Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jans1
Kapitein
Kapitein

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor jans1 » 26 okt 2010 11:23

Ik ben blij dat ik op dit moment nog thuis woon en gewoon volaan kan sparen... Als ik over 2 jaar ofzo hoop te trouwen wil ik toch wel een buffer hebben. Ook omdat ik een nieuwe baan zal moeten zoeken, en je dus opnieuw met tijdelijke contracten krijg te maken de eerste periode...
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 okt 2010 11:34

kwebbel schreef:wat spannend liefie! Ik hoop dat je man snel weer werk heeft :)
ik zou niet weten hoe ik het zou moeten redden op 1 salaris........... 1.5 nog wel

Dan is het niet te hopen dat 1 van jullie je baan kwijt raakt..

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 26 okt 2010 11:41

Ligt er maar net aan wat je als buffer hebt opgebouwd en in welke sector je werkt. Wij zouden ook niet van mijn mans loon rond kunnen komen, en daar hebben we bewust voor gekozen. Omdat we dit huis zo goedkoop konden krijgen, en veel zelf verbouwen, is het nu waarschijnlijk al meer waard dan onze kosten ervoor. En het zou even flink slikken zijn, als mijn man echt zijn baan zou verliezen, maar dan hebben we gelukkig onze spaarrekening en (schoon) ouders nog. En mijn man heeft zijn bedrijf, waardoor hij nooit zonder werk komt te zitten, en in mijn sector is werk genoeg, dus dat scheelt ook nog :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 26 okt 2010 11:58

En je komt echt niet gelijk helemaal zonder inkomsten te zitten. Je hebt minimaal recht op 3 maanden uitkering, maar als je al wat meer jaren werkt loopt dat al snel op naar meer maanden.
pobody's nerfect

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 okt 2010 12:00

Dat is ook zo maar het ligt er dan wel aan op wat voor manier je ontslagen wordt.
Als het goed is heeft mijn man recht op 9 maanden ww maar ik hoop niet dat het nodig is maar dat hij weer lekker aan het werk kan.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 okt 2010 12:11

Wat fijn, dat hij 9 maanden ww krijgt, dat is toch een zorg minder, lijkt me. Hopelijk is hij snel weer aan het werk, maar hij kan in elk geval zonder al te veel stress zoeken en blijven solliciteren.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 26 okt 2010 12:19

Ik begrijp niet zo goed waarom je niet van een salaris rond zou kunnen komen. Bij ons gaat dat prima. We hebben een eigen eengezinswoning, vier kinderen, maar het gaat prima. En dan heeft mijn man echt geen directeurssalaris ofzo. Kijk, er zijn best wel dingen die we niet kunnen doen, maar heel veel andere dingen wel. En onze kinderen krijgen echt gewoon een nieuwe fiets als dat nodig is. Kunnen op muziekles, scouting, sport. Maar dan niet meer dan een ding per kind.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 okt 2010 12:21

Ik vraag mij af of wij het op dit moment zouden redden op 1 salaris, alhoewel dan zouden wij geen kdv kosten meer hebben, dus dat scheelt ook een hoop, al denk ik wel dat het krap zou worden.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 okt 2010 12:30

cornelia77 schreef:Ik begrijp niet zo goed waarom je niet van een salaris rond zou kunnen komen. Bij ons gaat dat prima. We hebben een eigen eengezinswoning, vier kinderen, maar het gaat prima. En dan heeft mijn man echt geen directeurssalaris ofzo. Kijk, er zijn best wel dingen die we niet kunnen doen, maar heel veel andere dingen wel. En onze kinderen krijgen echt gewoon een nieuwe fiets als dat nodig is. Kunnen op muziekles, scouting, sport. Maar dan niet meer dan een ding per kind.

Ik denk dat het ook ligt waar je woont en of je 15 jaar geleden een huis gekocht hebt of 2 jaar geleden.
En veel mensen moeten gewoon met 2 salarissen een huis kopen. Dan heb je al veel hogere maand lasten.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 okt 2010 12:31

Precies, liefie. En sommige mensen hebben nog bijzondere vaste lasten daarnaast, zoals bijv. studiekosten of ziektekosten die niet worden vergoed, ik noem maar iets.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 okt 2010 12:36

precies kdv kosten bijvoorbeeld :mrgreen: . Dat bedraagt voor ons bruto 130% van mijn salaris, maar gelukkig krijgen wij daar een flink gedeelte van terug, anders zou ik echt voor niets werken. Netto bedraagt het dan ongeveer 35% van mijn salaris. Wij hebben ons huis ongeveer 4 jaar geleden gekocht, een nieuwbouwwoning, dus de eerste jaren heb je ook veel kosten.

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 26 okt 2010 12:49

Wij komen prima rond van 1 salaris, maar dat is wel een salaris boven het gemiddelde. Natuurlijk moeten we ook weleens keuzes maken (we rijden een auto van een jaar of 10 oud en er komt voorlopig nog geen nieuwere, kopen regelmatig spullen op MP, krijgen veel kleren etc.), maar vergeleken bij veel anderen leven we behoorlijk luxe. We wonen niet in een dure regio en kochten ons huis al ruim 13 jaar geleden, dat scheelt idd erg veel. Mijn broer kocht 5 jaar geleden een kleine tussenwoning met klein tuintje voor hetzelfde bedrag als wij ons (toen) redelijk grote vrijstaande huis met werkplaats en grote tuin ... Een tijdje geleden hebben we alles eens laten taxeren; volgens het taxatierapport zou het spul nu in euro's 1,5 x zoveel waard zijn als waarvoor we het 13 jaar geleden in guldens kochten en dat was voor onze verbouwing, toen we nog geen nieuwe keuken hadden en het huis veel kleiner was...

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 26 okt 2010 12:55

Daarom dat kun je nooit vergelijken met elkaar.

Mijn opa en oma wonen in Leusden en die hadden daar een groot huis en dat hebben ze ooit voor 25.000 gulden gekocht en dat hebben ze 3 jaar geleden verkocht dat is ook erg leuk :D
Jammer genoeg hebben wij ons huis gewoon in de euro tijd gekocht.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 26 okt 2010 13:03

Tegenwoordig krijg je onder de 27 jaar geen bijstandsuitkering. Dat is gedaan om mensen te stimuleren om aan het werk te gaan of een opleiding te volgen. Te veel jeugd en net afgestudeerden bleven te lang in de bijstand hangen.

Even een nuance hierop. De WWB is tegenwoordig niet meer te krijgen als je jonger bent dan 27 jaar, echter sinds dit jaar is de WIJ in werking getreden. Het betreft hier de Wet Investeringen in Jongeren. Deze regeling is juist bedoeld voor jongeren die niet aan het werk komen via trajecten of studies op de arbeidsmarkt te krijgen. Verder krijgt men hier gewoon een uitkering bij.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 26 okt 2010 13:37

Ja, klinkt leuk, maar in het geval van mijn broertje zou hij via de gemeente in een traject kunnen stappen. Dan krijgt hij het enorme bedrag van €600,- per maand. Als zijn vrouw (die heeft ook geen werk) ook fulltime in dat traject stapt, dan krijgen ze samen €1300,- per maand. Dat is het alternatief. En daar moeten ze dan allebei fulltime voor werken. Hij doet nu soms iets via uitzendbureau en zwart wat dingen om rond te komen. En verder solliciteert hij zicht suf. Dat levert meer op dan die €600,-...
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “Archief”