Misschien moet je een stuk als de HC en ook de DL zien in de tijd waarin zij opgesteld zijn: Een jaar of 500 geleden. Als ik kijk naar de veranderingen van inzicht in de theologie in de laatste 50 jaar, hoezeer is het dan veranderd in de afgelopen 500 jaar? Ja, de Bijbel is niet veranderd, maar door onderzoek, benadering, zijn interpretaties van wat er in de Bijbel staat toch wel heel erg veranderd.
Niemand zou, nog maar "kort" - zo'n jaar of 20 geleden - de dingen ter sprake hebben gebracht die nu aan de orde komen. Mensen discussiëren tegenwoordig over alles.
Een ervaring die ik had, om maar een heel eenvoudig voorbeeld te noemen, op toen de MULO was: "Meneer, ik dacht..." dat werd afgebroken met: "jij hoeft niet te denken dat doen wij wel voor jou"! Gelukkig komt die tijd niet meer terug. Maar het geeft het aan: de tegenwoordige jeugd bevraagt alles, in mijn jeugdjaren had je simpel te slikken, te doen wat er gezegd werd en wat de dominee zei was waar. Punt! uit!
Ik heb veel mensen van een generatie voor mij in gewetensnood zien komen, omdat ze het gevoel hadden - en ik citeer letterlijk wat mij destijds zeer raakte - "dan heb ik dus altijd verkeerd geloofd"...
Terug naar HC en DL - zie ze in die tijd. En ja, er zijn mensen die het oude helemaal niet los willen laten. Ik denk in dat verband ook aan de herziene Statenvertaling: geen echte verandering, maar gewoon alleen maar in begrijpbaar Nederlands. Dat kan in de ogen van sommigen helemaal niet - nieuwlichterij.
Niet alles wat nieuw is is fout - zoals ook niet alles wat nieuw is, goed is...