Is de mens een nul?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 aug 2005 19:25

caprice schreef:Voor een groot deel heb je gelijk. Het kan algemeen genadewerk zijn in een mensenleven, maar het bijzondere genadewerk van eeuwigheidswaarde dat door Gods Geest in het hart gewerkt wordt, werkt altijd aan op Christus. Om Hem gaat het alleen. En dat is niet een beetje meepraten met de stroom, over Jezus, een Jezus met vijf letters, maar een bevindelijk doorleven van Zijn gemeenschap. Verlangt zo iemand om God beter te leren kennen? Verlangt zo iemand (van het juichend christendom) naar meerder kennis van de Heere Jezus Christus, en opwas in de genade?
Dan heb ik het nog niet eens over de kennis van onze ellende gehad.

Mijn vrees is namelijk dat er velen onder zijn die maar wat meepraten, over iets dat ze niet bezitten, en aan de andere kant zich maar uitleven in de zonde. Maar dat is lang niet bij allemaal zo.

Dat bedriegen van de mensen komt niet alleen daar voor, maar ook in alle andere kerken. Misschien net zo goed in de gemeente waar ik lid ben. Daar zit misschien wel de grootste bedrieger van de gemeente aan het Heilig Avondmaal, maar daar komt een keer een einde aan, want God kunnen we niet bedriegen. De Heere heeft lust in waarheid in 't binnenste. Niet aan uitwendige vroomheid.

En dat is nu een grote zorg van mij. Dat velen denken op reis te zijn naar de hemelstad, maar dat ze niet door het poortje op de smalle weg terechtgekomen zijn.

waarom ben je zo druk met het behoud van iemand anders. En hoe iemand als christen zou moeten leven volgens jou..

ik vindt het mooi dat je zegt "God kijkt naar ons binnenste"

Dat is de waarheid. God ziet niet aan wat voor ogen is, maar Hij kijkt naar ons hart! Ik hoop dat jij dat ook zal doen.. Ik merk dat ik en mensen om mij heen die uit de "ger. gem" hoek komen. Een handje hebben van mensen veroordelen, hij doet dit of dat, dus hij kan nooit een kind van God zijn.. Hij of zij zit zo ongeintreseerd te luisteren naar de preek, dat kan geen kind van God zijn. Hij hecht zoveel waarde aan zijn auto hij kan geen kind van God zijn..

Maar we moeten Jezus volgen hierin, hij kijkt naar het hart.. Ik wens je Gods zegen toe in het ontdekken hoeveel mensen God heeft verandert van God vervloekers naar God zoekers! (ven pinkster mensjes tot oud-ger gemmers)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 aug 2005 19:27

Shito schreef:
hijwel schreef:whopa, ik ben dit leven zat! Ik zie dat God een beter leven met mijn voor heeft, Hem wil ik volgen en alles doen wat Hij Wil!

(ik had de moeilijke versie gedaan, omdat ik het tegen jou had :wink: )

lol

soms is simpel een stuk beter :)

Resterende vraag: hoe word je zo'n leven zat? Het is denk ik geen geheim dat juist veel bekeerde christenen een populair doelwit zijn voor Satan (de Bijbel zegt het zelf ook zo vaak: dat geloof een weg van verdrukking is).

Dus: wat ben je dan zat?

(niet zozeer dat ik die vraag zelf niet zou kunnen beantwoorden, maar ik ben benieuwd naar jòuw antwoord ;) )

haha test dan maar of ik het goed zeg :wink:

dat leege gedoe van binnen, leven voor niks, varen op volle zee zonder doel.

of op z'n straattaal's:
"wat doe ik hier in vredes naam op aarde?"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 16 aug 2005 19:43

hijwel schreef:
Shito schreef:
hijwel schreef:whopa, ik ben dit leven zat! Ik zie dat God een beter leven met mijn voor heeft, Hem wil ik volgen en alles doen wat Hij Wil!

(ik had de moeilijke versie gedaan, omdat ik het tegen jou had :wink: )

lol

soms is simpel een stuk beter :)

Resterende vraag: hoe word je zo'n leven zat? Het is denk ik geen geheim dat juist veel bekeerde christenen een populair doelwit zijn voor Satan (de Bijbel zegt het zelf ook zo vaak: dat geloof een weg van verdrukking is).

Dus: wat ben je dan zat?

(niet zozeer dat ik die vraag zelf niet zou kunnen beantwoorden, maar ik ben benieuwd naar jòuw antwoord ;) )

haha test dan maar of ik het goed zeg :wink:

of op z'n straattaal's:

Misschien.....Feestvieren, drinken eten en vrolijk zijn?(lol)

Fly29

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 16 aug 2005 19:50

Shito schreef:Hoe mooi het ook klinkt: de uitdaging ligt hier, probeer dat eens om te zetten in zulk Nederlands, dat je kinderen als ze 6 zijn het kunnen begrijpen, ja, dat een heroineprostituee in A'dam die nog nooit in een kerk is geweest, begrijpt wat je zegt.

Zoals ik al zei: het is makkelijk om met kerkelijke woorden te gooien, maar veel ervan is zo vaag en onduidelijk dat zelfs ik na twintig jaar kerkgang ze nog amper begrijp (en merk dat veel mensen er verschillende betekenissen aan geven.

Zoals iemand ooit zei: Jip en Janneke taal graag.

hahaha... maar ik vat je.. Goed op zijn Jip en Janneke taal.

Het leven dat je nu leid is niet het leven waarvoor je op deze aarde bent gekomen. God jouw schepper heeft dit anders gewilt. Om jouw gaf God ons Zijn Zoon, Jezus Christus, als voorbeeld. Jezus kwam als de Geest van God in een mens naar deze aarde om jouw en mij de weg te wijzen die we eigelijk zouden moeten gaan. Dat betekend dat we weer in liefde moeten leven. Heb uw naaste lief als u zelf.. Keert u van uw verkeerde weg af en begin een nieuw leven. Dat nieuwe leven moet in het teken staan van God en hoe dit precies moet kun je lezen in de bijbel. (ik zou ze eerst de schepping geven en daarna het nieuwe testament omdat dit vrij praktisch is geschreven). Leer dat ze in zonde leven maar ook dat er vergeving is en dat ze opnieuw een poging mogen doen om beter te doen. Tja... verder? Blijf nu wat hangen hoe ik verder moet

Groet,

Fly29

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 16 aug 2005 20:08

hijwel schreef:haha test dan maar of ik het goed zeg :wink:

of op z'n straattaal's:

lol er is geen goed of fout, maar verschillende mensen denken verschillend over exact hetzelfde, en je leert mensen door hun antwoorden heen kennen.

Goed, als ik het goed begrijp: bekeren doe je dus, omdat je iets mist in jezelf? Omdat je geen doel hebt?
Vervolgens bekeer je je, ga je leven naar wat God van je vraagt (neem ik aan). Als je dan terug kijkt naar je oude leven, hoe voel je je dan? Heb je de neiging om op de straathoeken uit te schreeuwen "kijk naar me, ik ben zo veranderd! Ik leef nu goed!" Of meer om je verrot te schamen om al die rottigheid die je ooit hebt uitgehaald, al weet je dat God het je vergeven heeft, iets wat je pas na jaren langzaam en beetje bij beetje durft te bekennen aan de wereld om je heen?

Zie je, ik hoor heel vaak dat mensen zich bekeren nar God. Maar ik hoor bijna nooit waar ze vandaan bekeerd zijn...
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 aug 2005 21:22

Shito schreef:Zie je, ik hoor heel vaak dat mensen zich bekeren nar God. Maar ik hoor bijna nooit waar ze vandaan bekeerd zijn...

Ik denk dat heel veel mensen zich dat niet eens bewust zijn. Kijkend naar mijzelf, ben ik opgegroeid in een kerkelijk gezin, "dus" ging ik naar de kerk, naar de zondagschool en meer van die dingen.
Het ging min of meer 'vanzelf'. Tot er een moment komt dat je geraakt wordt - door wat? Een woord uit een prediking? Een lied dat gezongen wordt? In ieder geval gebeurde het en ik werd me bewust dat God er was - niet in het algemeen, maar voor mij. En sindsdien is Hij de dragende kracht in mijn leven, sindsdien weet ik mij volkomen afhankelijk van Hem.
Dus, waarvan ik bekeerd ben? Geen idee. Wel waartoe - naar God toe en ik mag iedere dag bewust toegewijd aan Hem leven.
Of een ander "goed" gelooft? Wie bepaalt dat? Ik, omdat ik zie wat aan de buitenkant is? Maar aan de buitenkant kan iemand heel godvruchtig lijken en het toch niet zijn. En omgekeerd, iemand waar je twijfels bij zou hebben, blijkt zeer gelovig te zijn.
God ziet het hart aan - en daar hebben wij niet over te oordelen. Hier gelden geen menselijke maatstaven - en richtlijnen die wij menen uit de Bijbel te moeten halen - hier geldt maar één ding: wat God ervan vindt...

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 17 aug 2005 12:14

Shito schreef:zonder over syntax door te gaan zeuren (ik denk dat "je bekeren tot God" en "God bekeert je" dichter bij elkaar ligt dan de zinnen doen vermoeden): veel christenen hebben grote verhalen over hoe geweldig het geloof wel niet is. Maar juist mensen die heel diep zijn gegaan en zien hoe diep ze hebben moeten keren zijn er niet trots op dat ze bekeerd zijn, eerder schamen ze zich kapot. Zoiets, het is wat lastig uit te leggen.

Er is een bijbels woord voor "grote verhalen over hoe geweldig het geloof wel niet is": lofprijzing. Paulus doet het ook:

15 Daarom houd ook ik, gehoord hebbende van uw geloof in de Here Jezus en van uw liefde tot al de heiligen, 16 niet op te danken, u gedenkende bij mijn gebeden, 17 opdat de God van onze Here Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve de Geest van wijsheid en van openbaring om Hem recht te kennen: 18 verlichte ogen [uws] harten, zodat gij weet, welke hoop zijn roeping wekt, hoe rijk de heerlijkheid is zijner erfenis bij de heiligen, 19 en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte zijner macht, 20 die Hij heeft gewrocht in Christus, door Hem uit de doden op te wekken en Hem te zetten aan zijn rechterhand in de hemelse gewesten, 21 boven alle overheid en macht en kracht en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt niet alleen in deze, maar ook in de toekomende eeuw. 22 En Hij heeft alles onder zijn voeten gesteld en Hem als hoofd boven al wat is, gegeven aan de gemeente, 23 die zijn lichaam is, vervuld met Hem, die alles in allen volmaakt. (Ef. 1:15-23)

Paulus dankt voor het geloof van de Efeziërs en is er duidelijk enthousiast over. Jij stelt dat tegenover schaamte over je zonden, maar het een sluit het ander niet uit. Als wij ons de ernst van de zonde realiseren - een werk van de Heilige Geest - dan vult dat ons idd met schaamte. Maar vergeet de keerzijde niet: Als we gerechtvaardigd zijn door Christus hoeven we ons niet meer te schamen. Als Hij mijn zonde heeft weggedaan, waarom moet ik er dan nog over inzitten? Daarmee zou ik suggereren, dat er nog iets overgebleven is, alsof het verlossingswerk van Christus niet volledig zou zijn.

En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel (Joh. 16:8)

De Heilige Geest overtuigt van zonde. Maar ook van de gerechtigheid die we in Christus mogen ontvangen en ook van het oordeel dat God moet uitspreken over onbekeerlijkheid.

Het is belangrijk deze waarheden in balans te houden. Als je bij de ellende blijft stilstaan, wordt je depressief. Als je er geen oog voor hebt wordt je te frivool. Er moet dus balans zijn.
The Lord is the Potter, not Harry!!

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 18 aug 2005 11:11

En ik heb sowieso het idee dat we in onze kerken veel meer bij de zonde en de zondige aard van de mens stilstaan, dan Paulus. Kijk maar naar z'n brieven, tegenover het inderdaad uiterst serieuze 'niemand is zonder zonde' en 'het goede dat ik wil, dat doe ik niet', zegt hij nog veel vaker: 'Door Christus bent u vrijgekocht', 'u bent een nieuwe schepping' en soortgelijke teksten. Misschien zouden we wat meer naar God moeten kijken, en hoe geweldig Hij is, dan naar ons eigen falen.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 18 aug 2005 12:38

FV schreef:En ik heb sowieso het idee dat we in onze kerken veel meer bij de zonde en de zondige aard van de mens stilstaan, dan Paulus. Kijk maar naar z'n brieven, tegenover het inderdaad uiterst serieuze 'niemand is zonder zonde' en 'het goede dat ik wil, dat doe ik niet', zegt hij nog veel vaker: 'Door Christus bent u vrijgekocht', 'u bent een nieuwe schepping' en soortgelijke teksten. Misschien zouden we wat meer naar God moeten kijken, en hoe geweldig Hij is, dan naar ons eigen falen.

