Vervangingstheologie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor mealybug » 15 okt 2014 10:23

ereunao schreef: Maar ik ben het met je eens dat de term verv-theorie vaak misbruikt wordt om je opponent bij voorbaat monddood te maken door hem een etiket op te plakken. Maar het is terecht als men het verbond met Abraham gebruikt al bewijs voor de kinderdoop omdat men daarmee er zonder enig bewijs van uitgaat dat God Zijn verbond met A-ham in de kerk gecontinueerd heeft. En dat is wel degelijk verv-theorie! Vr gr: ereunao

Je hebt helemaal gelijk hierin, denk ik.

Het grootste bewijs daarvoor is eigenijk nog de reactie van Learsi, die ook geen onderbouwing heeft voor zijn standpunt en als vervanging daarvoor je onmiddellijk "ontmaskert" en indirect het etiket opplakt.
:wink:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 okt 2014 10:34

In 9 v/d 10 gevallen vervangen de mensen die een ander van vervangingstheorie betichten zelf de Messias met het joodse volk. Ze vereren het schepsel boven de schepper.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 15 okt 2014 10:51

mohamed schreef:
In 9 v/d 10 gevallen vervangen de mensen die een ander van vervangingstheorie betichten zelf de Messias met het joodse volk. Ze vereren het schepsel boven de schepper.mohamed

Dat is zeker waar, wij moeten het Joodse volk niet idealiseren. Maar dat neemt niet weg dat de Messias het zelfzijn van Israël is. Het is door Gods wonderlijke leiding onwetend in heel zijn geschiedenis het spiegelbeeld van zijn lijdende Messias tot in de holocost toe. Dat gaat zelfs zover dat bij Jesaja de knecht des Heeren afwisselend op Israël en de Messias ziet .mvrgr ereunao

ereunao

Berichtdoor ereunao » 15 okt 2014 11:01

learsi schreef:
Welkom J.V..................alias Toeschouwer.

Je denkt dat je slim bent, maar je zit er volledig naast. Mijn vriend Freek Bakker alias Toeschouwer, Waarnemer, Sabra etc is op 25 febr. 2012 overleden ereunao

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 15 okt 2014 11:44

mohamed schreef:In 9 v/d 10 gevallen vervangen de mensen die een ander van vervangingstheorie betichten zelf de Messias met het joodse volk. Ze vereren het schepsel boven de schepper.

Bovendien wordt het oude volk Israël vervangen met het moderne Jodendom. Zelfs de vergelijking tussen moderne Joden en N.T. Judeeërs is problematisch. Nou ja, het klopt wel als de afgodendienst de verbindende factor is. Daarom wijs ik graag op de woorden van Jezus hierover:

Mat. 16 schreef:5 En toen de discipelen naar de overkant gingen, hadden zij vergeten broden mede te nemen. 6 Jezus zeide tot hen: Ziet toe en wacht u voor de zuurdesem der Farizeeën en Sadduceeën. 7 Zij bespraken dit onder elkander en zeiden: Dat is, omdat wij geen broden medegenomen hebben. 8 Toen Jezus dat bemerkte, zeide Hij: Waarom spreekt gij met elkander erover, kleingelovigen, dat gij geen broden hebt? 9 Ziet gij het nog niet in en herinnert gij u niet de vijf broden der vijfduizend en hoeveel manden gij medenaamt? 10 Of de zeven broden der vierduizend en hoeveel korven gij medenaamt? 11 Hoe begrijpt gij niet, dat Ik u niet van broden sprak? Maar wacht u voor de zuurdesem der Farizeeën en Sadduceeën. 12 Toen zagen zij in, dat Hij hun niet gezegd had zich te wachten voor de zuurdesem [der broden], maar voor de leer der Farizeeën en Sadduceeën.

Die leer is in de loop van de eeuwen bekend komen te staan als Judaïsme, Jodendom. Laten we oppassen om juist deze mensen en hun valse leer, op een bijzonder voetstuk te plaatsen als ware ze een eigen weg tot God de Vader hebben los van Jezus de Zoon.

