Zondag/Sabbat/Hypocriet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2004 14:49

thespiritisinsideus schreef:goed, wat jij wil, maar de wetten zijn niet alleen voor inde woestijn geschreven lijkt me, en met alle respect voor de huisvrouw, maar het huidige werk is ook fysiek minder inspannend, waardoor men ook niet meteen na het werken gaat slapen

Nou doe regelmatig een extra dutje :oops: :mrgreen:

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 25 mei 2004 14:52

zou ik ook eens moeten doen, maar ja, ik ben jong, die drukte komt trouwens meer door mijn programma buiten werk en school om, maar dat terzijde

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 16:10

Komt nog een vraag in me op: hoe hebben de mensen geleefd voordat de wet er kwam??

Hele goeie vraag. wie weet het antwoord?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mei 2004 16:51

japijo schreef:
Komt nog een vraag in me op: hoe hebben de mensen geleefd voordat de wet er kwam??

Hele goeie vraag. wie weet het antwoord?

Het antwoord? Ik kan je aanraden de bijbel te lezen t/m Exodus 20, dan weet je het... God strafte overigens toen ook.... Konden de mensen dan niet als excuus aanvoeren dat ze niet wisten dat iets verkeerd was? Nee ze hadden een geweten... ook zonder wet hebben we nog wel wat besef van wat goed is en wat niet...

Of er een rustdag was voordat de wet kwam weet ik niet, ik lees het nergens...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 25 mei 2004 17:47

Of er een rustdag was voordat de wet kwam weet ik niet, ik lees het nergens...

Ik denk het wel want God rustte op de 7e dag van al zijn werk.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 11:22

God wel, maar de mensen?

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 26 mei 2004 11:53

volgens mij hebben de meeste mensen een vrij duidelijk besef van wat goed en kwaad is, zonder hier meteen naar te handelen trouwens, dus dat was gewoon meer naar eigen inzicht en dat is denk ik misschien wel de beste manier

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:08

Maar dat werkt in deze maatschappij niet.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 26 mei 2004 12:10

omdat mensen hun gevoel niet volgen, maar hun gecorrumpeerde verstand wat streeft naar winstmaximalisatie. Als je echt je gevoel van goed en kwaad volgt werkt het wel, alleen zondigen wij vaak heel bewust tegen dit gevoel omdat het niet'rendabel' is

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 26 mei 2004 12:21

Oke, maar vind je dan dat iedereen maar zelf een 'zondag' uit moet gaan zoeken?

joepie

Berichtdoor joepie » 26 mei 2004 12:32

Ik denk dat er wel een indeling van de week was.
Kijk maar naar het scheppingsverhaal. Er werd door God zes dagen "gewerkt" en de zevende dag ruste Hij van Zijn werk.
En zo zullen Adam en Eva het overgenomen hebben.
En God sprak toen op een andere manier met de mensen dan later, of nu.
Kijk maar naar het verhaal van Kain en Abel.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 26 mei 2004 12:40

Ja, en in die indeling zie je nergens de zondag (als in 1e dag van de week) als rustdag. Maar ben het met Peter eens dat de zondag niet heilig is. Wel denk ik dat het goed is om 1 dag 'rust' te nemen, welke dag dat is? Maakt denk ik niet uit.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 mei 2004 12:45

kurtyo schreef:Ja, en in die indeling zie je nergens de zondag (als in 1e dag van de week) als rustdag. Maar ben het met Peter eens dat de zondag niet heilig is. Wel denk ik dat het goed is om 1 dag 'rust' te nemen, welke dag dat is? Maakt denk ik niet uit.

Lijkt me wel handig dat dan heel de kerk die dag vrij heeft anders zit je zo alleen in de kerk zondag te vieren :wink: :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 mei 2004 13:56

thespiritisinsideus schreef:omdat mensen hun gevoel niet volgen, maar hun gecorrumpeerde verstand wat streeft naar winstmaximalisatie. Als je echt je gevoel van goed en kwaad volgt werkt het wel, alleen zondigen wij vaak heel bewust tegen dit gevoel omdat het niet'rendabel' is

Ik denk dat dat zelfs beter zou werken. Niemand die probeert tussen de mazen van de wet door te zwemmen, de kilometerslange rijen wetboeken zijn overbodig geworden omdat iedereen aan de grondwet genoeg heeft, heaven on earth. (Alleen ietwat utopisch, maar ach.. :lol: )

Terug naar “Archief”