Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor marin » 07 jun 2012 09:38

piboel, De vraag is zuiver taalkundig en niet theologisch bedoeld: waarom dient 'eerste dag der week' te prevaleren boven 'één der sabbatten'?

Waarde vragensteller,
Je begrijpt dat met taalkundige kunstgrepen er theologisch een weg in geslagen kan worden die de werkelijkheid opzij kan worden gezet.

Maar toch wordt in het boek Daniel er voor gewaarschuwd dat er een macht zal opkomen die zal menen de tijden en de wet zal doen veranderen voor een bepaalde tijd. Dan.7:25

Het menselijk taalkundig pakket heeft de theologie veranderd in en door menselijke maatstaven, het verzinnen van Gods bedoelingen om de werkelijke rust te vinden om te zetten in menselijke rust-elementen.(Sabbat-Zondag)
Sabbatten, Sabbat namen zijn voor velen een allergie die tot grote hoogten kunnen stijgen je merkt het aan het zuchten op refo-web.

Ik begrijp ook heel goed als Gods Woord spreekt in het lezen en de mens de menselijk maatstaf er in blijft leggen dat de diepten van God in Zijn kennis en de werkelijke Verlossing door Zijn Zoon de mens nooit kan bereiken.
Maar de tegenstander van God zijn “geloofsvisie” de ruimte geeft om Gods Wet te doen verdraaien en het evangelie een andere draai te geven na de maatstaven van de mens.

De tijd zal het leren!!
Laatst gewijzigd door marin op 07 jun 2012 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 07 jun 2012 17:38

schelpje3 schreef:Dat hebben we je al tig keer uitgelegd pitboel, in honderden postings.

O ja?
Ik heb nog nergens gelezen dat Nicea zo'n haat had tegen joden, dat op het vieren van het door Jezus ingestelde avondmaal op de datum van het Pascha, de doodstraf werd gezet.
De gehele kalender werd zelfs aangepast om nooit meer iets gemeen te hebben met die ''afschuwelijke joden''.Weg met ze en nu wij in plaats van Israel, toch?
Augustinus introduceerde de vervangingsleer, met onze eigen besnijdenis in de vorm van de babybesprenkeling en ook de sabbat schoof een dagje op, nu hebben wij ook een sabbat!
Van een ONVERANDERLIJKE God bleef zo weinig over, maar ook daar zal iemand a la Augustinus wel een kinderstemmetje van de buren a la ''neem en lees'' voor ingevoegd hebben.
En toen werd het 1948, de belofte aan de joden komt uit. Ze togen wel degelijk terug naar hun land, en Calvijn , ds Kersten, Augustinus enz bleken het mis te hebben gehad.
En zo zal alles wat in de eeuwen is scheefgegroeid door traditie en vermeende, misplaatste bevindelijkheid door Hem Zelf weer worden hersteld.
Ondanks herhaalde oproepen aan de laatste gemeente, o.a. in Op 3:19 etc, lijkt het er niet op dat ook wij ,ons bekeren van wat onze overleden wijsneuzen ons leerden, ipv wat de bijbel leert.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jun 2012 14:11

@ Schelpje, ik merk helaas telkens weer dat het niet tot elkaar komen ligt in het feit dat ik mij weet gesteld onder het Nieuwe Verbond waar "alle dagen mij gelijk zijn" en dat wij de rust zijn ingegaan voor ever and ever.
En dat jij je waant onder de opdrachten en wetten van het Oude Verbond, ingesteld voor het volk Israël levende onder het Oude Verbond dus voordat de Messias gekruisigd werd.
Want daarmee werd het Oude Verbond vervuld en maakte het plaats voor het verbond voor ons als heidenen.
En dit verbond kent geen wet maar genade en slechts de wet des geloofs van Christus.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jun 2012 14:15

@wilsophie

Ken je ook de tekst dat als gelovigen zich hechten aan een dag en dat doen om/voor de Heer dat dát ook goed is?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jun 2012 14:22

Wilsophie schreef:@ Schelpje, ik merk helaas telkens weer dat het niet tot elkaar komen ligt in het feit dat ik mij weet gesteld onder het Nieuwe Verbond waar "alle dagen mij gelijk zijn" en dat wij de rust zijn ingegaan voor ever and ever.
En dat jij je waant onder de opdrachten en wetten van het Oude Verbond, ingesteld voor het volk Israël levende onder het Oude Verbond dus voordat de Messias gekruisigd werd.
Want daarmee werd het Oude Verbond vervuld en maakte het plaats voor het verbond voor ons als heidenen.
En dit verbond kent geen wet maar genade en slechts de wet des geloofs van Christus.

