wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2005 14:30

Hoezo? Ik zie geen enkele reden om me nu in mijn eigen "hokje" terug te trekken, integendeel.

Ik denk dat als de naam Jezus Christus klinkt, iedereen gelijk uit zijn hokje zou moeten komen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 dec 2005 16:19

Maja de Bij schreef:
Marnix schreef:
esra schreef:kijk ik lees jullie posts en denk nu, is dat typisch gereformeerd, want ik denk (ongeveer) hetzelfde, maar ben niet gereformeerd. wat ik me afvraag is:

wat is belangrijker gereformeerd, of christen zijn.

ik ben mijn hele leven al in hokjes gedouwd en ik doe er niet meer aan mee. ik ben christen, klaar.

Jij begrijpt het :)

Misschien, maar ik denk dat zodra ik de naam Harry Kuitert noem iedereen hier gelijk weer in z'n hokje terugschiet.

ik heb geen hokje, maar wie is harry kuitert

als t te erg is mag je ook pben hoor...
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2005 16:26

Misschien, maar ik denk dat zodra ik de naam Harry Kuitert noem iedereen hier gelijk weer in z'n hokje terugschiet.
Ben je gek, die gast noemen wij gewoon geen christen :D
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 dec 2005 16:30

Voor diegene die net als ik geen flauw idee hebben wie Harry kuitert is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Kuitert
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 dec 2005 16:40

Wullimpie schreef:Voor diegene die net als ik geen flauw idee hebben wie Harry kuitert is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Harry_Kuitert

idd christen zijn en dan de kruisdood niet t belangrijkst?? wel dat kan niet naar mijn idee

de basis
jezus is gekruisigd gestorven en opgestaan voor onze zonden. en nog meer natuurlijk, maar dit is de basis
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 dec 2005 16:50

esra schreef:kijk ik lees jullie posts en denk nu, is dat typisch gereformeerd, want ik denk (ongeveer) hetzelfde, maar ben niet gereformeerd. wat ik me afvraag is:

ik ben mijn hele leven al in hokjes gedouwd en ik doe er niet meer aan mee. ik ben christen, klaar.

Herkenbaar. Heb jij er ook altijd zo'n hekel aan als mensen vragen uit welke kerk je komt?

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 dec 2005 16:57

Lalage schreef:

Herkenbaar. Heb jij er ook altijd zo'n hekel aan als mensen vragen uit welke kerk je komt?

ja meestal ben (antwoord) ik christen, maar soms dan voel ik hele foute antwoorden in me opkomen als de moskee of iets dergelijks en erger :mrgreen:
Afbeelding

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 dec 2005 17:01

esra schreef:
Lalage schreef:

ja meestal ben (antwoord) ik christen, maar soms dan voel ik hele foute antwoorden in me opkomen als de moskee of iets dergelijks en erger :mrgreen:

hahaha, neh ik ben nog wel zo braaf dat ik netjes uitleg wat voor soorten kerk ik allemaal heb meegekregen in m'n jeugd.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 dec 2005 17:03

Lalage schreef:
esra schreef:
Lalage schreef:

hahaha, neh ik ben nog wel zo braaf dat ik netjes uitleg wat voor soorten kerk ik allemaal heb meegekregen in m'n jeugd.

soms wel, maar vaak :mrgreen:
Afbeelding

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 dec 2005 19:41

blijf wel even bij het topic: waarom ben je gereformeerd?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 16 dec 2005 11:39

Napoleon schreef:blijf wel even bij het topic: waarom ben je gereformeerd?

ben ik niet, ben christen :mrgreen:
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 dec 2005 11:43

esra schreef:

Dan reageer je niet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 16 dec 2005 17:35

Raido schreef:
esra schreef:

Dan reageer je niet.

juist wel
ik vind het interessant om te kijken waarom iemand zichzelf in een hokje stopt. (hoeft niet negatief te zijn)
ik vond dat stukje over die sola scriptura bvb erg leuk om te lezen. en dat paste ook in mijn beeld.

maar wat ik nog wel afvraag is:

gereformeerd zijn, betekent dat dat "de rest" maar gewoon geen echte christenen zijn en "naar de hel" gaan???
Afbeelding

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 dec 2005 19:50

esra schreef:
Raido schreef:
esra schreef:

Dan reageer je niet.

juist wel
ik vind het interessant om te kijken waarom iemand zichzelf in een hokje stopt. (hoeft niet negatief te zijn)

Hmm, als er iets was wat ik nooit van plan was, dan was het wel mijzelf in een hokje stoppen.
Het is echt niet zo gegaan van: "Ik moet pissen. Welk pishokje zal ik eens uitzoeken? 1, 2, of 3? Ah, 1 lijkt mij een goeie!" (En vul voor de getallen dan maar een geloofsrichting in.)

esra schreef:ik vond dat stukje over die sola scriptura bvb erg leuk om te lezen. en dat paste ook in mijn beeld.

gereformeerd zijn, betekent dat dat "de rest" maar gewoon geen echte christenen zijn en "naar de hel" gaan???

Tsjonge, dat klinkt wel kil en doods zeg! Is dàt wat jij je voorstelt bij gereformeerd?
Zoiets als: 'de ware leer is a+b=c, en wie dat niet zo ziet... (vul maar in)' en that's it!
Nee, daar kan ik niet warm voor lopen. (En wie wel eigenlijk...??)

Ik citeer:
maar wat is "het gereformeerde geloof"?

Dat is het geloof, dat de bijbel in al zijn rijkdom, diepte en breedte naspreekt. Dat is altijd wat ik bedoel, als ik het over de gereformeerde leer heb.
Ontsporingen die je ook aantreft in kringen die zich gereformeerd noemen - en waarvan je de symptomen noemt door al die kerkverbanden op te noemen - die laat ik daar nadrukkelijk buiten. Die bedoel ik niet.
Ik ben daarin brongericht: wat is de oorspronkelijke bedoeling van de gereformeerde leer? En dan is dat toch, dat die zich in leer en beleven - dat laatste hoort daar zéér nadrukkelijk bij! - helemaal op Gods Woord, de bijbel, wil richten.
Het gereformeerde geloof is dus niet slechts een leer, maar wordt ook beleefd in al zijn diepte en breedte. (Zelfs als ik het heb over de gereformeerde leer, dan sluit ik dit in, in mijn gedachten!)

Gaat dat over anderen op een negatieve manier?
Zie je daarbij in gedachten iemand aan een studeertafel zitten, grijnzend en handenwrijvend zich erover verheugend dat hij bij het laatste oordeel in het Colosseum mag zitten om te genieten van de martelingen van de ketters?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 17 dec 2005 00:54

Boekenlezer schreef:
esra schreef:ik vond dat stukje over die sola scriptura bvb erg leuk om te lezen. en dat paste ook in mijn beeld.

Tsjonge, dat klinkt wel kil en doods zeg! Is dàt wat jij je voorstelt bij gereformeerd?
Zoiets als: 'de ware leer is a+b=c, en wie dat niet zo ziet... (vul maar in)' en that's it!
Nee, daar kan ik niet warm voor lopen. (En wie wel eigenlijk...??)

Het zal je tegenvallen hoeveel mensen zo denken...

Je kan het beter zo vragen:

Is een Gereformeerde een Christen? Ja
Zijn alle Christenen Gereformeerd? Nee

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Terug naar “Archief”