Zondagsrust

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 17:08

Als Jezus op zondag is opgestaan, dan is Hij geen 3 dagen en 3 nachten in het hart der aarde geweest.

jawel hoor, dat is heel goed mogelijk. In één van de evangelieën wordt gesproken over 'laat na de sabatten'. Elke feestdag wordt namelijk ook beschouwd als een sabbat en het was Pascha. De eerste dag van de week was dus tevens de eerste dag na die drie sabatten na elkaar (Pascha en de 'gewone' sabbat).

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 17:42

biblebook schreef:Beste Rien 67,

amen broeder. ga heen en doe alzo.

Dank voor je bevestigende antwoord aangaande de Bijbelgedeelten die ik je voorhield.


waarmee ik overigens nog steeds geen concreet antwoord heb op de vraag die ik je stelde, namelijk of je de joodse feesten viert, in plaats van de christelijke en hoe je dat dan praktisch invult. Evenals het vieren van de sabbat. En hoe breng je dan de zondag door?
Laatst gewijzigd door Rien67 op 10 nov 2006 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 10 nov 2006 18:51

Rien67 schreef:
Als Jezus op zondag is opgestaan, dan is Hij geen 3 dagen en 3 nachten in het hart der aarde geweest.

jawel hoor, dat is heel goed mogelijk. In één van de evangelieën wordt gesproken over 'laat na de sabatten'. Elke feestdag wordt namelijk ook beschouwd als een sabbat en het was Pascha. De eerste dag van de week was dus tevens de eerste dag na die drie sabatten na elkaar (Pascha en de 'gewone' sabbat).


Degrondtekst heeft in elk geval niet de uitdrukking: Op de eerste dag der week, maar: Op een der sabatten. Het woordje 'eerste' wordt nergens gebruikt. De christelijke zondag is en blijft een misser!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 10 nov 2006 19:51

Op de derde dag is Hij opgestaan.
Dag 1, Goede Vrijdag: Jezus overleed. Hij was door de Vader verlaten.
Dag 2, Stille Zaterdag: Jezus ligt in het graf.
Dag 3, Pasen: Jezus is opgestaan.

Zo is het mij altijd geleerd. Er staat ook niet in de bijbel dat Hij 3 keer 24 uur in het graf heeft gelegen.
pobody's nerfect

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 20:03

De christelijke zondag is en blijft een misser!

Het zij zo, voorlopig zullen we het ermee moeten doen. Ik zie nog niet gebeuren dat kerkelijk Nederland de zondag op zal geven en daarvoor in de plaats sabbat zal vieren, u wel?

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 20:07

1 ¶ Laat na de sabbat, tegen het aanbreken van de eerste dag der week, ging Maria van Magdala en de andere Maria het graf bezien.


De Kanttekeningen bij de Statenvertaling verklaren dit als volgt:
Grieks(=grondtekst), laat der sabbaten; dat is, gelijk verklaard wordt {#Mr 16:1}, toen de sabbatdag voorbij was. Want door het woord sabbaten in het getal van velen wordt ook de sabbatdag of zevende dag verstaan, {#Mt 12:1 Hnd 13:14}.

2) eersten [dag]

Grieks, enen; dat is, eersten, gelijk verklaard wordt {#Mr 16:9}.

3) der week,

Grieks, der sabbaten; welk woord somtijds ook genomen wordt voor de gehele week; {#Mr 16:9 Joh 20:1 1Co 16:2}.


lijkt me dat hier toch wel degelijk de eerste dag der week bedoeld wordt...

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 10 nov 2006 20:12

Jo'tje schreef:Op de derde dag is Hij opgestaan.
Dag 1, Goede Vrijdag: Jezus overleed. Hij was door de Vader verlaten.
Dag 2, Stille Zaterdag: Jezus ligt in het graf.
Dag 3, Pasen: Jezus is opgestaan.

