Moderators: Memmem, Moderafo's
Over de testbereidheid: het is momenteel zo druk bij de testlocaties dat het moeilijk is om een afspraak te maken. Dat valt dus wel mee als mensen zich ziek voelen. Het is wel een teken dat het hard gaat nu en dat is negatief.Marnix schreef:Dat kan een van de redenen zijn. Een andere reden is gebrek aan testbereidheid bij gevaccineerden en ongevaccineerden, dat mensen zich ook steeds minder goed houden aan de regels die er nog wel zijn enzovoorts. Maar misschien helpt het inderdaad niet voldoende en moeten we terug naar algemeen testen voor toegang. Daar was je ook geen voorstander van maar als dit niet werkt omdat sommigen er onverantwoord mee omgaan moet je wat anders. Of je moet alle ouderen gaan isoleren van de rest van de samenleving maar dat willen we ook niet.
De cijfers verschuiven niet langzaam, maar snel. Een onderzoek naar de effectiviteit van de coronavaccins (in Science) geeft dit beeld met het verloop van de tijd:Marnix schreef:Allicht, de cijfers verschuiven langzaam maar verhoudinsgewijs is de kans om na vaccinatie in het ziekenhuis te belanden nog steeds vele malen kleiner. En dat blijft dus voorlopig nog wel even. In hoeverre het tot boosheid zal leiden weet ik niet, als je de onderzoeken bekijkt (je verwijst zelf naar eentje hieronder) is de hoop die iedereen toen had wel verklaarbaar, zeker na zo'n jaar.... alleen men inderdaad misschien iets te hoopvol geweest en dan is het teleurstellend als het wat tegenvalt. Hoewel veel mensen nog steeds wel blij / dankbaar zijn dat er ook weer veel mogelijk is.
lammetje schreef:Hij is ook flauw maar ik vond hem ook wel op waarheid berusten want er zijn echt veel mensen die alles wat hij zegt voor waar aannemen. Ondanks dat het tegendeel al meerdere keren is bewezen. Ook door artsen in het ziekenhuis.
En die laatste opmerking, discussie over wie er zorg nodig heeft. Ik vind het prima als ze kijken naar gevaccineerden en ongevaccineerden in het ziekenhuis. Maar laat ze dan ook kijken naar opnames, behandelingen en operaties die niet nodig waren geweest als gedrag van de patiënt anders was geweest. Dus te ongezonde voeding, te weinig beweging, te veel drinken, roken, roekeloos rijgedrag etc want in dat geval is het gelijke monniken gelijke kappen.
Kom niet aan met dat dat niet besmettelijk is, het ging nu om gedrag en gevolg.
Als iedereen die door eigen schuld behandeling nodig heeft niet meer naar het ziekenhuis kan, krijgen ze het iig eindelijk wel rustig daar. Want zelfs over de stoeprand struikelen en je been breken is eigen schuld. Had je maar beter moeten opletten. Dus waar trek je dan de grens
elbert schreef:Over de testbereidheid: het is momenteel zo druk bij de testlocaties dat het moeilijk is om een afspraak te maken. Dat valt dus wel mee als mensen zich ziek voelen. Het is wel een teken dat het hard gaat nu en dat is negatief.
Ik ben inderdaad geen warm voorstander van testen voor toegang, maar ik prefereer dit verre boven de coronapas of het 2G systeem omdat bij TvT je tenminste allemaal gelijk behandeld wordt en het bovendien logisch te verdedigen valt.
De cijfers verschuiven niet langzaam, maar snel. Een onderzoek naar de effectiviteit van de coronavaccins (in Science) geeft dit beeld met het verloop van de tijd:
Het ziet er dus uit als een glijbaan en we zitten in de fase waarin we hard naar beneden gaan.
Nu kun je zeggen: een effectiviteit van 50% is toch best aardig? Nee, dat is het niet. Onder de 50% kun je volgens de definitie niet meer over een effectief vaccin spreken. Het is in elk geval duidelijk dat Moderna het langst zijn effectiviteit behoudt en Jansen het kortst. Maar zonder issues zijn die vaccins niet: in Frankrijk wil men eigenlijk mensen onder de 30 niet meer met Moderna prikken wegens de mogelijke hartproblemen en verder is de testprocedure bij Pfizer een rommeltje geweest, waar je ook je vraagtekens bij kunt zetten, zoals Zweedse artsen doen die eigenlijk niet met dit vaccin verder willen.
Het vooruitzicht van vrijheid voor een prikkie wordt helaas nog niet waargemaakt deze winter.
StillAwake schreef:Grappig, een paar dagen geleden beweerde je nog dat gevaccineerden zich niet meer en masse lieten testen bij klachten, daar is dit niet helemaal mee in één lijn. Het klopt dat TvT het meest eerlijke systeem zou zijn. Maar als je ziet welke kosten je daarmee uitstort over de belastingbetaler (of de individueen die zich moeten testen als het niet "gratis" is) uitstort kun je je afvragen of dat de bedoeling is.
Bovendien: als 17.7 miljoen Nederlanders voor alles wat ze willen doen een testafspraak moeten maken haal je ook heel veel spontaniteit uit de maatschappij, waarbij het ook nog eens qua belasting op deze teststraten onhaalbaar zal zijn (dat was het rond de zomervakantie ook, terwijl toen al veel mensen een groen vinkje hadden vanwege hun vaccinatie).
Een 2G systeem is dan weer stukken goedkoper, makkelijker op te zetten en veilig (een gevaccineerde loopt wel risico besmet te raken, en eventueel anderen te besmetten, maar de kans op ziekte is veel kleiner, laat staan de kans op ziekenhuisopname), en daarnaast heeft het een opdrijvend effect op de vaccinatiegraad. Mensen die zich met een goede reden (welke dan ook) niet laten prikken laten dat ook niet doen om aan een 2G systeem te ontkomen, en mensen die redelijk ondoordacht niet hebben geprikt maken alsnog een afspraak.
Wat dat betreft is het systeem wat we nu hanteren wellicht wel aardig (hoewel wat halfslachtig), maar persoonlijk zie ik meer in een lockdown voor mensen die daar voor keizen, dan in een lockdown voor de hele maatschappij.
2G: ik hoop dat het er ook in Nederland door komt.Dat is ook de reden dat de boosterprik snel doorgezet moet worden.
Overigens heeft de natuurlijke bescherming na een besmetting hetzelfde verloop (zij het dat het wat langer duurt voordat de effectiviteit afneemt)
Ik ben er ook bang voor, maar heb goede hoop op een 2g-systeem waarbij die vrijheid voor een prikkie wél haalbaar is (met een booster voor iedereen boven de 65)
lammetje schreef:Er is tekort aan verplegend personeel. Er zijn te weinig ic bedden. Er liggen teveel ouderen die wachten op een plekje in het verpleeghuis. Ook daar zijn tekorten.
Er is tekort aan huizen. Er is tekort aan opvang van vluchtelingen...
Best bizar, we leven in zo'n rijk land, zoveel voorspoed, maar deze problemen kunnen we niet oplossen.
StillAwake schreef:Bovendien komt het op mij heel raar over als een ongevaccineerd persoon gaat oproepen tot booster-prikken...
StillAwake schreef:Wellicht is daar neit heel lang draagvlak voor, maar het alternatief, om van lockdown naar lockdown te hobbelen, om mensen te isoleren van hun sociale netwerk, en om te wapperen met avondklokken en dergelijke is nog minder wenselijk.
Veel mensen hebben effectief maar heel kort in de lockdown gezeten (vooral in de zorg en het onderwijs), maar heel veel mensen hebben echt meer dan anderhalf jaar thuis gezeten.
In die zin hebben de mensen in de zorg het minst last gehad van de lockdown. Best tegenstrijdig eigenlijk...
Als ik naar mijzelf kijk: ik heb werkelijk van maart tot maart thuisgezeten (of aan boord), en tijdens de hele avondklokperiode werkelijk niemand anders fysiek gesproken dan mijn eigen gezin (en de bezorgers voor de deur).
Ik ben heel eerlijk als ik stel dat ik echt niet weet of ik dat nog een keer aan zou kunnen.
En zeker niet als je het idee hebt dat je zo'n lockdown te danken hebt aan mensen die bewust dat risico genomen hebben.
Maar goe: het is heel makkelijk te roepen hoe het niet moet, en wat niet gaat werken, maar ik hoor ook geen alternatieven wat wél gaat werken.
StillAwake schreef:Maar je beseft dat voor veel mensen die basisregels al zwaar zijn?
De anderhalve meter is voor veel mensen moeilijk, thuiswerken begint steeds onwenselijker te worden, ik hoor heel vaak dat die mondkapjes nooit gewerkt hebben, lastig...
Zorg opschalen zou prima kunnen werken, maar in Duitsland hebben ze wél een beter bemeten gezondheidszorg, en toch dezelfde problematiek.
De boostervaccinatie zou kunnen werken, maar vorig jaar toen de meest kwetsbare groep gevaccineerd was (vergelijkbaar met het effect wat de booster zou hebben) zaten we nog steeds in een lockdown.
Bovendien komt het op mij heel raar over als een ongevaccineerd persoon gaat oproepen tot booster-prikken...
Maar met andere woorden: ik geloof er niks van dat de door jou geschetste zaken helpen.
Terug naar “Psychologie & Gezondheid”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast