Knielen op een bed violen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 14 dec 2005 22:44

Ik deel deze vrees en hoop...
Casae Sentum Quoque Habent

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 dec 2005 23:04

Hum ik vind de aflevering van Netwerk wel goed, maar het sfeertje... beetje de verkeerde woorden soms imho..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Nol
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nol » 14 dec 2005 23:14

Stefanus schreef:Ik deel deze vrees en hoop...

Raido schreef:Hum ik vind de aflevering van Netwerk wel goed, maar het sfeertje... beetje de verkeerde woorden soms imho..

Dat had ik ook bij de documentaire. Het was denk ik een onverbloemd getuigenis dat ik miste. Dat deed me overigens wel realiseren dat het boek een mooi aanknopingspunt kan zijn voor een goed gesprek met veel niet-christenen.
Quiet music should be played loud

Nol
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nol » 17 dec 2005 14:15

Het is iig geen 'feel good' boek...maar dat wisten we natuurlijk al lang :wink:
Ik ben nu halverwege en de enige reden om snel door te lezen is de hoop dat Hans zich eens een keertje gewoon oprecht tegenover Margje gaat gedragen....een beetje tegen beter weten in.

Technico

Berichtdoor Technico » 17 dec 2005 14:25

Dat herken ik inderdaad. Hun verhouding zit in een negatieve spiraal en je zit je voortdurend op te vreten over Hans' houding ten opzichte van zijn omgeving, hij is alleen maar naar binnen/boven gericht.

Zoals W.J. Otten het zegt: in droevige scenes in flims en boeken hoop je toch voortdurend dat er een soort klein wonder gebeurt, hoewel je er eigenlijk niet in gelooft.

In een film als Crash lijkt zo'n wondertje te gebeuren als het dochtertje van de slotenmaker niet neergeschoten wordt (maar dat is offtopic :))

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 dec 2005 16:06

Nol schreef:Het is iig geen 'feel good' boek...maar dat wisten we natuurlijk al lang :wink:
Ik ben nu halverwege en de enige reden om snel door te lezen is de hoop dat Hans zich eens een keertje gewoon oprecht tegenover Margje gaat gedragen....een beetje tegen beter weten in.

Oh, maar er kómt wel een moment waarop het even normaliseert nog, geloof ik. :P

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 17 dec 2005 22:02

Vanavond is Siebelink weer bij Andries Knevel geloof ik?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Spiff

Berichtdoor Spiff » 18 dec 2005 22:53

Ik heb het boek in de zomervakantie gelezen en ben een paar maanden terug naar een lezing van Siebelink geweest.

Het boek vond ik heel indrukwekkend, en in bepaalde opzichten heel herkenbaar. Vooral het einde vond ik heel erg. Wat me opviel was dat Hans uiteindelijk geworden is wat hij absoluut niet wilde zijn; hij is op zijn vader gaan lijken.

Bij de lezing heeft Siebelink de overeenkomsten tussen zijn boek en zijn leven niet ontkent. Het is een roman met autobiografische trekjes.
Hij kan op een hele milde en integere manier over zijn verleden en zijn vader praten. Niet veroordelend. Dat vind ik heel bijzonder.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 dec 2005 11:30

Ik heb het boek gekocht, omdat ik nog veel andere boeken heb liggen leest mijn huisgenoot het nu, en ik na hem. :) Ben heel benieuwd. Afgelopen vrijdag was hij in het nieuwe tv-programma 'Andries' van de EO te zien (Ja, Knevel inderdaad). Wederom was ik onder de indruk van Siebelink waarna ik zaterdag direct het boek gekocht heb.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 19 dec 2005 14:28

windekind schreef:Vanavond is Siebelink weer bij Andries Knevel geloof ik?

Ja, hij was vrijdag bij het nieuwe programma 'Andries'. Leuk om de omgeving te zien waar het boek zich afspeelt. Ik had het me tijdens het lezen wel ietsje anders voorgesteld.

Jan Siebelink gaf aan dat hij geen zekerheid heeft over het geloof. Is hij niet te veel op zoek naar mystieke ervaringen zoals zijn vader had?

En ik vraag me ook af waarom het boek zo populair is. (of is dit al eerder aan de orde geweest?)
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 19 dec 2005 16:01

Nou, wat ik me afvraag is eigenlijk of het boek buiten de christelijke kring óók zo populair is. Tenslotte beschrijft het een nogal geradicaliseerd christendom, de denkbeelden zullen door christenen wel herkend worden, maar wat een niet-christen ermee kan, vraag ik me af...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Nol
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nol » 19 dec 2005 18:12

ezri schreef:En ik vraag me ook af waarom het boek zo populair is. (of is dit al eerder aan de orde geweest?)

uhu. daar zijn al verschillende theorieën over gevormd.

Herkenning van eigen achtergrond is veelgehoord. Wat betreft de mensen buiten dat christelijke kringetje, vooral de groep van generatie Siebelink, denk ik niet zozeer dat het een herkenning van achtergrond is, maar meer een soort van herkenning van het geloof van hun ouders... Nostalgie?..wel een negatieve herinnering dan... Hopen ze een soort goedkeuring / bevestiging te vinden van hun keuze om van God weg te lopen? Ik weet het niet.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 19 dec 2005 22:26

Men is ook erg op zoek naar Nederland en de Nederlandse identiteit. Volgens mij heeft Scape daarover al iets gezegd?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 dec 2005 00:50

FV schreef:Nou, wat ik me afvraag is eigenlijk of het boek buiten de christelijke kring óók zo populair is. Tenslotte beschrijft het een nogal geradicaliseerd christendom, de denkbeelden zullen door christenen wel herkend worden, maar wat een niet-christen ermee kan, vraag ik me af...

Uit de Netwerk-uitzending bleek wel dat het ook veel niet-christenen waren die erdoor gefascineerd waren. Of iig rand-christenen en mensen die ook zo'n (zwaar) gereformeerde of katholieke achtergrond hebben. Het blijft voor veel mensen nog wel een onderdeel van hun verleden en identiteit, dat zal waarschijnlijk over een jaar of 50 pas over zijn in Nederland.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 dec 2005 11:36

ezri schreef:Jan Siebelink gaf aan dat hij geen zekerheid heeft over het geloof. Is hij niet te veel op zoek naar mystieke ervaringen zoals zijn vader had?

Hij gaf zelf toe dat hij wacht op zo'n ervaring. (In datzelfde programma.)

En waarom het boek populair is? Het is naast goed geschreven ook heel herkenbaar voor heel veel Nederlanders (autochtone vooral). Het beschrijf een deel van de geschiedenis die veel mensen kennen.

Terug naar “Archief”