Boekenlezer schreef:Gods scheppingsdaden zullen erg wonderlijk geweest zijn. Het valt buiten de normale gang van zaken zoals wij die om ons heen zien, dat lijkt me duidelijk. Er wordt immers een 'normale gang van zaken' gecreëerd, in gang gezet. Daarom kan ik weinig met de vooronderstelling, dat alles uit dat verleden achteraf traceerbaar en verklaarbaar/beredeneerbaar zou zijn.
Ja, dat laatste vermoedde ik al, en het is inderdaad een behoorlijke peiler onder de wetenschappelijke methode. Het voorkomt ook dat Last Thursdayism een geldige gedachtenstroming is. Nu jij erkent dat niet alles in het verleden verklaarbaar/beredeneerbaar is, kun je op geen enkele manier aantonen dat de Aarde ouder is dan afgelopen donderdag.
Verder is het lastige aan wetenschappelijke theorieën ook dat je er nooit zeker van kunt zijn, dat je het definitieve antwoord hebt. Eerst dacht men met Newton ook bijna alles te weten, maar toen kwam Einstein...
Dat klopt, en toch gebruikt iedere ingenieur die in de macrowereld en bij normale snelheden werkt Newtons vergelijkingen en niet die van Einstein. Einsteins vergelijkingen geven inderdaad een meer nauwkeurig antwoord, maar dat verschil ligt vele, vele plaatsen achter de komma. Einstein's vergelijkingen heb je nodig in extreme omstandigheden qua snelheid en zwaartekracht. De doorbraak van Einstein was eigenlijk met name het bewijs dat ruimte en tijd niet constant zijn (in extreme omstandigheden).
En ook Einstein zal het definitieve antwoord niet zijn, omdat het niet te combineren is met kwantummechanica.
Gods schepping is in de eerste plaats een geloofszaak, niet zozeer een wetenschapszaak die tot in de details uitgezocht moet worden (kan dat überhaupt wel?).
Ja, dat kan. Verder geef ik je helemaal gelijk met die geloofszaak. En dan gaat de wetenschap TOCH uitzoeken hoe dat allemaal is gebeurd, want de wetenschap is agnostisch. Tenzij je de aanname dat natuurlijke gevolgen altijd natuurlijke oorzaken hebben, afwijst, dan kan het inderdaad niet.
Dat er bepaalde literaire structuren voorkomen in Genesis 1, is duidelijk. Iedere dag wordt bijvoorbeeld beëindigd met: ... (En God zag dat het goed was.) Toen was het avond geweest en het was morgen geweest: de [zoveelste] dag.
Maar voor mij is daarmee niet bewezen, dat het beschrevene daarom niet gebeurd is. Uit het feit dat er gebruik is gemaakt van bepaalde literaire structuren volgt niet noodzakelijkerwijs dat het beschrevene daarom maar met een korreltje zout genomen moet worden.
Maar wel dat het niet zomaar proza is. Zeker als je het ook vergelijkt met soorgelijke schrijfsels uit dezelfde tijdsperiode.