Moderator: Moderafo's
Hippieblijhoofd schreef:Lalage schreef:nou je moet je taalgebruik natuurlijk wel een beetje aanpassen bij kinderen, bijvoorbeeld als ze nog niet veel snappen van ik en jij en zichzelf aanduiden met hun eigen voornaam.
ja, je moet geen hele moeilijke woorden gebruiken, maar je kunt best normaal tegen zo'n kind praten.. Tegen mijn nichtje van 2,5 zeg ik ook niet:
'heeft anna lekker slaapje gedaan?' maar zeg ik 'heb je lekker geslapen, anna?' en dat snapt ze best. Daar leert ze (imho) ook beter van praten dan wanneer je extra kinderachtig gaat praten.
Lalage schreef:ik las ooit een verhaaltje van een man die zich had voorgenomen gewoon ik en jij te gebruiken tegen z'n kinderen en niet zo van: 'papa heeft dit gedaan' maar gewoon 'ik heb dit gedaan' Hij hield het niet lang vol, want die kinderen snapten dat nog niet. Maar ik ben het met je eens: zoveel mogelijk gewoon praten, anders leren ze het nooit.
T. Lindeman schreef:Aragorn schreef:sterren ontstaan doordat engelen met hun vingers gaatjes in de hemel prikken en meer van dat soort crap.
haha die kon ik nog niet, maar zulke verhalen slaan inderdaad nergens op. En het heeft ook totaal geen nut om ze te vertellen.
Lalage schreef:ik las ooit een verhaaltje van een man die zich had voorgenomen gewoon ik en jij te gebruiken tegen z'n kinderen en niet zo van: 'papa heeft dit gedaan' maar gewoon 'ik heb dit gedaan' Hij hield het niet lang vol, want die kinderen snapten dat nog niet. Maar ik ben het met je eens: zoveel mogelijk gewoon praten, anders leren ze het nooit.
Aragorn schreef:T. Lindeman schreef:Aragorn schreef:sterren ontstaan doordat engelen met hun vingers gaatjes in de hemel prikken en meer van dat soort crap.
haha die kon ik nog niet, maar zulke verhalen slaan inderdaad nergens op. En het heeft ook totaal geen nut om ze te vertellen.
Nouja, het is lekker makkelijk, want je hoeft ze dan niks uit te leggen over de ruimte of over seks..Maar het is mi. ook een grove onderschatting van de capaciteiten van kinderen om iets te begrijpen.
Wat ik ook irritant vind, is als iedereen 'via' dat kind gaat praten. Dat merk ik een beetje bij m'n neefje, m'n zus heet dan niet zus maar 'tante van ...' en verhalen worden verteld als in: ja ..., ome Aragorn heeft dit en dat gedaan. Terwijl het kind zelf nog niet eens kan praten.
marma schreef:Een zus van mijn man is 16 jaar getrouwd en kinderloos. Hier heeft zij (en ook haar man) erg veel moeite mee.
Mensen met kinderen 'stoot ze af', zo houden ze steeds minder vrienden over.
Gisteren was mijn schoonmoeder jarig en dat was de eerste verjaardag met hun kleinkind (ons kind) erbij.
Mijn schoonmoeder zag tegen deze avond op omdat ze denkt dat ze het kind geen aandacht mag geven omdat mijn kinderloze schoonzus er ook was.
Onze kleine is nu bijna 7 maanden en mijn schoonzus heeft nog niet één keer iets aandacht aan haar gegeven. Gisteravond ging ze bij de mannen zitten toen de tantes de kleine bewonderden.
Toen ik haar op bed had gelegd, kwam ze er weer bijzitten.
Toen ik haar later op de avond weer uit bed haalde, vertrok mijn schoonzus meteen naar buiten en heeft zo'n 20 minuten in de auto zitten wachten tot haar man kwam.
Ik vind dit heel erg moeilijk en weet niet goed wat ik moet doen, hoe ik me precies moet gedragen.
Wat vinden jullie?
*Annet* schreef:marma schreef:Een zus van mijn man is 16 jaar getrouwd en kinderloos. Hier heeft zij (en ook haar man) erg veel moeite mee.
Mensen met kinderen 'stoot ze af', zo houden ze steeds minder vrienden over.
Gisteren was mijn schoonmoeder jarig en dat was de eerste verjaardag met hun kleinkind (ons kind) erbij.
Mijn schoonmoeder zag tegen deze avond op omdat ze denkt dat ze het kind geen aandacht mag geven omdat mijn kinderloze schoonzus er ook was.
Onze kleine is nu bijna 7 maanden en mijn schoonzus heeft nog niet één keer iets aandacht aan haar gegeven. Gisteravond ging ze bij de mannen zitten toen de tantes de kleine bewonderden.
Toen ik haar op bed had gelegd, kwam ze er weer bijzitten.
Toen ik haar later op de avond weer uit bed haalde, vertrok mijn schoonzus meteen naar buiten en heeft zo'n 20 minuten in de auto zitten wachten tot haar man kwam.
Ik vind dit heel erg moeilijk en weet niet goed wat ik moet doen, hoe ik me precies moet gedragen.
Wat vinden jullie?
Moeilijke situatie Marma!
Zijn er meer broers en zussen van je man met kinderen, hoe gaat ze met hen om?
Ook voor je schoonmoeder lijkt het me heel moeilijk. Ze wil graag jouw kind aandacht geven maar omdat haar dochter daar zo op reageert is het voor haar moeilijk om spontaan oma te zijn.
Ik vind dat je niet je kind voor haar verborgen moet houden. Je kan wel proberen om niet te veel over je dochter te praten waar ze bij is. Toch kunnen jullie elkaar niet ontlopen. Nu ligt je meisje nog veel te slapen, maar over een jaar is dat toch anders.
Je schoonzus zal het toch moeten accepteren dat jullie een kind hebben en dat dat kind er gewoon bij hoort in de familie. Vind ook wel dat ze kinderachtig doet. Uit wat jij schrijft begrijp ik dat ze ruim 30+ is, je zou dan wel wat meer evenwichtigheid en volwassen gedrag mogen verwachten. Het is nu al zo lang zo dat ze geen kind kan krijgen, maar hoe ze reageert lijkt het erop dat ze er nog totaal niet mee kom kan gaan.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten