Moderator: Moderafo's
, , , , zijn alle mensen die in de middeleeuwen voordat de reformatie kwam voor een maria-altaartje knielden en dergelijke meteen eeuwig verloren? niet persee.. God ziet immers het hart...
maar dat betekende nog niet dat zulke dingen goed zijn.
TheKeimpe schreef:Misschien wordt TAF wel uit REFOWEB gezet als hij hier 95x dezelfde stelling neerzet
Dorah schreef:T.A.F. draaft misschien een beetje door, maar ik vind toch wel dat hij een punt heeft...
Pasker schreef:Dorah schreef:T.A.F. draaft misschien een beetje door, maar ik vind toch wel dat hij een punt heeft...
Welk punt bedoel je? Mogen heidenen geen kerstfeest vieren? Moeten heidenen zich zelf rechtvaardigen?
marin schreef:Heidense gebruiken leiden de mensheid af van Zijn Plan met de mensheid.
Heidense gebruiken en gewoonten in het christendom komen uit de rooms-katholieke kerk, die deze uit het heidendom heeft meegenomen. Het heidendom heeft zijn wortels in Babylon met een religie van mysteriën, die tot in de eindtijd zal blijven voortbestaan: Openbaring 17:5
En op haar voorhoofd was een naam geschreven, een geheimenis: het grote Babylon, moeder van de hoeren en van de gruwelen der aarde.
Satan, in de Bijbel soms de draak of de slang genoemd, is in feite de god van dit systeem.
Openbaring 13:4 en zij aanbaden de draak … Met het vieren van kerst en door ook de zondagsviering in de kerk wordt Satan aanbeden. Daar ligt de kern van de misleiding. De hele wereld wordt misleid! Openbaring 12:9
En de grote draak werd [op de aarde] geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem.
Satan wil met de Romeinse kalender en de daarop geprojecteerde heidense feesten de aandacht afleiden van Gods plan met de mensheid.
Een plan dat wordt uitgebeeld door Gods feesten, de bijbelse feesten.
hazelaar schreef:@ beste Aurelius,
Je punt wat betreft kerst vieren ben ik het mee eens! Maar je verhaal vervolgens over de R.K. kerk als de enige ware kerk doet anders ook vrij extremistisch aan....
(beetje off-topic)
Mag ik je in herinnering brengen dat ten tijde van de reformatie, bv Luther in eerste instantie helemaal niet de bedoeling had om uit de kerk te stappen? Met de 95 stellingen van Wittenberg wilde hij intern een discussie op gang brengen, omdat er veel misstanden door de eeuwen heen in de kerk waren geslopen. Ook daarvoor waren er mensen zoals Johannes Hus, de Waldenzen, die intern de kerk wilden hervormen. Zij echter werden vervolgd, gedood, uitgeroeid, omdat zij het gezag van de schrift boven het gezag en de leerstellingen van de kerk stelden.
Ik zou morgen lid worden van de R.K. Kerk als zij om eens wat punten te noemen:
- Jezus zouden zien als enige voorspraak en middelaar en Maria gewoon zien zoals zij was, een normaal mens, met ook evenals ieder ander de nodige zonden, die de bijzondere genade heeft gekregen, moeder van Jezus te zijn.
- Ze voluit met Paulus zou instemmen; rechtvaardigmaking alleen uit het geloof. Goede werken zijn geen "oorzaak" van rechtvaardigmaking, maar "vrucht" van rechtvaardigmaking (dus herroeping van het concilie van Trente)
- Als zij het gezag van de kerk, en vooral het gezag van de paus, weer onder het gezag zou stellen van de Schrift.
Die andere punten zoals de rijke beeld en schilderij cultuur in de kerk zijn voor mij wat minder bezwaarlijk. Ik snap wel dat er ten tijde van de reformatie afstand van is genomen vanwege de uitwassen hiervan.
Terug naar kerst; het is waar dat het i.t.t. Pasen en Pinksteren geen vervulling is van een joods feest. (Pascha de uittocht uit Egypte, de verlossing, het bloed aan de deurposten als bescherming, Pasen de verlossing van de zonde en de macht der zonde, de vergeving vanwege het bloed van Christus), (joodse Pinksterfeest, waar de eerstelingen van de oogst werden geofferd, ons Pinksterfeest waar de Heilige Geest de eerste gemeente van Jezus Christus sticht). Pasen en Pinksteren zijn voor mij ook wel belangrijker dan kerst. Maar daarom is het zeker wel goed om de geboortedag van onze Heere Jezus te gedenken. Wat een bijzonder moment dat Hij de grote, almachtige, eeuwige, heilige God naar de aarde kwam in de vorm van een hulpeloos klein baby'tje. Dat Hij Zijn heerlijkheid niet als een "roof" beschouwd heeft, maar de minste onder de mensen is geworden. Het joodse volk had al zijn tijdstippen om te gedenken (die hebben wij mensen, geleefd door de tijd nodig), laten wij dan ook de feestdagen gebruiken om in het bijzonder te gedenken, wat een goede God we hebben!
Ze voluit met Paulus zou instemmen; rechtvaardigmaking alleen uit het geloof. Goede werken zijn geen "oorzaak" van rechtvaardigmaking, maar "vrucht" van rechtvaardigmaking (dus herroeping van het concilie van Trente)
Pasker schreef:Bastiaan30: -Ze voluit met Paulus zou instemmen; rechtvaardigmaking alleen uit het geloof. Goede werken zijn geen "oorzaak" van rechtvaardigmaking, maar "vrucht" van rechtvaardigmaking (dus herroeping van het concilie van Trente)
Ben ik niet met je eens want door ons geloof worden we echt niet rechtvaardig want dan zou het geen genade maar verdiensten zijn.
Volgens mij worden wij pas rechtvaardig door de werken der Wet en onze liefde voor onze naaste.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten