Wat motiveert je naar kerk te gaan en hoe beleef je God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 feb 2005 17:36

ik ga naar de kerk om te bidden voor mensen, en voor de dominee. maar voor de rest niet.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 17:42

Hijwel, dus je gaat niet heen voor jezelf, puur voor anderen? :?
Waarom niet?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Wat motiveert je naar kerk te gaan en hoe beleef je God?

Berichtdoor Yael » 09 feb 2005 17:45

@mic schreef:
taco schreef:van hervormde en refo jongeren wil ik graag horen wat hen inspireerd en motiveerd nar de kerk te gaan en op welke manier zij God beleven.

om Gods Woord te horen. om gemeente te zijn. om te zingen en te bidden.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 09 feb 2005 17:54

Wij zijn wel een beetje ver van de eerste gemeenten weg. Een beetje erg ver. Sommige predikers gaan er vanuit dat de hoorders voor het grootste deel uit ongelovigen bestaan. De gemeente als een gemeente des Heeren daar wordt meestal niet vanuit gegaan. Waar dat wel gebeurt is het vaak ook een oppervlakkig praatje, dan is de spanning weg is mijn ervaring. Maar waar het nu zindert van de spanning, waar je nieuwe dingen hoort, daar verlang ik naar. Waar het Woord open gaat, dan hoor je echt nieuwe dingen. Gelukkig hebben wij nu een predikant waar ik naar de volgende zondag uit zie. Daar horen we echt nieuwe dingen, bijbelse dingen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 feb 2005 23:13

hijwel schreef:ik ga naar de kerk om te bidden voor mensen, en voor de dominee. maar voor de rest niet.

Leg eens uit?

Waarnemer: ik vind juist dat in veel kerken geen rekening wordt gehouden met ongelovigen. Er wordt teveel vakjargon gebruikt. Gelukkig zijn er inmiddels genoeg kerken waar men in hedendaags Nederlands en met hedendaagse muziek kerkdiensten houdt.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2005 23:14

Lalage,
in moeilijke termen wordt er gepreekt voor mensen die zondag aan zondag in de kerk zitten zonder innerlijk één met God te zijn. Ik denk dat waarnemer dit bedoelt.

Dus zeg maar de orthodox onbekeerden :?

Lize
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lize » 10 feb 2005 21:30

waarnemer schreef:Wij zijn wel een beetje ver van de eerste gemeenten weg. Een beetje erg ver. Sommige predikers gaan er vanuit dat de hoorders voor het grootste deel uit ongelovigen bestaan. De gemeente als een gemeente des Heeren daar wordt meestal niet vanuit gegaan. Waar dat wel gebeurt is het vaak ook een oppervlakkig praatje, dan is de spanning weg is mijn ervaring. Maar waar het nu zindert van de spanning, waar je nieuwe dingen hoort, daar verlang ik naar. Waar het Woord open gaat, dan hoor je echt nieuwe dingen. Gelukkig hebben wij nu een predikant waar ik naar de volgende zondag uit zie. Daar horen we echt nieuwe dingen, bijbelse dingen.

dat lijktme nu echt heerlijk. ik vind het ook altijd zo lijken dat het grootste gedeelte toehoorders ongelovigen zijn, ik vin het allemaal zo dood lijken. maar gelukkig merk ik toch ook af en toe wel van iets 'nieuws'in de gemeente zech maar. maar naar mijn meing veel te weinig.
misschien dat we er idd meer actief mee bezig moeten zijn, en niet zo passief. meer van God laten komen, en niets van onszelf.
De meeste mensen lopen in en uit je leven, maar alleen vrienden laten voetstappen achter in je hart!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Wat motiveert je naar kerk te gaan en hoe beleef je God?

Berichtdoor Boekenlezer » 10 feb 2005 22:22

@mic schreef:
taco schreef:van hervormde en refo jongeren wil ik graag horen wat hen inspireerd en motiveerd nar de kerk te gaan en op welke manier zij God beleven.

Eigenlijk denk ik er niet zo bij na dat ik ga. Ik ga gewoon twee keer per zondag. Ik vind het een heel rare gewaarwording als ik niet zou gaan.
Ik vind het ook absoluut niet vervelend.

Een niet onbelangrijk onderdeel is voor het sociale: het zien van bekenden, en hen spreken. Dat gebeurt dan na de diensten. Ik zou echt wat missen als ik dat na zou laten.

Als de dominee een goede preek houdt is dat ook niet verkeerd, natuurlijk. (Klinkt een beetje raar als ik het zo zeg. Dat is doordat ik dit niet als vanzelfsprekendheid zie.) Ik vind het belangrijk dat hij bijbelgetrouw preekt, dat hij zich goed oriënteert op de Bijbel. En dat hij OT en NT evenwichtig tot hun recht laat komen. Helaas heb ik de indruk dat er nogal tendens bestaat om veel het NT te lezen, en te weinig het OT. Dat heeft als nadeel dat bepaalde zaken in de lucht komen te hangen, en daardoor voor mij fors inboeten aan zeggingskracht.
Dat ik dat laatste nog aardig weet te ontlopen, komt waarschijnlijk doordat ik regelmatig in een andere plaats ben.
Maar als ik in mijn eigen woonplaats kerk, en ik verneem dat er op een zondag in beide diensten uitsluitend uit het NT gelezen is - ik weet me recentelijk al 2 van die zondagen mij te herinneren! - vind ik dat bedenkelijk.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 feb 2005 11:05

TheKeimpe schreef:Hijwel, dus je gaat niet heen voor jezelf, puur voor anderen? :?
Waarom niet?

beetje voor mij zelf.
Maar elke keer wordt er bij ons gewezen dat Jezus je redden kan. Dat je gered kan worden. Of dat je gered ben. wet en evangelie zeg maar.
Maar ik weet naar 2 jaar "aanbod van genade" wel hoe je gered kan worden, en dat ik gered ben.

Hoe mooi het ook is, dat Jezus zelf de dood is ingegaan voor ons! Er staat meer in de bijbel dan alleen: "kom tot mij en je zult gered worden".

Ik bid dat mensen gered mogen worden, ondangs de kromme preken. Ik bid dat ze eindelijk zekerheid mogen krijgen. Ik bid dat iedereen in de kerk vrij mag zijn. En ik bid voor de dominee dat hij ook onderwijs mag geven aan Jezus volgelingen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”