Bier topic

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

mohamed

Re: Bier topic

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2015 14:54

Boekenlezer schreef:IPA, ik kon me er eigenlijk weinig bij voorstellen, en weet ik ook eigenlijk niet wat het is.
Maar dit zijn er een paar:
Goose Island IPA
Anchor IPA
Flying dog Snake dog IPA
Brewdog Punk IPA
Brand IPA
Jopen Mooie Nel IPA

Dan wordt het wat concreter.

Het proberen waard, maar als je een liefhebber van pils bent zoals ik kan je je daar maar beter bij neerleggen en je heil in Duitsland en Tsjechië zoeken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2015 15:00

mohamed schreef:Ik heb al een keer op jouw advies Jopen Mooie Nel gekocht en hoewel ik het inderdaad lekkerder vond dan Belgisch bier smaakte het mij minder dan pils.

StillAwake schreef:ieder zijn smaak ;-)
overigens kan een IPA mij over het algemeen ook minder bekoren dan zowel pils als de Belgische bieren...

Zo is dat, ieder zijn smaak en doe mij maar pils. Sinds ik de verfijnde smaak van de parels die in Duitsland en Tsjechië gebrouwen worden te pakken heb, ben ik lastig van mijn geloof af te brengen. Neem Urquell als voorbeeld, wanneer ik dat gekoeld drinkt bij een onvervalste Italiaanse pizza of panzerotti weet ik dat ik mijn smaak gevonden heb. Dat mag overigens ook Veltins of Bitburger zijn en wegens de hoge prijs van de Tsjechische lekkernij alhier wordt het dat ook. De 'gewone' pils gemaakt van de heilige drie-eenheid graan, water en hop is het voor mij. Het is niet voor niks dat Veltins al sinds 1824 gebrouwen wordt. Toen was ik nog maar een klein mannetje. :roll:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2015 15:29

Boekenlezer schreef:IPA, ik kon me er eigenlijk weinig bij voorstellen, en weet ik ook eigenlijk niet wat het is.
Maar dit zijn er een paar:
Goose Island IPA
Anchor IPA
Flying dog Snake dog IPA
Brewdog Punk IPA
Brand IPA
Jopen Mooie Nel IPA

Dan wordt het wat concreter.

Probeer er eens een ;) Ik vind ze heerlijk! Brewdog Punk is geniaal maar wel wat aan de prijs... maar als he hem ziet, probeer hem in ieder geval 1x :)

Overigens heb je voor wat minder geld nu ook bijvoorbeeld Vedett IPA.

ps. IPA wordt ook gewoon gemaakt van water, graan en hop. Alleen dan meer hop dan pils / ale. En uiteindelijk meestal net iets sterker dan pils. Verschil is dat Ale bovengistend is en pils ondergistend. (voor iets meer detail, bij ondergisting zet de gist zich af op de bodem, temperatuur is wat lager. Bij bovengisting drijft het gist op het brouwsel en ligt de temperatuur wat hoger. Daarnaast heb je ook nog bier van spontane gisting, waarbij geen gist wordt toegevoegd maar het gistingsproces spontaan gebeurt door de gist die in de lucht zit. Dit wordt nu alleen nog gebruikt bij Lambiek (kriekbier)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2015 23:38

Ja, die processen stammen uit de tijd dat men nog geen koelkasten had, derhalve zie je dat de meeste bovengistende bieren hun oorsprong vinden in de noordelijk gelegen landen. Best wel onlogisch dat die juist zo verfrissend zijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2015 08:12

Marnix schreef:Dit wordt nu alleen nog gebruikt bij Lambiek (kriekbier)

Lambiek is behoorlijk veel breder dan Kriekbier hoor...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2015 08:43

Ja klopt. Maar "kriek" zegt de meesten nog wel wat, de rest is wat onbekender in Nederland. Vandaar dat ik Kriek even noemde als voorbeeld van bier van spontane gisting.

Over zuurder bier (geen kriek of gueuze of zo maar toch) gesproken, ik krijg met dit weer wel weer in in een Duchesse de Bourgogne. Omnomnom.

Afbeelding
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 apr 2015 10:08

Ik merk dat ik eigenlijk alleen maar bier drink als ik er wat bij eet. Heb ik niks te snacken, dan drink ik ook niet. Bepaalde gerechten is bier zo lekker bij, dat ik ze eet om het bier. Kent iemand dat? Pizza eten omdat bier er zo lekker bij is? Of panzerotti.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2015 10:43

Nasi met Grolsch :)

Maar nee ik herken dat niet. Pils drink ik als ik dorst heb omdat ik het dan lekker vind. Verder drink ik vooral speciaal bier, niet om het eten er bij. Dan ga ik toch eerder voor wijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 09:32

Nou Marnix, dat moet dan een bijzonder smaakvolle nasi zijn, wil zelfs Grolsch ervan gaan smaken ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2015 12:05

Ik vind Grolsch prima pils :) En nasi en pils een goede combinatie.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 12:22

Marnix schreef:Ik vind Grolsch prima pils :) En nasi en pils een goede combinatie.

Dat laatste ben ik met je eens, voor wat betreft dat eerste: het heeft (of had in elk geval vroeger) een vrij nadrukkelijke nasmaak vanwege de stoompasteurisatie.
De beugels ondergingen dat proces niet, en die waren inderdaad wél goed.
Hoe het inmiddels is kan ik niet beoordelen, ik heb het al zeker 10 jaar niet meer gedronken.
Als er Grolsch staat neem ik wel spa-rood...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2015 12:26

Tja. Smaken verschillen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 12:29

Marnix schreef:Tja. Smaken verschillen.

ik blijf overigens het idee houden dat onze smaken over het algemeen behoorlijk dicht bij elkaar liggen ;-)
Op Grolsch na deel ik je mening vaak in het bier-topic, in de muziektopics en in het whiskytopic;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 apr 2015 12:54

Mooizo. Ik vind Duitse pils lekker. Grolsch ook omdat die wat bitterder is dan de meeste Nederlandse pils. Hoewel ik bijvoorbeeld Hertog Jan en Brand ook prima vind. Wat whisky betreft wel wat nuances, ik ben juist wat van de Islay's afgestapt. Af en toe vind ik er eentje wel lekker maar ik ben me toch wat meer op de Highlands en zo gaan richten. Maar goed, het feit dat we als jonge mensen beiden graag een glas whisky drinken is al best bijzonder, er zijn weinig mensen van onze leeftijd die dat drinken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2015 12:57

Marnix schreef:Mooizo. Ik vind Duitse pils lekker. Grolsch ook omdat die wat bitterder is dan de meeste Nederlandse pils. Hoewel ik bijvoorbeeld Hertog Jan en Brand ook prima vind. Wat whisky betreft wel wat nuances, ik ben juist wat van de Islay's afgestapt. Af en toe vind ik er eentje wel lekker maar ik ben me toch wat meer op de Highlands en zo gaan richten. Maar goed, het feit dat we als jonge mensen beiden graag een glas whisky drinken is al best bijzonder, er zijn weinig mensen van onze leeftijd die dat drinken.

nou ja: jong...
ik loop al tegen de 40...

Terug naar “Algemene Zaken”