Besluiten te geloven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 nov 2006 20:56

salty schreef:Je kunt bijv in de Natuur een Schepper zien

Wat? zo maar ineens? Ik zie een hoop natuur maar heb nog nooit gedacht dat daar een schepper achter zou kunnen zitten.

Het wonderlijke van een mensenleven dan kun je tot de conclusie komen dat er een Intelligentie achter moet zitten

Nee hoor. Dat hoeft sinds Darwin helemaal niet meer.

en dan kun je Hem God noemen en als je dan zou je de Bijbel kunnen gaan lezen.

Of ik noem hem Zeus en lees een boek met Griekse mythen en sagen.

Hier een stukje en daar een stukje en dan zou je geinspireerd kunnen raken van bepaalde wijsheden die er in staan ....

Het hangt er dus vanaf welk boek je pakt in welke god je gaat geloven?

als je wel leest, maar niet op zoek bent zal de Bijbel altijd gewoon een boek voor je blijven en niets anders.

Zolang ik niet overtuigd ben dat er iets is om naar te zoeken bedoel je...

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 19 nov 2006 20:56

Lalage schreef:Ik heb al gezegd dat ik denk dat er wel een absolute waarheid bestaat.

Dat kan, dan verschillen we daarover van mening.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 20 nov 2006 00:17

2mrsokkie
ik had het niet over jou in het bizonder , want ik weet :jouw waarheid geeft jou de voldoening waarna je zoekt >houwen zo !
Het hangt er dus vanaf welk boek je pakt in welke god je gaat geloven?

ik denk het wel ja.....je kunt kiezen, het ligt eraan waar je voor kiest. het kan ook iets abstracts zijn......

maar daarbij is voor mij wel duidelijk geworden, dat de boek"figuur "Jezus , als mens geboren , wel heeft bewezen uit de dimensie van YHWH - de Eeuwige te komen, en daarom geloof ik ook in Hem als Zijnde Het Levende Woord uit die andere dimensie en dan neem ik Hem aan als Mediator als Hoge Priester- als zonde offer als Vredevorst....... bij Hem mogen we die Vrede ervaren die alle verstand te boven gaat........ dat is wat Hem voor mij superieur heeft gemaakt boven de helden uit andere boeken. *

Zolang ik niet overtuigd ben dat er iets is om naar te zoeken bedoel je........

ja dat is toch duidelijk ?
er is ons beloofd door Yeshua dat als we op zoek gaan we zullen vinden en als we aankloppen Hij ons niet buiten zal laten...

dus als je daarom niet naar Hem op zoek gaat , zul je ook niets vinden.
....logisch toch eigenlijk.
[/quote]
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 20 nov 2006 00:18

JESUS MY KING.
My King is a seven way King.
He is the King of the Jews. He is the King of Israel.
He is the King of righteousness. The King of the ages.
The King of Heaven. The King of kings, and the Lord of lords.
He is my King. I wonder, do you know Him?

David said, "The heavens declare the glory of God, and the firmament showeth His handiwork."
My King is a sovereign king. No means of measure can define His limitless love.
No far searching telescope can bring into visibility the coastline of His shore-less supplies.
No barrier can hinder Him from pouring out His blessings.
My King is enduringly strong. He is entirely sincere. He is eternally steadfast.
He is immortally graceful. He is imperially powerful. He is impartially merciful.
Do you know Him?

He is the greatest phenomenon that has ever crossed the horizon of this world.
He is God's Son. He is the sinner's Saviour. He is the centre piece of civilisation.
He stands in the solitude of Himself. He is august and unique.
He is unparalleled. He is unprecedented.
He is the loftiest idea in literature. He is the highest personality in philosophy.
He is the supreme problem in higher criticism. He is the fundamental doctrine of true theology.
He is the indispensable core of spiritual religion. He is the miracle of the age.
He is the superlative of everything good.
He is the only one qualified to be an all-sufficient Saviour.
I wonder if you know Him, today?

He supplies strength for the weak. He is available for the tempted and the tried.
He sympathises and He saves. He strengthens and sustains. He guards and He guides.
He heals the sick. He cleansed the lepers. He forgives sinners. He discharges debtors.
He delivers the captives. He defends the feeble. He blesses the young. He serves the unfortunate.
He regards the aged. He rewards the diligent, and He purifies the meek.
I wonder if you know Him?

He is Jesus my King. He is the Key to knowledge. He is the Wellspring of wisdom.
He is the Doorway of deliverance. He is the Pathway of peace.
He is the Roadway of righteousness. He is the Highway of holiness. He is the Gateway to glory.
Do you know Him?

Well, His office is manifold. His promise is sure.
His light is matchless. His goodness is limitless. His mercy is everlasting. His love never changes.
His Word is enough. His grace is sufficient. His reign is righteous.
His yoke is easy, and His burden is light.

I wish I could describe Him to you.
He is indescribable. He is incomprehensible. He is invincible. He is irresistible.
You can't get Him out of your mind.
That is my King.

The Pharisees could not stand Him, but they found out that they could not stop Him.
Pilate could not find any fault in Him. The witnesses could not get their testimonies to agree.
Herod could not kill Him. Death could not handle Him, and the grave could not hold Him.
That is my King.
!!!!!!
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2006 02:47

MrSokkie schreef:
Lalage schreef:Ik heb al gezegd dat ik denk dat er wel een absolute waarheid bestaat.

Dat kan, dan verschillen we daarover van mening.

Het ligt er maar net aan wat je onder 'absolute waarheid' verstaat. Het is bijvoorbeeld absoluut waar dat er iets als materie bestaat, maar toch neemt iedereen die op een subjectieve manier waar. Onze waarnemingen van en uitspraken over een bepaald stukje materie zijn dan subjectief, terwijl het bestaan ervan dat niet is.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 08:26

Aragorn schreef:Het ligt er maar net aan wat je onder 'absolute waarheid' verstaat. Het is bijvoorbeeld absoluut waar dat er iets als materie bestaat, maar toch neemt iedereen die op een subjectieve manier waar. Onze waarnemingen van en uitspraken over een bepaald stukje materie zijn dan subjectief, terwijl het bestaan ervan dat niet is.

Ja, okee, ik ging er even van uit dat we het over spirituele waarheid hadden.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 08:28

salty schreef:ik had het niet over jou in het bizonder , want ik weet :jouw waarheid geeft jou de voldoening waarna je zoekt >houwen zo !

Dank je, dat vind ik sympathiek. En insgelijks natuurlijk he! :wink:

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 11:27

MrSokkie schreef:Ja, okee, ik ging er even van uit dat we het over spirituele waarheid hadden.

Misschien moet ik mijn eigen woorden even nuanceren. Ik geloof wél dat er een absolute waarheid is, alleen geloof ik daarbij ook dat die waarheid zich aan verschillende mensen verschillend kan presenteren. En die presentaties, waaronder oa ook geloof/religie valt, kunnen elkaar tegenspreken en toch allebei een ware presentatie zijn van hetzelfde. Zolang de presentaties oproepen tot/wegwijzen naar eenwording met het absolute zal ik niet zeggen dat de ene presentatie beter is of meer waar is dan de andere.

edit: tekst beetje opgepoetst
Laatst gewijzigd door MrSokkie op 20 nov 2006 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2006 12:52

Ok, daar kan ik redelijk in meekomen ja. :)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 13:02

Aragorn schreef:Ok, daar kan ik redelijk in meekomen ja. :)

Ik ben uitermate verheugd dat het uw goedkeuring kan wegdragen :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2006 13:09

*buigt minzaam* 8)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 nov 2006 15:27

Aragorn schreef:
MrSokkie schreef:Dat kan, dan verschillen we daarover van mening.

Het ligt er maar net aan wat je onder 'absolute waarheid' verstaat. Het is bijvoorbeeld absoluut waar dat er iets als materie bestaat, maar toch neemt iedereen die op een subjectieve manier waar. Onze waarnemingen van en uitspraken over een bepaald stukje materie zijn dan subjectief, terwijl het bestaan ervan dat niet is.

Het bestaan van materie is ook niet absoluut waar. Stel je voor dat je droomt en in die droom met de voltallige wereldbevolking gaat staan wijzen naar een object dat iedereen kan waarnemen. Is het bestaan van dat object dan ook bewezen? Wat onderscheidt de 'normale' werkelijkheid van die droom?

Dat waarneming bestaat is hoe dan ook waar, maar dat het waargenomene bestaat kan niet bewezen worden. Subjectief dus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2006 16:00

Collateral schreef:
Aragorn schreef:
MrSokkie schreef:Dat kan, dan verschillen we daarover van mening.

Het bestaan van materie is ook niet absoluut waar. Stel je voor dat je droomt en in die droom met de voltallige wereldbevolking gaat staan wijzen naar een object dat iedereen kan waarnemen. Is het bestaan van dat object dan ook bewezen? Wat onderscheidt de 'normale' werkelijkheid van die droom?

Dat waarneming bestaat is hoe dan ook waar, maar dat het waargenomene bestaat kan niet bewezen worden. Subjectief dus.

Ojee, krijgen we die discussie weer. :mrgreen:

Maar a la, materie is natuurlijk ook maar een woord. Waar het om gaat is dat er sowieso iets is dat waargenomen wordt, of het nu materie is of niet.

rai
Mineur
Mineur

Berichtdoor rai » 20 nov 2006 16:10

salty schreef:Het wonderlijke van een mensenleven dan kun je tot de conclusie komen dat er een Intelligentie achter moet zitten

MrSokkie schreef:Nee hoor. Dat hoeft sinds Darwin helemaal niet meer.

Weet niet of je er al eens onderzoek naar heeft gedaan. Maar vele wetenschappers krabbelen snel terug wat betreft de geloofwaardigheid van darwin? Er zijn op internetsites en vele boeken omgaande dit onderwerp geschreven, en er zijn te veel gaten in deze theorie dat het zeer moeilijk word voor wetenschappers om dit te doen bewijzen.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 20 nov 2006 16:56

rai schreef:Weet niet of je er al eens onderzoek naar heeft gedaan. Maar vele wetenschappers krabbelen snel terug wat betreft de geloofwaardigheid van darwin? Er zijn op internetsites en vele boeken omgaande dit onderwerp geschreven, en er zijn te veel gaten in deze theorie dat het zeer moeilijk word voor wetenschappers om dit te doen bewijzen.

Wees bij deze uitgenodigd om deze discussie voort te zetten in het Wetenschap & Filosofie gedeelte van dit topic. Onderwerpen genoeg daar. Ik heb trouwens veel van die sites gezien, en veel van die boeken gelezen, en tot nu toe ben ik nog geen enkele tegen gekomen die ik serieus kon nemen.

Terug naar “Archief”