heintje schreef:Vertel dan eens hoe ik ze anders had moeten opvatten?
Jij gaat blijkbaar uit van een universele bewijsbaarheid van alles en iedereen. Ik zie dat anders, voor mij is bewijs niet belangrijk. Maar ben ik dan een kritiekloze gelovige? Welnee, (kerkelijke) tradities, interpretaties, etc. zijn bij mij onderwerp van discussie.
Vertel mij maar hoe ik dit moet opvatten anders dan:
En nee, je bent (wrschl.) geen creationist.
De kern van het geloof zit niet in het bewijzen van het bestaan van God, maar in de Daad van Redding.
Hier had ik op gereageerd. Kan ik nog aanvullen dat ik bij mijn vrienden zie en voel (en bijna ruik) dat ze van elkaar houden. Ze knipogen naar elkaar, zeggen lieve dingetjes tegen elkaar, raken elkaar liefkozend aan. Dat zijn voor mij argumenten voldoende. Maar wanneer heeft God voor het laatste met jou gesproken? Is dit niet een klein beetje 1-richtingsverkeer?
Een erg mooi voorbeeld is dat toen mijn oudoom was overleden en hij zou worden begraven, die dag was het grijs, regenachtig en guur. We hebben gebeden om een droog weer, terwijl de buienradar toch regen aangaf. Vanaf het moment dat we de kerk verlieten tot en met de begrafenis zelf was het droog, scheen de zon. We waren zo dankbaar dat deze gelovige oudoom op z'n mooie dag mocht worden begraven.
De link en de peer-reviewed artikelen. Iedereen kan wel wat roepen.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Journey_of_Man
Nee, ik ga jou nergens mee overtuigen, al sleep ik je met je haren door de fossielen heen. En wilde je zeggen dat deze passages niet in de bijbel staan? Misschien heb ik dan een verkeerde vertaling te pakken gehad....want er zijn er genoeg en er is al genoeg veranderd in de loop der tijd, omdat dit niet meer paste in het wereldbeeld. Is "maagd" al veranderd in "jonge vrouw"?
Hoewel "maagd" beter past, omdat dit ook in de oudere mythen al voorkwam.
Want nu even serieus!!!
Is het RATIONEEL te denken dat Maria maagd was? Of zal het je worst wezen omdat je toevallig een liefdesrelatie met God hebt en dus een broertje dood aan rede, logica en argumenten? Wees nou eens eerlijk!!
De passages die je noemt uit de Bijbel staan in een bepaalde context. Er staat ook in de Bijbel "er is geen God", alleen dan moet je wel de juiste context hebben (zie verder Ps. 14).
Als jij mij met mijn haren door de fossielen sleept, dan kan ik je aan je haren meeslepen door Gen. 6 - 9.
De betreffende tekst uit Jes. 7 zou ik inderdaad vertalen met "jonge vrouw" in plaats van "maagd". Niet omdat het niet zou gaan om een maagd, maar omdat het Hebreeuwse woord (הָעַלְמָה) beter met "jonge vrouw" vertaald kan worden. De vertaling met "maagd" is te danken aan de Griekse vertaling, en herhaling in het Nieuwe Testament, door het woord παρθένος . Echter het Hebreeuwse woord (הָעַלְמָה) wordt alleen gebruikt bij vrouwen die nog niet gehuwd zijn. En het was in die tijd gebruikelijk, en ook belangrijk, dat vrouwen maagd blijven tot hun huwelijk. Kortom, die jonge vrouw was nog maagd.