Zo is het mij altijd geleerd. Er staat ook niet in de bijbel dat Hij 3 keer 24 uur in het graf heeft gelegen.


Mattheus 12.40:'Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten'
Dat is 3x 24 uur!

Jezus stond dus niet op de christelijke zondag op, maar op een der sabatten.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 10 nov 2006 20:15

P. Strootman schreef:
Jo'tje schreef:Op de derde dag is Hij opgestaan.
Dag 1, Goede Vrijdag: Jezus overleed. Hij was door de Vader verlaten.
Dag 2, Stille Zaterdag: Jezus ligt in het graf.
Dag 3, Pasen: Jezus is opgestaan.

Zo is het mij altijd geleerd. Er staat ook niet in de bijbel dat Hij 3 keer 24 uur in het graf heeft gelegen.


Mattheus 12.40:'Want gelijk Jona drie dagen en drie nachten in de buik van het zeemonster was, zo zal de Zoon des mensen in het hart der aarde zijn, drie dagen en drie nachten'
Dat is 3x 24 uur!

Jezus stond dus niet op de christelijke zondag op, maar op een der sabatten.


Er staat niet 3 gehele dagen! De Heere Jezus is 's avonds begraven dus dat was al geen volledige dag!
Maar in datums gezien zijn het in totaal wel 3 dagen!

Vrijdagavond begraven, Hij moest nl. voor de joodse sabbat van het kruis gehaald zijn.
Sabbat in het graf
en de zondagmorgen opgestaan!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2924
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 10 nov 2006 20:18

Juist
pobody's nerfect

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 20:43

Jezus stond dus niet op de christelijke zondag op, maar op een der sabatten.


nee, het was ná de sabbat, tegen het aanbreken van de eerste dag.
Zie Mattheus 28:
1 ¶ Laat na de sabbat, tegen het aanbreken van de eerste dag der week, ging Maria van Magdala en de andere Maria het graf bezien.

De joden hadden een andere dagindeling als wij: van avond tot avond.

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 10 nov 2006 22:14

Als we uitgaan van dire dagen en nachten en er vanuitgaan dat Christus op vrijdagmiddag is gestorven en op zondagochtend is opgestaan komen we niet aan drie dagen en nachten. uurtjes van een dag voor een hele dag gaan nemen kan een oplossing lijken te zijn. maar dan hebben we maar 2 nachten. vrij-zat en zat-zon.
anderen zullen denken. moet je je hier dan nu nog druk om maken?
toch staat er duidelijk drie dagen en nachten. dus rara?

Uitleg over de drie dagen en nachten waar ik mij wel in kan vinden.
[bron:levend water.org].

[Christus is niet op Goede Vrijdag gekruisigd en begraven, zoals de traditie ons wil doen geloven. Als wij nauwkeurig de bijbelse feiten en gebeurtenissen in de Evangeliën volgen, dan komen wij tot de conclusie dat Christus op woensdagmiddag om 15.00 uur (onze tijd) is gestorven op het kruis en dat Hij zaterdag na 18.00 uur (onze tijd) is opgestaan.

We dienen ons in de eerste plaats te realiseren dat onze Romeinse tijdrekening verschilt van de Joodse tijdrekening. De Joodse dag begint 's avonds om 18.00 uur (onze tijd) met een nacht van 12 uur, gevolgd door een dag van 12 uur. Bijvoorbeeld, als het bij ons 19.00 uur in de avond is, dan is het volgens de Joodse tijdrekening 01.00 uur.

In de tweede plaats dienen wij rekening te houden met het feit dat het Pascha plaatsvond op de 14e Nisan of Abib, (Deut. 16:1) en het Feest van de ongezuurde broden op de 15e Nisan. In de avond, als de zon onderging aan het einde van de 14e Nisan werd het Pascha geslacht, (Deut. 16:6; 1 Cor. 5:7-8). Het Feest van de ongezuurde broden begon onmiddelijk na 18.00 uur, als de 15e Nisan aanbrak vlak na zonsondergang, zodat er geen tijdsruimte was tussen de dood van het lam, het sprenkelen van het bloed en het begin van het feest.

Zetten wij de bijbelse feiten op een rij, dan krijgen wij het volgende verloop van de drie nachten en dagen (de 15e, 16e en 17e Nisan), waarna Christus opstond.

Christus stond zaterdag na 18.00 uur (onze tijd) op oftewel op de eerste dag der sabbatsweken. Volgens de Joodse tijdrekening ving deze eerste dag van de sabbatten aan op zaterdag om 18.00 uur. Na 7 volle sabbatsweken + 1 dag brak de 50ste dag aan, penta, de Pinksterdag. ]
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Rien67

Berichtdoor Rien67 » 10 nov 2006 22:31

dat is inderdaad een goeie uitleg, lijkt me heel reëel.
maar hoe zit dat dan met die eerste dag der week? (ben nooit zo goed in rekenen... :roll: )

madel
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 20 sep 2006 20:25

Berichtdoor madel » 10 nov 2006 22:47

na zaterdag 18.00 begint de eerste dag der week, de zondag in ons geval.
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 12 nov 2006 11:13

Even nog wat feiten: Jesjoea at het Pascha (Pessach[lam]) met zijn leerlingen (Matth.26:17-19; Mark.14:12-16; Luk.22:7-15). Het Pascha werd in de namiddag van de 14e van de 1e maand (aviev - nisan) geslacht (Num.28:16; Lev.23:5; Deut.16:6 en na zonsondergang als het donker was (laila - s nachts gegeten, Ex.12:8-10; Deut.16:4) gegeten. Met de ingang van die nacht (ongeveer rond 18u/19u werd het ook de volgende dag - de 15e. Een joodse dag begint met het duister ("en het was avond geweest, en het was morgen geweest dag ..". Gen.1:5,8,13,19,23,31). Overdag nog steeds de 15e zijnde, stierf Jesjoea op het 9e uur (Matth.27:46; Mark.15:34; Luk.23:44-46), hebreeuwse tijd, omgerekend naar de onze [Romeinse] is dat dus 15:00u. Als we nu eerst eens naar de mogelijke data voor de 15e aviev/nisan kijken, zullen we wel zien wat er aan "goede vrijdagen" overblijft. Van de 15e van de 1e maand af moeten we immers rekenen. 15 Nisan data van het jaar 26 tot 35, overdag: 22 gangbare jaartelling: zondag; 23 gjt: donderdag; 24 gjt: donderdag; 25 gjt: dinsdag; 26 gjt: Sjabbath; 27 gjt: donderdag; 28 gjt: dinsdag; 29 gjt: zondag; 30 gjt: donderdag; 31 gjt: dinsdag; 32 gjt: dinsdag; 33 gjt: Sjabbes; 34 gjt: dinsdag. Conclusie: geen van de data voor de 15e van de 1e maand (aviev/nisan), van het jaar 23 t/m 34 valt op vrijdag!

"Na drie dagen zal Ik opstaan" (Matth.27:63; Mark.8:31).

Deze vertaling heeft voor veel verwarring gezorgd. In het Grieks staat daar META TREIS HEMERAS. Treis hemeras - drie dagen en meta is dan vertaald met NA. Meta betekent echter niet alleen na, maar nog veel vaker MET (hee, zou daar ons woord "met" vandaan komen?). In de Griekse vertaling van T'NaCH (het "Oude Testament"), de Septuagint (LXX), de officciele rabbijnse Griekse vertaling van de Hebreeuwse Bijbel, waarvan de vijf boeken (Gen., Ex., Lev., Num., Deut.) van Mosjeh (Mozes) reeds in de 2e eeuw voor de gangbare jaartelling vertaald zijn, komt exact dezelfde zegswijze, met dezelfde Griekse letters ook voor: META TREIS HEMERAS. Men vindt ze in Jozua 3:2; 9:16. Het is daar de vertaling voor het Hebreeuwse MIK'TSE SJ'LOSJETH JAMIEM wat betekent "aan het einde van drie dagen". Dus meta kan in onze zinsnede uit Mattheos naast met "na" ook maar met "met" vertaald worden.

Matthaios en Markos tonen duidelijk dat het al laat/avond geworden was toen Josef van Haramathajjim Pilatus om het lichaam van Jesjoea verzocht (Matth.27:57,58; Mark.15:42,43). Hoewel er bij het Griekse OPSIAS ook aan nammiddag gedacht kan worden naast avond, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat namiddag bedoeld kan zijn, daar Jesjoea rond 15:00u stierf en het toen reeds lang namiddag was, blijft dus over de vertaling avond. Voorts lijkt het mij onwaarschijnlijk dat Josef in een mum van tijd eventjes zou zijn aangewipt bij Pilatus, het zal volgens de protocollen wel even geduurd hebben eer hij binnen kon. Hierna moet het ook enige tijd hebben gekost voordat het lichaam werd afgehaald van het kruis, het linnen gekocht (Mark15:46), waarin het lichaam gewikkeld werd met aloe en mirre, (Joh.19:39,40) en in het graf gebracht werd.
"De volgende dag, dat is met de voorbereiding, kwamen de overpriesters en peroesjiem gezamelijk tot Pilatus" (Matth.27:62). Natuurlijk staat het niet zo in onze Nederlandse vertalingen, want dat komt theologisch niet goed uit. Nee, daar staat dan "dat is NA de voorbereiding". Ter plekke vindt men het Griekse woord META, een woord dat, zoals eerder gezegd, vaker om MET dan om NA uit te drukken wordt gebruikt. Het lijkt mij erg vreemd om de Sjabbbath "de dag na de voorbereiding" (META TEN PARASKIOE’E) te noemen; en het lijkt mij ook vreemd dat de priesters en p'roesjiem op die dag zaken met Pilatus hadden als met die dag Sjabbath zou zijn bedoeld. De voorbereiding is echter ten behoeve van de Sjabbath en de Sjabbath zou door niemand ooit de dag na de voorbereiding worden genoemd. Blijft over de mogelijkheid dat het de dag met de voorbereiding moet zijn.
Wanneer de volgende dag dus die met de voorbereiding (vrijdag) was; dan is Jesjoea de dag daarvoor gestorven: jom chamisji - donderdag.

Tot zoverre.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Gebruikersavatar
Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 377
Lid geworden op: 11 nov 2004 06:33

Berichtdoor Divrei Shmuel » 12 nov 2006 11:15

"Toen de sjabbath voorbij was", dit is direct al na zonsondergang, 'zaterdag'avond. In de Schrift bestaat er natuurlijk geen Romeinse tijdrekeneing en dagen, maar duurt een dag van zonsondergang tot zonsondergang. Ook nu in Israel zie je direct na zonsondergang wanneer de sjabbath voorbij is, s avonds een explosie van handel!

Mathitja (Mattheos) gaf in 28:1 aan dat het net begonte lichten; ik heb gepoogd zoveel mogelijk de oude handschriften zoals in "Nestle-Aland" beschreven staan te volgen, daar de textus receptus van de Griekse tekst voor onze Bijbel op relatief jonge handschriften gebaseerd was, en ook de vertaling beter kan:
Bij het krieken [v/d dageraad] (DE SABBATON ontbreekt hier in verscheiden handschriften), als het begon te lichten, tijdens de eerste [dag] der week (MIAN SABBATON), kwam Marjam Magdalene, en de andere Marjam, om het graf te bezien.

Belangrijk is te weten dat SABBATON in het Grieks zowel week als Sjabbath kan betekenen. MIAN SABATTON betekent eerste der week (zie ook 2 Kor.16:2). Het kan hier geen 1e Sjabbath o.i.d. betekenen, want wanneer het zou gaan om de 1e Sjabbath van de maand, kan die moeilijk na 3 a 4 dagen (naar gelang welke theorie van hoeveelheid dagen je zou volgen) na het midden van de maand volgen. Blijft er dus als betekenis "eerste van de week" over.
Het was dus volgens Mathitja amper licht; toen een engel van HASJEM de steen van de ingang wentelde en de vrouwen antwoorde:
want ik weet, dat u zoekt Jesjoea, Die gekruisigd was. Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft. (vs.5,6)

Dit moet dus nog voor de dageraad zijn gebeurd.
Lukas:
En op de eerste [dag] der week (MIAN SABBATON), zeer vroeg in de dageraad, gingen zij naar het graf, dragende de specerijen, die zij bereid hadden, en sommigen met haar. En zij vonden de steen afgewenteld van het graf. En ingegaan zijnde, vonden zij het lichaam van de Here Jesjoea niet. (Luk.24:1-3)

Ook hier moet voor het daglicht de opstand hebben plaatsgevonden.
In de Goede Boodschap volgens Jochannan is het zelfs nog duister:
En op den eerste [dag] der week ging Marjam Magdalene vroeg, als het nog duister was, naar het graf; en zag de steen van het graf weggenomen. (Joh.20:1)

Deze tekst laat zelfs geen ruimte voor de opstanding tijdens schemer tussen nacht en dageraad.
Met in gedachtenis dat de opstanding in ieder geval voor de zonsopgang van de eerste dag der week is, kunnen we nu de drie dagen bekijken;
"Van toen aan begon Jezus Zijn leerlingen te vertonen, dat Hij moest heengaan naar Jeroesjalajjiem, en veel lijden van de ouderlingen, en overpriesters, en Schriftgeleerden, en gedood worden, en de derde dag opgewekt worden" (Matt. 16:21); "…, en de derde dag zal Hij opgewekt worden" (idem 17:23); "en de derde dag zal Hij opstaan" (id. 20:19); "zo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten zijn in het hart der aarde" (id. 12:40).

Als we tellen vanaf "Goede Vrijdag" (post-Bijbelse, kerkelijke uitdrukking) tellen, zelfs wanneer we diezelfde dag waarop Hij aan het hout gehangen was meetellen, houden we een dag en een nacht over: 1e dag - vrijdag; 1e nacht - vrijdag op zaterdag; 2e dag - zaterdag; 2e nacht - zaterdag op zondag en dan mogen we dus niet verder meer tellen, de opstanding is dan al geschied. Dus moeten we wel op donderdag beginnen te tellen.

Ik heb op de data niet alleen een computerprogramma dat de Joodse maanden en dagen berekend erop los gelaten, maar ook een programma dat maanstanden berekend. Onafhankelijk van elkaar tonen zij de data en dagen aan.
In het in het verleden als niet canonieke evangelie van Petros, waarvan slechts bronfragmenten bewaard zijn, staat in een van de bronnen (ontdekt 1884 in tombe te Akhmim, Egypte, gedateerd 8e eeuw, bron zou stammen uit periode tussen de 2 Joodse oorlogen [70-132 n. Chr.] met de Romeinen vlgs enigen) een stuk over de kruisiging en begravenis. Het is mogelijk vermengd met corrupties en misconcepties m.i. Een van de meest interessante en schijnbaar authentieke passages daaruit acht ik, volgende op de kruisiging en begravenis:
En vanwege al deze deze dingen vastten wij, en zaten we rouwende en huilende een nacht en een dag tot de Sjabbath (Evangelie van Petros VII [27])

Als volgens dit verslag deze periode van rouwen tot de Sjabbath een nacht en een dag nam, was de gebeurtenis van de kruisiging dus op een donderdag. Maar ik heb reeds eerder minder apokriefe redenen opgegeven.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 21 gasten