Mag je je kind slaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Phranz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Phranz » 31 jul 2004 19:48

Wat mij betreft mag je een kind best af en toe eens slaan. Vooral hele kleine kinderen die bijvoorbeeld ergens aanzitten een zachte tik op de hand ofzo.

Als je bij jezelf merkt dat je slaat uit frustratie dan zeg ik echter:Ten ene male verboden. Dan ben ik bereid om jou een pak rammel te verkopen.
Vergiß nicht zu danken dem ewigen Herrn!
er hat dir viel Gutes getan.
Bedenke, in Jesus vergibt er dir gern.
Du kannst ihm, so wie du bist nah'n.
Barmherzig, geduldig und gnädig ist er,
vielmehr als ein Vater es kann.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 01 aug 2004 20:24

Als ik kinderen krijg, dan zou ik ze zeker nooit slaan. En mijn vent zou dat ook zeker niet mogen. Je kan je kinderen ook goed duidelijk maken dat ze iets fouts hebben gedaan, zonder dat je gelijk een tik/slag/schop geeft. Door ze bijvoorbeeld in de hoek te zetten of dingen onthouden, etc. Niet met lichamelijk geweld.

Maar goed, ik 'neem' toch nooit kids, dus daar hoef ik me niet druk om te maken 8).

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 17 aug 2004 18:41

Vroeger heb ik ook wel eens een goede tik gekregen en nu besef ik dat ik die hard nodig had op zijn tijd.
Onze kinderen (nu bijna volwassen) hebben vroeger ook wel eens een tik gekregen. Nu hebben wij nog een jong kind van 6 jaar en moet ik bekennen dat ik bijna geen tikken meer uitdeel. Ben ik geduldiger geworden of wordt dit kind verwend?? Ik blijf erbij dat ieder kind op zijn tijd een liefdevolle tik nodig heeft.

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Mag je je kind slaan?

Berichtdoor Ikke21 » 18 aug 2004 10:29

Lotte schreef:Mag je als ouder je kind slaan???
Ben erg benieuwd hoe andere ouders hier over denken!
Ik denk zelf, dat je je kind best een corrigerende tik mag geven. Maar dat je niet uit drift mag slaan. Wat zijn jullie ervaringen van vroeger?

Ik denk best dat je als ouders je kind een tik mag geven, maar wel met een reden.
Ik bedoel, als je ergens aan zit en wat gewoon niet mag, geef dan een tik op je vingers of als je stout bent geweest een tik tegen je billen.

Waar ik wel absoluut tegen ben, is dat je een kind tegen het hoofd gaat slaan, dat vind ik echt verkeerd en kan ook nog gevaarlijk zijn voor het kind.

Maar woorden helpen vaak beter dan een tik, hoewel bij kleine kinderen een tik weer beter helpt omdat die niet alles begrijpen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 aug 2004 21:07

Als je je kind meerdere malen hebt gewaarschuwd vind ik dat je ze best een tik mag geven. Soms werkt dat beter als weer een hele "preek" te houden tegen ze. Als je ze een tik geeft merken ze dat ze op dat moment echt de grens bereikt hebben, en klaart de lucht op!!
ja, dat is mijn mening dan he.....

André

Berichtdoor André » 18 aug 2004 21:18

*Annet* schreef:Als je je kind meerdere malen hebt gewaarschuwd vind ik dat je ze best een tik mag geven. Soms werkt dat beter als weer een hele "preek" te houden tegen ze. Als je ze een tik geeft merken ze dat ze op dat moment echt de grens bereikt hebben, en klaart de lucht op!!

Er komt een keer een leeftijd dat je je kinderen niet meer gaat slaan lijkt mij.
Misschien is het daarom wel handig dat ze nu alvast weten wie het laatste woord heeft.
Anders kon het wel eens zo zijn dat je "preken" steeds langer worden, en het resultaat steeds minder.
Dus ik ben er voor om kinderen niet te slaan, volgens mijn bescheiden mening is het een teken van "onmacht"
En als slaan niet meer helpt ..........wat dan??

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 18 aug 2004 21:31

Ik merk trouwens ook wel dat negeren ook heel goed werkt. Vaak is het ook een kwestie van aandacht vragen, als kinderen stout zijn.

Wat ie ook doet of zegt, hij is er gewoon niet voor me. Het is dan vaak al heel snel: mam, waarom zeg je nou nix?
ja, dat is mijn mening dan he.....

joepie

Berichtdoor joepie » 18 aug 2004 21:34

*Annet* schreef:Ik merk trouwens ook wel dat negeren ook heel goed werkt. Vaak is het ook een kwestie van aandacht vragen, als kinderen stout zijn.

