talenten van een moeder...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: talenten van een moeder...

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 09:36

vpk: er is niks op tegen, maar sommige vrouwen putten zich gewoon uit. Misschien moet het om financiele reden, maar er zijn veel vrouwen die het gewoon voor de lol doen. Maar als dat de hele dag rennen betekent, vraag ik me dus af: waar geniet je dan van ? Kinderen zijn zo snel groot.
Dat laten "hangen" van bep werkzaamheden, herken ik wel hoor :wink:
Ik werk sinds een jaar pas parttime, jongste is inmiddels puber en ik heb juist ook energie als ik thuis kom.
Maar moet er niet aan denken dat ik nog naar een creche of schoolplein moet scheuren.
Aan mij werd altijd gevraagd: werk jij niet ? pfft, verveel je je dan niet ?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jun 2010 10:04

Ben het niet helemaal met je eens Schelpje. Vrouwen werken niet alleen om financiële redenen, maar ook om jezelf verder te ontplooien. Ik merkte dat ik, na 6 mnd met zwangershapsverlof thuis geweest te zijn, toch wel enigszins aan het afstompen was. Natuurlijk ben je wel bezig met de verzorging van je kinderen, maar ook niet de hele dag. Mijn gesprekken begonnen echt te stagneren op niveau poepluiers en anekdotes over de kinderen. Natuurlijk wel leuk allemaal, maar niet echt uitdagend.

Het is inderdaad erg vermoeiend allemaal met werken erbij. Voor mij nu helemaal, omdat ik de hele toko 6 weken lang in mn eentje draai met werken erbij, maar ook wel superleuk. En daarbij is het ook een kwestie van organiseren. Ik doe bijvoorbeeld geen boodschappen die dagen en het eten staat al klaar om op het gasfornuis gezet te worden, dus wij kunnen binnen 30 minuten aan tafel.

Het brengen van de kinderen naar de kdv vind ik niet leuk en ik ben weer super blij als ik ze weer op kan halen, maar volgens mij geniet ik daarom extra veel van de dagen dat ze bij wel mij zijn.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 10 jun 2010 10:06

schelpje3 schreef:@Pannenkoek: niks mis met een huisvrouw ! Het begint er stilaan op te lijken, ook in refokringen, dat je niet meetelt als je "thuiszit". Alsof je de hele dag zit als je niet buitenshuis werkt. Al ga je maar 2 uur per week ergens een plee schrobben, mag je al zeggen dat je parttime werkt.
Zie hier moeders smorgens om 7 uur al met rode konen hun baby en peuter in de auto proppen, die heeft al een halve dag achter de rug, denk ik dan.
Hop naar het werk, 6 uur zie je hen terugkomen, ff snel een maaltijd in elkaar flansen, als hun man dat niet kan/doet, kindjes naar bed, is dat nou een leuke dag ?
Geniet je dan van je kinderen, je werk ? Dat kan ik niet geloven. Altijd draaien dan die radertjes in je hoofd, nog ff dit, o nee, file, o nee, overwerk.
Oeps, de boodschappen.
Heb een mooi boekje gekregen: Moeders in de bijbel. Daar worden allerlei levensverhalen van de moeders beschreven. Ik weet niet precies hoe oud het is, ik schat jaren 50 of zo. Ik zal een klein stukje citeren:
De kerk moeder ? Latten we eerlijk wezen: het beeld uit Openbaring 12 klopt niet meer op de werkelijkheid. Daar was de kerk de zwoegende, strijdende, bezige moeder. Nu is de kerk dame geworden, mevrouw zogezegd. Ze neemt eenvoudig een meisje voor dag en nacht om al die dingetjes op te knappen in huis - het huis des HEEREN ! Daar heeft zij geen tijd meer voor.
En wat wilt u van de duivel, dat beest vertellen ? Als u hem goed in de ogen kijkt, ziet hij er allervriendelijkst uit, hij kwispelt met zijn staart, heeft het zo goed naar zn zin tegenwoordig. Want een kerk die geen moeder meer is, die niet meer belijdt: zie ik en de kinderen die Gij mij gegeven hebt, haat de draak niet, maar heeft hij lief.

Nogmaals, ouder boekje, geschreven door ds H. Veldkamp, ik weet niet eens wie hij is (was). Maar ik kom dan toch echt tekort.

Kijk als zo'n dag 1 keer per week is. Is daar volgens mij niks mis mee.

En tegenwoordig kun je in sommige sector's gewoon thuis werken. Of je partner krijgt 1 dag in de week ouderschapsverlof. Er is zoveel (goed) te combineren dat ook de vrouw gerust buitenshuis kan werken.

Soms krijg ik het idee dat als je verteld dat je werkt en ook kinderen hebt jezelf moet verdedigen. Ik zie juist in mijn omgeving dat het goed is om als moeder zijnde buitenhuis te werken als je daar behoefte aan heb (en dan moet je dat zeker doen).

De een voelt zich juist fijn om fulltime huismoeder te zijn. Dan moet je dat ook doen (als dat financieel kan).

En de ander vindt het juist fijn om als moeder buitenshuis te werken. Om even iets anders aan hun hoofd te hebben dan moeder te zijn. En tuurlijk zijn er vele andere mogelijkheden. Maar het is toch wel fijn om je vakkennis een beetje bij te houden (ook voor later).

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 10:09

ajl: ook dat soort gesprekken ligt een beetje aan jezelf. Je hoeft niet alleen over het 1e tandje of poepluier te praten.
Ik heb dan niet gewerkt destijds, maar had wel de mantelzorg voor mijn ouders.
Ook las ik kranten, keek het nieuws enz.
Kleine kindjes gaan nu eenmaal vlak na avondeten naar bed, dus de avond is in principe voor jezelf.
Ik hoefde dan gelukkig niet te gaan rennen met de stof- of vaatdoek.
Ik heb diep respect voor vrouwen die het wel kunnen hoor !
Maar het ziet er zo onrustig uit soms.
Ik weet nu uit ervaring hoe hard het gaat, zo sta je bij de wieg, je knippert met je ogen en je zit bij een diplomauitreiking van de middelb. school :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 10:12

Evelien: tja, 1 dag per week, daar noem je wat.
Maar er is nog steeds een 2 deling tussen de vrouwen. De thuisblijvers voelen zich aangevallen door de werkenden en andersom.
De een lijkt zich te moeten verdedigen tov de andere.
Beiden hebben voor- en nadelen.
Als je de luxe hebt om te kunnen kiezen, prima !
Maar zeg niet als werkende moeder:Zit jij thuis = Verveel je je niet. mn toetsenbord leidt even een eigen leven... dus niet de juiste tekens.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 jun 2010 10:27

Dat soort gesprekken ligt niet alleen aan jezelf, maar je beleeft ook verder overdag niets. Natuurlijk kan je het nieuws bijhouden en kranten lezen, maardat zorgt niet voor meer gesprekken. Je praat erover met je partner. Vaak zit je ongeveer op dezelfde lijn, maar echte uitdagingen heb je niet. Er is geen sprake meer van intellectuele groei en dat miste ik vooral.

Als ik op mijn werk zit, mis ik mn kinderen en andersom mis ik mijn werk. Daarom doe ik beide. Al merk ik dan ook de spagaat waarin je zit. Ik werk momenteel 3 dagen, maar ik merk dat het voor mijn werk onvoldoende is. Om mijn werk inhoudelijk juridisch goed bij te kunnen houden, zou ik eigenlijk minimaal 4 dagen moeten werken, maar voor mijn kinderen zou ik liever weer 2 dagen willen werken

En de vraag over vervelen, kan ik mij wel voorstellen. Ik heb mij namelijk wel regelmatig verveeld. Ik word namelijk niet blij van huishoudelijk werk en daar ben je ook echt niet de hele dag mee bezig. En als je werkt moet je ook het huishoudelijke werk goed organiseren. Ik heb momenteel een huishoudelijke hulp en wij werken samen op woensdag het hele huis door en dan hoef ik hoguit in het weekend nog een keer te stofzuigen c.q. dweilen.

En dat het er onrustig uitziet kan ik mij voorstellen. Ik doe ook alles op een draf, maar ik neem wel de tijd voor mijn kinderen als ik thuis kom. Het eten staat gelijk op het vuur en voordat het kookt heb ik ze beiden al uitgebreid geknuffeld en gesproken. Daarna het avondeten rustig opeten en de vaat komt wel als zij op bed liggen. Dan kan je het avondritueel ook op je gemak uitvoeren.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 10 jun 2010 10:36

Als mijn man een baan had van 8.00-17.00. en dat 5 dagen lang,had ik ook ws iets opgezocht. Gewoon om er ff tussenuit te zijn. Maar aangezien wij hier een boerderij (akkerbouw) hebben met nog een 2e tak ernaast is er thuis werk zat. En mijn man werkt niet van 8.00-17.00 maar van 7.30-22.00 In de winter is het gewoon tot 18.00 een eigen baas is nooit klaar.
Toen de kinderen klein waren gingen ze ff mee naar buiten ( in een box) of ik liet ze binnen in de box of in bed. Inmiddels gaan ze allemaal naar school.
Dus doordat ik 10 uur per wk buiten werk, werk ik ook buitenshuis en doe ik mee met de partime werkende huisvrouwen =D>
Laatst gewijzigd door pannenkoek op 10 jun 2010 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 10:39

ajl: als moeders werken, is het huis dus leeg. Voordeel: het wordt minder (snel) vuil.
Als ik de hele dag thuis ben, maak ik dus dingen vuil.
Er komt iemand aanwaaien, de katten lopen in en uit enz.
Zoals ik elders zei, ik heb wat studies gedaan, thuis dus, toen de kinderen kleiner waren.
Zo bleef wel mn grijze bovenkamertje aan de gang hoor.
Scheelt ook dat ik kinderen heb, die heel vaak in het zknhs lagen, dus mn dagen waren vaak heeeel vol.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 10:40

Pannenkoek: mede dank zij jullie hebben wij dus ons dagelijks broodje ? :wink:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 jun 2010 10:44

Maar móet je dan zo nodig over andere dingen praten. Er is in wezen toch maar 1 ding belangrijk in het leven? Al dat andere is 'leuk ernaast' maar niet 'noodzakelijk' toch?

Ik werk wel. Altijd al gedaan na de geboorte van de oudste. Maar toen moest ik voor mijn opl af te maken 36 uur gaan werken, dat heb ik niet gedaan. Ben toen zo'n 16 tot 20 uur in de week gaan werken, maar vond dat ook teveel. Na 6 maanden dus gaan minderen naar 10 uur in de week vaste nachtdiensten, kwam mijn moeder bij mij en ging ik slapen. Toen Eva Lynn geboren was ben ik smorgens gaan werken van 7 tot 11 maar moest dan 6:15 uur in de auto zitten met 2 aangeklede kinderen. Geen stress smorgens, ging allemaal vrij relaxed, maar ik vond het wakker maken gewoon vervelend, vooral als ze snachts slecht slapen. Vroeg me af of je daarvoor kinderen hebt gekregen? IK wil zo nodig werken, moeten mijn kinderen daarom om half 6 wakker gemaakt worden terwijl ze hun slaap eigenlijk nog hard nodig hadden tot minimaal 8 uur (soms sliepen ze tot 9 uur)? Dus ben toen daarmee gestopt.
werk nu maximaal 40 uur in de maand, als oproepkracht. soms maar 20 soms 40, maar hou dat ook echt als max aan. En hoef de kinderen tegenwoordig niet meer naar mijn moeder te brengen, ga alleen werken als mijn man thuis is.

Overigens ben ik het niet eens met de opmerking dat je avond i p voor jezelf is, wij liepen regelmatig 6 keer per avond naar een overstuur huilende Sarah. Nog steeds wordt ze regelmatig wakker savonds en snachts en dan ben je zo een kwartier met dr zoet en hoop je maar dat de jongste niet wakker wordt...
we hebben zelfs avonden gehad dat we vóór 21 uur sliepen want ik trok het niet meer omdat ze zoveel snachts spookte. maargoed, das per persoon/kind verschillend :wink:

ik zou overigens mijn opleiding nog wel af willen maken, maar dan moeten de kinderen alle twee hele dagen op school zitten. hier kan manlief smiddags thuis zijn tijdens het brood eten dus dat scheelt. En het worden dan onregelmatige diensten dus wat dat betreft ben i kdan niet hele dagen van huis. Maar dat is dus nog een ver van mijn bed show en ik vind het ook niet belangrijk nu. Al zou ik dan wel meer voldoening hebben want het werk wat ik nu doe is leuk, maar niet waarvoor ik de zorg in ben gegaan :wink:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 10:49

Nou Lammetje, hier hadden we ook spoken hoor :wink:
Ik bedoelde eigenlijk meer in het algemeen. Ik had heus ook niet altijd zin en energie om boven mn studieboeken te zitten.
Deed het dan rustig tijdens het middagdutje van de kids.
Of op zaterdag als mn man ze dan meenam.
Ik ben blij dat de jongste oud genoeg is om een eigen sleutel te hebben en even alleen thuis te kunnen zijn.
Ik had hier weleens kinderen uit groep 6 of 7 die tussen de middag al alleen hun bammetje moesten opeten, stond dan gesmeerd op aanrecht.
Mijn kinderen zeiden dan: joh, kom bij ons.
Wij woonden 150 mtr van school, dat scheelt misschien.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 10 jun 2010 10:50

schelpje3 schreef:Pannenkoek: mede dank zij jullie hebben wij dus ons dagelijks broodje ? :wink:

Ja, een broodje, een aardappel op je bord, een suikerklontje in je koffie en een eitje bij het ontbijt. :lol:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 10:51

Ik drink zwarte koffie zonder suiker :wink:

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 10 jun 2010 10:53

schelpje3 schreef:Ik drink zwarte koffie zonder suiker :wink:

suiker over de yoghurt of op je beschuitje?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 10:54

Nope.

Terug naar “Archief”