Moderator: Moderafo's
Kaw schreef:qoute:
[...maar het zicht op Gods liefde geeft ook zondebesef dat werkt God zelf. Maar ik blijf wel vast houden dat genade betekenis krijgt tegenover menselijke zonde en ontrouw in welke mate dan ook.]
Je gaat pas echt Gods liefde zien als je weet uit welk ellendegat je komt. Daar ben ik het mee eens, maar is het niet zo dat je Gods liefde pas gaat zien als een liefde voor jou, als je door God uit die ellendestaat ben gehaalt? Waarom zou je anders spijt van je zonden hebben als je geen vergeving kreeg? En waar begint Gods liefde? Na je bekering of ervoor...
[Quote:
De catechismus is niet bedoelt om ons van de ellende naar de verlossing te brengen, anders hadden ze vraag en antwoord 1 wel naar achteren geschoven. De catechismus probeert een totaalbeeld te geven over onze situatie, Gods liefde voor zondaren (geloofde Brakel daar wel in? later meer...) en onze dankbaarheid, en geeft eerst de mooiste belijdenis van het meest kostbare Werk wat er ooit is geweest namelijk: Dat ik (maar ook jij! want jij bent gedoopt dus mag jij dit ook ontdekken!) niet het eigendom ben van mijzelf, maar van mijn trouwe Heiland Jezus Christus!]
[Een typische vrijgemaakte gedachte. Wat in de praktijk vaak tot verbondsautomatisme leidt. Maar los daarvan: wie het eigendom is van Christus dien zijn zijn zonden vergeven, mag ik vast blijven houden dat we door het geloof zalig worden en niet door de doop?]
Wie zegt dat je door de doop zalig wordt? Bij de doop geeft God ons bepaalde beloften die niet weg te stoppen zijn, maar er ligt ook een eis van wedergeboorte waaraan voldaan moet worden.
Zucht... Hier komt een gedeelte uit het doopsformulier... Hoop typen...
...
Ik noem ff de beloften van God aan een gedoopte: ...eeuwig verbond der genade..., ...Zijn kinderen en erfgenamen, ...al het goede voorzien en al het kwade van ons weren of voor ons doen meewerken ten goede.., ...verzekert de Zoon ons ervan, dat Hij ons in zijn bloed wast en reinigt van al onze zonden..., ...dat Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil maken...,
!Want de doop is een zegel en een volkomen betrouwbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond met God hebben.!
De eisen van God voor een gedoopte: ...een nieuwe gehoorzaamheid..., ...met de wereld breken, onze oude natuur doden en godvrezend leven...
HC vraag 73: Moeten ook de kleine kinderen gedoopt worden?
En zo belooft God jou ook verlossing van zonden en dat je het eigendom mag zijn van deze Christus. Elke gedoopte mag naar God komen voor vergeving en pleiten op Zijn verbondsbeloften omdat hij er deel van is en dat heeft niets met verbondsautomatisme te maken.
[qoute :Berouw van zonden is een vrucht van het geloof en dientengevolge ook een kenmerk van het werk van God in een mens.]
Dus dan ben je bekeert of niet? Een onbekeerde zal nooit en nimmer berouw van zijn zonden hebben. Dit is dus een vrucht van bekeert zijn en niet een voorwaarde voor bekering.
Het probleem waar ik inderdaad mee zit is dat je jezelf niet mag bekeren en dat God het toch van je vraagt. Dat je volgens de ger.gem. verbondsleer God je pas iets wil beloven als je in Zijn verbond zit en dat dat pas zo is als je bekeert ben. Dus als je niet bekeert ben, moet je wachten op een ingreep van God, maar het is Zijn goed recht dat je niet bekeert word en dat je verloren gaat. Je moet dus wachten op God en hopen dat Hij je ooit bekeert. En dan ook nog zeggen dat lijdelijkheid niet mag. Maar dat is dan toch een logisch gevolg van de verbondsgedachte? Je kunt wel zeggen dat ik dit weer niet goed interpreteer, maar het valt niet te ontkennen dat er op gehamert wordt dat God je moet bekeren en dat je er zelf niets aan kan doen. En het valt ook niet te ontkennen dat er in de praktijk procentueel veel meer lijdelijkheid voorkomt dan in een gemiddelde kerk. Dat de verantwoordelijkheid van de mens tot bekering, benadrukt wordt door die jongerenavonden lijkt mij in dit opzicht dus een hele gezonde bezigheid. Dat de saambinder dan zegt dat er geen nadruk wordt gelegt over de verantwoordelijkheid bij de zondeval, zullen ze misschien wel gelijk hebben, maar in een gemiddelde ger.gem. preek zit er absoluut geen bekeringsverantwoordelijkheid bij de mens, omdat men gelooft dat God hier verantwoordelijk is (denk ik) en dan is het nogal hypocriet dat de partij waar de verhouding het meest zoek is, de partij die de verhouding weer correct probeert te maken, verwijt dat het te eenzijdig is.
Ik geloof zelf dat God ons bij de doop Zelf in Zijn verbond zet en dat Hij van ons wedergeboorte eist, maar dat Hij Zijn beloften ten allertijde belooft aan een ieder die er aanspraak op wil maken, opdat die-gene tot wedergeboorte gebracht wordt in zijn leven en werken.
God wil je niet Zelf bekeren, maar God wil je helpen (kracht en wil) om je te bekeren, door de kracht van de Heilige Geest die aan elke gedoopte beloofd wordt. Ik geloof dus wel in de noodzaak en het bestaan van wedergeboorte:"Een nieuwe gehoorzaamheid" en "met de wereld breken, onze oude natuur doden en godvrezend leven", maar niet in bekering als een momentopname waarin alle dingen tegelijk gebeuren zoals opname in het verbond, verlossing van zonden en de gave van een nieuwe hart. Iemand zonder deze "nieuwe gehoorzaamheid" gaat trouwens verloren. (Om verbondsautomatisme uit te sluiten.)
Trouwens: Het begrip verbondsautomatisme zoals in de ger.gem. vaak gebruikt wordt is dat een gedoopte automatisch in het verbond zit en dat ie zonder iets ervoor te doen behouden wordt. Dit eerste klopt gewoon (en zo heeft God het ook bedoelt), maar dat laaste van de noodzaak van wedergeboorte wordt inderdaad helaas redelijk vaak in onze kerken vergeten, maar theoretisch en ook vaak praktisch toch echt wel geleerd.
Maarten schreef:hmm, waar zegt lewis dat dan? Ik ben het nog niet bij hem tegengekomen, iig was dat mijn voorbeeld en niet van Lewis. Kan ik het helpen dat Lewis zijn voorbeelden niet zelf verzint
Maarten schreef:Hoi Kaw,
Probeers eens te zeggen wat je bedoelt zonder de woorden verbond, verbondsbreuk,wedergeboorte, bekering en beloften te gebruiken. Je laat de terminologie niet geheel los, al probeer je het wel. Geef ook voorbeelden dat verheldert een heleboel
Kaw schreef:Maarten schreef:Hoi Kaw,
Probeers eens te zeggen wat je bedoelt zonder de woorden verbond, verbondsbreuk,wedergeboorte, bekering en beloften te gebruiken. Je laat de terminologie niet geheel los, al probeer je het wel. Geef ook voorbeelden dat verheldert een heleboel
Ik denk niet dat ik dat kan... Bovendien gebruik je zelf ook de terminologie. Ik denk dat dit alleen te verhelderen is in een mondeling gesprek. Ik ben misschien niet onderlegt genoeg om dit zonder terminologie te doen, aan de andere kant is het naar mijn mening onvermijdelijk, aangezien jij het ook gewoon gebruikt.
En met Kootje ben ik het 100% eens. Wedergeboorte is in princiepe het ondertekenen van de doop. Je gaat leven op het pad die door God voor jou bereidt is en vervult daarmee de eis van God die bij de doop gestelt wordt.
Kaw schreef:Alhoewel... De verbonden met God zijn eenzijdig ondertekent en als mensen zullen we dat ook nooit kunnen, omdat wij het toch zouden breken.
kootje schreef:Kaw schreef:Maarten schreef:Hoi Kaw,
Ik denk niet dat ik dat kan... Bovendien gebruik je zelf ook de terminologie. Ik denk dat dit alleen te verhelderen is in een mondeling gesprek. Ik ben misschien niet onderlegt genoeg om dit zonder terminologie te doen, aan de andere kant is het naar mijn mening onvermijdelijk, aangezien jij het ook gewoon gebruikt.
En met Kootje ben ik het 100% eens. Wedergeboorte is in princiepe het ondertekenen van de doop. Je gaat leven op het pad die door God voor jou bereidt is en vervult daarmee de eis van God die bij de doop gestelt wordt.
Zullen we een fusie gaan regelen voor de Ger. Kerk vrijgemaakt en de Ger. Gem.?
kootje schreef:Kaw schreef:Alhoewel... De verbonden met God zijn eenzijdig ondertekent en als mensen zullen we dat ook nooit kunnen, omdat wij het toch zouden breken.
Heb het idd misschien wat verkeerd uitgedrukt: Jezus Christus heeft dat verbond al gesloten, wij worden alleen door het geloof in het verbond ingelijfd, en zo de beloften van het verbond deelachtig.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten