Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor Lichtzwaard » 03 feb 2013 17:35

Optimatus schreef:De PKN heeft als belijdenis toch echt een oprecht geloof in de drie-enig God en mijns inziens hebben vrijwel alle kerkgenootschappen in Nederland deze belijdenis. Ik begrijp het probleem niet.

Ik vraag me af hoe je belijdend lid in de PKN kunt zijn zonder dat je instemt met de belijdenissen die deze kerkgemeenschap als grondslagen heeft. Dat er enig licht is tussen de Lutherse en de Gereformeerde belijdenissen, vind ik nog tot daar aan toe, maar de klassieke belijdenisgeschriften (Apostolicum, Athanasius en Nicea) lijken me toch echt wel vrij belangrijk als grondslagen - net als uiteraard de Bijbel.

Dat heeft niets met hoogmoed te maken, maar met instemmen met de belijdenis van de PKN.

Wij weten dat je ons als grootste vijand ziet maar dat ter zijde----------------Maar nu heb je helemaal gelijk hen die niet in de Drieeenheid geloven zijn geen Christenen.
Aangezien dat ook de kerkgemeenschap PKN de belijdenisgeschriften Apostolicum,Nicea Constantinopele en Athanasius hebben en belijden zouden ze maatregelen moeten nemen tegen hen die dit verwerpen het hart van het belijden van de Kerk voor tijd en eeuwigheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 17:37

Ik zou niet weten waarom ik "jullie" (wer auch immer "ihr" seid") als grootste vijand zou moeten zien. Ik ben niet zo van vijandbeelden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 03 feb 2013 18:03

Optimatus schreef:Ik zou niet weten waarom ik "jullie" (wer auch immer "ihr" seid") als grootste vijand zou moeten zien. Ik ben niet zo van vijandbeelden.

Lieg je niet een beetje zo heel veel tegen je zelf;veel plezier er mee.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 feb 2013 19:28

Heeft iemand er misschien een verklaring voor, waarom er in 1 Kor 8:6 staat dat alle dingen uit God de Vader en door de Heere Jezus Christus zijn?
de Heilge Geest (als aparte , andere Persoon(lijkheid) ontbreekt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 feb 2013 20:58

Optimatus schreef:En dezelfde smileys?

Wat betreft de Drie-eenheid: zonder de Drie-eenheid geen christelijk geloof. Iedereen die de H. Drie-eenheid aanneemt, is op de een of andere manier christen, alle anderen geloven iets anders. Dat staat hun vrij, maar ze zijn geen christenen.

Jezus Christus heeft het nooit over de drie-eenheid gehad, dus waarom zou ik pas een christen zijn als ik een leerstelling onderschrijf die volgens de laatste inzichten niet eens in de Bijbel staat? Naïef van mij om te denken dat jij wel slim bent om te snappen dat er meer voor nodig is om een volgeling van Christus te zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 21:34

Zegt Christus niet dat Hij en de Vader één zijn?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 feb 2013 21:44

Optimatus schreef:Zegt Christus niet dat Hij en de Vader één zijn?

Dat zegt hij inderdaad, maar dat is een twee-eenheid. Jezus zegt nergens dat de Vader, de heilige Geest en hij Eén zijn. Daarom nogmaals: waarom kan ik geen volgeling van Christus zijn als ik de drie-eenheid niet belijd?

Sabellianisten geloven ook in een drie-eenheid, ze geloven dat Jezus zich manifesteert op drie manieren, als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Zijn aanhangers van het Sabellianisme christenen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 21:46

Je citeerde eerder zelf uit een Johannesbrief.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 feb 2013 21:51

Optimatus schreef:Zegt Christus niet dat Hij en de Vader één zijn?

jazeker, maar lees eens in Joh 17:20-23 wat een-zijn inhoudt.!

ook hier geen vermelding van de Heilige Geest trouwens als zijnde een component.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 feb 2013 21:52

