Diagnose: PDD-NOS

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 18 jan 2007 23:42

dE bAdEeND schreef:Ik beweer niet dat een comminucatiestoornis een denkstoornis is, máár; autisme is een denkstoornis! Dat is gewoon zo. Je spreekt jezelf tegen in wat ik hierboven ge-quote heb. Verwerken van informatie is denken, niet comminuceren.

Autisme is geen denkstoornis, dat is het nog nooit geweest. Tevens is het verwerken van informatie geen denken. Een informatieverwerkend systeem denkt niet. Dat verwerkt informatie. Om het technisch te zeggen: dat verwerkt sensorische informatie en zet het om in perceptuele informatie. Vervolgens kun je over die binnengekomen informatie gaan nadenken. Nadenken, reflectie etc. zijn bewuste acties. Informatieverwerking is een onbewuste actie.

Als er iets mis gaat bij het omzetten van sensaties in percepten, dan wil dat niet zeggen dat er een 'denkstoornis' is.

Wat je beweert klopt dus niet, kijk anders ook hier: http://www.psycholoog.net/?p=205

Als je iets ziet, verwerken je ogen informatie, je ogen 'denken' niet. Die geven alleen maar prikkels door. Zelfde geldt voor oren en andere zintuigen. Echt denken doe je pas in het allerlaatste stadium van informatieverwerking, namelijk wanneer je je bewustwordt van de stimuli. En daarmee is niets mis bij autisten, het probleem zit hem dus een stap eerder. Je kunt daarom met PDD-NOSsers of mensen met het syndroom van Asperger gewoon praten en het over van alles hebben, omdat ze een intact denkvermogen hebben, het denken is niet gestoord. Het valt alleen op dat ze bepaalde non-verbale informatie niet oppikken of dat ze niet de neiging hebben om je aan te kijken. Dat heeft dus niks met het hebben van een denkstoornis te maken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 26 jan 2007 18:11

Vandaag cursus gehad over autisme. Ons is geleerd dat autisme een prikkelverwerkingsstoornis is.

Ik heb 2 hele aangrijpende documantaires gezien. 1 ove volwassen mensen die op latere leeftijd de diagnose autisme kregen. Zij vertellen hoe zij het beleven, ervaren, hoe ze dneken, zich voelen. Dat was echt bijzonder want in die verhalen konden wij ook geddrag van bewoners herkennen. Dat verduidelijkte voor ons hun gedrag weer.

Ook een documantaire over een school in Engeland waar autistische kinderen op zitten. Daar kwam heftig gedrag voor. Ze gaan er daar wel anders mee om dan wij gewend zijn. Een jongen kroop in een kist want dan zag je hem niet en dan durfde hij wel te zeggen wat er in hem om ging
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 26 jan 2007 18:30

He meis....
Sjonge, wat pittig en wat lastig! Ik werk met jongeren met oa. PDD-NOS en autisme die niet verstandelijk gehandicapt zijn. Zij wonen op een groep en worden behandeld. Als je er meer over wilt weten, pb je maar.

Sterkte met alles!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 26 jan 2007 21:29

Acire schreef:He meis....
Sjonge, wat pittig en wat lastig! Ik werk met jongeren met oa. PDD-NOS en autisme die niet verstandelijk gehandicapt zijn. Zij wonen op een groep en worden behandeld. Als je er meer over wilt weten, pb je maar.

Sterkte met alles!
Daar wil ik niet meer over weten, omdat ik én maar een vleugje PDD heb, dus ik denk niet dat ik me thuisvoel in een groep met jongeren die het in zo'n mate hebben dat ze ervoor opgenomen zijn, én ik heb niet voor niets een klinische behandeling afgeslagen. Die behandeling was niet in eerste instantie voor de PDD, meer voor alle problemen in het algemeen en, dat hoorde ik later, om me thuis weg te hebben.

Maar toch bedankt voor je aanbod.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 27 jan 2007 00:24

Khad al zo'n vermoeden ;) Vandaar dat ik niet gelijk m'n preek ging afsteken, maar het alleen ff zei 8)

Terug naar “Archief”