Inderdaad en zelfs "toen wij nog zondaren waren" (Rom. 5:8). Wie durft dat na te zeggen? Het staat er wel.

Elinu
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

100%

Berichtdoor Elinu » 22 aug 2005 18:32

Tuurlijk zijn wij nullen, maar door Gods liefde tegenover ons en Zijn onwijs grote genade zijn wij juist het tegenovergestelde van 0... God gaf 100% om ons ook voor 100% volmaakt te maken!
In Zijn ogen zijn wij meer dan overwinnaars...!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2005 12:44

Dus zijn we geen nullen.

We WAREN nullen.

Als het goed is.

Nogal een verschil. Ik hoor zovaak mensen zeggen: We zijn nullen, we kunnen niks goed doen etc.

Terwijl als je verlost bent door Jezus, dat verleden tijd is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 23 aug 2005 13:10

Marnix schreef:Ik hoor zovaak mensen zeggen: We zijn nullen, we kunnen niks goed doen etc.

Dat lijkt me een forse overdrijving. Het feit, dat alle mensen zondaars zijn is al erg genoeg. Dat hoeven we niet te overdrijven, door te zeggen, dat we niets goeds kunnen doen. Ik ken heus ook wel de zinsnede 'onbekwaam tot enig goed', maar die komt niet uit de schrift! Als je dat gelooft, wil ik wel eens meeluisteren als je op sollicitatiegesprek gaat. Ik zie het al voor me:

Werkgever:
Kun u iets over uw bekwaamheden vertellen? Uw sterke punten, uw zwakke punten?

Sollicitant:
Wel, ik ben onbekwaam tot enig goed.

Werkgever:
...

De theologie heeft altijd het gevaar in zich, van dingen te absoluut te zeggen, alles te precies willen weten en daardoor bepaalde filosofische uitspraken te doen, die niet met de realiteit stroken.
Dit is er een van.
De uitspraak "de mens is een nul" ook.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 aug 2005 16:48

Marnix schreef:Dus zijn we geen nullen.

We WAREN nullen.

Als het goed is.

Nogal een verschil. Ik hoor zovaak mensen zeggen: We zijn nullen, we kunnen niks goed doen etc.

Terwijl als je verlost bent door Jezus, dat verleden tijd is.

We zijn en blijven nullen tot onze dood. Weglopers, kwaaddoeners. De schuld is dan wel bedekt, maar dat betekent niet dat het verleden tijd is dat we niets goeds kunnen doen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 aug 2005 17:03

caprice schreef:We zijn en blijven nullen tot onze dood. Weglopers, kwaaddoeners. De schuld is dan wel bedekt, maar dat betekent niet dat het verleden tijd is dat we niets goeds kunnen doen.

Wat doe je G.d weer ernstig tekort door het werk van Zijn Geest zo te onderschatten. :(
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 23 aug 2005 17:38

FV schreef:En ik heb sowieso het idee dat we in onze kerken veel meer bij de zonde en de zondige aard van de mens stilstaan, dan Paulus. Kijk maar naar z'n brieven, tegenover het inderdaad uiterst serieuze 'niemand is zonder zonde' en 'het goede dat ik wil, dat doe ik niet', zegt hij nog veel vaker: 'Door Christus bent u vrijgekocht', 'u bent een nieuwe schepping' en soortgelijke teksten. Misschien zouden we wat meer naar God moeten kijken, en hoe geweldig Hij is, dan naar ons eigen falen.

Hmm... Als ik kijk naar mijn grote voorbeeld? De Here Jezus? Die sprak toch steeds in gelijkenissen tot ons om ons de weg te wijzen? Als ik deze verhalen lees dan krijg ik niet direct het gevoel dat We niets kunnen...Jezus zei ons alleen... Begin een nieuw leven en zondig niet meer. Ik denk dat het belangrijker is dat we steeds opnieuw willen beginnen en niet blijven volharden in de zonde. Je kan het iedere dag weer op nieuw proberen of gewoon zeggen... Best ik kan het niet ... laat maar zitten.. Daarom heb ik ook best veel moeite met de uitspraak dat we nullen zijn.. Een nul heb je niet nodig.. dus die dump je.. Maar als ik dan voel dat God mij elke dag weer roept.. Dan denk ik eerder dat ik heel erg waardevol voor Hem ben. Daarin geloof ik...

Groet,

Fly29

Terug naar “Archief”