Wat ie ook doet of zegt, hij is er gewoon niet voor me. Het is dan vaak al heel snel: mam, waarom zeg je nou nix?

Dat vond ik juist erg vervelend vroeger. Het feit dat mijn moeder niks zei en dan moest je maar raden wat je fout gedaan had. Kreeg liever een tik. Die was tenminste duidelijk.
En ook weer snel voorbij ;-)
Terwijl ze soms wel dagen lang kon zwijgen en boos zijn en ik niet begreep waarom.

André

Berichtdoor André » 18 aug 2004 21:38

*Annet* schreef:Ik merk trouwens ook wel dat negeren ook heel goed werkt. Vaak is het ook een kwestie van aandacht vragen, als kinderen stout zijn.

Dat negeren nog aanslaat gaat ook over bij een bepaalde leeftijd, bij een puber van 14 of 12 kom je daar niet meer mee weg, ik iig niet :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 aug 2004 21:39

joepie schreef:Dat vond ik juist erg vervelend vroeger. Het feit dat mijn moeder niks zei en dan moest je maar raden wat je fout gedaan had.

Inderdaad, ik baal daar ook van. Als ze dan niks zeggen, maar wel nukkig zijn.. Zeg dan gewoon wat het probleem is, of doe normaal. Anders negeer ik het gewoon, ik weiger in zulke gevallen in te gaan op non-verbale communicatie. :)

André

Berichtdoor André » 18 aug 2004 21:42

Aragorn schreef:Inderdaad, ik baal daar ook van. Als ze dan niks zeggen, maar wel nukkig zijn.. Zeg dan gewoon wat het probleem is, of doe normaal. Anders negeer ik het gewoon, ik weiger in zulke gevallen in te gaan op non-verbale communicatie. :)

tGing ook ff over de vorige eeuw :wink:

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 aug 2004 12:45

Wij hebben de kinderen alleen vroeger, na 4 of 5 waarschuwingen wel eens een tik voor de broek gegeven. Maar dan moeten ze echt het bloed onder je nagels vandaan halen, en meer een tik voor de schrik, dan dat ze dat echt voelde.
Ik denk dat dat juist wel goed is, af en toe een corrigerende tik.
Bij mij thuis, kregen wij wel harde klappen, maar nooit van ons vader, maar alleen van ons moeder, en hard ook, maar ze hadden ook andere gemene straffen, die ik nooit zou doen, zoals je hoofd onder de ijskoude kraan houden, met een bak eronder dat je denkt dat je stikt. En nog zulke dingen.Vanaf dat je een peuter was. Dat was vroeger normaal, maar ik zie het als mishandeling. ik durfde bv nooit zwemmen te leren daardoor.
Ik denk dat een zachte tik minder erg is dan geestelijke mishandeling.
ik heb als kind bv liever een tik voor de broek dan bv een maand huisarrest of een week geen zakgeld of dat soort onzin.
Huisarrest vind ik wel mishandeling, niet 1 dag, maar 1 maand bv, als iemand een puber is. Dan isoleer je een kind van zijn/haar vienden. En ik denk dat vrienden belangrijk zijn.
En vieze dikke havermoutpap dwingen te eten vind ik ook mishandeling.
En negeren vind ik al helemaal niet leuk om te doen bij een kind. Heb ik nooit gedaan, want dat vind ik zo rot.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 aug 2004 12:49

Adriana schreef: Nu hebben wij nog een jong kind van 6 jaar en moet ik bekennen dat ik bijna geen tikken meer uitdeel. Ben ik geduldiger geworden of wordt dit kind verwend??

Ik denk dat het ene kind makkelijker is dan het andere, dus minder straf nodig heeft. Ik heb er ook zo'n kind tussen zitten, die wij eigenlijk nog nooit een tik hebben gegeven, en ook nooit straf, omdat hij geen problemen maakt en een redelijk kind was, (hij is nu 18 )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 aug 2004 13:09

Mijn moeder heeft me een keer onder de koude douche gezet, toen ik als peuter driftig werd. Ik weet er nix meer van...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 aug 2004 18:01

Lalage schreef:Mijn moeder heeft me een keer onder de koude douche gezet, toen ik als peuter driftig werd. Ik weet er nix meer van...

gelukkig dan maar. Komt misschien omdat het maar een paar keer gebeurde in je leven, en niet vaak, dan maakt het niet zo veel indruk.

Terug naar “Archief”