homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 08 jul 2005 10:50

Dit veranderingsproces kan er toe leiden dat (homoseksuele, pedofiele enz.) gevoelens en behoeften in de loop van jaren verminderen en bij een aantal mensen zelfs verdwijnen. Voor sommigen betekent dit een celibatair leven waarbij voldoening wordt gevonden in bijzondere en zinvolle vriendschappen. Voor anderen kan dit leiden tot een huwelijk.

Er staat hierin dus ook weer duidelijk dat de gevoelens kunnen verminderen en maar bij een aantal helemaal weg zijn. Voor sommigen betekent dit dus om celibatair te gaan leven, maar waarbij voldoening wordt gevonden in bijzondere zinvolle vriendschappen. Heel fijn als je die vriendschappen hebt, maar niet iedereen zal die hebben. En die mensen wonen ook niet bij je in dus zul je nog steeds eenzaam zijn. De meeste vrienden hebben waarschijnlijk ook een relatie en daarom zullen ze ook niet altijd tijd voor je hebben.
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 08 jul 2005 11:23

froske schreef:Heel fijn als je die vriendschappen hebt, maar niet iedereen zal die hebben. En die mensen wonen ook niet bij je in dus zul je nog steeds eenzaam zijn. De meeste vrienden hebben waarschijnlijk ook een relatie en daarom zullen ze ook niet altijd tijd voor je hebben.

*correctie*
Verdrinken in eenzaamheid is de verkeerde manier van omgaan met alleen-zijn, ook getrouwden kunnen eenzaam zijn. Hoe je jezelf deelt met anderen, elke vorm van gemeenschap, hangt af van hoe je met jezelf omgaat, je eigen emoties. Pas als je alleen kunt zijn kun je met anderen delen zoder afhankelijk te worden. lees dit eens door
Laatst gewijzigd door aardmannetje op 08 jul 2005 12:09, 2 keer totaal gewijzigd.
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 08 jul 2005 11:52

Eenzaamheid is de verkeerde manier van omgaan met alleen-zijn

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ook al kan je er mee omgaan en ook al weet je er mee om te gaan, alsnog kun je je eenzaam voelen. Wel ben ik het met je eens dat mensen die ontzettend veel vrienden hebben of getrouwt zijn ook eenzaam kunnen zijn. (ik heb hier laatst nog een presentatie over gehouden dus heb ik me ook verdiept in het onderwerp :) ) Maargoed we dwalen nu een beetje af, het onderwerp eenzaamheid hoort in een ander forum thuis :wink:
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 08 jul 2005 12:07

Als eenzaamheid hoort bij ons mens-zijn dan moeten wij ernaar streven het een plaats te geven in ons leven in plaats van het te ontlopen...

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 08 jul 2005 14:26

Dit veranderingsproces kan er toe leiden dat (homoseksuele, pedofiele enz.) gevoelens en behoeften in de loop van jaren verminderen en bij een aantal mensen zelfs verdwijnen.

Met dat verschil dat pedofilie een ziekte is en homoseksualiteit niet... :roll:

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 08 jul 2005 15:13

Rock-G schreef:
Dit veranderingsproces kan er toe leiden dat (homoseksuele, pedofiele enz.) gevoelens en behoeften in de loop van jaren verminderen en bij een aantal mensen zelfs verdwijnen.

Met dat verschil dat pedofilie een ziekte is en homoseksualiteit niet... :roll:

tja. Daar denkt deze organisatie anders over......
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 08 jul 2005 15:43

Memmem schreef:
Ik ben benauwd om uwentwil, mijn broeder Jónathan. Gij waart mij zeer liefelijk; uw liefde was mij wonderlijker dan liefde der vrouwen. (2 Samuel: 1:26).

Dit was geen homosexuele relatie want ze zijn beide getrouwd met een vrouw en volgens je lap tekst was dat niet mogelijk met dan Gods zegen op die relatie. Dit was een gruwel in Gods ogen.

Allebei bi-seksueel?
..

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 08 jul 2005 17:36

Hey Jeroen, tof dat je zo open voor je geaardheid bent! Ik kan me voorstellen dat het, zeker ook onder de Christenen, heel moeilijk is om open er over te zijn. En zeker ook in deze tijd zal het niet makkelijk zijn! Ik heb respect voor je en hier heeft God je zeker bij geholpen!

Be blessed, Annemieke
Afbeelding

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 08 jul 2005 20:11

Invincible schreef:
Memmem schreef:
Ik ben benauwd om uwentwil, mijn broeder Jónathan. Gij waart mij zeer liefelijk; uw liefde was mij wonderlijker dan liefde der vrouwen. (2 Samuel: 1:26).

Dit was geen homosexuele relatie want ze zijn beide getrouwd met een vrouw en volgens je lap tekst was dat niet mogelijk met dan Gods zegen op die relatie. Dit was een gruwel in Gods ogen.

Allebei bi-seksueel?

nee, slechts overweldigd door de liefde....liefde moet je toelaten, iemand van je eigen soort (sekse) begrijp je toch altijd nog beter...trouwen kan ook een statuskwestie zijn geweest, dan kijk je toch met ander ogen naar vrouwen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 jul 2005 06:53

Biedt de Bijbel ruimte aan een duurzame relatie tussen „homoseksueel gerichte mensen in dienende liefde”? Ja, stelt dr. B. Loonstra, christelijk gereformeerd predikant in Emmeloord, in zijn deze week verschenen boekje ”Hij heeft een vriend. Homorelaties in de christelijke gemeente”.
De uitgave is geboren uit „pastorale verlegenheid”, zo schrijft hij. Hoe om te gaan met een gemeentelid dat komt vertellen dat hij, of zij, iemand heeft gevonden van hetzelfde geslacht - en dat vanaf dat moment de zon in hun leven is gaan schijnen? Dat zij samen een leven willen opbouwen in liefde en trouw, analoog aan wat het huwelijk voor heteroseksuelen is? Dat zij nu graag de belijdeniscatechese willen volgen of aan het avondmaal willen (blijven) deelnemen?
Binnen de kerk komen verschillende reacties op deze vraag voor, constateert de predikant, die aangeeft op zoek te zijn naar duidelijkheid. En een voorwaarde voor het scheppen van duidelijkheid is „dat er een klimaat is waarin de problematiek onder ogen wordt gezien.” Zijn boekje (uitg. Boekencentrum, 95 blz.) is bedoeld om „aan het ontstaan van zo’n klimaat bij te dragen en een aanzet tot meer duidelijkheid te geven.” Mede op grond van Paulus’ woorden „Alles is geoorloofd” -door hem getypeerd als het centrum van Paulus’ ethiek- komt dr. Loonstra tot de conclusie dat „homoseksuele relaties in liefde en trouw” geoorloofd zijn. „Immers, als alles geoorloofd is, is ook homoseksuele gemeenschap geoorloofd. Alleen, niet alles is nuttig en opbouwend, en veel werkt verslavend en vormt een belemmering om te leven in de vrijheid. (…) Wanneer er echter integere homoseksuele relaties kunnen bestaan die exclusief en duurzaam zijn en doortrokken van dienende liefde, dan zouden die ook nuttig kunnen zijn voor beide partners, opbouwend binnen de gemeente, en niet gebaseerd op verslavende begeerte. Daarmee zouden ze beantwoorden aan de bedoeling van Gods geboden. De teksten in Romeinen 1:26-27 en 1 Korinthe 6:10 over homoseksuele praktijken staan dan in een ander verband. Die betreffen homoseksuele praktijken waarin schandelijke, schadelijke en verslavende begeerten worden uitgeleefd.”
Maar, zijn homoseksuelen wel in staat om een bevredigende en stabiele samenwoningsrelatie te onderhouden? is de vraag die de Emmeloordse predikant opwerpt. Zijn antwoord luidt bevestigend. Homorelaties die een „intiem, duurzaam en exclusief karakter” dragen, zijn geen uitzondering, stelt hij. En aan zulke relaties zou ruimte gegeven moeten worden binnen de gemeente van Christus. „Het evangelie stelt ons in de vrijheid van het nieuwe leven voor Gods aangezicht. In de gebroken schepping mogen homochristenen op een aangepaste en voorlopige manier in een duurzame relatie de zegeningen van Gods Koninkrijk (zoals verzoening, aanvaarding, gemeenschap, liefde, trouw, dienstbaarheid, vergeving, gastvrijheid) ontvangen, beleven en uitdragen.” Daarbij benadrukt hij wel dat een homorelatie een „noodoplossing” blijft, die „enerzijds veel goeds kan brengen voor beide betrokkenen, maar die anderzijds de vervulling van het huwelijk mist. Een homorelatie is niet gelijkwaardig aan een heterohuwelijk.” Mag een homorelatie kerkelijk worden bevestigd? Nee, stelt dr. Loonstra. „De homorelatie is namelijk geen instelling van God in de Bijbel. Daarom ontbreekt voor de kerken de basis om homorelaties die voor de overheid als huwelijk gelden in de gemeente van Christus als huwelijk te bevestigen.” Dat neemt volgens hem echter niet weg „dat de sociale erkenning en de juridische bescherming van een homorelatie van belang zijn. Daarom doen beide betrokkenen er goed aan hun relatie juridisch te laten beschrijven en in de christelijke gemeente voorbede voor hun leefverband te vragen. In de gemeente wordt dan een zegen over hun verbintenis afgesmeekt.” Kunnen homoparen in aanmerking komen voor adoptie van kinderen? Kijken we naar „het belang van het kind”, dan heeft adoptie door heteroparen de duidelijke voorkeur, schrijft de predikant. Maar: „Stel je voor dat het alternatief is: óf opgroeien in een kindertehuis van de staat in China, waarin het kind liefde tekortkomt, bijna aan zijn lot wordt overgelaten en nooit van het evangelie hoort, óf opgroeien bij een stabiel homopaar in Nederland, waarvan beide partners samen een weg zoeken om Christus te volgen? Voor mij is de keuze dan niet moeilijk.” Een laatste vraag: Kan een homofiel die een relatie heeft ambtsdrager zijn? Dr. Loonstra: „Dat hangt ervan af of de gemeente dat aankan. Als het niet tot opbouw van de gemeente is, moet ervan worden afgezien.” De predikant is zich ervan bewust dat zijn boekje mensen in verwarring kan brengen. Zullen zij die „vanuit een homoseksuele gerichtheid vechten om het leven als vrijgezel in seksuele onthouding vol te houden” niet het gevoel krijgen „door mij in de kou te worden gezet?” „Zij voeren hun strijd in de overtuiging dat God dit van hen vraagt. Ik kom tot de conclusie dat God dat niet onder alle omstandigheden van ieder vraagt. Daardoor kunnen zij zich in hun weerbaarheid aangetast voelen en in verwarring worden gebracht. Tegen hen zeg ik: Het gaat niet om mijn mening. Het gaat om de bedoeling van God. Dat is dan ook waar ik op uit ben: te verstaan wat God ons in zijn Woord wil duidelijk maken.”

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 jul 2005 08:48

aardmannetje schreef:
Invincible schreef:
Memmem schreef:

Allebei bi-seksueel?

nee, slechts overweldigd door de liefde....liefde moet je toelaten, iemand van je eigen soort (sekse) begrijp je toch altijd nog beter...trouwen kan ook een statuskwestie zijn geweest, dan kijk je toch met ander ogen naar vrouwen.

Ik vind dit een hele mooie zin "slechts overweldigd door liefde"

ik kan mijn psyche en mijn lichaam delen met ieder mens, man of vrouw..ik vroeg me af wanneer erotische verlangens een rol gaan spelen in dit contact en waarom...

Kun je erotische verlangens apart zetten?

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 09 jul 2005 09:16

ik vind het wel goed van je jeroen dat je dit hier neer "durft" te zetten!!
maar waarom zou iemand het niet durfen?? het zijn ook gewoon mensen!! en niet anders dan mensen die hetro zijn!! sorry wouik ff kwijt...
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 09 jul 2005 10:54

Zareb schreef:Kun je erotische verlangens apart zetten?

de mate van is meen ik stuurbaar...je kunt ze niet apart zetten, iedere aanraking (zelf handen schudden) zou erotisch kunnen zijn, hierin vind ik dat door aanraking liefde kan worden overgebracht. Overigens een capaciteit waarvoor je beiden moet begrijpen wat je doet. Er zijn mensen die aanraking schuwen, ze zijn er bang voor ( om wat voor reden dan ook) en zullen daarom ook niet zo diep kunnen beleven, er mist vertrouwen. Hoeveel mannen en vrouwen begrijpen het van zichzelf dat het opwinding geeft om intiem (bijvoorbeeld omhelsen) te zijn met iemand (al dan niet vanzelfde sekse) zonder daarbij verward te zijn. Als je aandacht geeft aan die opwinding en er iets mee gaat doen dan kan dat de spanning verminderen. Als je het begrijpt en het niet vreemd vind maar laat bestaan dan heb je iets moois bereikt en het schept vertrouwen. Langzaamaan draait het dan niet meer om de opwinding maar om de intimiteit van het geven van warmte en geborgenheid.
m.i.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 jul 2005 11:12

aardmannetje schreef:

Als je het begrijpt en het niet vreemd vind maar laat bestaan dan heb je iets moois bereikt en het schept vertrouwen. Langzaamaan draait het dan niet meer om de opwinding maar om de intimiteit van het geven van warmte en geborgenheid.
m.i.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 09 jul 2005 11:16

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:

Als je het begrijpt en het niet vreemd vind maar laat bestaan dan heb je iets moois bereikt en het schept vertrouwen. Langzaamaan draait het dan niet meer om de opwinding maar om de intimiteit van het geven van warmte en geborgenheid.
m.i.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

het vraagt denk ik wel zelfkennis, fijngevoeligheid en intelligentie (of wijsheid)

Terug naar “Archief”