Moderator: Moderafo's
jas schreef:Wat het wetticisme betreft als graadmeter, de behoudendheid van reformatorisch nederland straalde uit naar niet refo-nederland. Er zat nog een beetje een rem op de loop der dingen. Dat nu refo-nederland zelf een gigantische inhaalslag aan het plegen is op de wereld beangstigt mij inderdaad. Alle remmen los.
joepie schreef:Dus eigenlijk bedoel je dat we maar blij mogen zijn dat de jeugd meer met de wereld meedoet als het hart maar goed zit?
Overigens vind ik het dragen van broeken voor vrouwen iets heel anders dan make-up gebruik.(...) Maar wat make-up gebruik betreft, spelen hier niet andere aspecten een rol?
Gaan deze dingen niet allemaal over de eigen groot- en grootsheid van de mens, de trots, de eigendunk, een ode aan het schepsel, een verwijt aan de Schepper (waarom hebt Gij mij alzo gemaakt)?
Zie je Klaas, dat het topic make-up - hoererij van een ander kaliber is, dan een topic over broekdragende vrouwen die al dan niet tv-kijkend of radioluisterend in de auto naar de kerk komen?
meschianza schreef:
Ik vind het gewoon erg, dat men stelt dat het met mijn generatie slecht gaat. Omdat ik en velen met mij wel eens een filmpje pak, regelmatig een broek draag, mascara op doe als ik naar een feestje ga. Ik ben verwereldlijkt? Oja? dank u. Weet je wat ik pas verwereldlijking vind: die hele kapitalistische gedachtegoed die veel oudere generaties refo's uitdragen en aan hun kinderen hebben overgedragen. Dat is verwereldlijking. Verwereldlijking zit'm niet in oogschaduw, dat zit in wat in je hart leeft.
Daarom vind ik het zo onnozel om het afgleiden van een generatie te beoordelen op hun uiterlijkheden.
Klaas schreef:Daarom vind ik het zo onnozel om het afgleiden van een generatie te beoordelen op hun uiterlijkheden.
Helemaal mee eens. De beheersing van de Nederlandse taal is een veel beter criterium![]()
Klaas
[foei Klaas, af, terug in je hok!]
meschianza schreef:joepie schreef:Dus eigenlijk bedoel je dat we maar blij mogen zijn dat de jeugd meer met de wereld meedoet als het hart maar goed zit?
Dit bedoel ik dus met die negatieve toon.
Begrijp je me nu?
joepie schreef:meschianza schreef:joepie schreef:Dus eigenlijk bedoel je dat we maar blij mogen zijn dat de jeugd meer met de wereld meedoet als het hart maar goed zit?
Dit bedoel ik dus met die negatieve toon.
Begrijp je me nu?
Ik snap niet waarom je op mijn vraag weer zo negatief moet doen? Ik vroeg het me gewoon af. Hier is duidelijk de pot verwijt de ketel....
meschianza schreef:
Ik begrijp je redenatie wel. Maar wat ik zo verwerpelijk vind is dat de reformatorische gezindte, met name de refo-jeugd, wordt beoordeeld op grond van hun make-up, bioscoopgang tenaanzien van vorige generaties.
En niet op grond van wat er echt onder hen leeft.
Maar tijdens de bijbelstudiegroepjes zag ik wie ze werkelijk waren. Hoeveel vragen er zijn! Hoeveel refo-jongeren wel bezig zijn met God. Ze durven het alleen niet altijd te uitten. En ik onmoette ook jongeren waar meer aan de hand was, die God echt bleken te kennen.
Die fout werd ook gemaakt na het mediagebruikonderjongerenonderzoek van het refodagblad. Iedereen riep ''ach en wee'', predikanten van de preekstoel, wat is de jeugd er slecht aan toe, ze lezen alles, kijken alles! Maar niemand leek geintresseerd te zijn in wat hen echt bezighoudt. Natuurlijk moet er wel aandacht voor zijn, misschien tegen opgetreden, gewaarschuwd. Maar kijk ook naar de harten!
Misschien is God wel bezig met een opwekking onder reformatorische jongeren. Het zou mij niks verbazen sinds ik merk hoeveel jongeren er mee bezig zijn, de eerste stappen zetten om de bijbel serieus te nemen.
Maar nee, men kijkt naar het make-up gebruik, broeken....
Ik vind het gewoon erg, dat men stelt dat het met mijn generatie slecht gaat. Omdat ik en velen met mij wel eens een filmpje pak, regelmatig een broek draag, mascara op doe als ik naar een feestje ga. Ik ben verwereldlijkt? Oja? dank u. Weet je wat ik pas verwereldlijking vind: die hele kapitalistische gedachtegoed die veel oudere generaties refo's uitdragen en aan hun kinderen hebben overgedragen. Dat is verwereldlijking. Verwereldlijking zit'm niet in oogschaduw, dat zit in wat in je hart leeft.
Ik hoop en bid dat mijn generatie weer God gaat zoeken. En naar de waarheid zoekt, en zich niet blind staart op de wetjes en cultuurtjes er om heen. En Gods geboden leert onderscheiden, de diepste intentie van het geloof, van alles wat door mensen in bedacht.
Volgens mij, en als het anders is hoor ik het wel, kennen jullie niet eens meer je eigen leer.
jas schreef:Veel mensen zijn met God bezig, maar is Hij ook met hun bezig? Zomaar een vraag hoor, geen conclusie.
Het kabinet Bakellende mag van mij vallen en nooit meer opstaan. De maaschappij verloerdert sneller door dat de structuur uit ons soc. voorzieningenstelsel gehaald wordt. Dus de normen en waarden van dhr Balkie zijn de mijne niet.
Verder is het natuurlijk goed dat jonge mensen over geloof nadenken, en natuurlijk mogen en moeten ze kritisch zijn. Er zit echter ook een hoop gemakzucht bij de jeugd. En dan met name het Bijbellezen in een verantwoorde vertaling zoals de SV. Ja dat schijnt ook vreemd te zijn dat je vindt dat refo's bij de SV moeten blijven. Ook dat is een aspect van het afglijden wat ik zie gebeuren.
meschianza schreef:hm.![]()
wacht ff, dit gaat een beetje op een andere discussie lijken....Nu raak ik in de war.
Het discussiepunt is toch de vraag of, gezien het feit hoe de reformatorische gezindte zich kleed, leeft ect. vergeleken met vorige generaties, er sprake is van steeds meer wereldgelijkvorming?
Of wil je nu verder met het punt ''waar is het ware geloof onder refo
's?'' (waar je met een beginstelling make-up=hoererij wel niet uit kan komen he)
Lijkt me twee zaken, die misschien een kleine link met elkaar hebben, doch wel twee hele verschillende discussiepunten zijn.Volgens mij, en als het anders is hoor ik het wel, kennen jullie niet eens meer je eigen leer.
beetje apparte suggestie, waar ik niks mee kan en me afvraag waarom je dat zegt. De reformatorische leer? Hebben we het over de leer gehad dan?
Hebben we het over de leer gehad dan?
Volgens mij, en als het anders is hoor ik het wel, kennen jullie niet eens meer je eigen leer.
Of wil je nu verder met het punt ''waar is het ware geloof onder refo's?'' (waar je met een beginstelling make-up=hoererij wel niet uit kan komen he)
Het discussiepunt is toch de vraag of, gezien het feit hoe de reformatorische gezindte zich kleed, leeft ect. vergeleken met vorige generaties, er sprake is van steeds meer wereldgelijkvorming
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten