Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

irmo
Kapitein
Kapitein

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 17 nov 2015 08:11

Anoniem_89 schreef:Van Dooijeweerd is zo'n beetje de enige die mij aanspreekt in dit wereldje 8)

Dat is dan ook zo´n beetje de enige die begrijpt hoe de boel in elkaar zit. Ik lees hem graag.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2015 08:59

irmo schreef:Dat is dan ook zo´n beetje de enige die begrijpt hoe de boel in elkaar zit. Ik lees hem graag.

Nee, dat bestrijd ik. Dit komt omdat deze ds en zijn echtgenote in een ver buitenland voor de zending werkzaam zijn.
ALLE predikanten die dit hebben gedaan, staan nadien heel anders op een Nederlandse kansel.
Ook de predikanten die in een vredig land overzee hebben gediend, veranderen.
Ze krijgen een ruimere blik en weten dat het niet alleen de Nederlandse manier van geloven en kerkgang is.
Dat wil niet zeggen dat hun inhoud verandert, maar ze brengen het anders, liefdevol, gunnend.
Dus dan is het onredelijk van je, op basis van een paar antwoorden te stellen dat dit de enige predikant zou zijn die weet hoe de boel in elkaar zit (al snap ik niet wat je hiermee bedoelt).
Hoeveel GerGem predikanten heb je daadwerkelijk beluisterd?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 nov 2015 10:17

Harinck heeft helemaal gelijk. En de reactie van Omega laat zien dat het besluit van Valburg ook veel smaller is dan er staat:

Predikanten van alle reformatorische kerkgenootschappen zijn welkom om te preken in de hervormde gemeente van Valburg-Homoet, onderdeel van de Protestantse Kerk.

8)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 nov 2015 10:18

Chaya schreef:Nee, dat bestrijd ik. Dit komt omdat deze ds en zijn echtgenote in een ver buitenland voor de zending werkzaam zijn.
ALLE predikanten die dit hebben gedaan, staan nadien heel anders op een Nederlandse kansel.
Ook de predikanten die in een vredig land overzee hebben gediend, veranderen.
Ze krijgen een ruimere blik en weten dat het niet alleen de Nederlandse manier van geloven en kerkgang is.
Dat wil niet zeggen dat hun inhoud verandert, maar ze brengen het anders, liefdevol, gunnend.
Dus dan is het onredelijk van je, op basis van een paar antwoorden te stellen dat dit de enige predikant zou zijn die weet hoe de boel in elkaar zit (al snap ik niet wat je hiermee bedoelt).
Hoeveel GerGem predikanten heb je daadwerkelijk beluisterd?
Nou, ik lees dat v. Dooijeweerd inhoudelijke kritiek heeft op zijn gereformeerde collega's. Geen idee of hij na zijn uitzending naar het buitenland anders is gaan denken, maar inhoudelijk lees ik hier bij hem echt iets anders als bij veel van zijn collega's.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2015 10:24

naamloos schreef:
Nou, ik lees dat v. Dooijeweerd inhoudelijke kritiek heeft op zijn gereformeerde collega's.[/quote]

Noem eens een paar concrete voorbeelden?
naamloos schreef:Geen idee of hij na zijn uitzending naar het buitenland anders is gaan denken, maar inhoudelijk lees ik hier bij hem echt iets anders als bij veel van zijn collega's.

De inhoud verschilt niets van hetgeen zijn collega's zeggen, alleen giet hij het in een andere vorm.
Als het werkelijk zo zou verschillen, zou hij toch niet bij dit kerkgenootschap blijven?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 17 nov 2015 10:38

Van Dooijweerd is zo totaal anders dan z'n "collega's".

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2015 10:40

Anoniem_89 schreef:Van Dooijweerd is zo totaal anders dan z'n "collega's".

Hoeveel ken jij er, inhoudelijk?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 17 nov 2015 12:08

Anoniem_89 schreef:Van Dooijweerd is zo totaal anders dan z'n "collega's".

Er zit wel een kern is (hoewel inhoudelijk gezien de collega's de Heere Jezus en die gekruisigd verkondigen in alle ruimheid van de Genade in Hem hetzelfde zijn in Christus. Diegene die mensen hiervan weghouden of niet in de ruimheid hiervan het Woord verkondigen is zorgelijk.)

De Heere Jezus stond er ook alleen voor (tov de Farizeers)

evangelist van Dooijewerd beantwoord in onderstaande link de volgende vraag

"Ze heeft altijd de zakken vol......."

https://www.youtube.com/watch?v=TV9pPu- ... Jv&index=3
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 nov 2015 14:42

Chaya schreef:Noem eens een paar concrete voorbeelden?
Nou, ik denk dat het juist komt door de dingen die hij niet zegt.
Anderen vertellen er zoveel omheen dat dát belangrijker lijkt dan hetgeen waar het om gaat. Zoiets!
Chaya schreef:De inhoud verschilt niets van hetgeen zijn collega's zeggen, alleen giet hij het in een andere vorm.
Als het werkelijk zo zou verschillen, zou hij toch niet bij dit kerkgenootschap blijven?
Niet iedereen stapt uit zn kerkgenootschap bij verschil van mening.
Zoals ik er tegenaan kijk gaat het niet om een andere vorm, maar eerder dat die vorm de inhoud buiten bereik houdt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 nov 2015 15:40

naamloos schreef:Nou, ik denk dat het juist komt door de dingen die hij niet zegt.

Zucht, dat zei ik toch
!
Chaya schreef:alleen giet hij het in een andere vorm.
Chaya schreef:Ook de predikanten die in een vredig land overzee hebben gediend, veranderen.

In de zending, en bovendien in een vreemde taal, zul je als predikant duidelijk en eenvoudig de Boodschap van het Evangelie moeten brengen. Die gave heeft hij van de Heere gekregen en daarom is hij ook uitgezonden en mag - samen met zijn vrouw - tot rijke Zegen zijn.
Door te stellen dat hij een gunstige uitzondering in de GerGem zou zijn, geef je te kennen dat je dan ten diepste die Boodschap toch niet helemaal begrijpt, want die verschilt inhoudelijk echt niet.
naamloos schreef:Niet iedereen stapt uit zn kerkgenootschap bij verschil van mening.

Wel als het werkelijk op inhoud zou verschillen hoor.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 nov 2015 16:03

Chaya schreef:In de zending, en bovendien in een vreemde taal, zul je als predikant duidelijk en eenvoudig de Boodschap van het Evangelie moeten brengen. Die gave heeft hij van de Heere gekregen en daarom is hij ook uitgezonden en mag - samen met zijn vrouw - tot rijke Zegen zijn.
Door te stellen dat hij een gunstige uitzondering in de GerGem zou zijn, geef je te kennen dat je dan ten diepste die Boodschap toch niet helemaal begrijpt, want die verschilt inhoudelijk echt niet.
Iedereen die het evangelie verkondigd behoort dat duidelijk en eenvoudig te doen, anders kun je beter iets anders gaan doen. Je moet het evangelie uitpakken, niet inpakken.
naamloos schreef:Niet iedereen stapt uit zn kerkgenootschap bij verschil van mening.
Chaya schreef:Wel als het werkelijk op inhoud zou verschillen hoor.
Jij spreekt voor iedereen? :neeschudden: :neeschudden: :neeschudden:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 18 nov 2015 01:08

Van Dooijweerd is zo totaal anders dan z'n "collega's".
Chaya schreef:Hoeveel ken jij er, inhoudelijk?

Hoeveel ken je er zelf, inhoudelijk?
Ga je dan uit van 1 keer een preek die je gehoord hebt?
Ga je dan uit van wat mensen erover zeggen?

Ik denk dat ik eerlijk gezegd niet veel hoef uit te leggen, jou kennende, zul je zoiets altijd verdedigen. Alsof ik je persoonlijk op een zere plek geraakt heb.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2015 10:03

Anoniem_89 schreef:Hoeveel ken je er zelf, inhoudelijk?
Ga je dan uit van 1 keer een preek die je gehoord hebt?
Ga je dan uit van wat mensen erover zeggen?

Ik denk dat ik eerlijk gezegd niet veel hoef uit te leggen, jou kennende, zul je zoiets altijd verdedigen. Alsof ik je persoonlijk op een zere plek geraakt heb.

Ik zie jou vrijwel nooit een inhoudelijke reactie geven, alleen schoppende en negatieve. (en dan vraag je je nog af waarom je reacties steeds verwijderd worden :roll: ) En nee hoor, je raakt mij niet persoonlijk, maar ik raad je aan eens je eigen schrijfsels aan een kritische blik te onderwerpen, alvorens je die plaatst, en kijkt of je mensen beschadigt hiermee.
9e gebod:
Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve , niemand zijnwoorden verdraaie , geen achterklapper of lasteraar zij , niemandlichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen ; maar allerlei liegenen bedriegen, als eigen werken des duivels , vermijde, tenzij dat ik denzwaren toorn Gods op mij laden wil ; insgelijks, dat ik in het gericht enalle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde ;ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere

Ik ken heel veel GerGem predikanten, althans, de inhoud van hun prediking. Ik kom geregeld in deze kerken, beluister via internet en heb diverse (preken)boeken in de kast (ds. Neele, ds van Boven, ds. Venema, ds. Moerkerken) jij ook?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 18 nov 2015 10:23

Wordt dit een wedstrijdje Wie-kent-de-meeste-GerGem-dominees?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2015 10:25

Tante Pollewop schreef:Wordt dit een wedstrijdje Wie-kent-de-meeste-GerGem-dominees?

Ik gaf slechts antwoord op een onsympathieke vraag.

Terug naar “RefoWeb”