Waar staan de Gereformeerde Gemeenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

snien
Mineur
Mineur
Locatie: Goes (maar de 24 jaar Vlissingen zit ook nog diep in mijn hart)

Berichtdoor snien » 25 aug 2005 08:44

CW schreef:Probeer ook te beseffen dat er veel, heel veel mensen zijn die vinden dat het wel meevalt, althans op het terrein van de op RefoWeb veel besproken problemen. Die ook wel beseffen dat er veel mis is maar dat toch wat anders vertalen naar de praktijk. Ik zou nog wel meer in willen brengen maar dat zou meer iets zijn voor een privebericht. Maar helaas werkt deze functie bij mij niet.

Groet,
CW

Dat baart me soms nou juist zorgen dat er dus mensen zijn die bewust of onbewust hun ogen sluiten voor de dingen die niet goed gaan, terwijl er wat moet gebeuren. Er is een grote opwekking nodig.

CW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CW » 25 aug 2005 08:59

snien schreef:
CW schreef:Probeer ook te beseffen dat er veel, heel veel mensen zijn die vinden dat het wel meevalt, althans op het terrein van de op RefoWeb veel besproken problemen. Die ook wel beseffen dat er veel mis is maar dat toch wat anders vertalen naar de praktijk. Ik zou nog wel meer in willen brengen maar dat zou meer iets zijn voor een privebericht. Maar helaas werkt deze functie bij mij niet.

Groet,
CW

Dat baart me soms nou juist zorgen dat er dus mensen zijn die bewust of onbewust hun ogen sluiten voor de dingen die niet goed gaan, terwijl er wat moet gebeuren. Er is een grote opwekking nodig.

Met dat laatste ben ik het eens. Maar is deze opwekking oproepbaar door maar veel kritiek te spuien? En is die opwekking dan alleen in de GG nodig? Of moeten we dit breder zien? Als dat laatste het geval is, heeft het dan zin om de algemene kritiek te verbijzonderen richting de GG?

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 25 aug 2005 09:06

CW schreef:Met dat laatste ben ik het eens. Maar is deze opwekking oproepbaar door maar veel kritiek te spuien? En is die opwekking dan alleen in de GG nodig? Of moeten we dit breder zien? Als dat laatste het geval is, heeft het dan zin om de algemene kritiek te verbijzonderen richting de GG?

Jij noemt het kritiek en geeft dat gelijk een negatieve lading. Althans op mij komt dat negatief over.

Maar als je vindt dat er een opwekking nodig is, moet je toch ook aan kunnen geven wat er dan mis is waardoor er een opwekking nodig is.

En nee, het is niet alleen in de GG nodig maar aangezien dit topic specifiek is gericht op de gergem heb ik me dan alleen ook tot deze groep beperkt.

CW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CW » 25 aug 2005 09:12

snien schreef:Jij noemt het kritiek en geeft dat gelijk een negatieve lading. Althans op mij komt dat negatief over.

Maar als je vindt dat er een opwekking nodig is, moet je toch ook aan kunnen geven wat er dan mis is waardoor er een opwekking nodig is.

En nee, het is niet alleen in de GG nodig maar aangezien dit topic specifiek is gericht op de gergem heb ik me dan alleen ook tot deze groep beperkt.

Ik heb toch sterk de indruk dat de kritiek op de GG, in welk topic dan ook geuit, erg fel is. Mij maak je niet wijs dat deze kritiek steeds weer positief en opbouwend bedoeld is. Als dat wel het geval had moeten zijn, lijkt het aan te raden dat RefoWeb bijvoorbeeld eens een communicatie-cursus opzet.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 aug 2005 09:17

CW schreef:Ik heb toch sterk de indruk dat de kritiek op de GG, in welk topic dan ook geuit, erg fel is. Mij maak je niet wijs dat deze kritiek steeds weer positief en opbouwend bedoeld is. Als dat wel het geval had moeten zijn, lijkt het aan te raden dat RefoWeb bijvoorbeeld eens een communicatie-cursus opzet.

Inderdaad zal de kritiek die geuit wordt niet bij iedereen positieve bedoelingen hebben, maar ik vind het wel opvallend dat je juist op Snien reageert, die deze positieve benadering wel lijkt te hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

CW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CW » 25 aug 2005 09:28

snien schreef:Das nou niet bepaald iets waar ik trots op ben. Nu we een eigen dominee hebben komt Van Gelder hier niet meer dus doet die situatie zich gelukkig niet meer voor.
Ik heb me altijd gruwelijk geergerd aan die instelling om maar weg te blijven, je plaats leeg te laten in plaats van te bidden voor die man voor en tijdens de dienst. Want dat heeftie hard nodig.

Hm, ik neem t niet op voor Van Gelder van betreft de inhoud van zijn preken en al helemaal niet voor de slaapverwekkende manier waarop hij het brengt, maar dat neemt niet weg dat ik de houding van de wegblijvers heel erg afkeur. Ik vind dat de makkelijkste weg/weg van de minste weerstand. JUIST als je moeite met zo'n man heb is t gebed zo belangrijk. En niet alleen dat God hem de juiste woorden in zijn mond legt maar net zo goed gebed voor je eigen luisterhouding.

Overigens is er de hele week gebed nodig want juist dan zijn ze hun preek aan t voorbereiden.

Verder ben ik van mening dat er gigantisch veel gebed nodig is voor alle dominees die er nu zijn. Maar vooral ook voor de mannenbroeders van t curatorium want dat er daar iets vreselijk mis is daar ben ik heilig van overtuigd.

Beste Parsifal,

Zie nog eens de bovenstaande reactie. Vind ik persoonlijk toch echt geen positieve benadering.

Verder was mijn reactie op Snien de eerste op RefoWeb. Je moet ergens beginnen.

Groeten,
CW
Laatst gewijzigd door CW op 25 aug 2005 09:35, 1 keer totaal gewijzigd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 aug 2005 09:34

CW schreef:
snien schreef:Das nou niet bepaald iets waar ik trots op ben. Nu we een eigen dominee hebben komt Van Gelder hier niet meer dus doet die situatie zich gelukkig niet meer voor.
Ik heb me altijd gruwelijk geergerd aan die instelling om maar weg te blijven, je plaats leeg te laten in plaats van te bidden voor die man voor en tijdens de dienst. Want dat heeftie hard nodig.

Hm, ik neem t niet op voor Van Gelder van betreft de inhoud van zijn preken en al helemaal niet voor de slaapverwekkende manier waarop hij het brengt, maar dat neemt niet weg dat ik de houding van de wegblijvers heel erg afkeur. Ik vind dat de makkelijkste weg/weg van de minste weerstand. JUIST als je moeite met zo'n man heb is t gebed zo belangrijk. En niet alleen dat God hem de juiste woorden in zijn mond legt maar net zo goed gebed voor je eigen luisterhouding.

Overigens is er de hele week gebed nodig want juist dan zijn ze hun preek aan t voorbereiden.

Verder ben ik van mening dat er gigantisch veel gebed nodig is voor alle dominees die er nu zijn. Maar vooral ook voor de mannenbroeders van t curatorium want dat er daar iets vreselijk mis is daar ben ik heilig van overtuigd.

Beste Parsifal,

Zie nog eens de bovenstaande reactie. Vind ik persoonlijk toch echt geen positieve benadering.

Groeten,
CW

zou dat gelukkig niet kunnen slaan op het niet meer voorkomen van de situatie waarbij veel mensen wegblijven en zo af en toe de kerk half leeg is. Zo las ik het gezien het voorgaande, maar misschien kan Snien zelf uitsluitsel geven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

CW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CW » 25 aug 2005 09:37

parsifal schreef:
CW schreef:

Beste Parsifal,

Groeten,
CW

zou dat gelukkig niet kunnen slaan op het niet meer voorkomen van de situatie waarbij veel mensen wegblijven en zo af en toe de kerk half leeg is. Zo las ik het gezien het voorgaande, maar misschien kan Snien zelf uitsluitsel geven.

Ik dacht al deze woorden vet te maken maar het is bij een gebleven. Inmiddels weer weggehaald. Verder heb ik eigenlijk geen behoefte om hier nog uitgebreider op in te gaan. De situatie lijkt mij volledig duidelijk.

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 25 aug 2005 09:40

Daar stond nog iets voor CW. Ik was niet gelukkig met t feit dat er vele mensen wegbleven voor Van Gelder. Daar was ik niet trots op schreef ik.
Dus dat doet zich gelukkig niet meer voor.

Sowieso is er niks fijners dan een eigen dominee ipv vacant zijn.
En in onze situatie is dat helemaal zo omdat er dus predikanten waren (ik zal dit keer geen namen meer noemen om niet al te negatief over te komen) die zichzelf uitnodigden om Vlissingen eens even te vertellen hoe het in hun ogen wel moet.

En beste CW, geloof me, als je in een heeeeel fijne gemeente zit waar Gods wet en evangelie op een zuivere manier gebracht wordt, dan is het zeer verdrietig als je steeds maar het stempel 'lichte gemeente' op je voorhoofd krijgt.

august
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor august » 25 aug 2005 22:20

Ik heb in mijn vakantie een zeer indrukwekkende dienst in Vlissingen bijgewoond (Jona moest overboord). Ik kan mij niet voorstellen dat iemand iets mis zou vinden van deze preken. Zij behoort naar mijn mening geheel binnen de gereformeerde gemeenten. Helaas bemerk ik wel meer om mij heen onterechte kritiek.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 aug 2005 08:13

august schreef:Ik heb in mijn vakantie een zeer indrukwekkende dienst in Vlissingen bijgewoond (Jona moest overboord). Ik kan mij niet voorstellen dat iemand iets mis zou vinden van deze preken. Zij behoort naar mijn mening geheel binnen de gereformeerde gemeenten. Helaas bemerk ik wel meer om mij heen onterechte kritiek.
Wat is onterechte kritiek, en in hoeverre is 1 preek representatief voor alle preken binnen de ger.gem.

