Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 18 mar 2004 22:17

Ik hoorde deze week iemand in mijn omgeving het volgende zeggen over zelfmoord:

"Iemand die zelfmoord pleegt kiest voor de minste weerstand"!!!

Hier schrok ik toch echt van en was toch wel een beetje boos en verdrietig door deze opmerking.
Laatst gewijzigd door Evelien op 18 mar 2004 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 18 mar 2004 22:20

Tja, misschien is dat wel zo... alleen zou ik zelf in bepaalde situaties waarschijnlijk niets anders doen, dus wie ben ik dan om anderen daarop aan te kijken?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 18 mar 2004 22:37

Evelien schreef:Ik hoorde deze week iemand in mijn omgeving het volgende zeggen over zelfmoord:

Hier schrok ik toch echt van en was toch wel een beetje boos en verdrietig door deze opmerking.

Toen ik depressief was, zei iemand dit ook tegen mij. Vanaf dat moment ben ik in gaan zien, dat ik terug moest vechten, dat ik iets moest doen.
Voor mij heeft het juist een heel belangrijke rol gespeeld om weer verder te gaan met mijn leven.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mar 2004 07:33

Evelien schreef:Ik hoorde deze week iemand in mijn omgeving het volgende zeggen over zelfmoord:

Misschien is dat in sommige gevallen ook wel zo! Want ertegen vechten of doorleven is vaak het moeilijkst voor mensen die zelfmoord willen plegen. Dus dan maar niet meer leven. Ook al is dat moeilijk, maar altijd nog liever dan doorleven en de situatie onder ogen zien.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mar 2004 08:23

Wat er eigenlijk mee bedoelt wordt is het volgende:

aanstellerij, aandachttrekken!!!

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 mar 2004 08:29

Dat kunnen ze er wel mee bedoelen, maar als je gewoon die uitspraak op zich neemt, dan zit er wel een kern van waarheid in. Want je wilt toch door zelfmoord uit dit leven stappen, zodat je van de moeilijkheden (weerstand) af bent?

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mar 2004 08:41

En ook hierin kan ik je gelijk geven evelien! Er zijn ook mensen die de zelfmoordpogingen doen om aandacht te trekken.
Mijn schoonzoon zijn moeder doet het al vanaf dat hij klein was.
Als de aandacht te veel naar een ander gaat dan doet ze weer een poging.

Het blijft in mijn ogen een daad van egoisme.

the_mask
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor the_mask » 19 mar 2004 08:51

joepie schreef:En ook hierin kan ik je gelijk geven evelien! Er zijn ook mensen die de zelfmoordpogingen doen om aandacht te trekken.

tis te merken dat jij veel over deze mensen weet.. :shock:
O taste and see that the LORD is good: blessed is the man that trusteth in him. Psalm 34:8

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mar 2004 08:58

Jammer genoeg heb ik in mijn omgeving (familie en vrienden) diverse malen meegemaakt dat het gebeurde. En er zijn inderdaad diverse mensen die het om diverse redenen doen.
Bij mijn dochters schoonmoeder is het duidelijk aandacht trekken want ze zorgt dat ze wel op tijd gevonden wordt.
Bij mijn neef was het de enige manier voor hem om uit de ellende waar hij in zat te komen. Alleen is dat voor de nabestaande weer iets anders.
Bij een ander was het zo dat de pijn niet meer te dragen was. Ook niet met pijn stillers.
En zo zijn er nog wel een paar.
Dus ja het is eigenlijk een egoistisch besluit als je het doet, alleen kan ik met dat in sommige gevallen nog weleens indenken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mar 2004 09:22

joepie schreef:En ook hierin kan ik je gelijk geven evelien! Er zijn ook mensen die de zelfmoordpogingen doen om aandacht te trekken.

Dat is 1 voorbeeld van egoisme.

Er zijn genoeg mensen die zelfmoord plegen die geen leven meer op aarde willen!!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 19 mar 2004 09:38

Hier wat cijfers over zelfmoord en zelfmoord pogingen:

Zelfmoord, de eerste doodsoorzaak tussen 25 en 40jaar

Per dag plegen er in ons land 7 mensen zelfmoord (cijfers Nationaal Instituut voor de Statistiek). Dit jaar waren er 2155 geregistreerde zelfmoorden.

Jaarlijks zouden ook zo'n 40.000 personen mislukken in een poging tot zelfmoord.

De meeste zelfmoorden situeren zich in de leeftijdscategorie van 25 tot 45 jaar (de eerste doodsoorzaak !), op de voet gevolgd door de groep van jongeren tussen 17 en 25 jaar (tweede doodsoorzaak). De meesten kiezen voor ophanging.

Aan de minste verkeersdode wordt aandacht gegeven in het nieuws. Toch is zelfdoding de eerste doodsoorzaak bij mensen tussen 25 - 45 jaar!

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mar 2004 09:53

Evelien schreef:

Dat is 1 voorbeeld van egoisme.

Er zijn genoeg mensen die zelfmoord plegen die geen leven meer op aarde willen!!!

Maar dan nog blijft het een vorm van egoisme. Ze denken alleen wat zij niet meer willen! Niet aan waar ze de nabestaande mee opzadelen.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 mar 2004 10:29

Ik denk dat je juist heel veel lef moet hebben om zelfmoord te plegen. Ik zou het niet durven. Een vriend van ons is voor de trein gesprongen, maar om hem nou te veroordelen vind ik wel wat ver gaan voor zijn vrouw en kinderen. Die hebben het al moeilijk genoeg, en als ze dat er ook nog eens bij krijgen............... ik vind dat je altijd heel voorzichtig moet zijn met je oordeel in deze. Je kan makkelijk achtergebleven mensen heel erg pijn doen.

joepie

Berichtdoor joepie » 19 mar 2004 10:45

Dat is wat ik dus bedoel. De achterblijvers hebben het er ontzettend moeilijk mee. Dus voor wie was het nu een oplossing?
Alleen voor degene die het deed, tenminste laten we daar dan vanuit gaan.
Maar in weze dacht die persoon alleen maar aan zichzelf, en misschien ook wel dat hij/zij dacht, als ik er niet meer ben is het tenminste voor hun opgelost. Ben ik hun niet meer tot last. Maar het blijft een egoistische daad. Daarmee veroordeel ik die persoon niet.
Want je moet wel in erge grote nood zijn als je dit doet.
En om terug te komen op de topic, waar die persoon is en hoe dat gaat bij God, laat ik volledig aan Hem over.
Of een Christen zelfmoordenaar verdoemd is? Ik geloof er niks van.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 mar 2004 11:05

joepie schreef:Of een Christen zelfmoordenaar verdoemd is? Ik geloof er niks van.
De vraag was dan ook meer of ze uberhaupt bestaan.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”