They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2005 07:14

ik las net even de discussie door, en toen viel me op dat er een paar keer gezegd werd dat je als christen in de wereld moet staan en dat je je dus ook niet af moet sluiten van popmuziek.

ik denk zelf niet dat dat wat met elkaar te maken heeft. als je niet voor je plezier naar popmuziek luistert betekent dat toch niet gelijk dat je niet in de wereld staat?
Natuurlijk betekent dat niet dat je niet in de wereld staat, het kan zijn dat je in de zorg werkt of waar dan ook, maar het komt vooral omdat 'de popmuziek'door 'de kerk' wordt afgespiegeld als 'de wereld'.

naar mening is het niet bevordelijk voor je geloof en je relatie met God als je met de dingen van de wereld meedoet, als je daar je plezier in vindt. en ik ken de tekst; onderzoekt alles, en behoudt het goede. maar moeten we niet oppassen dat we zulke teksten niet naar ons eigenbelang interpreteren?
Daar moeten we zeker mee oppassen, toch denk ik dat we het op dit gebied niet helemaal verkeerd kunnen toepassen, daarbij is deze tekst en 'in gemoed ten volle verzekerd' ook een fantastisch, veelge(mis)bruikte tekst in deze discussies.

dat is voormij ook een belangrijke reden geweest, het gaat niet in de eerste plaats om wat wij mooi vinden en om teksten waar wij iets waardevols uithalen.
Die mening ben ik dan niet toegedaan, ik vind ook dat ik mag genieten van gewoon een leuk nummer, een lekker muziek je, echt gewoon lekker verliefd worden op een nummer ;-)

we weten inderdaad niet precies hoe de term werelds in de bijbel bedoelt wordt. moeten we daarom niet voorzichtig zijn met zeggen dat iets wel kan?
Of met wanneer iets niet kan ;-) Jezus gebruikte vaak wat abstracte termen, ik denk dat er min of meer twee manier zijn om 'werelds' te definiëren.

1. Alles wat niet expliciet voor Jezus is van de wereld c.q. werelds en der halve verkeerd.
2. Alles wat niet expliciet tegen God/Jezus is niet werelds, en dus niet per definitie verkeerd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 12 jul 2005 08:13

Ik loop ook niet onnodig over de Wallen, maar ik kom graag in Amsterdam, snap je het beeld?

ik snap jou beeld wel, maar ik ben het niet met de redenatie eens dat iemand die niet naar popmuziek luistert de wereld niet begrijpt. je gaat toch ook niet met een hoer praten om de hoeren lopers beter te begrijpen? daar hou je je toch ook vandaan? en mocht je ooit iemand tegen komt die naar de hoeren gaat kun je hem toch net zo goed vertellen dat jij dat niet vindt kunnen, ook al ben je er zelf nooit geweest?

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 12 jul 2005 11:03

rotss schreef:
Ik loop ook niet onnodig over de Wallen, maar ik kom graag in Amsterdam, snap je het beeld?

ik snap jou beeld wel, maar ik ben het niet met de redenatie eens dat iemand die niet naar popmuziek luistert de wereld niet begrijpt. je gaat toch ook niet met een hoer praten om de hoeren lopers beter te begrijpen? daar hou je je toch ook vandaan? en mocht je ooit iemand tegen komt die naar de hoeren gaat kun je hem toch net zo goed vertellen dat jij dat niet vindt kunnen, ook al ben je er zelf nooit geweest?

Nee, dat zou ik ook niet doen, omdat in mijn metafoor de wallen staan voor het slechte in de popmuziek. Maar dat betekend nog steeds niet dat ik alle popmuziek(amsterdam) weggooi.
The more you see the less you know

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 12 jul 2005 11:06

1. Alles wat niet expliciet voor Jezus is van de wereld c.q. werelds en der halve verkeerd.
2. Alles wat niet expliciet tegen God/Jezus is niet werelds, en dus niet per definitie verkeerd.

Ik vind dit een beetje zwak, de Bijbel is duidelijk zat over voor en tegen. Je bent voor God of tegen God, niet iets er tussen in. Punt is wel dat we op deze wereld niet altijd kunnen zeggen of iets voor/tegen is.
Ik ga liever voor de drie manieren van debutler, die zijn meer theologisch gestoeld.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2005 11:55

Onwaar, in de Bijbel staat ook 'als het niet tegen Mij is, dan is het voor Mij'

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 12 jul 2005 12:59

ik nam het voorbeeld van jou dus even over om iets anders aan te geven;
ik snap jou beeld wel, maar ik ben het niet met de redenatie eens dat iemand die niet naar popmuziek luistert de wereld niet begrijpt.

er wordt eigenlijk gezegd dat je wel pop/ wereldse muziek zou moeten luisteren omdat je anders niet in de wereld zou staan en je niet tot zout en licht voor een ander zou kunnen wezen.
mijn vermoeden is dan dat je bezig bent om je eigen belang voor te laten komen als het belang van God.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 12 jul 2005 13:14

rotss schreef:ik nam het voorbeeld van jou dus even over om iets anders aan te geven;

Kun je dat dan nog even verduidelijken? Volgens mij zijn wij het eens dat je niet naar de hoeren hoeft om te weten wat zij denken.

ik snap jou beeld wel, maar ik ben het niet met de redenatie eens dat iemand die niet naar popmuziek luistert de wereld niet begrijpt.

er wordt eigenlijk gezegd dat je wel pop/ wereldse muziek zou moeten luisteren omdat je anders niet in de wereld zou staan en je niet tot zout en licht voor een ander zou kunnen wezen.
mijn vermoeden is dan dat je bezig bent om je eigen belang voor te laten komen als het belang van God.

Ik heb ook gezegd dat we daarvoor moeten oppassen. Maar het is niet juist om te doen alsof het alleen om eigenbelang gaat, om lekker te kunnen luisteren wat je zelf wilt. Dat het ik ook duidelijk proberen te maken met mijn beeld.
Ik heb het gehad over aansluiting hebben met niet christenen. Als je niet in de popcultuur staat, heb je die toch ook niet?

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 12 jul 2005 13:22

Raido schreef:Onwaar, in de Bijbel staat ook 'als het niet tegen Mij is, dan is het voor Mij'

Klopt, marcus 9

38 En Johannes antwoordde Hem, zeggende: Meester! wij hebben een gezien, die de duivelen uitwierp in Uw Naam, welke ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.

39 Doch Jezus zeide: Verbiedt hem niet; want er is niemand, die een kracht doen zal in Mijn Naam, en haastelijk van Mij zal kunnen kwalijk spreken.

40 Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.

41 Want zo wie ulieden een beker water zal te drinken geven in Mijn Naam, omdat gij discipelen van Christus zijt, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.

42 En zo wie een van deze kleinen, die in Mij geloven, ergert, het ware hem beter, dat een molensteen om zijn hals gedaan ware, en dat hij in de zee geworpen ware.

43 En indien uw hand u ergert, houwt ze af; het is u beter verminkt tot het leven in te gaan, dan de twee handen hebbende, heen te gaan in de hel, in het onuitblusselijk vuur;

Maar zoals je ziet ruk jij de tekst een beetje uit z'n verband, want de mensen waar Jezus het over heeft werpen duivelen uit, en dat is iets heel anders dan 'neutrale' muziek maken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2005 14:16

Volgens mij is dan geen enkele tekst toepasbaar uit de Bijbel, als het om popmuziek gaat.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 12 jul 2005 14:21

Klopt, zeker niet speciaal op de popmuziek. Maar we kunnen wel uit de Bijbel leren hoe we moeten leven en daar algemene lijnen uit trekken. Die kun je dan doortrekken op alle facetten van het leven dus ook op muziekkeuze.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2005 14:31

maurits schreef:Klopt, zeker niet speciaal op de popmuziek. Maar we kunnen wel uit de Bijbel leren hoe we moeten leven en daar algemene lijnen uit trekken. Die kun je dan doortrekken op alle facetten van het leven dus ook op muziekkeuze.
Dus ook de markus-tekst :)

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 12 jul 2005 14:35

zolang je hem niet uit z'n verband rukt wel ja 8)
De tekst gaat duidelijk over mensen die duivelen uitdrijven in Jezus' naam. Dat kan je niet zo overzetten zoals jij wilt op popmuziek, zo wel, leg dan even uit :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 jul 2005 14:43

Het gaat toch ook om het water geven in Mijn Naam? ik denk dat het meer toe te passen is dan je denkt. Daarnaast; ook zonder die tekst blijven mijn twee punten nog aardig staan.

Als iets niet tegen God is, zou het dan wel voor Satan zijn? I guess not.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 12 jul 2005 14:49

Ik heb het gehad over aansluiting hebben met niet christenen. Als je niet in de popcultuur staat, heb je die toch ook niet?

waarom niet?? je doet alsof je alleen maar aansluiting kan hebben met niet christelijken dmv popmuziek.
en moet je wel op een dergelijke manier met iemand aansluiting hebben om licht en zout voor de ander te zijn? moet jij niet juist geheel anders zijn?[/quote]

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 12 jul 2005 15:22

rotss schreef:

waarom niet?? je doet alsof je alleen maar aansluiting kan hebben met niet christelijken dmv popmuziek.
en moet je wel op een dergelijke manier met iemand aansluiting hebben om licht en zout voor de ander te zijn? moet jij niet juist geheel anders zijn?
[/quote]

Het is zeker wat kort door de bocht, maar als je niets weet van de tegenwoordige muziek en wat er op tv is ben je snel uitgepraat met leeftijdsgenoten die niet christen zijn.

Natuurlijk moeten wij geheel anders zijn, maar dat zegt niet kennisnemen van een cultuur. Wij zijn die cultuur netzogoed zelf. Anders zijn blijkt vooral door een andere manier van leven, maar kan kan, hoeft niet, met dezelfde middelen.
Laatst gewijzigd door maurits op 12 jul 2005 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”