Ik heb vaak ook geen problemen met ger.gem preken, alhoewel ze soms voor mij wat te.. uhm 'zwaar' zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

snien
Mineur
Mineur

Berichtdoor snien » 26 aug 2005 08:30

Raido schreef:Wat is onterechte kritiek, en in hoeverre is 1 preek representatief voor alle preken binnen de ger.gem.

Onterechte kritiek is dat als je zegt dat je uit Vlissingen komt, veel mensen gelijk hun neus optrekken. Vlissingen zou zogezegd, om nog maar es die rare terminologie te gebruiken, een lichte gemeente zijn.
Het probleem met die mensen is dat ze teveel kijken naar de uiterlijkheden/bijzaken in plaats van naar de hoofdzaak en dat is het Woord van God.

:D Eigenlijk zijn we dan juist een zware gemeente want elke zondag opnieuw wordt er BEHOORLIJK op de deur van ons hart geklopt.

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 26 aug 2005 09:16

snien schreef: Hm, ik neem t niet op voor Van Gelder van betreft de inhoud van zijn preken en al helemaal niet voor de slaapverwekkende manier waarop hij het brengt, maar dat neemt niet weg dat ik de houding van de wegblijvers heel erg afkeur. Ik vind dat de makkelijkste weg/weg van de minste weerstand. JUIST als je moeite met zo'n man heb is t gebed zo belangrijk. En niet alleen dat God hem de juiste woorden in zijn mond legt maar net zo goed gebed voor je eigen luisterhouding.

Hé Snien, wij hebben ds. van Gelder tijdje terug ook gehad in Goes. Hoe erg het vast ook is, maar bij elke les communicatie die ik krijg hoor ik: 70% van de aandacht komt door de uiterlijke presentatie. De ene dominee heeft nu eenmaal meer gaven dan andere wat betreft manier van brengen, maar als iets slaapverwekkend wordt gebracht, dan is het moeilijk hier echt aandachtig naar te luisten. Maar idd is het geen reden om weg te blijven. Het is i.i.g. wel duidelijk dat er tussen ger. gems een enorm verschil is.

Ik vraag me soms als ik rond kijk in kerk ook echt af of er nou veel mensen zijn die voor een dominee bidden. Ik denk dat dat heel erg tegenvalt. Het gebedsleven van het gros van de mensen in de ger. gem. (ok, hou het maar ff op die van Goes dan, kan ik tenminste uit ervaring spreken) valt sowieso erg tegen.

Afat82 schreef:Heb hier ook wel eens discussie over met mijn ouders, zij zijn lid in de GG Beekbergen terwijl ik vorig jaar overgegaan ben naar Apeldoorn, waar ik nog steeds erg dankbaar voor ben.

Kom ook af en toe in Apeldoorn en is idd fijne gemeente naar mijn idee. Maar Afat, de dienst moet daar echt niet te lang duren want wat krijg je daar pijn in je achterste van die houten stoeltjes/banken :shock:

CW
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor CW » 26 aug 2005 09:25

[quote="Jos123]
Ik vraag me soms als ik rond kijk in kerk ook echt af of er nou veel mensen zijn die voor een dominee bidden. Ik denk dat dat heel erg tegenvalt. Het gebedsleven van het gros van de mensen in de ger. gem. (ok, hou het maar ff op die van Goes dan, kan ik tenminste uit ervaring spreken) valt sowieso erg tegen.

[/quote]

Dus jij kent het gebedsleven van jouw mede-kerkleden?

Laten we toch eens uitkijken wat wij schrijven, hier op het forum! Eerst de balk in eigen ogen, daarna zien we wel weer verder.

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 26 aug 2005 09:47

CW schreef: Dus jij kent het gebedsleven van jouw mede-kerkleden?

Laten we toch eens uitkijken wat wij schrijven, hier op het forum! Eerst de balk in eigen ogen, daarna zien we wel weer verder.

Ik denk idd dat ik dat voor een groot deel kan weten ja, omdat ik veel mensen persoonlijk goed ken. En ik ken de balk in mijn eigen ogen idd. Kom hem erg vaak tegen jammer genoeg. Vind het daarom ook helemaal geen gewaagde uitspraak.

Terug naar “Archief”