Jazeker, lees maar even mee in het huwelijksformulier met daaronder de tekstverwijzingen:-petje af- schreef:Aragorn schreef:tante-tortel schreef:Want dat je onderdanig bent aan je man, hem hoogacht en respect voor hem hebt kan alleen in die liefde van de man tot de vrouw.
Dus daarin zit nooit het slaafse verborgen. Of het overheersen van een man. Want hij moet haar in liefde leiden.
En wat als je daar als man helemaal geen zin in hebt en liever een volkomen gelijkwaardige relatie hebt? En dat er gewoon wederzijds respect is ipv dat je vriendin/vrouw ontzag voor je heeft?
Aragorns vraag vind ik best reeel. Ik heb mijn man gevraagd en hij zegt tja onderdanig....doe mij maar gewoon een relatie de gelijkwaardig is. Wederzijds respect dus.
Is dat dan niet goed? Of is dat ook prima in het licht van de Bijbel?
De verhouding in het huwelijk
Wanneer Gods Woord spreekt over de onderlinge verhouding in het huwelijk, komt allereerst de eenheid naar voren. Man en vrouw zijn aan elkaar gegeven om elkaar aan te vullen en te dienen, niet om elkaar te overheersen. Immers, man en vrouw zijn naar het beeld van God geschapen1. Beiden delen in de liefde van Christus en beiden zijn erfgenamen van het eeuwige leven2. Dit alles vraagt in het huwelijk om wederzijds respect, waarbij de liefdevolle trouw de toon aangeeft.
Binnen deze eenheid hebben man en vrouw ook ieder een eigen plaats. De apostel Paulus brengt een diepe betekenis aan het licht, als hij hun relatie spiegelt aan die tussen Christus en zijn gemeente3.
Christus is het Hoofd van zijn gemeente en staat borg voor haar. Door Zichzelf helemaal te geven, heeft Hij haar liefgehad tot het uiterste. In navolging van Christus behoort de man met liefde en zelfverloochening hoofd te zijn van zijn vrouw. Als eerstverantwoordelijke moet hij haar voorgaan in het leven met de Here. Hij zal zorg dragen voor haar welzijn en haar geborgenheid geven.
De vrouw bewaart van haar kant de eenheid door recht te doen aan de plaats van haar man. Zoals de gemeente zich aan Christus toevertrouwt en zich door Hem laat leiden, zo moet de vrouw zich toevertrouwen aan haar man en hem volgen in het dienen van de Here. Zij zal hem helpen bij alle dingen die naar Gods wil zijn, en liefdevol het leven met hem delen.
Wanneer man en vrouw zo elkaar leren aanvaarden, leven zij niet ieder voor zichzelf. Zij zullen hoe langer hoe meer de eenheid van Christus en zijn gemeente weerspiegelen.
1 Gen. 1:27. 2 Ef. 5:21; Gal. 3:28. 3 Ef. 5:22-33.
Bron gkv.nl