Hoe ga je als Christenen om met IVF/ICSI?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 18 apr 2005 18:34

TheShadow schreef:
joepie schreef:Maar je kunt hun situatie niet vergelijken met mijn situatie.
Je kunt iemands leed niet met elkaar vergelijken en dan zeggen dat het ene erger is dan het andere.

Nou dan! Maak die vergeliking dan ook niet!

eensch is ;)

joepie... je praat je zelf een beetje (heel klein beetje maar hoor!) tegen...

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2005 18:38

Als jullie goed hebben gelezen heb ik dit gezegd: En ja, dan hebben wij er gelukkig toch nog vier gekregen. En daar zijn we oprecht dankbaar voor.

Dus ik heb nergens gezegd dat ik niet erg blij ben met deze die we wel hebben gekregen. Ook heb ik gezegd dat ik blij ben dat ze pas bij onze vierde erachter kwamen dat ik eigenlijk nooit kinderen had mogen hebben. Want dan was het oprecht nog moeilijker geweest.
Maar dan zou nog voor ons gelden dat we nooit IVF zouden laten doen.
We hadden zelfs al voor ons trouwen besproken wat we zouden doen als we geen kinderen zouden kunnen krijgen.
En dat was in ons geval zelfs geen adoptie.
Wel zouden we voor pleegkinderen gekozen hebben.

Maar gelukkig heeft God ons vier kinderen gegeven.

Als ik neerzet : alsof ik niet weet wat het is om geen kinderen te krijgen, heb ik het niet over mij zelf. Maar daarom weet ik er dus netzoveel vanaf als jullie die het zelf ook niet hebben meegemaakt.

Riska

Berichtdoor Riska » 18 apr 2005 18:40

Ik heb de hele discussie gevolgd en ik denk dat er in feite twee dingen door elkaar lopen.

Er zijn mensen die beslist geen kinderen kunnen krijgen en 'dus' moeten omzien naar andere mogelijkheden om een zinvol bestaan te kunnen leiden. Bv. adoptie of pleegkinderen (al blijft met name in die sector veel onzeker, want een kind kan dan altijd teruggeplaatst worden bij de biologische ouders.)

Er zijn mensen zoals Joepie die geen kinderen meer kunnen krijgen. Daar speelt iets heel anders mee - een soort 'rouw' dat wat de vrouw tot dat heel specifieke maakt, nl. de gave leven te mogen en kunnen baren ontnomen is.
Dat valt dan onder de noemer: "ik kan geen kinderen meer krijgen", maar in feite ligt het veel verborgener en heeft een andere invalshoek.

Pas als je onderscheid kunt maken tussen: 'ik kan geen kinderen krijgen' en 'ik kan geen kinderen meer krijgen', kun je deze discussie zuiver houden.
Geen kinderen meer kunnen krijgen geeft ook verdriet ( net als voor vrouwen die het zo graag (nog) hadden gewild, maar inmiddels de natuurlijke leeftijd daarvoor voorbij zijn), maar geeft een gans ander verdriet dan vrouwen, die dat verlangen niet en nooit vervuld hebben gezien of zullen zien.
En dat het zwaar is weten we, als we goed nadenken, allemaal. Want je vriendinnen, je zussen en schoonzussen krijgen kinderen. En ik weet uit ervaring - ik was niet getrouwd en toch al dik 30 - dat met zo'n klein hummeltje in je armen, al het verlangen, alle emoties boven komen. Ik heb de genade gehad dat mij alsnog kinderen zijn geschonken en dat zij gezond geboren mochten worden.
Maar ik heb ook weet van het wanhopige verdriet kinderloos te blijven.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 19 apr 2005 17:51

Pas als je onderscheid kunt maken tussen: 'ik kan geen kinderen krijgen' en 'ik kan geen kinderen meer krijgen', kun je deze discussie zuiver houden.

Mee eens.
Engaged @ 07-01-2005

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 08 jul 2005 18:38

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 18 aug 2005 10:56

Ik ben het grotendeels met Jerryman eens. Wanneer de cellen van de ouders gebruikt worden denk ik dat men tot op zekere hoogte gebruik mag maken van de mogelijkheden die de medische techniek biedt.

Joepie, heel veel geneesmiddelen zijn op een absoluut niet Christelijke manier 'getest'. Heb jij ooit penicilline gebruikt? Is stevig uitgeprobeerd op zwaargewonde soldaten.

Vwb betreft de discussie over het niet of niet meer kunnen krijgen van kinderen. Mijn zus heeft 4 kinderen en mag er om medische redenen geen meer krijgen, andere bekenden kunnen er geen krijgen. Zij richt zich op de 4 die ze heeft en probeert ze alle liefde te geven die ze kan, daarentegen is dat nooit mogelijkheid als je ze niet hebt (buitenom pleeg- of adoptiekinderen geredeneerd).

Het voorbeeld van een man zonder benen die tegen de persoon met 1 been zegt dat hij er blij mee moet zijn, gaat helemaal spaak. Dit is te vergelijken met mensen die een kind verloren hebben t.o.v. mensen die er nooit hebben gehad, als je dan zegt: "Maar je hebt er toch nog" dan ben je heel fout bezig, dus gebruik zulke vergelijkingen pas als je er wat verder over nagedacht hebt!

Jos

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 26 sep 2005 16:25

ik ben er dus zo een die geconfronteerd word met ivf voor als ik niet via de natuurlijke weg zwanger word.

Ik heb endometriose http://www.endometriose.nl. Hier ben ik al 3x aan geopereerd. In 2000 ben ik voor onderzoeken naar het ziekenhuis gegaan. 1,5 wk. voor mijn huwelijk ben ik geopereerd en werd er gezegd; mevrouw, ga maar snel aan kinderen beginnen want u heb maar 15% kans op een zwangerschap, hoe eerder hoe beter. (ja ja alsof dat zo makkelijk gaat)

Helaas kon ik op dat moment niet aan de kinderwens beginnen door mijn lichamelijke situatie en door prive omstandigheden.

In 2002 ben ik weer geopereerd, waarna er in 2003 endometriose cysten op de eierstokken werden geconstateerd. Moest aan de hormooninjecties die men ook bij de voorbehandeling van ivf krijgt. Daarna aan de orgametril omdat mijn lichaam helemaal gesloopt was door de continu bloedingen (20 dagen in de maand was ik dus zeg maar ongesteld) vanaf 2000 die ik had En afgelopen maand dus weer endometriosecysten geconstateerd. Terwijl er nu wel echt met de kinderwens bezig zijn. (wat wil je naar bijna een relatie van 6 jr. met elkaar) weer een tegenslag. En de angst dat de bloedingen terug komen en je gezondheid weer achteruit gaat komt om de hoek kijken, omdat je geen medicatie gebruikt.

maar wat als we niet via de natuurlijke weg zwanger raken even uitgesloten dat het qua lichamelijke en ziektebeeld goed gaat? en deze kans is er dus heel groot bij ons qua zwangerschap. Gaan we voor ivf en is dit verantwoord als christen zijnde? heeft God ons niet deze kennis gegeven aan artsen om zo ook een kindje te kunnen krijgen uit Zijn handen?

Maar kunnen we deze druk aan van ivf behandelingen? het vergt ontzettend veel van je relatie. het duurt een jr. voor mij om in aanmerking te komen voor ivf zodra je je aangemeld heb. Dan de onderzoeken van beide kanten voor de man & vrouw.

Een half jr. hormooninjecties waar je goed ziek kan van worden (ook agressief zoals ik dus, die mijn geliefde partner helemaal bont en blauw het ziekenhuis in geslagen heb omdat hij een normaal antwoord gaf op een vraag maar deze mij niet aanstond. Je hele lijf staat bol van hormonen) bijwerkingen zijn: depressiviteit misselijkheid, braken, maagdarmstoornissen, oedeem, gewrichtsklachten, allergische reacties, asthenie, gewichtsveranderingen, opvliegingen, mastodynie, libidoverlies, acné, vaginitis, hoofdpijn, duizeligheid, depressie, emotionele labiliteit, myalgie, nervositeit, paresthesieën en slaapstoornissen. Er zijn enkele gevallen van anafylaxie gerapporteerd.

Voorts zijn de volgende bijwerkingen waargenomen: droge mond, dorstgevoel, eetlustveranderingen, smaakstoornissen, flatulentie, dysurie, palpitaties, tachycardie, dyspnoe, syncope, ecchymosis, haaruitval, lymfeklierzwellingen, nagelgroeistoornissen, seborrhoea, galactorrhea, hirsutisme, stemverandering, angst, hypertonie, geheugenstoornis, visusstoornissen en waanvoorstellingen.

Geloof me 9 van de 10 bijwerkingen heb je last van bij dit medicijn. Maar voor wij dus aan de echt ivf behandeling kunnen beginnen ben je alweer bijna 3 jr. verder nadat je je hebt aangemeld.

Het is een moeilijke keuze waar wij aan moeten gaan denken vooral ook als de bloedingen bij mij weer terugkomen want dan hebben we geen andere optie.

Geen kinderen of wel kinderen? Het in Gods handen leggen word er vaak geroepen door mensen die zelf kinderen hebben of er niets mee te maken hebben en niet voor dit dilemma staan. Maar waarom heeft God dit dan toegelaten op aarde deze kennis als wij als (christelijke) mensen zijnde dit niet mogen gebruiken. Kunnen we het niet zien als instrument van God? want laten we eerlijk zijn, als je dit in Gods handen legt, dan moet je alles met ziek zijn in Gods handen leggen. Dus ook geen medicijnen meer nemen voor als je kanker patient ben, want leg het in Zijn Handen dan ook. (of een andere ziekte maar gewoon even als voorbeeld) of pak diabetici. geen medicatie nemen God zorgt wel voor je Leg het in Zijn handen. Kortzichtig door de bocht vind ik deze uitspraken. Natuurlijk geld dat voor alle ziekte's maar ook voor ons. Want wij hebben zelf een verantwoordelijkheid van God gekregen en je kan niet alles om het in mijn eigen woorden te zeggen, in Gods handen geven. God geeft ons de middelen om over onze gezondheid te waken en te beschermen.

het is een moeilijk dilemma voor als je ervoor staat! en iedereen kan wel roepen van ohw dat mag en kan niet, maar sta je er pas echt voor dan weet je wat voor een strijd je moet leveren, hoeveel pijn & verdriet er achter schuil gaat. Hoeveel angst een mens heeft.

[/list]

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 05 okt 2005 16:31

Joepie, ik ben het helemaal met Butterfly eens en vind je vreselijk kortzichtig.. jij hebt kinderen en dat is iets heeeel anders dan dat je helemaal geen kinderen kunt krijgen, mensen die zelf kinderen hebben kunnen zich niet indenken wat het is om zelf geen kinderen te hebben.. Echt belachelijk dat je er zo overpraat, je moest een weten hoeveel mensen hiermee lopen en tot hoever ze kunnen gaan.. Hoe bedoel je kortzichtig :x :x
Groetjes

André

Berichtdoor André » 05 okt 2005 16:35

Misschien denkt ze er nu anders over tis inmiddels oktober 8)

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 05 okt 2005 22:53

Morgen word er in de kamer gedebateerd over ivf om dit toch weer de 1e behandeling ook te vergoeden. (dit is eruit gegooid, kosten voor echtpaar medicijnen etc. 1e behandeling € 2000,-)

Er is een plan opgesteld met de voorwaarde dat er maar 1 embryo wordt teruggeplaatst.

ben benieuwd naar de uitslag er van.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 okt 2005 06:39

habibi schreef:Morgen word er in de kamer gedebateerd over ivf om dit toch weer de 1e behandeling ook te vergoeden. (dit is eruit gegooid, kosten voor echtpaar medicijnen etc. 1e behandeling € 2000,-)

Er is een plan opgesteld met de voorwaarde dat er maar 1 embryo wordt teruggeplaatst.

ben benieuwd naar de uitslag er van.

Ik kan alleen maar hopen dat er voor mensen met een kinderwens een oplossing komt. Zoals het nu was, was kinderen krijgen via ivf alleen voor mensen met geld weggelegd...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 okt 2005 10:39

Maar toch.. het is geen primaire geneeskundige ingreep ofzo. Natuurlijk is het jammer voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen en dat niet kunnen betalen, maar je zou je ook kunnen afvragen of het dan überhaupt wel verstandig is om kinderen te nemen..

Riska

Berichtdoor Riska » 06 okt 2005 11:14

Aragorn schreef:Maar toch.. het is geen primaire geneeskundige ingreep ofzo. Natuurlijk is het jammer voor mensen die geen kinderen kunnen krijgen en dat niet kunnen betalen, maar je zou je ook kunnen afvragen of het dan überhaupt wel verstandig is om kinderen te nemen..

Dat heeft met kinderen krijgen in die zin niets te maken, dat de kosten voor kinderen in de loop van de tijd komen.
Mensen die ivf willen laten doen moeten nu rustig een paar duizend euro gelijk op tafel kunnen leggen. Dat is heel iets anders dan de aanschaf van een bayuitzet etc.
Ik vind dat er gelijke rechten moeten zijn voor mensen, als het om mogelijkheden gaat - niet mensen met geld meer kansen dan een ander.
Overigens: je neemt geen kinderen. En als iemand dat weet, dan zijn het wel die echtparen die als uiterste poging ivf inzetten. Kinderen krijg je - of dus niet als het tegenzit.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 okt 2005 11:23

Tja, 'gelijke rechten' klinkt gelijk zo hoogdravend.. zo kun je ook zeggen dat liposuctie en facelifts vergoed moeten worden, want ook mensen zonder geld moeten gelijke rechten op 'correcties' van lichamelijke onvolkomenheden hebben.

Nu is dat natuurlijk weer iets anders dan het krijgen van kinderen, maar om de gemeenschap nu te laten betalen omdat sommige mensen die ze niet kunnen krijgen zo graag kinderen willen.. ik denk dat er veel belangrijker dingen zijn. Natuurlijk is het jammer enzo, maar -hoewel het goedkoop klinkt- je kunt je ook een keer neerleggen bij je beperkingen. Het is dan wel lullig dat mensen met veel geld het wel kunnen bekostigen, maar dat geldt voor een heleboel dingen en is mi. niet perse iets waar de overheid zich om hoeft te bekommeren.

Riska

Berichtdoor Riska » 06 okt 2005 11:37

Aragorn schreef:Tja, 'gelijke rechten' klinkt gelijk zo hoogdravend.. zo kun je ook zeggen dat liposuctie en facelifts vergoed moeten worden, want ook mensen zonder geld moeten gelijke rechten op 'correcties' van lichamelijke onvolkomenheden hebben.

Nu is dat natuurlijk weer iets anders dan het krijgen van kinderen, maar om de gemeenschap nu te laten betalen omdat sommige mensen die ze niet kunnen krijgen zo graag kinderen willen.. ik denk dat er veel belangrijker dingen zijn. Natuurlijk is het jammer enzo, maar -hoewel het goedkoop klinkt- je kunt je ook een keer neerleggen bij je beperkingen. Het is dan wel lullig dat mensen met veel geld het wel kunnen bekostigen, maar dat geldt voor een heleboel dingen en is mi. niet perse iets waar de overheid zich om hoeft te bekommeren.

Sorry hoor, maar correcties van lichamelijke ongemakken (bv. om te verdoezelen dat je ouder wordt) is wel iets anders dan ivf. Facelifts en dergelijke zie ik als puur modeverschijnsel en kloppend in de wereld van jong, jong, jong (zie de reclames op TV etc.) Wee je gebeente als er een rimpeltje ontstaat.
Plastische chirurgie wordt wél vergoed wanneer iets tot lichamelijk of (ernstig) psychisch lijden leidt.
Kinderloos blijven kan een zeer groot verdriet betekenen, vooral als je in je omgeving geregeld geconfronteerd wordt met de vreugde van het krijgen van kinderen. Ik weet het: de zorg om kinderen kunnen ouders ook slapeloze nachten bezorgen, maar dat weegt niet op tegen de vreugde van het ouderschap.
Als er mogelijkheden zijn - waarom die niet gebruiken? Als het dan nog niet blijkt te kunnen, dan hebben mensen er van hun kant alles aan gedaan. Maar zolang er hoop is, zolang kan men ook niet aan verwerking van dat verdriet toekomen.

Terug naar “Archief”