het borstvoedingstopic

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: het borstvoedingstopic

Berichtdoor parkiet » 19 feb 2010 12:53

Memmem, tja BV is gewoon geen garantie voor een goede gezondheid. Het vermindert immers de kans op bijv. allergieën, maar ja, dan kun je het nog steeds wel krijgen.
En je weet nooit hoe het was geweest als je het anders had gedaan ;)
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 19 feb 2010 13:25

*
Laatst gewijzigd door Lenny op 30 jun 2010 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 feb 2010 15:23

Lenny schreef:http://gezondheid.blog.nl/kinderen/2008/01/28/flesvoeding-net-zo-gezond-als-borstvoeding

Het is nog helemaal niet zo bewezen dat bv daadwérkelijk beter is dan fv voor de gezondheid.. Zoek maar es in Google op 'wetenschappelijk borstvoeding flesvoeding', dan krijg je hier genoeg artikelen over. Er is echt geen hard causaal verband getoond. Overigens kun je dit ook moeilijk bewijzen want wie zegt dat een kind met noemmaarwatvoorallergie die fv gekregen heeft, dit ook niet gehad als het bv had gekregen, en vice versa.

Dussuh.. fv moeders, laat je iig geen schuldgevoel aanpraten dat je een 'mindere' moeder bent als je fv (moet) geven.

Manlief en ik zijn hier trouwens het levende bewijs van :wink: Ik heb een jaar bv gehad en ben om de haverklap ziek, echt alle griepjes pak ik mee en heb een allergie en mijn man heeft alleen maar flesvoeding gehad en is eigenlijk nooit ziek! Het is natuurlijk per individu verschillend, maar het gaat mij er om dat het niet juist is dat borstvoedingsorganisaties zeggen dat bv per definitie beter is voor de gezondheid van een kind...

http://www.voedingscentrum.nl/nl/voedin ... rstvoeding
in deze link worden alle argumenten die Pieter Sauer benoemd eventjes gecorrigeert.

A: Laat het hem maar onderzoeken en bewijzen dan......
B: GOD is de schepper van al het leven, Hij heeft alles tot in detail en bewonderingswaardig gemaakt, zo ook borstvoeding. Als christen geloof ik nooit dat een mens Hem dat even goed na zou kunnen doen!

C: De belangrijkste reden om dit artikel vooral niet te geloven: Prof. Pieter Sauer heeft een nevenfunctie bij de research afdeling van Numico, een groot producent van poedermelk voor baby’s!!!!!!!!!!!!! =D> Gratis reclame? =D>

Dat kinderen ondervoed in het zh komen is schandalig! Fv moet je zeker zien als medicijn! Niet als gif.
Is ook nog maar de vraag hoe vaak dat voorkomt, ik geloof niet dat ouders zó anti-fv kunnen zijn dat ze hun kind laten ondervoeden! Misschien dat zoiets sporadisch kan gebeuren, net zo sporadisch als dat een ouder zijn/haar kind wil doden?? En als het vaker voorkomt zal het wel 'stille ondervoeding' zijn. Dat is een gevaarlijke zaak waar ouders niks aan kunnen doen, dus kan Pieter S. het niet maken zo verwijtend te spreken over deze ouders.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 feb 2010 15:27

"Misschien dat zoiets sporadisch kan gebeuren, net zo sporadisch als dat een ouder zijn/haar kind wil doden??"

Ik bedoel hiermee dat er dan psychisch iets vreselijk mis is natuurlijk!!

Lenny
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Lenny » 19 feb 2010 15:31

*
Laatst gewijzigd door Lenny op 30 jun 2010 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 19 feb 2010 17:58

Lenny schreef:Maar een hoogleraar kindergeneeskunde zal toch niet zomaar onzin verkopen?

Overigens wel frappant dat hij nevenfunctie heeft bij Numico... Raar zaakje dus wel? Maar er staan wel meer artikelen, niet alleen hij zegt het. Weet je het is gewoon niet te bewijzen. En kenniscentrum borstvoeding is wel zo propropro bv..

