvaardig is buiten het geloof in Jezus Christus. Dus ja, ze worden geoordeeld naar hun werken, maar ik zou maar oppassen met te zeggen dat ze dus behouden zijn op grond van die werken.
Verkeerd vertaald: Naardense Vertaling: Daarom, zoals door één mens de zonde de wereld is binnengekomen en door de zonde de dood, zo is ook tot alle mensen de dood door-gekomen, aangezien allen gezondigd hebben. N.B.G: Omdat allen gezondigd hebben ...elbert schreef:Dat hebben we wel: Rom. 5:12.
Rom. 5:12 Daarom, zoals door één mens de zonde in de wereld is gekomen, en door de zonde de dood, en zo de dood over alle mensen is gekomen, in wie allen gezondigd hebben.
Er staat nergens dat we schuld erven, wel dat we de zondige natuur erven. Ezechiel 18: 20 De ziel, die zondigt, die zal sterven; de zoon zal niet dragen de ongerechtigheid des vaders, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid des zoons;elbert schreef:Dat zegt de tekst dus niet alleen: we zijn zowel schuldig als slachtoffer van onze eigen schuld.
Ik heb al een paar aangehaald dat we geoordeeld worden naar onze daden. Opb. 20:12, Rom.2:6.elbert schreef:Het probleem met de zondige aard van mensen is, dat dat alleen al ons schuldig maakt voor God. Op grond daarvan moet Hij ons veroordelen, tenzij we door Zijn gerechtigheid vrijgesproken worden. Jezus is inderdaad het antwoord, maar dan alleen middels het verbond: door Zijn werk alleen.
Iemand die niet wedergeboren is hoort NIET bij de Gemeente (= lichaam van Christus), ook niet als hij/zij er doop/naam-lid van is.elbert schreef:In zekere zin wel: Ananias en Safira, Simon de tovenaar enz. Ze hoorden bij de gemeente, waren gedoopt en bleken uiteindelijk niet wedergeboren te zijn. Aan de vrucht kent men de boom, nietwaar.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten