Andries Knevel neemt afstand van creationisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 17 jun 2005 12:29

Ik zou die getallen nog even nakijken als ik jou was. Als ik het even snel bereken dan komen we per jaar al 38 dagen te kort. Dus die ene schrikkeldag per 4 jaar is dan wel een beetje weinig.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 12:30

Dreamster schreef:
Je moet de bijbel niet uit zn verband rukken: er staat niet, als God zegt het is een dag: is het duizend jaar, maar het is een voorbeeld van de grootheid van God!
En voor de schepping zitten geen miljarden jaren maar een eeuwigheid en volgens mij kunnen mensen het niet uitstaan dat ze dat niet kunnen verklaren...thats it!

De grap is dus, dat mensen het wél kunnen verklaren maar dat christenen DIRECT erbovenop springen met commentaar dat het bullshit is. Wat dan weer een belachelijke reactie is omdat men vaak... (let op, hier gebeurt het geloof ik een stuk minder) 'vaak', niet eens de moeite neemt om een theorie GOED door te nemen zolang er niet het woord "GOD" in voorkomt. En áls dat erin voorkomt en het komt niet overeen met hun eigen ideeën wordt het hele idee alsnog afgeschoten.

Wat kunnen de mensen verklaren. Dat God 1 dag als 1000 jaar ziet. Ik ben helemaal niet zo'n God-alleen-goed-type. Ik kan me heel goed voorstellen dat je het niet gelooft! Maar geef jij eens harde bewijzen. En verklaar eens de tegenbewijzen!

Dreamster schreef:
Volgens mij willen wij mensen net zo zijn als God...alles kunnen verklaren. Er zijn toch veel meer vragen zoals, waar kwam het licht vandaan op de 1e dag...niet van de zon, want ie was er nog niet! Als God zegt dat er dagen waren....hoe verklaar je dan dat er staat, het was avond geweest, en het was morgen geweest...volgens mij horen die bij een dag...niet dan?

Dag en nacht zijn subjectief, aangezien 'iemand' ze moet definiëren. Dag en nacht zijn dezelfde woorden voor 'goedheid' en 'slechtheid'. Desondanks, je stelt dat God zegt "het was avond geweest en het was morgen geweest, de 1e dag". Dat is niet waar, maar de interpretatie van 'Mozes' (of iig de schrijver van de Torah). Denk je dat God de Bijbel als een soort redacteur of spellingschecker bekijkt? Hmmm... waarom staat er dan in de NBG (pin me er niet op vast, ik moet 'm nog ff opzoeken) bij Deuteronomium (voor zover ik nú dus nog kan herinneren) een schrijffout?
Als God de redacteur van de Bijbel is... maar goed. Wat denk je van het moment waarop de 'Bijbel' gecleand werd van alle referenties aan andere, latere profeten dan Jezus? Het advisoraat van Keizer Constantijn bij het samenstellen van de canon, heeft een bezem laten halen door het oude testament met als doel het eensluidend naar Jezus te verwijzen. "Kleine discrepanties" zoals gezien in de dode-zee rollen.

Ga alsjeblieft nu niet argumenteren met schrijffouten. Als het nou zo was dat God hoog in de hemel de bijbeltjes typt en ze dan naar beneden gooit!
Was dat het geval hadden ze waarschijnlijk foutloos geweest! Maar de bijbels zijn nou eenmaal door mensen gemaakt en die zijn niet volmaakt :wink:
En wat hebben dag en nacht met Constantijns verwijzingen te maken? Echt helemaal niks, je praat er nu gewoon omheen!
Trouwens, die interpetatie van mozes: Mozes heeft de bijbel niet gedicteerd gekregen van God. Laten we zeggen, God leidde zijn hand. Dan valt er weinig te interpeteren denk ik!

En God noemde het licht dag, en de duisternis noemde Hij nacht. Toen was het avond15) geweest, en het was morgen geweest, de eerste dag.16)

En wat zegt dit dan?
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 12:33

Mariamagdalena schreef:
Maaikje schreef:Maar er staat toch duidelijk in de Bijbel: En het was morgen geweest, en het was avond geweest, de 1e dag.
En een stukje verderop de 2e dag, enz.
En dag duurt bij mij nog steeds 24 uur.

Bij jou, ja, en bij mij ook, bij alle mensen.
Wist je dat wetenschappelijk een dag 26 en een half uur duurt?
Daarom hebben we om de 4 jaar een schrikkeljaar.
Maar bij God duurt een dag niet 24 uur.
Daarom staat er ook in 2Petrus3 vers 8:
Een ding echter vrienden, mag u niet ontgaan: voor de Heer is een dag als duizend jaren en duizend jaren als een dag.

Lees maar ff hierboven,

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 12:38

Dreamster schreef:
Mariamagdalena schreef:
Maaikje schreef:Maar er staat toch duidelijk in de Bijbel: En het was morgen geweest, en het was avond geweest, de 1e dag.
En een stukje verderop de 2e dag, enz.
En dag duurt bij mij nog steeds 24 uur.

Bij jou, ja, en bij mij ook, bij alle mensen.
Wist je dat wetenschappelijk een dag 26 en een half uur duurt?
Daarom hebben we om de 4 jaar een schrikkeljaar.
Maar bij God duurt een dag niet 24 uur.
Daarom staat er ook in 2Petrus3 vers 8:
Een ding echter vrienden, mag u niet ontgaan: voor de Heer is een dag als duizend jaren en duizend jaren als een dag.

Lees maar ff hierboven,

Ruk nou die tekst niet uit zn verband! Het staat er, om te bewijzen dat God groot is! HEt gaat erover, dat voor God de tijd van de schepping tot de wederkomst heel kort is!

miss t

Berichtdoor miss t » 17 jun 2005 14:16

Genesis 1
20 God zei: ‘Het water moet wemelen van levende wezens, en boven de aarde, langs het hemelgewelf, moeten vogels vliegen.’ 21 En hij schiep de grote zeemonsters en alle soorten levende wezens waarvan het water wemelt en krioelt, en ook alles wat vleugels heeft. En God zag dat het goed was. 22 God zegende ze met de woorden: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en vul het water van de zee. En ook de vogels moeten talrijk worden, overal op aarde.’ 23 Het werd avond en het werd morgen. De vijfde dag.
24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren.’ En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.

Genesis 2
In de tijd dat God, de HEER, aarde en hemel maakte, 5 groeide er op de aarde nog geen enkele struik en was er geen enkele plant opgeschoten, want God, de HEER, had het nog niet laten regenen op de aarde, en er waren geen mensen om het land te bewerken; 6 wel was er water dat uit de aarde opwelde en de aardbodem overal bevloeide. 7 Toen maakte God, de HEER, de mens. Hij vormde hem uit stof, uit aarde, en blies hem levensadem in de neus. Zo werd de mens een levend wezen.
8 God, de HEER, legde in het oosten, in Eden, een tuin aan en daarin plaatste hij de mens die hij had gemaakt. 9 Hij liet uit de aarde allerlei bomen opschieten die er aanlokkelijk uitzagen, met heerlijke vruchten. In het midden van de tuin stonden de levensboom en de boom van de kennis van goed en kwaad.
18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. 19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. 20 De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste. 21 Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. 22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens.
[/quote]

Okee, hier moeten we wat mee in deze discussie. Gebaseerd op de bijbel is het niet duidelijk wanneer precies de mensen, wanneer de planten en wanneer de dieren gemaakt zijn.
Dus stug vasthouden aan het idee dat God de ene dag dit en de andere dag dat maakte kan gewoon niet.
Is dat erg? Maakt dat God minder groot?
Nee! In tegendeel zou ik willen zeggen... Zijn schepping is een mysterie, Zijn beweegredenen duidelijker. Hij wilde maken en Hij maakte, Hij had Zijn schepping lief...

Is evolutie per definitie niet waar? Waarom zou dat zo moeten zijn? Misschien is evolutie enkel zoiets als het uit elkaar halen van een computer... We weten meer over hoe het in elkaar zit en zien dat er een geschiedenis aan vooraf is gegaan. Maar dan nog weten we niks meer. Ookal denken de evolutionisten van wel. Ze geloven in iets dergelijks als een oerknal... Waar kwam die dan vandaan? Zolang dat niet beantwoord is, blijft de hele theorie niet meer dan een theorie.

Dat Knevel afstand neemt van het creationisme, lijkt mij wat te snel geconcludeerd, want zover ik weet gelooft hij nog steeds dat God de Ontwerper en Maker van het heelal is.

Waarom denken mensen toch dat het of of is?

Nog een leuk nadenkertje:
Een wetenschapper krijgt de kans om met een tijdmachine terug te gaan in de tijd. Hij wil nu eindelijk weten wat nou waar is, het verhaal van een God die schiep of een evolutie. Hij drukt op een knopje en kiest voor de vroegste dag die de machine kan bereiken.
De machine maakt wat herrie en er knippert wat en na een flinke knal wordt het weer stil. De wetenschapper denkt: Zie je wel! Dat was een knal. Het bewijs voor de evolutie.
Hij probeert voorzichtig of de deur open wil en stapt tot zijn verbazing in een zonovergoten, dampige en groene wereld. Hij begint te twijfelen. Maar dan komt er iemand op hem afgelopen... De man is nogal behaard en heeft een postuur dat de wetenschapper nog niet in een mens uit zijn tijd gezien heeft. Maar toch is het duidelijk een mens...
De wetenschapper schat de man op een jaar of 30, sterk en gebruind. De man steekt de wetenschapper de hand toe en groet hem. Tot zijn verbazing begrijpt de wetenschapper dat de man 'Hallo' zegt. Een beetje verlegen om de situatie vraagt de wetenschapper hoe de man heet. "Mens" is zijn antwoord.
De wetenschapper vraagt nieuwsgierig door,"en hoe oud bent u?"
De man kijkt de wetenschapper aan en zegt: "1 week".

(Thinker: Zou het dus kunnen zijn dat iemand die 1 week oud is en er uitziet als 30 jaar zou kunnen leven op een aarde die iets ouder is maar er uitziet als een aarde van miljoenen jaren? En dat de wetenschap die eigenschap niet kent?)

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 14:22

Of het was adam:p

miss t

Berichtdoor miss t » 17 jun 2005 14:25

Dreamster schreef:Of het was adam:p

Hahahaha :D

Je weet toch wel dat Adam mens betekent he?

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 14:34

miss t schreef:

Whaahaa..maar als het nou precies een week na de schepping was:p

miss t

Berichtdoor miss t » 17 jun 2005 14:44

Dreamster schreef:
miss t schreef:

Whaahaa..maar als het nou precies een week na de schepping was:p

Dan zou hij het geweest kunnen zijn...

Maar goed.. We dwalen af van waar het over ging.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 17 jun 2005 14:50

Klopt...maar ik zie niets om te reageren:D

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 17 jun 2005 16:28

Deze discussie begint langszaam aan te lijken op een aantal discussies die ook in het 'Wetenschap en filosofie' sub-forum te zien zijn. Misschien handig om die ook even te lezen.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 jun 2005 17:02

Dreamster schreef:[
Ruk nou die tekst niet uit zn verband! Het staat er, om te bewijzen dat God groot is! HEt gaat erover, dat voor God de tijd van de schepping tot de wederkomst heel kort is!

Dat maak jij eruit op en dat zal jij wel van JOU dominee gehoord hebben.
Andere mensen niet.
Ik heb dit niet zelf uitgedacht, als je dat soms denkt, maar door een voorganger, jaren geleden, is mij dit uitgelegd.
Want ik wist nieteens dat dat erin stond.
Diezelfde voorganger heeft mij ook de tekst laten zien : wie het zwaard opneemt zal door het zwaard omkomen.
Dat je daarom geen soldaat moet worden.
Ook mensen tegen wie ik dat zeg, denken soms dat ik dat zelf heb uitgedacht.
Neen, dat heb ik dus allebei van iemand die erin gestudeerd heeft.
En misschien zegt jou dominee of voorganger iets anders, kan best.
Er zijn ook dominees die zeggen: er staat gij zult niet doodSLAAN, dus de doodstraf door middel van electrische stoel mag.

Nou, dat noem ik dus uit z'n verband rukken.

Ik heb destijds langdurig bijbelles gehad, omdat ik mij pas op mijn 33ste heb laten dopen, dat is dus best laat, 15 jaar geleden dus. En ik kan mij nog goed herinneren wat ik allemaal geleerd heb , destijds.
Ik ben wel oud, maar nog niet DEMENT!

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jun 2005 17:04

Staat EO dan toch voor Eeuwige O...?

Ik durf het niet voluit neer te zetten.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 17 jun 2005 17:11

wat durf je niet neer te zetten?
Het staat voor Evangelische Omroep

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 17 jun 2005 17:49

Gelieve in de verschillende postings niet op de man of vrouw spelen. Mocht u om wat voor reden dan ook een probleem met iemand hebben, probeer dit dan via PB op te lossen, ruzies op het forum worden niet getolereerd.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Terug naar “Archief”