Bij dat ondervoeden kan ik me wel iets voorstellen, ik heb zelf ervaren hoe enorm GROOT de druk is om borstvoeding te blijven geven, blijven proberen etc. Als je dan geen verstandige gyn, vk of kinderarts of wat ook hebt die ingrijpt.. tja dan gebeuren dat soort dingen toch echt!! Maar die ouders valt dan niets te verwijten vind ik!

Je moest eens weten wat een onzin sommige hoogleraren en andere hoge pieten verkopen :? Wat dacht je van onze wetenschappers? Die verkopen toch ook vaak zat onzin?
Als je twijfelt kan je op borsvoeding.com kijken waar de bronnen vandaan komen. Zij kunnen bewijzen wat ze schrijven, Pieter Sauer niet.

Vervelend dat bij jou de druk zo groot was, dat maakt je in zo'n periode alleen maar onzekerder denk ik. Maar weet je, borstvoeding blijven geven en blijven proberen als je kindje ondervoed raakt is niks mis mee, vind ik juist bewonderingswaardig als iemand dat dan nog kan, als er dan maar wel word BIJGEVOED!
Ik denk niet dat een gyn. vk of kinderarts zijn of haar baan op het spel zal zetten om kinderen gewoon ondervoed te laten worden zonder in te grijpen.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 20 feb 2010 22:55

Het is denk ik heel erg afhankelijk van je omgeving hoe groot de druk is om bv te geven. Ik heb zelf in mijn omgeving die druk iig totaal niet ervaren, dan alleen dat verloskundigen en kinderartsen het belang voor het kind benadrukken.

Als we het over onderzoeken naar het belang van bv hebben: ik las pas dat er een behoorlijke besparing bereikt zou kunnen worden als meer kinderen langer bv zouden krijgen.

Naast gezondheidswinst levert een effectief borstvoedingsbeleid ook kostenbesparing op. Indien 85% van de vrouwen met borstvoeding start en 25% na zes maanden nog steeds exclusief borstvoeding geeft, zal naar verwachting per jaar 10 miljoen euro netto contante waarde aan kosten van de gezondheidszorg worden bespaard.
Bron: http://www.rivm.nl/vtv/object_document/ ... 19463.html

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 24 feb 2010 21:43

Mijlpaal: ons kindje heeft haar eerste tantje! =D>
Nadeel: bijten! #-o

Ervaren moeders: hoe leer je dat af?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 24 feb 2010 22:06

Schipje, succes!

Wat ik om me heen hoor, is de voeding stoppen zodra ze bijt. Dan leert ze gauw genoeg dat bijten= geen melk.
Maar ja, ik ben geen ervaren moeder he ;)
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 25 feb 2010 08:41

idd dat schijnt wel d eoplossing zijn. Hier heeft ze nooit gebeten! terwijl ze op het laatst vier tandjes had!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 25 feb 2010 10:15

ik haalde ze dan direct van de borst af!

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 25 feb 2010 11:38

Ik schrok bij allebei de kids zo dat ik van schrik (te) hard in het wangetje kneep. :oops: Daar schrokken zij op hun beurt weer van: loslaten en huilen! Maar allebei hebben ze het maar 1x gedaan, dus het was blijkbaar wel effectief!!!

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 25 feb 2010 13:18

ik kneep even neusje dicht,

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 25 feb 2010 20:35

gempa schreef:ik kneep even neusje dicht,

:lol:

Ze bijt wel vaker, ik roep dan (onbewust omdat het echt zeer doet) heel hard "au"! En haal haar er direct af. Maar het helpt nog niet erg..... :-k
Laatst gewijzigd door Schipje op 07 mar 2010 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 25 feb 2010 21:40

Er af halen helpt het beste, ik heb ook wel eens van schrik hard au geroepen. Gelukkig beten ze niet zo veel.

Terug naar “Archief”