Spijkerkleding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 08 mei 2006 09:59

Punt van dit hele verhaal is; trek aan wat je lekker vindt zitten, uiterlijjk is niet belangrijk maar het innerlijk. Er zijn uiteraard grenzen. Ik zal zelf nooit een kort topje in de kerk aan doen, maar als ik een tiener zie zitten die het wel heeft zal ik alleen maar wee moedig terug denken in de tijd dat ik die nog kon dragen ( ben gegroeid door twee zwangerschappen) en ik zal blij zijn dat ze er zit, dat ze de moeite heeft genomen om te komen.

Daar ben ik het ook wel mee eens. Door mijn zwangerschappen kan ik ook niet alles aan en als dochters groot zijn, probeer ik dat ze "nettere" kleren aanhebben naar de kerk, (geen heubspijkerbroeken en topjes) maar als ze perse zo willen, kan ik alleen maar dankbaar zijn dat ze nog in de kerk komen!!!!!
Maar je weet niet wat dan de mode is, wijd en lang en burkas! :)

en het gekke" vroeger mocht ik thuis geen broeken aan. (vrouwenkleding-mannenkleding verhaal.) Maar bijv. schaatsen wel maar absoluut geen spijkerbroek!!!!!!!! en een spijkerrok was trouwens ook niet de smaak van moeders. Maar waarom niet, tis nie netjes en daar moest je het mee doen.
Nu is Polletje uit huis en wat heeft ze bij voorkeur aan: juist die spijkerbroek!
Naar de kerk trek ik altijd een rok aan, meestal een gewone stof, maar het beurt ook vaak dat ik iets van spijker doe. Bijv. een lichtblauwe linnen rok, witte bloes en een spijkerjasje om het wat vlotter te doen lijken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2006 13:10

Acire schreef:Weet je wat mij een beetje verwonderd...dat voor velen de zondag zo speciaal is qua kleding. Waarom zou dat? Ik ben het er mee eens dat je in Gods huis netjes gekleed moet zijn. Maar... als het goed is woont de Heilige Geest in jou en dus ben je 7 dagen per week 'Zijn huis'. Mijn idee: Je moet 7 dagen per week netjes gekleed zijn. En wat netjes is moet je zelf maar uitzoeken. 8)

Een kamelenharen mantel en sandalen? Het verwonderd me dat mensen zoveel waarde hechten aan kleding... zoveel dat sommigen zelfs de ander veroordelen op basis van wat ze dragen. Een beetje nette kleren (en "net" is natuurlijk heel relatief) is wel goed... het nadeel is dat als je een keer 's avonds niet thuiskomt en in je zaterdagse kleren naar de kerk gaat, je opeens een enorm vreemde eend in de bijt bent tussen al die ubernette kleding. Ik vind overigens dat juist de kerkdiensten zich uitstekend lenen voor gekleurde feestelijke kleding in plaats van voor zwarte kleding... de kerkdienst is toch geen sombere aangelegenheid? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 mei 2006 15:29

Als iedereen zelf moet weten hoe hij naar de kerk komt, geldt dat dus ook voor die mensen die altijd donker gekleed gaan.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 mei 2006 16:04

Wullimpie schreef:Als iedereen zelf moet weten hoe hij naar de kerk komt, geldt dat dus ook voor die mensen die altijd donker gekleed gaan.

juist ja =D>

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 mei 2006 17:32

Wullimpie schreef:Als iedereen zelf moet weten hoe hij naar de kerk komt, geldt dat dus ook voor die mensen die altijd donker gekleed gaan.

Inderdaad...

Beetje jammer vind ik persoonlijk het, dat in veel gemeenten die alleen zwart dragen, of iig donker gekleed gaan, er erg sporadisch andere mensen in de kerk zullen komen.
Bij ons komen er in de zomermaanden elke middagdienst bijna mensen langs, tijdens de dienst, om de kerk te bekijken. En dat doen ze dan ook gezellig tijdens de preek enzo, achterin dan, en heel vaak zie ik ze even later op de stoelen gaan zitten en luisteren :D

Maar dat komt natuurlijk ook doordat wij een mooie oude kerk hebben. Maar toch denk ik dat het belangrijk is, zelfs als je in de kerk zit, iets uit te stralen naar de buitenwereld, en ik blijf erbij dat je dat niet doet als je in het zwart, inclusief zwarte hoed, doet.

Al vind ik het nog steeds eigen keus :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2006 21:22

PeterD schreef:

juist ja =D>

Helemaal mee eens. Ik ben alleen benieuwd naar het waarom. Wat mij betreft mogen die mensen het zelf weten en God ziet het hart aan... maar daarom vraag ik me nog wel af wat al die mensen in die sombere rouwkleding moeten als ze naar Gods huis gaan. Ik zal niemand er op veroordelen, ik vind het alleen wat onbegrijpelijk en vreemd omdat ik de reden ervoor niet ken en het zelf niet gewend ben.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 mei 2006 22:20

Marnix schreef:
PeterD schreef:

juist ja =D>

Helemaal mee eens. Ik ben alleen benieuwd naar het waarom. Wat mij betreft mogen die mensen het zelf weten en God ziet het hart aan... maar daarom vraag ik me nog wel af wat al die mensen in die sombere rouwkleding moeten als ze naar Gods huis gaan. Ik zal niemand er op veroordelen, ik vind het alleen wat onbegrijpelijk en vreemd omdat ik de reden ervoor niet ken en het zelf niet gewend ben.

Je zal mij in wat jij noemt "rouwkleding" misschien soms aantreffen. Donkerblauw pak meestal. Soms antraciet grijs. Soms zwart met krijtstreep. Waarom zoveel opheft daarover? Ik loop er door de weeks ook in. In exact diezelfde pakken. Dus ook op zondag.
En ik krijg door de weeks nooit en te nimmer van niemand ook te horen dat ik er bij loop alsof ik in diepe rouw ben. Alleen uitgerekend hier op Refeoweb, waar je toch zou verwachten dat men wat verdraagzamer is, uitgerekend hier, krijg ik te horen dat het rouwkleding is. En dat is uiteraard niet veroordelend bedoeld, maar puur uit interesse voor de denkwijze van "die mensen". Maar nee, niet veroordelend hoor, maar voor het gemak wordt het maar rouwkleding genoemd.

Owja, en sorry voor mn sarcastisch scherpe ondertoon :wink:

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 08 mei 2006 22:21

Marnix schreef:
PeterD schreef:

juist ja =D>

is de reden niet om de smart en rouw omdat wij zondige mensen zijn ofzo? Ik weet het ook niet precies. maar is er niet een of andere psalm met de strekking van: ik ga in rouw om mijn zonden?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 mei 2006 22:25

pol schreef:
Marnix schreef:
PeterD schreef:

juist ja =D>

is de reden niet om de smart en rouw omdat wij zondige mensen zijn ofzo? Ik weet het ook niet precies. maar is er niet een of andere psalm met de strekking van: ik ga in rouw om mijn zonden?

Psalm 42 bedoel je? De berijming van 1773 dan?

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 08 mei 2006 22:28

Idd...Ik denk (en heb ik ook weleens gehoord van die personen) dat de meeste mensen, die echt altijd in het zwart gaan, dat doen om de rouw van hun zonden. Dan krijg je weer het verhaal van ellende-verlossing en dankbaarheid, maar daar gaat dit topic niet over, kmoes et alleen ff kwijt :wink:
Afbeelding

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 08 mei 2006 22:33

MissF schreef:Inderdaad...

Beetje jammer vind ik persoonlijk het, dat in veel gemeenten die alleen zwart dragen, of iig donker gekleed gaan, er erg sporadisch andere mensen in de kerk zullen komen.
Bij ons komen er in de zomermaanden elke middagdienst bijna mensen langs, tijdens de dienst, om de kerk te bekijken. En dat doen ze dan ook gezellig tijdens de preek enzo, achterin dan, en heel vaak zie ik ze even later op de stoelen gaan zitten en luisteren :D

Maar dat komt natuurlijk ook doordat wij een mooie oude kerk hebben. Maar toch denk ik dat het belangrijk is, zelfs als je in de kerk zit, iets uit te stralen naar de buitenwereld, en ik blijf erbij dat je dat niet doet als je in het zwart, inclusief zwarte hoed, doet.

Al vind ik het nog steeds eigen keus :)

Dat er sporadisch andere mensen in de kerk komen, is pure onzin. Oke, bij ons komen ze volgens mij niet even langs om te kijken, ik kijk nooit achterom, dus weet ik nie, maar denk ik :wink: Maar bij ons komen er genoeg andere mensen in de kerk hoor! En niet alleen in de zomermaanden, maar ook in de wintermaanden 8) En dat zijn echt niet altijd mensen die weten hoe het er bij ons aan toegaat, maar ook gewoon mensen die van God niet weten.

Ik vind het trouwens ook erg hard gezegd dat jij er bij blijft dat je in het zwart niets uit straalt naar de buitenwereld. Daar ken ik anders wel andere verhalen over hoor! En bij die mensen, die echt geinteresseerd zijn, gaat het echt niet om de kleur denk ik.
Afbeelding

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 08 mei 2006 22:37

en toch heb ik respect voor die mensen in het zwart, want ze doen het uit volle overtuiging. Ik heb ook het idee vaak dat ze verder zijn in het geloof dan ik, maar dat is misschien meer een gevoelskwestie. Als ik zo gekleed zou gaan, zou ik me schijnheilig vinden

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 08 mei 2006 22:40

Respect idd voor diegene die het om die reden doen. Maar ik kan geen respect op brengen voor diegene die het mij ook op leggen dat ik er zo bij moet gaan lopen. Iedereen moet doen waarvan hij of zij denkt dat het beste is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 mei 2006 22:53

PeterD schreef:
Marnix schreef:
PeterD schreef:

juist ja =D>

Je zal mij in wat jij noemt "rouwkleding" misschien soms aantreffen. Donkerblauw pak meestal. Soms antraciet grijs. Soms zwart met krijtstreep. Waarom zoveel opheft daarover? Ik loop er door de weeks ook in. In exact diezelfde pakken. Dus ook op zondag.
En ik krijg door de weeks nooit en te nimmer van niemand ook te horen dat ik er bij loop alsof ik in diepe rouw ben. Alleen uitgerekend hier op Refeoweb, waar je toch zou verwachten dat men wat verdraagzamer is, uitgerekend hier, krijg ik te horen dat het rouwkleding is. En dat is uiteraard niet veroordelend bedoeld, maar puur uit interesse voor de denkwijze van "die mensen". Maar nee, niet veroordelend hoor, maar voor het gemak wordt het maar rouwkleding genoemd.

Owja, en sorry voor mn sarcastisch scherpe ondertoon :wink:

Haha, maakt niet uit... beetje scherp zijn mag best ;) Ik weet dat je het goed bedoelt :D Inderdaad, als het is zoals jij beschrijft is er niks mis mee.... maar zoals al aangekaart wordt zijn er ook andere redenen waarom mensen in het zwart gaan, en die vind ik wat vreemder. Watn dan heeft de kleur wel degelijk met stemming / sfeer te maken... terwijl je als bekeerd christen volgens mij eerder in het wit zou moeten gaan lopen dan in het zwart. Als je toch iets wil symboliseren en uitdragen...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 mei 2006 06:23

Dippie schreef:Idd...Ik denk (en heb ik ook weleens gehoord van die personen) dat de meeste mensen, die echt altijd in het zwart gaan, dat doen om de rouw van hun zonden. Dan krijg je weer het verhaal van ellende-verlossing en dankbaarheid, maar daar gaat dit topic niet over, kmoes et alleen ff kwijt :wink:

Of het zijn gothics 8)

Wisten jullie trouwens dat in vroeger tijden dopelingen een witte jurk aan hadden, die ze dan de hele week droegen, zodat iedereen kon zien dat ze gedoopt waren :D

Terug naar “Archief”