jonge kinderen die worstelen met de zonden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BigSmile
Mineur
Mineur

Re: jonge kinderen die worstelen met de zonden

Berichtdoor BigSmile » 20 nov 2009 13:13

Het begrip ´nieuw hartje´ hoor je volgens mij alleen in de meer bevindelijke christelijke hoek gereformeerde gemeenten e.d.
In de vrijgemaakte kerk waar ik nu zit heb ik dat )helaas) nog nooit horen zeggen dat de kinderen aan de Heere moeten vragen om een nieuw hartje.
Tenminste dat is mijn ervaring.
Ik ben het er mee eens dat je een kind niet op jonge leeftijd moet opzadelen met hel en dood door schuld e.d. Maar je hebt beloofd bij de doop ze op te voeden in de waarheid, dus al naar gelang in met welke vragen ze komen, in welke fase ze zitten of wat er gebeurd moet je volgens ze ook die Bijbelse ´informatie´ niet onthouden. Mag je die niet onthouden, want het is een voluit Bijbelse boodschap. Maar de manier waarop is erg belangrijk denk ik.

Inderdaad zoals Jo´tje zegt wil Jezus ze een nieuw hartje geven, maar ze moeten Hem wel zoeken of weten te vinden.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 nov 2009 13:27

Maar wat is een nieuw hartje?

Als kind dacht ik dat ik op een gegeven moment wakker zou worden en dan zou ik een litteken zien omdat God dan mijn stenen hart had weggenomen en ik dan eindelijk een echt har zou krijgen. Dan zou ik aan het litteken kunnen zien wanneer het moment daar was dat God mijn hartje had veranderd.

Gelukkig had ik wel zo'n vertrouwen in God dat Hij mij geen pijn hierbij zou doen, dus kon ik elke avond met een gerust hart gaan slapen.

Ik vind dat je met zulke termen erg moet uitkijken. Leg gewoon uit wat werkelijk van ze verwacht wordt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 20 nov 2009 13:31

Ehh er wordt geleerd zeg maar, ook aan de kinderen, dat de doop geen automatische doorgang betekent naar de hemel. Dat het niet om het even is hoe je leeft. Daar is nog iets voor nodig om daar te komen zeg maar. De Heere Jezus in je hart? Je leven in Zijn handen leggen en Hem aannemen als jouw verlosser? Is een nieuw hartje niet hetzelfde als wedergeboren worden?

Ik ben ook geen theoloog, schiet me niet af als ik het mis heb :D

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 20 nov 2009 13:51

Als je tegen een kind alleen maar zegt dat het een nieuw hartje nodig heeft, dan sla je in mijn ogen nog de plank mis. Dat is wat ik er mee wilde zeggen ;)
We moeten veel beter opletten hoe we dingen aan kinderen vertellen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 20 nov 2009 14:02

Gerdien B. schreef:
Gelukkig had ik wel zo'n vertrouwen in God dat Hij mij geen pijn hierbij zou doen, dus kon ik elke avond met een gerust hart gaan slapen.

:mrgreen:
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 nov 2009 17:39

Ik vind sowieso de hele term 'een nieuw hartje moeten krijgen' niet kloppen. Ook niet als je er omheen vertelt wat er nog meer bij bekering hoort zeg maar.
Ik denk dat het belangrijker is om het kindje te leren dat de Here heel veel van je houdt, en het kind daarom ook heel veel van de Here mag houden, en elke avond vergeving mag vragen voor alle verkeerde dingen van die dag. In plaats van met nieuwe hartjes aankomen.
Ik denk dat ik sowieso niet zo op de wedergeboorte zou zitten met een kind (ik neem aan dat met een nieuw hartje wedergeboorte bedoeld wordt?). Maar meer op de dagelijkse bekering. Het over dat moelijke onderwerp wedergeboorte hebben kan altijd nog als ze ouder zijn.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 20 nov 2009 18:51

MissF schreef:Ik vind sowieso de hele term 'een nieuw hartje moeten krijgen' niet kloppen. Ook niet als je er omheen vertelt wat er nog meer bij bekering hoort zeg maar.
Ik denk dat het belangrijker is om het kindje te leren dat de Here heel veel van je houdt, en het kind daarom ook heel veel van de Here mag houden, en elke avond vergeving mag vragen voor alle verkeerde dingen van die dag. In plaats van met nieuwe hartjes aankomen.
Ik denk dat ik sowieso niet zo op de wedergeboorte zou zitten met een kind (ik neem aan dat met een nieuw hartje wedergeboorte bedoeld wordt?). Maar meer op de dagelijkse bekering. Het over dat moelijke onderwerp wedergeboorte hebben kan altijd nog als ze ouder zijn.

tja, niet iedereen wordt 20 of zo.
Gister nog met een vriend gesproken wiens dochtertje van 9 is overleden na een ongeluk.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 20 nov 2009 21:35

Tsja, en wordt de hemel zo'n kindje dan ontzegd als ze het principe wedergeboorte niet snapt?
(Niet respectloos bedoeld, een kind verliezen is verschrikkelijk!)
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 20 nov 2009 22:10

Idd Jo'tje, dat vraag ik me ook af.
De basis van het geloof is ook helemaal niet de wedergeboorte, maar het geloven in God zelf. En als mijn kindje al jong zegt dat hij in God gelooft, dan ben ik de meest gelukkige persoon op aarde. In plaats van dat hij elke avond huilend in zijn bedje ligt omdat hij bang is dat hij zoveel fout doet, dat is denk ik niet wat Jezus bedoelt met een kinderlijk geloof,
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 21 nov 2009 10:11

wat heftig Pannenkoek!

Ik lees hier in het topic verschillen tussen beleving in onze godsdienst. Dat maakt ook dat we er anders over denken. Maar ik vind het wel interessant om ook andere gedachten hierover te lezen. Ik voel veel voor wat pannenkoek en filia (toch?) zeggen. Ik vind juist dat je eerlijk moet zijn tegen kinderen (net zoals ik dat op seksueel gebied oid vind) omdat kinderen hier juist om vragen. En dan bedoel ik met eerlijk zijn: zeggen hoe het is zonder ze bang te maken of extra angst aan te jagen.
Voorbeeld: toen mijn tante verongelukte ben ik in huis geweest bij m'n oom en de kinderen. M'n neefje van 5 durfde eerst niet te kijken bij m'n tante en dat heb ik zo gelaten omdat ik hoopte dat hij zélf zou willen en niet omdat ik of iemand anders hem dwong. Op een gegeven moment wilde hij opeens met mij kijken (samen met zijn beer). Hij keek heel ernstig naar m'n tante (ze had wat zichtbare verwondingen) en zei: o mama heb bloed bij haar oor. Hierop zei ik: ja, als jij valt heb jij ook weleens bloed toch? Daar was hij tevreden mee en vroeg er nog eea op door. Ik vond het ook moeilijk, maar ik merkte wel dat als ik hem dingen op deze manier zei hij het prima oppikte zonder er bang van te worden. Kinderen denken nog zo logisch/praktisch.
Ik geloof dat kinderen een nieuw hartje moeten krijgen om bij de Heere te komen (en met dat bij de Heere komen bedoel ik: naar de hemel gaan). Ik heb het idee dat mensen denken dat pannenkoek gelijk vind dat kinderen niet met hun vragen etc. bij de Heere mogen komen, maar ik denk dat zij bedoelt dat kinderen zonder nieuw hart niet in de hemel komen. of niet pannenkoek?
Kinderen mogen juist wel in hun leven naar God toe met hun vragen etc. om een nieuw hart te vragen.
Het lijkt mij trouwens wel moeilijk om in het onderwijs te werken. Een verantwoordelijkheid tov kinderen. Dat voel ik op m'n werk ook.
Psalm 25:2 (ber.)

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 21 nov 2009 10:41

Jo'tje schreef:Tsja, en wordt de hemel zo'n kindje dan ontzegd als ze het principe wedergeboorte niet snapt?
(Niet respectloos bedoeld, een kind verliezen is verschrikkelijk!)

Nee zeker niet. De ouders en vele anderen mogen geloven dat het kind nu een betere plaats heeft. Als kleine kinderen sterven (gedoopt of niet) en het zijn gelovige ouders dan mag het kind naar de hemel. (staat zoiets niet in het doopsform. of zo??)
Ja en wat is klein? dat is soms lastig. Onze oudste van 14 weet heel goed waar je het over hebt. Is zij dan al zelf verantwoordelijk? Ik vind dit moeilijk

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 21 nov 2009 10:50

saartje schreef:wat heftig Pannenkoek!

Ik lees hier in het topic verschillen tussen beleving in onze godsdienst. Dat maakt ook dat we er anders over denken. Maar ik vind het wel interessant om ook andere gedachten hierover te lezen. Ik voel veel voor wat pannenkoek en filia (toch?) zeggen. Ik vind juist dat je eerlijk moet zijn tegen kinderen (net zoals ik dat op seksueel gebied oid vind) omdat kinderen hier juist om vragen. En dan bedoel ik met eerlijk zijn: zeggen hoe het is zonder ze bang te maken of extra angst aan te jagen.
Voorbeeld: toen mijn tante verongelukte ben ik in huis geweest bij m'n oom en de kinderen. M'n neefje van 5 durfde eerst niet te kijken bij m'n tante en dat heb ik zo gelaten omdat ik hoopte dat hij zélf zou willen en niet omdat ik of iemand anders hem dwong. Op een gegeven moment wilde hij opeens met mij kijken (samen met zijn beer). Hij keek heel ernstig naar m'n tante (ze had wat zichtbare verwondingen) en zei: o mama heb bloed bij haar oor. Hierop zei ik: ja, als jij valt heb jij ook weleens bloed toch? Daar was hij tevreden mee en vroeg er nog eea op door. Ik vond het ook moeilijk, maar ik merkte wel dat als ik hem dingen op deze manier zei hij het prima oppikte zonder er bang van te worden. Kinderen denken nog zo logisch/praktisch.
Ik geloof dat kinderen een nieuw hartje moeten krijgen om bij de Heere te komen (en met dat bij de Heere komen bedoel ik: naar de hemel gaan). Ik heb het idee dat mensen denken dat pannenkoek gelijk vind dat kinderen niet met hun vragen etc. bij de Heere mogen komen, maar ik denk dat zij bedoelt dat kinderen zonder nieuw hart niet in de hemel komen. of niet pannenkoek? Kinderen mogen juist wel in hun leven naar God toe met hun vragen etc. om een nieuw hart te vragen.
Het lijkt mij trouwens wel moeilijk om in het onderwijs te werken. Een verantwoordelijkheid tov kinderen. Dat voel ik op m'n werk ook.

Ja, ik heb het gevoel dat sommige lezers denken dat wij ze bang maken. Maar we wijzen onze kindern ( en onze zoon vorig jaar) juist op de liefde van Christus. "want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn enig geboren Zoon gegeven heeft opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven hebbe. Joh 3:16"

We wijzen onze kinderen er duidelijk op dat ze met al hun vragen en zorgen bij God mogen komen. Zeker vorig jaar toen onze zoon het moeilijk had. We hebben veel samen met hem gebeden, en ook gezegd dat als hij 's nachts angstig was hij zelf mocht/moest bidden. Hij had ene lijstje met Bijbelteksten aan zijn bed hangen. Als hij wakker was en er behoefte aan had kon hij die lezen, of zijn bijbeltje pakken. Hij kwam ook vaak uit bed. Toen hij voor school een vraag uit de catechismus moest leren werd hij rustig. Dat was vr en antw. 1. hij heeft hier veel troost uit mogen halen. Sinds die tijd ging het beter, en zagen we hem lang zamerhand opknappen.
Vr.1. Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven?
Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft, en alzo bewaart, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.

Terug naar “Archief”