Gezin en financiën

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 22 jan 2008 17:25

Wij betalen maandelijks 133e aan gas en licht, maar waarschijnlijk gaan we nog aardig wat terug krijgen want dat verbruiken we bij lange na niet. Maar goed dat is ook wel lekker. Wij hebben een huis van jaren '60 en boven nog enkelglas, dus dat speelt ook mee. We willen binnen 2 jaar alles dubbel glas hebben en de zolder nog een x isoleren.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 jan 2008 17:32

*Annet* schreef:wij betalen €125 (voorschot) aan gas elke maand, volgens mij is dat enorm veel?

Electra viel me weer mee, €17 per maand. (we hebben wel een huishouden met 4 kinderen dat scheelt ook wel wat denk ik)

Samen €142,-, dat lijkt mij voor een vierpersoonshuishouden, als het een middelgrootte woning (450 m3) is, zeker niet aan de hoge kant.
Hoekwoning of tussenwoning kan ook behoorlijk verschil geven.
En oudere woningen zijn doorgaans minder energiezuinig.

We hebben nu een houtkachel gekocht, ben benieuwd hoe rijk we ervan worden. Je kan hier een m3 hout voor de deur afgeleverd krijgen voor €5 ben benieuwd hoe rijk ik er van ga worden.

Als de verwarming in de kamer erdoor overbodig wordt, moet het gasverbruik, in de wintermaanden, minstens 100 m3 minder worden, schat ik zo.
Nog goedkoper: allesbrander (30 m3 gas / jaar).

Die spaarlampen, leuk geroepen, maar ze zijn in aanschaf ook aardig aan de prijs!

Zoals Andre ook al vermeldde, ze worden steeds goedkoper.
Bij Doeland, 3 stuks (9 of 11 W) voor €10,-.
Pas heb ik er enkele gekocht voor €1 en €2 per stuk.
Ze zijn iets minder helder dan gloeilampen.

wat maakt het uit als iemand erover heeft hoeveel hij te besteden heeft of wat hij/zij verdient?

Het is dan openbaar voor iedereen die internet heeft.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 jan 2008 18:19

en dat laatsten weten ze zelf ook wel, dus diegene kiest er dan toch zelf voor?

wat is het verschil tussen een allesbrander en een houtkachel? We hebben een kachel met deurtjes ervoor die dicht kunnen. Allesbrander?? Je mag er toch alleen maar hout in stoken en een stuk papier om hem aan de gang te krijgen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 jan 2008 18:29

Allesbrander
Sommige allesbranders kunnen aan een CV-ketel gekoppeld worden.
(Een CV-installatie voor een middelgrote woning heeft doorgaans een vermogen van 25 a 35 kW.
De allesbranders achter bovenstaande link hebben een lagere capaciteit, en kunnen dus slechts in een deel van de behoefte voorzien.)

Daardoor is het mogelijk op een gasverbruik van 30 kubieke meter per jaar uit te komen (alleen nog voor koken).
Er kan (mag niet) werkelijk alles in.
Hier staat er ook iets over, met prijzen (€4000 - €10.000).
Laatst gewijzigd door Rolf op 22 jan 2008 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2008 19:24

Als je bijv. een spe(c)ksteen kachel koopt. Heb je geen stookkosten meer!

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 jan 2008 19:43

• Speksteen kachels
In speksteen zit veel talk en magnesium, een natuurmateriaal dat metaal bevat. Door deze unieke samenstelling is speksteen vuurbestendiger dan bijvoorbeeld gietijzer. Speksteen heeft enkele belangrijke pluspunten. Het kan warmte heel lang vasthouden en geeft deze geleidelijk weer af aan de ruimte, als aangename stralingswarmte.

Speksteen ziet er ook heel apart uit, niet in de laatste plaats vanwege de lichtgrijze kleur. De kachels die van speksteen gemaakt zijn, zijn meestal vrij fors. Er bestaan massieve spekstenen kachels, die inderdaad heel lang stralingswarmte afgeven nadat er maar een paar uur is gestookt. Dan zijn er tussenvormen zoals halfmassieve speksteen kachels met speksteen wanden, maar een frame van gietijzer. En er zijn kachels met speksteen bekleding; dit zijn metalen kachels maar met een spekstenen bekleding voor extra stralingswarmte. U begrijpt dat naarmate het speksteengehalte afneemt, ook het accumulerende effect (de lange stralingswarmte) afneemt. Hoewel er tegenwoordig ook speksteenkachels zijn op gas, zijn veruit de meeste modellen bestemd voor hout.

Prijzen: Nieuw €7000 - €14.000.
2ehands: €400 tot €1000 (7kW).

Een soort die ook aangesloten kan worden op de CV heb ik niet gezien.
En een hout-, speksteenkachel of allesbrander is i.g.v. een huurwoning moeilijk te realiseren denk ik,
en bij regelmatig verhuizen geen voordelig alternatief.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2008 20:26

Ja oke, moet je wel een koopwoning hebben. (als je veel verhuisd is dat niet handig).

Maar ik ken een echtpaar die hebben een speksteenkachel en die hebben al heel wat jaren zo'n kachel en zijn vol lof (gezelligheid en qua de kosten).

Rolf

Berichtdoor Rolf » 22 jan 2008 20:50

Een aparte kachel in de (woon-)kamer geeft een heel andere sfeer.
Het heeft ook nog als voordeel, i.g.v. een houtkachel bijv., dat er meer luchtverversing is.

M.b.t. die allesbrander, pas hadden we het over containerledigingen.
Toen noemde iemand als aantal 0 ledegingen per jaar.
Hij legde uit hoe. Namelijk alles in de allesbrander.
En doordat die ook aangesloten is op de CV, is het gasverbruik nog slechts 30 kubieke meter per jaar.
Jaren geleden kostte de aanschaf ervan ~Fl 10.000.
Het vergt wel wat meer (stook-)werk.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 jan 2008 22:07

spaarlampen zijn bij de Aldi nu voor €1,99 zag in vanavond in DE :mrgreen: krant staan.

Weet je dat het ontzettend veel geld kan schelen waar je je spullen koopt? En overal moet je afdingen. Dit hebben wij ook gedaan en zijn er best veel mee opgeschoten. We waren voor een kachel bij een zaak in Middelharnis, sjieke showroom, diverse receptionistes enzo. Daar zagen wij de kachel die we wel wat vonden. Naar onze zin moesten we te lang wachten (zagen er zeker niet duur genoeg uit) voor er iemand kwam om ons advies te geven. We wilden net weggaan, kwam er iemand aan. De kachel die we wilden hebben was € 1500 vonden we veel te veel geld. Wij naar een zaak in Ouddorp, stond dezelfde voor ruim €900!!!! Omdat we hem zelf afhaalden (hij had geen tijd) vroegen we om afhaalkorting, ging er weer wat geld vanaf.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 jan 2008 10:49

We krijgen van 2007 10 euro terug voor water en 200 euro voor gas en elektra :D

kamille1984
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kamille1984 » 23 jan 2008 13:21

Wij kregen ook heeel veel terug voor water en stroom! volgend jaar zal dat wel niet meer zo wezen nadat we gezinsuitbreiding hebben gehad! Ben wel benieuwd. We proberen wel zuinig aan te doen met stroom/water (kvind nl ook zonde van tmilieu)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 23 jan 2008 17:24

wij kregen van gas heel veel terug!! Daar ken je leuke dingen van doen :mrgreen: (mijn oude leraar economie zou zeggen: "Daar kan je heel veel frikandellen speciaal voor halen! :mrgreen: )
Wat water weten we het nog niet.. hier nog niets door de bus gezien. Wel belastingpapieren! Even spieken of de rekeningnummers nog kloppen (is veranderd)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 23 jan 2008 18:05

Wij zijn met water van 30e naar 22e in de 2 maanden gegaan. En kregen nog kleine 5e terug.
Gas weet ik nog niet, even afwachten.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 23 jan 2008 18:39

"Weet je dat het ontzettend veel geld kan schelen waar je je spullen koopt?"
Inderdaad. Een voorbeeld.
Nieuwe Acer laptop, in PC-shop ~€1100,-.
Via internet €890,-.
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te geven.

Trucs
Met economie heb ik o.a. dit geleerd.
De voordeligste spullen staan op de onderste plank, want daar kun je moeilijk bij.
De spullen waar het meest aan verdiend wordt, staan op een goed zichtbare plaats, binnen handbereik.
En, wek een indruk van voordeligheid, en stop er dan onopvallend iets tussen waar wat aan verdiend wordt (Aldi, Lidl).
Er moeten ook spullen zijn waar winst op gemaakt wordt.

Voorschot
Als er meer dan €100 wordt terugbetaald, en er is reden om aan te nemen dat het verbruik niet stijgt, is het redelijk om het voorschot te verlagen.
Renteverlies, bij een teruggave van €200: 200 / 2 * 0,04 = €4,-.
De ervaring leert echter dat zoiets (bij Essent tenminste) niet zomaar gedaan wordt.
Bij de belastingdienst wordt zoiets terugbetaald.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 23 jan 2008 19:05

maar je garantie via internet is wel wat vervelender, zo had ik goedkoop een buggy met buggydrager gekocht. Leuk maar de buggydrager was dus stuk, kon ik de verzendkosten weer gaan betalen. Doe je dit met een pc, moet je het verzekerd verzenden, tenminste zou ik doen, ben je weer geld kwijt!! Ik koop dure dingen altijd in de aanbieding, en als het er toevallig nergens is wacht ik maar even.

Terug naar “Archief”