Elladan schreef:Marnix schreef:Een stukje muziek in de kerk kan niet tot Gods eer zijn? Dus geen electrische gitaar? Sorry maar ik ben het er helemaal niet mee eens.
Zoveel was al duidelijk, dat je het er niet mee eens bent, ja.
Geen muziek in de kerk? Waar zeggen wij dat? Onzinnige afleiding.
"Het gebruik van een dergelijk instrument is dus in de eredienst totaal overbodig en dient slechts tot eigen eer van de bespeler."
Ocherme... is daarmee gelijk álle muziek verbannen?! Wow. Jij bent snel.
Voor de dienst begint speelt de organist.... tijdens de collecte is dit vaak ook het geval... na de preek wordt er wel eens ter inleiding een kort stukje gespeeld.
Dit dient om de aandacht van de gemeente weer op de samenzang te richten, en is derhalve zéér zinnig.
Tussen 2 verzen door wil de organist nog wel eens een kort riedeltje spelen... Allemaal zijn het geen noten die noodzakelijk zijn om een psalm te begeleiden.
Maar wél noodzakelijk om de eredienst in goede banen te leiden.
Tussenspel dient om de gemeente weer op adem te laten komen, en is derhalve evengoed zéér zinnig.
Wat willen jullie nou beweren, dat God het niet goed vindt omdat het zogenaamd niet tot Zijn eer zou zijn?
Dat is jouw afgeleide bewering. Zoals hierboven aangetoond zijn je argumenten 'void', en is dus je bewering ongegrond, doelloos en irrelevant.
Kan God dan geen enkele franje waarderen, of moet een melodie die tijdens de collecte gespeeld wordt perse tot eigen eer en niet tot die van God zijn?
Och m'n jongen... zie je zelf nu niet hoe zwak je staat?
Het is een open deur intrappen om te stellen dat het orgelspel voorkomt dat mensen gaan praten tijdens een collecte... maar goed, aangezien het waar is zeg ik het.
Het orgelspel tijdens de collecte dient om de gemeente gericht te houden op de dienst, het geven van de gaven. Het is een hatelijke bewering om anders te beweren. De organist richt zichzélf tot God, maar de functionaliteit van het spel is dat de gemeente geconcentreerd blijft.
Beste mensen, waar halen jullie deze onzin vandaan?
Aangezien daarnet gebleken is dat AL je voorbeelden foutief waren, daarmee je argumenten 'void' zijn en je beweringen dus ongegrond en niet onderbouwd, denk ik dat je je moet gaan bezinnen op ófwel je redeneringsvermogen, óf God om inzicht moet vragen.