Moderator: Moderafo's
mealybug schreef:Waarom , ook nu weer, haten en veroordelen velen nog steeds de mensen die hun belijdenis middels een bijbels teken, de doop door onderdompeling, willen verrichten?
Luther, de roomsen, de calvinisten, iedereen haat die mensen. WAAROM ?
rotterdam schreef:
Het probleem is niet de onderdompeling. De orthodoxen bedienen de doop aan de kinderen door onderdompeling.
Het probleem is veeleer het verwerpen van de kinderdoop.
Het is uiteraard vreemd dat, soms, dezelfde kerken die de volwassenendoop afwijzen in leesdiensten de preken Engelse oudvaders lezen en dat waren praktisch allemaal volwassenendopers.
Wie weet ? komen we ooit zover dat beide dopen in alle kerken worden erkend.
Dus dat Luthersen, de roomsen en de calvinisten ook de volwassenendoop gaan bedienen.
Het zou uiteraard prettig zijn als de "dopers" op hun beurt stoppen met overdopen.
rotterdam schreef:Het is uiteraard vreemd dat, soms, dezelfde kerken die de volwassenendoop afwijzen in leesdiensten de preken Engelse oudvaders lezen en dat waren praktisch allemaal volwassenendopers.
mealybug schreef:Predikers als Bunyan, Philpot, Spurgeon en Pink, waren allen overtuigde geloofsdopers.
Om die reden ook zien zij een aanwezig geloof als toegang tot de doop (alleen als gij van ganser harte gelooft) en is het voor hen geen overdoop, want alleen de doop op geloof van een bekeerde is een ware doop.
Het gaat er toch niet om zo dicht mogelijk bij Spurgeon, Philpot, Bunyan e.d. te staan? We moeten zo dicht mogelijk bij de Bijbel blijven.Speedy schreef:Dit is een argument wat ik vaker hoor, maar waar wel een vervolg aan gegeven moet worden. Aangezien Bunyan, Philpot, Spurgeon en Pink een hele andere uitverkiezingsleer hanteren dan over het algemeen bij hen die tegen de kinderdoop zijn. (Daarnaast lees Pink maar eens over de eigenschappen van God, inmiddels heb ik al diverse evangelicalen gesproken die dat verwerpen.) Heel hun visie is doordrenkt van hun denken t.a.v. de Anglicaanse kerk. Spurgeon heeft een preek gehouden tegen de kinderdoop en de redenen die hij daar in aangeeft, die zullen vele anti-kinderdopers niet voor hun rekening willen houden en dan blijkt opeens dat deze toch veel verder van Spurgeon afstaan.
Marnix schreef:Mee eens hoor. Maar nogmaals, met doop ligt dat vaak wel gevoelig en een gereformeerde kerk met volwassendoop bestaat in Nederland niet. Ik snap dat daar vraag naar is. Aan de andere kant heb ik ook een hekel aan de kerkelijke verdeeldheid in Nederland.
mealybug schreef:WAAROM ?
Je bedoelt een gereformeerde kerk die geen kinderen doopt.Marnix schreef:Mee eens hoor. Maar nogmaals, met doop ligt dat vaak wel gevoelig en een gereformeerde kerk met volwassendoop bestaat in Nederland niet. Ik snap dat daar vraag naar is.
janpep schreef:Als dissident schaap heb ik ook mijn vorige gemeente verlaten. Daarna las ik iets over psychologische manipulatie (zie b.v. http://www.psychologische-manipulatie.nl/Herkenning.html) en vervolgens een boekje over geestelijk misbruik in de gemeente (http://www.gideonboeken.nl/boeken/titel/subtiele-kracht-van-geestelijk-misbruik-de/terug/53/).
Ik schrok me te pletter van de mate waarin ik dingen herkende. Ik had er nooit op zo'n manier over gedacht of met argwaan of wantrouwen in de kerk gezeten.
Vervolgens krijg je het etiket "weggelopen, ontrouw schaap" achter je aan. Die krijgt de zwarte piet.
Er wordt vervolgens gedankt voor rust in de schaapskooi. Alles lijkt weer okee, WANT het blijft bij het oude vertrouwde. Slechts een schaap minder. Lag ook dwars. Laten we maar weer neuzelen over wel of geen drumstel, dat is veiliger.
janneke7337 schreef:Dat het niet bestaat is tot daaraan toe.
Dat ze mensen onder censuur plaatsen die de geloofsdoop voorstaan is verwerpelijk te noemen vind ik.
Waar moeten deze mensen dan heen die een reformatorische prediking voorstaan maar tegelijkertijd ook geloofsdoper zijn?
schelpje3 schreef:[In principe zijn al die mensen al gedoopt, of ze moeten op volwassen leeftijd krachtdadig zijn stilgezet en dan wordt je inderdaad alsnog gedoopt. Dat is geen enkel probleem, ook niet in de o.g.g.!
Overdopen wordt niet geaccepteerd en terecht.
Je kunt je niet laten ontdopen en als je ouders je ten doop hebben gehouden, is dat genoeg, het geldt voor je gehele leven.
mealybug schreef:Maar het is wel een gebod, wat we dus naast ons neerleggen?
Waarom , ook nu weer, haten en veroordelen velen nog steeds de mensen die hun belijdenis middels een bijbels teken, de doop door onderdompeling, willen verrichten?
Luther, de roomsen, de calvinisten, iedereen haat die mensen.
WAAROM ?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten