Welk nut heeft de wet Gods?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 11 sep 2003 07:15

Denk niet dat je dat zo kunt stellen. Tenslotte is in afrika de sterfte ten gevolge van aids het hoogst. Dus we weten niet hoe die ziekte in de wereld is gekomen. Ja door de zonde. Maar of dat nu specefiek de zonde van overspel is?

Boudewijn

Welk nut heeft de wet Gods?

Berichtdoor Boudewijn » 11 sep 2003 11:13

Beste Miriam,

Je schreef:

@@God heeft ook veel wetten gegeven die alleen maar goed zijn voor ons. Denk bijvoorbeeld aan overspel. Als iedereen zich aan Gods geboden hierover gehouden had was er bijvoorbeeld geen aids geweest. Ook had het een hoop andere ellende en narigheid voorkomen.@@

Wat een mooie weergave van de wijze waarop Gods wet, hier gepresenteerd wordt. Want je expressie is meer dan waar! Keurig!
Mag ik -dan- vragen: Wat is jou persoonlijke ervaring, nu dan?

Boudewijn

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 11 sep 2003 16:39

joepie schreef:Denk niet dat je dat zo kunt stellen. Tenslotte is in afrika de sterfte ten gevolge van aids het hoogst. Dus we weten niet hoe die ziekte in de wereld is gekomen. Ja door de zonde. Maar of dat nu specefiek de zonde van overspel is?

Nou misschien een verkeerd voorbeeld dan. Laat ik dan een ander gebod nemen. Bijvoorbeeld dat je niet mag stelen. Dit is echt alleen maar goed voor ons. Als iedereen zich aan dit gebod houd hoef je niet bang te zijn dat je eigen persoonlijke eigendommen gestolen worden.
Of: "Gij zult geen vals getuigenis spreken" Als iedereen zich eraan hield dan hoef je je niet steeds aftevragen of je iemand kunt vertrouwen of niet. Dan zou het allemaal heel wat makkelijker zijn.
He died for me, I life for Him!

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Re: Welk nut heeft de wet Gods?

Berichtdoor mirjamvandorp » 11 sep 2003 16:47

Boudewijn schreef:Beste Miriam,

Je schreef:

@@God heeft ook veel wetten gegeven die alleen maar goed zijn voor ons. Denk bijvoorbeeld aan overspel. Als iedereen zich aan Gods geboden hierover gehouden had was er bijvoorbeeld geen aids geweest. Ook had het een hoop andere ellende en narigheid voorkomen.@@

Wat een mooie weergave van de wijze waarop Gods wet, hier gepresenteerd wordt. Want je expressie is meer dan waar! Keurig!
Mag ik -dan- vragen: Wat is jou persoonlijke ervaring, nu dan?

Boudewijn

Hoe bedoel je mijn persoonlijke ervaring?
Als je bedoeld dat ik het hierdoor makkelijk vind om me aan Gods geboden kan houden, helaas moet ik zeggen nee. Jammer genoeg niet, soms ervaar ik de wet van God zelfs als een soort van klem. Als ik er dan aan denk dat God alleen maar het beste met ons voor heeft, wil dit wel eens helpen.

Persoonlijk vind ik het ook moeilijk welke wetten er nog gelden en welke niet. Bijvoorbeeld in het boek Deutronomium staan erg veel wetten, moet je je hier nog aan houden. Er wordt wel gezegt dat deze in Christus vervult zijn en je je daar dus niet meer aan hoeft te houden, maar vervult in Christus betekent volgens mij niet hetzelfde als dat deze wetten afgeschaft kunnen worden. (staat ook ergens in de Bijbel, waar weet ik niet precies) Heel veel wetten zijn nog steeds goed voor je.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 sep 2003 16:53

Mirjam,

volgens mij kun je uit de door mij (op de vorige blz.) geciteerde teksten wel degelijk aantonen dat de meeste wetten niet meer gelden. Lees Galaten 2, 4 en 5; Romeinen 14 (met name de eerste verzen), Kolossensen 2.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 11 sep 2003 17:39

Gershwin schreef:Mirjam,

volgens mij kun je uit de door mij (op de vorige blz.) geciteerde teksten wel degelijk aantonen dat de meeste wetten niet meer gelden. Lees Galaten 2, 4 en 5; Romeinen 14 (met name de eerste verzen), Kolossensen 2.

Wat moet je dan met mat. 5:17 en 18
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen.
18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet een jota of een tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied

Vervullen is dus niet hetzelfde als ontbinden (afschaffen)

Ik vind dit zelf nogal moeilijk, want het lijkt dat de teksten die jij aanhaald hier rechtstreeks tegen ingaan. Het lijkt of dit elkaar juist tegen spreekt. Ik weet niet zo goed wat ik hier mee moet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 sep 2003 20:06

Mirjam:

Maar wat is het dan wel? Dat is volgens mij de hamvraag. Als je zegt dat Jezus de Thora vervuld heeft wat bedoel je dan eigenlijk.

Vervullen is wat anders dan afschaffen, daar heb je gelijk in. Maar als je de teksten die Gershwin aangaf leest dan lijkt het wel die kant op te gaan.

Ik kom op internet geregeld mensen tegen (ook hier zijn ze aardig ruim vertegenwoordigd) die menen dat we ons nog moeten houden aan allerlei wetten. Ze komen dan vaak aan met dezelfde tekst als jij over het vervullen van de wet. Ik vind dat eerlijk gezegd wel een beetje makkelijk omdat dat vervullen, zoals gezegd, vaak niet nader wordt ingevuld. Zowel voor als na de vervulling van de wet dienen we ons blijkbaar op eenzelfde manier aan de wet te houden. Je zou toch verwachten dat wanneer een wet vervuld is er wel wat meer gebeurd zou zijn. Ik ben dan ook benieuwd naar een reactie op deze hamvraag van hen die menen dat we ons nog aan alle, veel of een aantal geboden dienen te houden.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 15 sep 2003 07:23

Klaas schreef:Mirjam:

Maar wat is het dan wel? Dat is volgens mij de hamvraag. Als je zegt dat Jezus de Thora vervuld heeft wat bedoel je dan eigenlijk.

Vervullen is wat anders dan afschaffen, daar heb je gelijk in. Maar als je de teksten die Gershwin aangaf leest dan lijkt het wel die kant op te gaan.

Ik kom op internet geregeld mensen tegen (ook hier zijn ze aardig ruim vertegenwoordigd) die menen dat we ons nog moeten houden aan allerlei wetten. Ze komen dan vaak aan met dezelfde tekst als jij over het vervullen van de wet. Ik vind dat eerlijk gezegd wel een beetje makkelijk omdat dat vervullen, zoals gezegd, vaak niet nader wordt ingevuld. Zowel voor als na de vervulling van de wet dienen we ons blijkbaar op eenzelfde manier aan de wet te houden. Je zou toch verwachten dat wanneer een wet vervuld is er wel wat meer gebeurd zou zijn. Ik ben dan ook benieuwd naar een reactie op deze hamvraag van hen die menen dat we ons nog aan alle, veel of een aantal geboden dienen te houden.

Klaas

Dat is dus ook wat ik me afvraag, wat is vervullen dan wel?
Als vervullen wel zoiets als afschaffen betekend waarom wordt aan sommige geboden in de reformatorische kringen wel zo zwaar getild. Bijvoorbeeld die tekst uit Deutrononium over vrouwen en mannenkleding waar mensen uit afleiden dat vrouwen een rok behoren te dragen. Wat er verder nog allemaal in Deutrononium staat daar houd geen mens zich aan.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 sep 2003 11:38

Mirjam:
Als vervullen wel zoiets als afschaffen betekend waarom wordt aan sommige geboden in de reformatorische kringen wel zo zwaar getild. Bijvoorbeeld die tekst uit Deutrononium over vrouwen en mannenkleding waar mensen uit afleiden dat vrouwen een rok behoren te dragen. Wat er verder nog allemaal in Deutrononium staat daar houd geen mens zich aan.

Op zich is daar nog wel e.e.a. over te zeggen (je zou kunnen zoeken naar de achterliggende motieven van zo'n gebod en van daaruit kunnen zoeken naar de huidige toepassing) maar in principe ligt daar een grote discrepantie in het denken van veel reformatorische christenen. Je ziet dan ook dat zo'n beroep op Deut. tegenwoordig nogal onder kritiek komt te staan van de huidige generatie.

Op zich zou je natuurlijk kunnen zeggen dat het niet letterlijk houden van de geboden maar het zoeken naar de grondbedoeling en vandaaruit de huidige toepassing een mogelijke invulling is van die 'vervulling' maar dan moet je ook consequent zijn en dat principe toepassen op alle geboden.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 okt 2003 16:39

Ik meen dat God ons de 10 geboden heeft gegeven als richtsnoer en spiegel van ons leven.

lorit

Berichtdoor lorit » 04 okt 2003 18:02

Sterker nog, 2 maar. Namelijk God leif hebben boven alles en je naaste als jezelf.
Daar hebben we meer dan genoeg aan. Volgens mij moet je dit als richtsnoer aanhouden. Dus niet leven volgens een vast patroon van allerlei regeltjes, mar in alles vragen wat Gods wil is. En als je Hem lief hebt, gaat dat als vanzelf

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 04 okt 2003 18:52

lorit schreef:Sterker nog, 2 maar. Namelijk God leif hebben boven alles en je naaste als jezelf.
Daar hebben we meer dan genoeg aan. Volgens mij moet je dit als richtsnoer aanhouden. Dus niet leven volgens een vast patroon van allerlei regeltjes, mar in alles vragen wat Gods wil is. En als je Hem lief hebt, gaat dat als vanzelf

Hoe bedoel je als van zelf? God lief hebben boven alles en je naaste als jezelf?? Volgens mij gaat dat niet vanzelf hoor. Je naaste liefhebben vind ik soms zo vreselijk moeilijk he. Sommige mensen kan ik zonder moeite liefhebben maar bij anderen lukt me dat echt niet.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2003 18:56

in 1 van de bijbelboeken staat ook als we onze naaste al niet lief kunnen hebben, hoe kan men dan God liefhebben.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 04 okt 2003 18:59

johannes1 schreef:in 1 van de bijbelboeken staat ook als we onze naaste al niet lief kunnen hebben, hoe kan men dan God liefhebben.

Wat bedoel je hier precies mee te zeggen? Dat je als je geen echte christen kunt zijn als je je naaste niet lief hebt??

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 04 okt 2003 19:02

de mens is van nature geneigd God en zijn naasten te haten. hoe kan je zeggen dat je God liefhebt als je niet eens je naaste kan liefhebben. (weet even niet welk bijbelboek hierover gaat)
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”