Schriftgeleerde schreef:Hoi Yael,
Waarom werd het Verbond met het Theocratische Israël afgesloten? Omdat zij ongehoorzaam waren aan de wet en daardoor de opdracht (namelijk het voorbeeld van Gods wet van een Hemels en geen aards Rijk, en later van Christus te zijn voor de wereld) Als de Joden de juiste relatie met de Vader in de Hemel hadden gehad zouden zij adel en de heerlijkheid van od die door het karakter van Christus (Gerechtigheid) glansde, hebben erkend.
Luister 'ns Gods trouw aan het verbond is niet afhankelijk van de trouw van Israel aan dat verbond. Gods verbond bevatte zowel vloek als zegen. Wanneer Israel zich niet aan de Thora hield riep het Gods vloek over zich af, hielt ze zich wel aan de Thora dan ontvingen ze Gods zegen.
Ik zie niet in waarom de Joden van het Oude Verbond niet de goede relatie met de Vader hadden... Dat in de tijd van Jezus, Jezus niet massaal als Messias is aangenomen kwam omdat het de tijd nog niet voor was op Gods klok. Omdat de volheid van de heidenen nog moest ingaan.
God heeft Israel niet verworpen Romeinen 11 is dat heel duidelijk in.
Interessant is te weten dat Jezus verzoening bracht! Maar heeft Hij ook al al gehele verlossing gebracht? Kijk naar de wereld om je heen?! Dat is nog iets wat in de toekomst ligt.
Ken je de geschiedenis van Bileam? (Numeri 22 en 23,24) Aan hem wordt gevraagt Israel te vervloeken door de koning Balak.
Maar wat zegt God: Toen zeide God tot Bileam: Gij zult met hen niet trekken; gij zult dat volk niet vloeken, want het is gezegend. (Numeri 22:12)
Lees de zegeningen eens die Bileam over Israel uitsprak.
God Zelf staat in voor Zijn volk, de Joden, Israel! En dus ook voor de gelovigen uit de volken die bij Israel gevoegt zijn uit genade!
Toen Christus hun duidelijk zei: Maar ik zeg u; Meer dan de Tempel (in Jeruzalem) is hier (Matth 12:6) zouden zij zich de tegenwoordigheid van God hebben gerealiseerd, de Enige, Die zij groter achtten dan de tempel" (2 Kron. 6:18 )
De Joden van het OT, wat nu vervallen is tot een aardse nationale staat zoals elke andere wereldse zondige staat, zouden zij de vervulling van de profetie van Maliachi 3:1 hebben gezien: "Plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt.
Jezus zelf geeft dat aan en zegt er dit over in Mattheus 21:43)
"Het Koninkrijk Gods zal van u (letterlijke Israël) weggenomen worden en het zal gegeven worden aan een volk (Geestelijk Israël) dat de vruchten daarvan opbrengt"
(Dat nu niemand daar eens op komt hé!)
Je bedoelt de gelijkenis van de wijngaardeniers? smalle basis om de hele vervangingsleer op te baseren... Voor de rest is wel duidelijk wat je bedoeld.
En zelfs de profetie over Salomo m.b.t. een grotere verlosser, zagen de Joden in hun tijd maar begrijpen de Christenen van vanddag ook niet, namelijk, deze tekst van Christus:
De koningin van het zuiden zal in het oordeel optreden met dit geslacht en het veroordelen, want zij is gekomen van de einde der aarde om de wijsheid van Salomo te hoiren, en zie meer dan Salomo is hier (Math 12:42)
De geschiedenis van Salomo was in de Schrift opgenomen om de Joden er op te wijzen dat er Een groter was, ja de lang beloofde Messias.
Ja maar wie ontkend dat hier?

Weer zo'n aardig berichtje voor de Christenen voor Israël
Horende doof en ziende blind, ook vele trouwe Christenen van vandaag!
Let wel, de Heiland spreekt tot ons, door de Schrift!
Wat hebben CvI hier mee te maken die doen veel goed werk in en voor Israel.
Ja de Heilige Geest leert ons door Zijn Woord.
De Bijbel mag en kan dan wel volgens Johannes 5 een getuigenis van Christus zijn, we moeten wel de werking van Heilige Geest toepassen om, door Christus de profetie aangaandeze deze dingen te kunnen verstaan.
De Bijbel verklaard zichzelf, inderdaad heb je de Heilige Geest daarvoor nodig om Gods Woord te begrijpen.
En dat deden de Joden van het OT helaas niet. Zij wilden als volk zelf de profetie vervullen en dat kan niet, want het Geloof zelfs hebben wij niet van ons. Jezus is de profetie van het OT en het NT, alleen door de Heilige Geest kan de Geestelijke Jood, inzicht krijgen aangaande de profetie, omdat zij die de wet onderhouden, ook Geestelijk in staat zijn om de profetie te kunnen begrijpen.
Alles wat afwijkt van God, kan namelijk niet tot de voleiding stand houden. God gaat niet sjoemelen met zijn wet noch met de profetie.
Je suggereerd dat wij christenen het beter doen dan de Joden? 'k Zou zeggen kijk naar de verdeeldheid en zoek naar geloof... Zie de geschiedenis!
Zowel voor de Jood als voor de niet Jood is geloof een genade gave van God. Als we die gave van God ontvangen moeten we ons niet verheffen, maar juist dankbaar zijn!
God sjoemelt inderdaad niet met wat Hij gezegt heeft.
Waar Satan nu vat op kreeg was het feit dat de Joden dus een onjuiste opvatting hadden over de profetie. Niet Christus was voor hen de profetie, nee zij meenden dus dat zij de profetie in vervulling moesten laten gaan. En om zich nu te verdedigen en zich zelf hoger te achten dan de Allerhoogste (want de Joden waaren in opstand tegen de Allerhoogste) kerden de Joden zich tege Christus, met Zijn eigen worden;
Leg 'ns uit, graag met de Bijbel. Waarom de Joode uitleg van de profetieen voor de komst van de Messias niet klopte.
Jezus legt dat hier uit:
61 Eindelijk traden twee op, die zeiden: Hij heeft gezegd: Ik kan den tempel Gods afbreken en binnen drie dagen weer opbouwen.
Alleen het Geestelijk Overblijfsel het ware Israël heeft de gave der profetie (Openbaring 12:17 en 19:10)
Het enigste zaad waarvan ik zie dat het serieus Gods geboden probeerd na te leven zijn de Joden (zowel de Messiaanse als de niet in Jezus gelovende Joden). Ik ken maar weinig niet Joden die willen leven volgens de Thora of kennis hebben van de Thora. (mijn commentaar bij Openb. 12:17)
Geen leuke opmerking van Christus voor met name de Christenen voor Israël die nog zoveel verlossing door dat volk van de nationale Staat menen te zien.
Ik zie niet in waarom Jezus opmerking dit uitsluit?
Te dien dage zal ik de vervallen hut van David weder oprichten, Ik zal haar scheuren dichten en wat daarvan is ingestort overeind zetten; Ik zal haar herbouwen als in de dagen van ouds opdat zij beërven de rest van Edom en van al de volken over wie mijn naam is uitgeroepen, luidt het woord des Heren, die dit doet" [Amos 9:11-12]
( http://www.internetbijbelcursus.nl/basi ... feten.html misschien interessant om door te lezen. )
Overgigens ook geen discipelen van Christus, want op grond van deze uitspraak zullen zij Hem afwijzen, zolang zij zich bezig houden met het aardse (zoekt niet wat beneden is) in plaats de Hemel (zoekt hetgeen boven is) Christus en de Heilige Geest kunnen niets beginnen met letterknechten maar met Levende voorbeelden in een -geestelijk- dode wereld.
Ware discipelen van de Messias, zoeken de Waarheid.
Onze opdracht is tot zegen te zijn voor anderen en het zoutende zout te zijn hier op aarde. Inderdaad levende voorbeelden zijn van de Messias Jezus en dat kan alleen als we ook een relatie met Hem hebben door de Heilige Geest. Dit is genade onverdiend!
Heidenen konden wel degelijk deel hebben aan het volk Israël van het OT in de wettsiche vorm. Immers de Joden volgden Gods wet, niet Geestelijk maar wettsich en pasten dus ook hun heil wettisch toe.,
God heeft de Thora aan Mozes gegeven als onderwijzing.
Zowel de Joden als de niet Joden kunnen in wetticisme vallen dit is niet de schuld van de Thora maar van de mens zelf!
De Thora volgen is belangrijk zowel in geestelijke als in praktische zin te doen.
niet Geestelijk, maar wettisch volgens de Rabbijnse opvatting, er is ook een naam voor, maar die schiet me nu even niet te binnen. Maar zij moesten de rituelen om tot het Joodse volk te willen behoren navolgen, waaronder ook bijv. de besnijdenis.
Besnijdenis is instelling van God.
Joodse feesten --> feesten van God zijn instelling van God.
Sjabbat --> instelling van God
de hele Thora --> instelling van God
Dit allemaal gegeven aan de Joden.
Zowel Joden als christenen hebben veel geschreven over de Bijbel. In die zin verschillen we echt niet veel van elkaar hoor.
Gods zegen en een fijne avond nog
Dank je jij ook!