Joh. 14 schreef: 1 Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. 2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
4 En waar Ik heenga, daarheen weet gij de weg. 5 Tomas zeide tot Hem: Here, wij weten niet, waar Gij heengaat; hoe weten wij dan de weg? 6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij. 7 Indien gij Mij kendet, zoudt gij ook mijn Vader gekend hebben. Van nu aan kent gij Hem en hebt gij Hem gezien.
8 Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. 9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zolang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien; hoe zegt gij dan: Toon ons de Vader? 10 Gelooft gij niet, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is? De woorden, die Ik tot u spreek, zeg Ik uit Mijzelf niet; maar de Vader, die in Mij blijft, doet zijn werken. 11 Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is: of anders, gelooft om de werken zelf.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 15 okt 2014 12:33

ereunao schreef:
Je denkt dat je slim bent, maar je zit er volledig naast. Mijn vriend Freek Bakker alias Toeschouwer, Waarnemer, Sabra etc is op 25 febr. 2012 overleden ereunao

Het spijt me te horen dat je vriend overleden is.

Je reactie laat zien hoe dicht ik in de buurt zat.

h.g.
Learsi

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 okt 2014 12:57

mohamed schreef:In 9 v/d 10 gevallen vervangen de mensen die een ander van vervangingstheorie betichten zelf de Messias met het joodse volk. Ze vereren het schepsel boven de schepper.

Jan schreef:Bovendien wordt het oude volk Israël vervangen met het moderne Jodendom. Zelfs de vergelijking tussen moderne Joden en N.T. Judeeërs is problematisch.

Ja dat is absoluut waar.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 okt 2014 14:20

Jan schreef:
Bovendien wordt het oude volk Israël vervangen met het moderne Jodendom. Zelfs de vergelijking tussen moderne Joden en N.T. Judeeërs is problematisch. Nou ja, het klopt wel als de afgodendienst de verbindende factor is. Daarom wijs ik graag op de woorden van Jezus hierover:

Die leer is in de loop van de eeuwen bekend komen te staan als Judaïsme, Jodendom. Laten we oppassen om juist deze mensen en hun valse leer, op een bijzonder voetstuk te plaatsen als ware ze een eigen weg tot God de Vader hebben los van Jezus de Zoon.

Dat is valse leer dat ze Jezus niet nodig hebben, maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds uitverkoren zijn en God nog steeds een plan met Israel heeft.
Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
27 En dit is mijn verbond met hen,
wanneer Ik hun zonden wegneem.
28 Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 okt 2014 14:27

Jan schreef:

Boerin schreef:Dat is valse leer dat ze Jezus niet nodig hebben, maar dat neemt niet weg dat ze nog steeds uitverkoren zijn en God nog steeds een plan met Israel heeft.
Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
27 En dit is mijn verbond met hen,
wanneer Ik hun zonden wegneem.
28 Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk.

Jezus kwam toch uit Sion of heb ik iets gemist?

Wat jij niet wegneemt nam Johannes de Doper wel degelijk weg. maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. zei hij in Johannes 3,36. Maar als jij de joden liever vertelt dat ze de zoon rustig kunnen loochenen en toch uitverkoren blijven. Tja, als jij in je geweten verzekerd bent dat dat zo is, dan moet je dat vooral doen. Indien ze daardoor het koninkrijk niet ingaan kunnen, dan heb je toch niet bereikt wat je wilde?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 okt 2014 14:46

mohamed schreef:Jezus kwam toch uit Sion of heb ik iets gemist?

Wat jij niet wegneemt nam Johannes de Doper wel degelijk weg. maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. zei hij in Johannes 3,36. Maar als jij de joden liever vertelt dat ze de zoon rustig kunnen loochenen en toch uitverkoren blijven. Tja, als jij in je geweten verzekerd bent dat dat zo is, dan moet je dat vooral doen. Indien ze daardoor het koninkrijk niet ingaan kunnen, dan heb je toch niet bereikt wat je wilde?

Uitverkoren is niet automatisch gered zonder Jezus op basis van ras, dat is inderdaad een valse leer, maar nog steeds is Jakob niet verworpen, ze zijn uitverkoren voor een taak.
http://www.menorah.org/Has_God_Forgotte ... eology.htm
Zach91

ereunao

Berichtdoor ereunao » 15 okt 2014 15:18

Jan schreef:

Ik geloof geen ogenblik dat er voor Israël een weg tot het heil is buiten de Messias om. Maar de slogan ‘buiten de kerk geen zaligheid’ gaat daarom nog niet op. Hier wordt de kerk verabsoluteerd als de enigst denkbare gestalte van het koninkrijk Gods. Maar het is een feit dat de Messias naar het vlees uit Israël is en Hij nog steeds een relatie met dit volk heeft zoals met geen ander volk. Daarom heeft Hij ook de eeuwen door dit volk voor het land en het land voor dit volk bewaard. Als de toekomst van Israël in de kerk lag hoefde Hij dat niet te doen; Hij kan ze in de diaspora ook wel bekeren en bij de kerk voegen. Dit is een geheimenis waar ik eerbiedig voor stil blijf staan. Paulus zegt dat zij ondanks hun ongeloof nochtans de beminden zijn om der vaderen wil. Ik heb bij de Klaagmuur gestaan en als je daar ziet hoe de Joden met heel hun wezen tot God schreeuwen dan gaat er wel wat door je heen. En het is ook niet niets als je hoort en leest hoe de Joden met de belijdenis van Israël `Sjima,Jisraël!!op de lippen de gaskamer zijn ingegaan, dan zwijg ik eerbiedig stil, ondanks dat citaat ui Joh.14 dat wel in zijn eigen context gelezen en uitgelegd moet worden. Ik geloof vast dat God de Joden die het geloof der vaderen bewaard hebben en Hem en Zijn Tora liefhebben en daar zo veel als doenlijk is naar trachten te leven als de Zijnen kent en erkent. Zij zijn m.i. het Israël Gods van Gal.6:16. h.gr: ereunao

ereunao

Berichtdoor ereunao » 15 okt 2014 15:28

learsi:
Het spijt me te horen dat je vriend overleden is.

Je reactie laat zien hoe dicht ik in de buurt zat.

h.g.
Learsi

Ik kon dit onmogelijk stilzwijgend laten passeren. Ik weet dat er op dit forum nog meer zijn die de identiteit van Toeschouwer kennen. En dan kan ik toch moeilijk al mijn postings op rekening van mijn overleden vriend laten schrijven? h.gr.ereunao

Maar dit is natuurlijk off-topic als je nog behoefte hebt om te reageren, stuur mij dan liever een pb of email, voordat elbert mij opnieuw ( m.i onterecht ) op de vingers tikt!
Laatst gewijzigd door ereunao op 15 okt 2014 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 okt 2014 15:32

mohamed schreef:Jezus kwam toch uit Sion of heb ik iets gemist?

Boerin schreef:Uitverkoren is niet automatisch gered zonder Jezus op basis van ras, dat is inderdaad een valse leer, maar nog steeds is Jakob niet verworpen, ze zijn uitverkoren voor een taak.
http://www.menorah.org/Has_God_Forgotte ... eology.htm

Tegen wie had Johannes de Doper het dan? Op wie blijft Gods toorn?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 okt 2014 17:14

mohamed schreef:Tegen wie had Johannes de Doper het dan? Op wie blijft Gods toorn?

Tegen de Farizeeën uit die tijd die Hem niet moesten. Die gaan niet ineens na 2000 jaar opgewekt worden en toch nog bekeerd.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 okt 2014 17:28

mohamed schreef:Tegen wie had Johannes de Doper het dan? Op wie blijft Gods toorn?

Boerin schreef:Tegen de Farizeeën uit die tijd die Hem niet moesten. Die gaan niet ineens na 2000 jaar opgewekt worden en toch nog bekeerd.

Ja oké, maar had hij het tegen de Farizeeërs omdat ze Farizeeërs waren of omdat ze de zoon verwierpen? En als het was omdat ze de zoon verwierpen, zal dan niet elke jood in deze tijd die de zoon verwerpt op zijn minst gewaarschuwd moeten worden i.p.v. beloofd dat het wel goedkomt?

Terug naar “Archief”