Homofilie 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 jul 2007 18:44

Lunteren schreef:Vergeet niet dat mensen in refokring in die slachtofferrol GEBOREN worden en OPGROEIEN.

Onzin. Ja, als homo in refokringen zul je het soms moeilijk hebben, dat maakt je echt niet zieliger dan de rest van de mensen in refokerken die het moeilijk hebben. Als jij als homo zijnde je een slachtoffer voelt, dan ligt dat aan jou.

Lunteren schreef:Het is dus beter te vechten voor het doorbreken van die positie.....
Klopt, vecht voor het verbeteren van je positie in plaats van huilen over hoe moeilijk je het hebt.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 jul 2007 18:45

ik denk het niet maar ik geloof wel dat ik er anders en makkelijker in sta dan die jongens en meiden die de hele kerk en hun familie over zich heen krijgen

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 18 jul 2007 18:48

Machiavelli schreef:Klopt, vecht voor het verbeteren van je positie in plaats van huilen over hoe moeilijk je het hebt.

Ik neem aan dat je het niet over mij hebt. Ik herken me er tenminste niet in. Bovendien lijkt me dit niet zo'n leuke boodschap voor de jongere die op dit moment meeleest en net tot de conclusie is gekomen dat hij ook 'anders' is. Laten die personen vooral hun hart luchten. Dat jij (en ik) dat stadium voorbij zijn, wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.

Laten we hier maar eens wat aan 'pastoraat' doen in deze topic!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 18 jul 2007 18:49

Dus het is een idee om iemand met een andere sksuele geaardheid in de kerk niet als slachtoffer te benaderen?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 jul 2007 18:55

scape schreef:Dus het is een idee om iemand met een andere sksuele geaardheid in de kerk niet als slachtoffer te benaderen?

Leten we nou ook weer niet te simpel gaan doen.

Natuurlijk voelt iemand zich rot die net ontdekt dat hij homo is want hij voldoet niet aan de verwachtingen van anderen. Hij ziet een gezinnetje de mist in gaan, wordt uiteindelijk toch buiten de gemeente gezet (geen Avondmaal etc)..
Dus hij is wel degelijk slachtoffer.

Maar het heeft weing zin om je te wentelen in zelf medelijden

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 18 jul 2007 19:06

Denkertje21 schreef:
scape schreef:Dus het is een idee om iemand met een andere sksuele geaardheid in de kerk niet als slachtoffer te benaderen?

Leten we nou ook weer niet te simpel gaan doen.

Natuurlijk voelt iemand zich rot die net ontdekt dat hij homo is want hij voldoet niet aan de verwachtingen van anderen. Hij ziet een gezinnetje de mist in gaan, wordt uiteindelijk toch buiten de gemeente gezet (geen Avondmaal etc)..
Dus hij is wel degelijk slachtoffer.

Maar het heeft weing zin om je te wentelen in zelf medelijden

Ik bedoel dit niet als iets simpels. . . (al ben ik een minimalist). . .

Mensen niet benaderen als slachtoffer wil zeggen dat je ze anders moet zien, andere vragen moet stellen. Verwacht dat ze iets doen om hun situatie te beinvloeden. Geloven dat mensen kracht hebben om te leven.
Daarnaast ga ik er vanuit dat mensen meer zijn dan hun seksuele geaardheid.

Homo-in-de-kerk-zijn kan misschien een tijd een deel van iemands geloofsbeleving uitmaken. Maar als dat lang blijft dan vraag ik mij af of dit Gods bedoeling is. Uiteindelijk zijn we slechts volgelingen van Jezus, niet meer, niet minder. Dus zowel de gemeente als mensen zelf zouden zich anders kunnen opstellen t.a.v. de rol van iemands geaarheid op de positie in hun gemeente.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 jul 2007 19:11

meer en meer begin ik te denken dat het 'probleem' zeker niet ligt bij de homo's zelf, maar bij kerkmensen die er niet mee om weten te gaan en het daarom maar gewoon negeren.

Dat creëert natuurlijk wel een onprettig isolement...

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 18 jul 2007 19:29

Denkertje21 schreef:meer en meer begin ik te denken dat het 'probleem' zeker niet ligt bij de homo's zelf, maar bij kerkmensen die er niet mee om weten te gaan en het daarom maar gewoon negeren.

Dat creëert natuurlijk wel een onprettig isolement...

Vanuit mijn leven kan ik dit heel moeilijk onderschrijven. . . Tuurlijk kom ik mensen tegen die allerlei vragen aan mij stellen. Tuurlijk geven mensen wel eens aan dat ze dat mijn relatie zondig vinden. Tuurlijk zijn er kerken met sancties en weet ik niet waar ik met mij huidige gemeente tegenaan kan lopen.

Maar God zend altijd weer mensen met wie ik zijn ware gemeente vorm. God stuurt mij altijd weer ergens of laat zich ergens vinden. En als ik dit / God centraal stel. En van daaruit mijn gemeenteleden benader is mijn geaardheid / relatie niet van primair belang. Ik vraag alleen niet hun acceptatie als homo, ik weiger het zelfs. . .

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 jul 2007 19:46

Machiavelli schreef:
Lunteren schreef:Vergeet niet dat mensen in refokring in die slachtofferrol GEBOREN worden en OPGROEIEN.

Onzin. Ja, als homo in refokringen zul je het soms moeilijk hebben, dat maakt je echt niet zieliger dan de rest van de mensen in refokerken die het moeilijk hebben. Als jij als homo zijnde je een slachtoffer voelt, dan ligt dat aan jou.

Lunteren schreef:Het is dus beter te vechten voor het doorbreken van die positie.....
Klopt, vecht voor het verbeteren van je positie in plaats van huilen over hoe moeilijk je het hebt.

Waarom zo keihard, Mach

Duidelijk is dat men het moeilijk heeft, verder hangt het er ook vanaf of men zelfverzekerd is of niet.
Iemand die onzeker is wordt vrij snel opgemerkt, en krijgt vaak meer over zich heen dan iemand die zelfverzekerd is.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 18 jul 2007 19:50

Cisca schreef:Waarom zo keihard, Mach

Omdat ik een beetje moe word van dat slachtofferige gedoe. Oke, je bent homo, oke, je refo-omgeving heeft het er moeilijk mee. Wees een vent en accepteer het dat mensen je homoseksualiteit afwijzen.
Het is niet het einde van de wereld en er zijn nog genoeg kerken waar ze homo's wel accepteren.

Cisca schreef:Duidelijk is dat men het moeilijk heeft, verder hangt het er ook vanaf of men zelfverzekerd is of niet.
Iemand die onzeker is wordt vrij snel opgemerkt, en krijgt vaak meer over zich heen dan iemand die zelfverzekerd is.
Tja, dat gaat voor iedereen op, homo of hetero. Daarnaast help je niemand door ze zo vreselijk zielig te vinden.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 18 jul 2007 19:58

Machiavelli schreef:

Omdat ik een beetje moe word van dat slachtofferige gedoe. Oke, je bent homo, oke, je refo-omgeving heeft het er moeilijk mee. Wees een vent en accepteer het dat mensen je homoseksualiteit afwijzen.
Het is niet het einde van de wereld en er zijn nog genoeg kerken waar ze homo's wel accepteren.

De meesten accepteren dat ook wel, want het is toch niet anders, daarbij is het niet alleen de kerk, ook de maatschappij wijst hen veelal af.

Machiavelli schreef:
Cisca schreef:Duidelijk is dat men het moeilijk heeft, verder hangt het er ook vanaf of men zelfverzekerd is of niet.
Tja, dat gaat voor iedereen op, homo of hetero. Daarnaast help je niemand door ze zo vreselijk zielig te vinden.

Inderdaad, maar men is toch niet zielig, ik ken meerdere homo/lesbo stellen, ook alleenstaanden, geen van allen zijn zielig, of doen zich zielig voor.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 18 jul 2007 19:59

Machiavelli schreef:Wees een vent en accepteer het dat mensen je homoseksualiteit afwijzen.

Maar dan mag er wel meer openheid zijn . . . want als dit stil gebeurd zijn er ook zat die een kerkdeur dichtgooien. Daarbij verlaat je misschien ook wel een kerk waar je je theologisch thuisvoelt. . . en waar vindt je dat terug? Maar goed, m.i. mag er zowiezo meer openheid over kerkverlating komen. Niet alleen homo's voelen zich vervreemd t.a.v. hun kerkelijke gemeenschap.

Ik denk dat kerken die mensen probleemloos afwijzen en naar elders verwijzen wel eens kritisch naar de corporate identity van hun filiaal mogen kijken.

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 18 jul 2007 20:05

Machiavelli schreef:Omdat ik een beetje moe word van dat slachtofferige gedoe. Oke, je bent homo, oke, je refo-omgeving heeft het er moeilijk mee. Wees een vent en accepteer het dat mensen je homoseksualiteit afwijzen.

Hier word ik dus moe van. gun de mensen die nog middenin dit proces zitten nou ff de kans hier hun verhaal te doen! En kijk jij dan ff de andere kant op. Er zijn nou eenmaal niet alleen maar ver-gevorderden op de wereld.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 18 jul 2007 21:37

Machiavelli schreef:

Ik weet niet of het je bedoeling was maar je hebt me uit de tent. Enig invoelingsvermogen lijkt je vreemd te zijn. NEEE, ik wil niet naar één van die "genoeg kerken waar ze homo's wel accepteren".

Ik wil naar een vol reformatorisch kerk, omdat ik me onder die prediking thuis voel. En nee, er zijn er heel veel zonder 'slachtofferig gedoe'!

Daarbij: een slachtoffer slacht zich zelf nooit en gaat ook niet klaar liggen om geslacht te worden. Dan doen de slachters. En helaas zitten er in de kerken waar ik kom veel te veel slachters! Wie zorgt nou voor het probleem?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 jul 2007 22:03

Ik vraag alleen niet hun acceptatie als homo, ik weiger het zelfs. . .

Dit begrijp ik niet..waarom weigeren? :)

@Mach, ik begrijp dat je het idee hebt dat veel homo's in een slachtofferrol kruipen. Enig idee hoe het komt dat jij dat denkt? Ik vermoed omdat ze in de minderheid zijn. Van minderheidsgroeperingen wordt al snel gedacht dat ze in een slachtofferrol kruipen en visa versa; Ze worden bijna automatisch als slachtoffer gezien en dàt is dus het probleem. Ik heb het idee dat de meesten homo's er eerder voor vechten om als 'normaal' gezien te worden, dan dat ze vechten om als homo geaccepteerd te worden. Dat is nogal een verschil..

:idea: Nu begrijp ik Scape denk ik ook? :D Maar bevestiging zou fijn zijn :)

Terug naar “Archief”