hoeveel kinderen??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jaël
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jaël » 12 feb 2008 14:26

In de tijd van de bijbel hadden vrouwen toch ook niet bar veel kinderen? de mannen hadden (zeker in het OT) vaak meerdere vrouwen.
bijv. Jakob had 13 kinderen, maar van 4 vrouwen. Lea had er 7 en de rest 2.
Dacht dat 7 of 8 kinderen per vrouw in de bijbel het meest is wat genoemd wordt, maar kan het mishebben hoor.
Toendertijd gaven ze vaak ook een jaar of 3 borstvoeding zodat de kans op snel weer zwanger worden afnam.

Vanmorgen las ik in lev. dat een vrouw niet aangeraakt mocht worden als ze ongesteld was, en daarna nog een week niet, dus van veel onthouding in vruchtbare periode in de cyclus kan bijna geen sprake zijn denk ik. of nou ja je houd dan nog paar dagen over.
Vond het wel apart iig.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 feb 2008 15:51

Evelien schreef:
tante-tortel schreef:
Evelien schreef:Is het gezond als je in 5 jaar tijd 4 kinderen op de wereld brengt? Je op een gegeven moment je kinderen niet meer eens aan kan!? Je kinderen maar rond laat lopen in kleren die ze al een week aan hebben!? Volgens mij is dat niet Gods plan.

Je gaat maar gelijk van het negatieve uit.
Wij kregen (gelukkig) binnen 5 jaar vier kinderen.
Die hebben er nooit verslonst bij gelopen. Kregen goed te eten, vooral veel vitamine L! Door ingrijpen van God kregen wij niet meer kinderen en dat heeft best wel even gekost om daaraan te wennen.
Maar zoals ik al zei: als het God behaagd je kinderen te schenken.
Dat is niet een makkelijke opgaaf. Aangezien je ze krijgt om tot Zijn eer op te voeden.
Dat vraagt dat als God ze je schenkt dat jij je als ouder verantwoordelijk gedraagt ten opzichte van die kinderen.
Als je dan uiterste gaat noemen dan is dat inderdaad niet goed. Zoals jij het steld, dat mensen ze niet meer aan kunnen omdat ze binnen 5 jaar vier kinderen kregen, zegt misschien iets over de manier van opvoeden, maar zeker niet over de frequentie waarin ze die kinderen kregen.
Ik ken genoeg gezinnen waar ze maar twee of drie kinderen kregen maar waar het een groter zooitje was qua opvoeden en hoe ze er bij liepen, dan bij de gezinnen met meer kinderen.
Dus naar mijn idee heeft dat niets met de hoeveelheid kinderen te maken.

Dat je als man en vrouw samen verantwoordelijk bent voor elkaar en voor de kinderen is natuurlijk het uitgangspunt.
Maar denk daarbij dan enkel en alleen in termen die ook werkelijk er toe doen binnen een huwelijk.
Dus elkaar en de kinderen in verhouding tot God.

hoe oud was je toen je de 4e kreeg?

28 en 23 de eerste. Gewoon negen maanden nadat wij getrouwd waren.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 12 feb 2008 15:54

Pfoe... het zou mijn ding niet zijn. Maar als jij er blij mee bent, best.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 feb 2008 15:54

Jaël schreef:In de tijd van de bijbel hadden vrouwen toch ook niet bar veel kinderen? de mannen hadden (zeker in het OT) vaak meerdere vrouwen.
bijv. Jakob had 13 kinderen, maar van 4 vrouwen. Lea had er 7 en de rest 2.
Dacht dat 7 of 8 kinderen per vrouw in de bijbel het meest is wat genoemd wordt, maar kan het mishebben hoor.
Toendertijd gaven ze vaak ook een jaar of 3 borstvoeding zodat de kans op snel weer zwanger worden afnam.

Vanmorgen las ik in lev. dat een vrouw niet aangeraakt mocht worden als ze ongesteld was, en daarna nog een week niet, dus van veel onthouding in vruchtbare periode in de cyclus kan bijna geen sprake zijn denk ik. of nou ja je houd dan nog paar dagen over.
Vond het wel apart iig.

In ieder geval staat het niet vermeld. En dat zonder voorbehoedsmiddelen :mrgreen:

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 feb 2008 15:57

rosalie83 schreef:
tante-tortel schreef:
Lalage schreef:tante-tortel: ik vind het wel erg wonderlijk dat jij precies weet wat God wil met het leven van elke vrouw, beter dan dat zij dat zelf weet. Toevallig zijn de vrouwen die hier posten ook allemaal christen, dus misschien communiceert Hij ook wel met hen en niet alleen met jou.

Al weer heb je het over communiceren van God met ons mensen.
Hoe doet Hij dat dan? Krijg je op je vraag een antwoord uit de hemel?
Of is het gevaar groot dat je het antwoord maar invult zoals je zelf wil?
Zeker als je daarbij niet de Bijbel laat spreken?
Want dat is toch de enige manier waarop God met ons mensen communiceert?

tante-tortel, deze vragen heb ik je nu al meerdere keren zien stellen op dit forum. En even zo veel keren hebben anderen of ik antwoord gegeven. Word je nou niet moe van dat geherhaal? Ik wel in elk geval :?

Jo'tje schreef:Heel kinder-kwekend-refo-nederland staat meteen op z'n achterste poten.

Humor! :schaterlach:

Ik heb er nog nooit een antwoord op gehad. Trouwens het is mijn tweede maal dat ik het vraag.... Sorry voor de overdaad :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 feb 2008 16:00

tante-tortel schreef:
Evelien schreef:
tante-tortel schreef:
Evelien schreef:Is het gezond als je in 5 jaar tijd 4 kinderen op de wereld brengt? Je op een gegeven moment je kinderen niet meer eens aan kan!? Je kinderen maar rond laat lopen in kleren die ze al een week aan hebben!? Volgens mij is dat niet Gods plan.

Die hebben er nooit verslonst bij gelopen. Kregen goed te eten, vooral veel vitamine L! Door ingrijpen van God kregen wij niet meer kinderen en dat heeft best wel even gekost om daaraan te wennen.
Dat is niet een makkelijke opgaaf. Aangezien je ze krijgt om tot Zijn eer op te voeden.
Dat vraagt dat als God ze je schenkt dat jij je als ouder verantwoordelijk gedraagt ten opzichte van die kinderen.
Als je dan uiterste gaat noemen dan is dat inderdaad niet goed. Zoals jij het steld, dat mensen ze niet meer aan kunnen omdat ze binnen 5 jaar vier kinderen kregen, zegt misschien iets over de manier van opvoeden, maar zeker niet over de frequentie waarin ze die kinderen kregen.
Ik ken genoeg gezinnen waar ze maar twee of drie kinderen kregen maar waar het een groter zooitje was qua opvoeden en hoe ze er bij liepen, dan bij de gezinnen met meer kinderen.

Dat je als man en vrouw samen verantwoordelijk bent voor elkaar en voor de kinderen is natuurlijk het uitgangspunt.
Maar denk daarbij dan enkel en alleen in termen die ook werkelijk er toe doen binnen een huwelijk.

dat is dan wel heel ff wat anders dan wanneer je 18 bent en 23 de 4e krijgt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 feb 2008 16:01

Evelien schreef:
tante-tortel schreef:
Evelien schreef:
tante-tortel schreef:

dat is dan wel heel ff wat anders dan wanneer je 18 bent en 23 de 4e krijgt.

En? Ik was niet eerder getrouwd is dat een probleem?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 feb 2008 16:03

uhm ik denk dat als je 18 bent de eerste krijgt (een moetje) en je er vervolgens een jaar later weer een kindje krijgt (het eigenlijk psychisch niet aan kunt) een jaar later er weer 1 krijgt (je oudste kinderen het zwaar te verduren krijgt omdat ze geen aandacht krijgen) etc.....

Persoonlijk zou ik het niet aan kunnen om in 5 jaar tijd 4 kinderen op de wereld te zetten!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 feb 2008 16:05

Jo'tje schreef:En jij haalt dus blijkbaar rechtstreeks uit de bijbel dat het allemaal precies hoort zoals jij het doet? Toch knap. Als ik zulke dingen lees begrijp ik ineens weer waarom er zoveel gezeik is binnen kerken. Geen ruimte laten voor andere meningen.

Het blijft echt een wonderlijk iets. In mijn vorige post gaf ik aan dat het soms wel een zonde lijkt om er op een andere manier tegenaan te kijken. De posts daarna hebben dat alleen maar weer bevestigd. Heel kinder-kwekend-refo-nederland staat meteen op z'n achterste poten. Dat idee krijg ik daarbij. En ja, het is superbijzonder om kinderen te mogen ontvangen, er zijn zat mensen die dat niet kunnen. Natuurlijk moet je daar dankbaar voor zijn. Maar het lijkt wel onbijbels om zelf na te denken, om gedeeltelijk je eigen plan te trekken (wat ook kan mét God). Het lijkt wel of eigen plan en Gods plan nooit samen kan gaan. O wee als je zelf bepaalt een jaartje te willen wachten, dan ben je toch wel opperzondig. En iedereen maar meteen zeggen hoe waar dat is, hoe erg het is, omdat je dan geen rekening zou houden met God.
Wat nou rekening houden met God? In hoeverre kan je dat? Hoeveel zooi ontstaat er wel niet doordat mensen alles maar laten gaan zoals het komt? Nu hebben we hier gelukkig een paar geweldige voorbeelden van mensen met veel kindern die het wél trekken. Het is typerend vind ik dat juist iemand als MissF, die met probleemjongeren werkt, heel bewust kiest voor een solide basis. Dat is heus niet de enige juiste manier, en dat wil ik juist ook aangeven.
Meteen kids krijgen hoeft niet de enige juiste manier te zijn. En laat anderen daar alsjeblieft ook mee in hun waarde. De manier waarop er nu hier in dit topic over gesproken wordt is echt alles behalve respectvol en nodigt niet uit tot een open discussie. Krijg er een erg rot gevoel bij in ieder geval en zolang de toon niet verandert zal ik ook niet meer doen dan meelezen.

Heeft iemand hier gezegd dat je dan opperzondig zou zijn?

Neem jij nu zelf niet een vooroordeel aan door te stellen dat alleen mis F aan een solide basis werkt?
Wat is dat dan? Wie zegt dat degene die na hun trouwen gewoon zonder voorbehoedsmiddelen gemeenschap hebben geen solide basis hebben?
Misschien hebben ze die wel gelegd in hun verkeringstijd? Waar die volgens mij ook voor is.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 feb 2008 16:10

Evelien schreef:uhm ik denk dat als je 18 bent de eerste krijgt (een moetje) en je er vervolgens een jaar later weer een kindje krijgt (het eigenlijk psychisch niet aan kunt) een jaar later er weer 1 krijgt (je oudste kinderen het zwaar te verduren krijgt omdat ze geen aandacht krijgen) etc.....

Persoonlijk zou ik het niet aan kunnen om in 5 jaar tijd 4 kinderen op de wereld te zetten!

Dan moet je geen gemeendschap hebben. Dan raak je ook niet zwanger.
Gekheid maar toch wel serieus.
Als iemand daardoor is dit soort nood komt dan ligt er misschien wel een taak voor jou? Hulp bieden? De kinderen eens overnemen?
Zorgen dat de moeder eens alleen iets kan gaan doen?

Onze dochter zit ook in een lastige situatie. En jongen met ADD, twee jongens met ernstige astma en veel ziek. Ze loopt van het ene naar het andere spreekuur in het ziekenhuis.
Als je dat toch ziet en meemaakt dan bied je gewoon aan om te helpen.
Zo komen ze om de zes weken een weekeind hier logeren.
Dat ontlast hun situatie en wij genieten.
Trouwens de jongens zijn: 4, 2 en 1 jaar.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 16:23

waarom moet dat 'een moetje' er nu weer tussen? Doet dat er iets toe? Ik denk niet dat het veel uitmaakt dat je 'moet' trouwen of dat je direct zwanger raakt na je trouwen.

Enne als het psychisch of lichamlijk niet goed gaat met de moeder vind ik het wel verstandig om iets te gebruiken, al kun je dat ook niet 100% veilig noemen.

Enne ik was 19 toen ik zwanger werd van Sarah, nu 21, misschien ben ik wel 22 bij de derde en 24 ofzo bij de 4de, sow what? Als ik het aankan, wat maakt die leeftijd dan uit? Of je nu op je 19de begint of op je 25ste, als je het op je 19de niet aankan om 4 kinderen achter elkaar te krijgen, kun je het waarschijnlijk ook niet aan als je 25 bent.

(overigens wil ik niet zeggen dat ik op mn 24ste 4 kinderen 'moet' hebben ofzo, maar het zou dus eventueel wel kunnen als het allemaal weer zo snel gaat als bij Sarah en nu bij deze zwangerschap. het blijft altijd afwachten hoe het loopt, er kan nml van alles fout gaan)

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 12 feb 2008 16:41

Het maakt volgens mij erg veel uit of het een 'moetje' is (al begrijp ik dat begrip nooit zo, alsof je zou moeten trouwen als je zwanger bent) ik denk dat dit voor een heftige periode in je leven zorgt.
Verder heb ik ook nog weinig bijbels argumenten gezien. Wij hebben huwelijkscatechese gehad en toen ook over kinderen en seks gepraat. Maar onze dominee zei gewoon: kinderen past toch ook nog helemaal niet in jullie leven, toen wij aangaven (nog) geen kinderen te willen.
Ik ben het ook volledig oneens met de antwoorden van de vragenrubriek.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 feb 2008 17:05

lammetje schreef:waarom moet dat 'een moetje' er nu weer tussen? Doet dat er iets toe? Ik denk niet dat het veel uitmaakt dat je 'moet' trouwen of dat je direct zwanger raakt na je trouwen.

Enne als het psychisch of lichamlijk niet goed gaat met de moeder vind ik het wel verstandig om iets te gebruiken, al kun je dat ook niet 100% veilig noemen.

Enne ik was 19 toen ik zwanger werd van Sarah, nu 21, misschien ben ik wel 22 bij de derde en 24 ofzo bij de 4de, sow what? Als ik het aankan, wat maakt die leeftijd dan uit? Of je nu op je 19de begint of op je 25ste, als je het op je 19de niet aankan om 4 kinderen achter elkaar te krijgen, kun je het waarschijnlijk ook niet aan als je 25 bent.

(overigens wil ik niet zeggen dat ik op mn 24ste 4 kinderen 'moet' hebben ofzo, maar het zou dus eventueel wel kunnen als het allemaal weer zo snel gaat als bij Sarah en nu bij deze zwangerschap. het blijft altijd afwachten hoe het loopt, er kan nml van alles fout gaan)

moetje = foutje.. nou ja foutje!!! Sex voor het huwelijk... dus ze moesten trouwen!

Nou als ik op m'n 18e m'n eerste kind zou hebben gekregen zou ik niet eens weten hoe ik m'n kind op moest voeden!!! (financieel etc).

En als ik er nu tegen aan kijk en ik zou nu een kind verwachten kijk ik daar heel anders tegen aan dan op m'n 18e.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 12 feb 2008 17:27

esli schreef:Het maakt volgens mij erg veel uit of het een 'moetje' is (al begrijp ik dat begrip nooit zo, alsof je zou moeten trouwen als je zwanger bent) ik denk dat dit voor een heftige periode in je leven zorgt.
Verder heb ik ook nog weinig bijbels argumenten gezien. Wij hebben huwelijkscatechese gehad en toen ook over kinderen en seks gepraat. Maar onze dominee zei gewoon: kinderen past toch ook nog helemaal niet in jullie leven, toen wij aangaven (nog) geen kinderen te willen.
Ik ben het ook volledig oneens met de antwoorden van de vragenrubriek.

Beetje vreemde opmerking van die dominee. Baseerde hij dat dan wel op de Bijbel?
Want waarom zou dan een huwelijk wel bij jullie passen?

Volgens mij zijn er genoeg Bijbelse argumenten aangehaald in dit topic. Dus misschien nog eens helemaal doorlezen?

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 12 feb 2008 17:32

Ik heb nog geen een tekstverwijzing gezien...

Terug naar “Archief”