Ik ga er niet al te diep op in, want dogmatisch gekrakeel staat voor mij juist heel ver van het geloof af. Hoe het ging rond mijn belijdenis-doen, dat is een heel verhaal, met wat vervelende trekjes. Ik beschouw het als privé, dus wijd er verder niet over uit. Omdat ik altijd voor het persoonlijke geloof ben geweest, niet onderworpen aan door mensen gestelde regels en dogma's, is het voor mij niet bindend, welke belijdenisgeschriften toen gehanteerd zijn. Zoals ik ook mijn persoonlijke gevoelens heb bij bijv. Avondmaal of Doop of andere rituelen. Ik heb ook geen enkele moeite ter communie te gaan en een flink aantal rk-kerken heeft ook geen moeite met de deelname van protestanten. Voor zover ik weet, kun je bij de PKN heel goed belijdend lid zijn, zonder bepaalde dogma's te onderschrijven. Evengoed kun je volwaardig lid zijn van de PKN als je voor jezelf vasthoudt aan de dogma's en waarden van lang geleden. Ik weet, dat de PKN in sommige kringen verfoeid wordt om deze vrijheid, maar ik ben er heel dankbaar voor, dat er zo'n kerk is. Iedereen weet, hoe ik erover denk en men kan het ook in mijn reacties in een paar forums lezen, maar ik heb nog nooit bezoek gehad van predikant of ambtsdragers, om mij te kapittelen over mijn "afvalligheid" . Als ik er toch uit moet, hoor ik het wel, maar dat zal wel meevallen, denk ik. Het is alleen via internet, dat je af en toe voor heiden en verlorene of "kafchristen" wordt uitgemaakt. Het zijn wat verwarde geesten die lijden aan een obsessief media-gebruik. Kortom: ik handhaaf mijn stelling: wie een medegelovige op grond van andere standpunten niet-christelijk noemt, handelt verwerpelijk. Mij zul je nooit kunnen betrappen op het omgekeerde. Dat heb ik van mijn ouders meegekregen, maar bovenal van Jezus.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 21:58

Ik zal ook echt de laatste zijn om je uit de kerk te (laten) gooien, die tijd ligt wel een beetje achter ons, mag ik hopen. Je geeft min of meer aan dat je voor God kunt verantwoorden wat jij gelooft.

Zelf ben ik weinig dogmatisch, maar de H. Drievuldigheid is nou net één van de weinige dogma's waar ik juist weer wel heel veel waarde aan hecht.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 03 feb 2013 22:07

jaapo schreef:Ik ga er niet al te diep op in, want dogmatisch gekrakeel staat voor mij juist heel ver van het geloof af. Hoe het ging rond mijn belijdenis-doen, dat is een heel verhaal, met wat vervelende trekjes. Ik beschouw het als privé, dus wijd er verder niet over uit. Omdat ik altijd voor het persoonlijke geloof ben geweest, niet onderworpen aan door mensen gestelde regels en dogma's, is het voor mij niet bindend, welke belijdenisgeschriften toen gehanteerd zijn. Zoals ik ook mijn persoonlijke gevoelens heb bij bijv. Avondmaal of Doop of andere rituelen. Ik heb ook geen enkele moeite ter communie te gaan en een flink aantal rk-kerken heeft ook geen moeite met de deelname van protestanten. Voor zover ik weet, kun je bij de PKN heel goed belijdend lid zijn, zonder bepaalde dogma's te onderschrijven. Evengoed kun je volwaardig lid zijn van de PKN als je voor jezelf vasthoudt aan de dogma's en waarden van lang geleden. Ik weet, dat de PKN in sommige kringen verfoeid wordt om deze vrijheid, maar ik ben er heel dankbaar voor, dat er zo'n kerk is. Iedereen weet, hoe ik erover denk en men kan het ook in mijn reacties in een paar forums lezen, maar ik heb nog nooit bezoek gehad van predikant of ambtsdragers, om mij te kapittelen over mijn "afvalligheid" . Als ik er toch uit moet, hoor ik het wel, maar dat zal wel meevallen, denk ik. Het is alleen via internet, dat je af en toe voor heiden en verlorene of "kafchristen" wordt uitgemaakt. Het zijn wat verwarde geesten die lijden aan een obsessief media-gebruik. Kortom: ik handhaaf mijn stelling: wie een medegelovige op grond van andere standpunten niet-christelijk noemt, handelt verwerpelijk. Mij zul je nooit kunnen betrappen op het omgekeerde. Dat heb ik van mijn ouders meegekregen, maar bovenal van Jezus.

Dat is weer een echte PKN babbel nog vlees nog vis als het maar gezellig is;ja ja toch nog maar een keer 60.000 zielen per jaar laten zich uit schrijven om dat ze bij de PKN club knollen voor citroenen krijgen--------Tel uit je winst.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 22:11

Lichtzwaard, je kunt veel van de PKN zeggen, maar wij hebben tot op heden geen commissie-Deetman nodig gehad om bepaalde handelingen van ranzige mannen te onderzoeken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2013 22:12

Optimatus schreef:Lichtzwaard, je kunt veel van de PKN zeggen, maar wij hebben tot op heden geen commissie-Deetman nodig gehad om bepaalde handelingen van ranzige mannen te onderzoeken.

Dan ben je niet helemaal op de hoogte naar onderzoeken binnen je eigen kerkgenootschap. En ook daar waren de uitkomsten bedroevend.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 22:16

De PKN bestaat pas sinds 2004, dat laat niet onverlet dat de binnen de GKN en de NHK ook onverkwikkelijke zaken hebben plaatsgevonden.

Maar er is binnen de PKN niet iemand die en plein public de beladen woorden "Wir haben es nicht gewusst" uitsprak, terwijl hij er wel van wist (Kardinaal Simonis).

Laten we ontopic blijven.

Terug naar “[Religie] - Open forum”