Wordt er zo gepreekt bij jullie in de gemeente? Continue het verschil tussen het oude en het nieuwe verbond benadrukken?
Alle dagen gelijk, kun je verschillend opvatten
- Het maakt mij niet uit of je op woensdag of vrijdag komt, ik weet amper welke dag het is, omdat ik niet meer werk.
- Alle dagen zijn mij helaas gelijk, want ik lig in het ziekenhuis.
- Alle dagen zijn mij gelijk, ik zou elke dag naar Gods Huis willen gaan voor een samenkomst met de gemeente, helaas, dat kan niet.
- Alle dagen zijn mij gelijk, ik zondig elke dag opnieuw.

In het gewone maatschappelijke leven, zijn niet alle dagen gelijk. We werken 5 dagen, hebben een vrije dag en de zondag.
Dus ik begrijp niet wat het oude of nieuwe verbond hier mee te maken heeft of dat ik anders zou moeten gaan denken.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jun 2012 14:55

@ Schelpje,..
Het gaat er in de Bijbel om dat wij ons hele leven zouden wijden aan de Here God en dat Hij al de dagen van ons leven de Heer is van dat leven.
Ik doe op maandag niet anders dan op zondag.
En met "doen" bedoel ik mijn gerichtheid.
Mijn denken zou Boven zijn waar Christus is, want mijn leven is verborgen bij Christus in God.
Als iemand bijvoorbeeld beweert dat de Gemeente door de Grote Verdrukking gaat dan vind ik het heel belangrijk te beseffen dat wij in Christus zijn en Hij heeft Zijn verdrukking al ondergaan , dat gebeurt niet nog een keer.
En aangezien ik Één Lichaam, of één plant met Hem ben geworden op basis van geloof en wedergeboorte ben ik daar waar Hij ook is.
En dat is niet op zaterdag of zondag, maar dat zijn al de dagen mijns levens zal ik verblijven in het Huis des Heeren.

@Schaapje zeg even welke tekst je bedoelt,dat praat wat makkelijker.
Bijvoorbaat dank!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 12 jun 2012 15:01

Wilsophie schreef:@ Schelpje,..
Het gaat er in de Bijbel om dat wij ons hele leven zouden wijden aan de Here God en dat Hij al de dagen van ons leven de Heer is van dat leven.
Ik doe op maandag niet anders dan op zondag.
En met "doen" bedoel ik mijn gerichtheid.
Mijn denken zou Boven zijn waar Christus is, want mijn leven is verborgen bij Christus in God.
Als iemand bijvoorbeeld beweert dat de Gemeente door de Grote Verdrukking gaat dan vind ik het heel belangrijk te beseffen dat wij in Christus zijn en Hij heeft Zijn verdrukking al ondergaan , dat gebeurt niet nog een keer.
En aangezien ik Één Lichaam, of één plant met Hem ben geworden op basis van geloof en wedergeboorte ben ik daar waar Hij ook is.
En dat is niet op zaterdag of zondag, maar dat zijn al de dagen mijns levens zal ik verblijven in het Huis des Heeren.

Dat begrijp ik wel en dat is ook in je te prijzen, maar ik neem aan dat de gemeente waar jij toe behoort ook niet elke dag een samenkomst belegt.
En ik vind het niet gepast om vanuit de kerk hup, door naar het strand te vliegen, bij wijze van spreken.
Dus is die zondag toch anders dan die andere 6 dagen. Ongeacht of je zelfs naar de kerk gaat of niet.
Ik ken verder die uitdrukkingen die jij gebruikt niet. Eén lichaam en één plant.
En geloof jij dus niet dat er op aarde ooit nog een christenvervolging komt? Ons is geen hemel op aarde beloofd!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jun 2012 15:16

@wilsophie
Rom.14:4-5-6

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jun 2012 15:32

De term dat wij één plant met Hem geworden zijn is toch echt uit de Bijbel en dat wij Zijn Lichaam zijn, dus Zijn leden is ook een Bijbelse term.
Dat gold nooit voor het volk Israël , want dat kon ook niet.
Het gaat nu ook niet over dat begrip, maar meestal kan ik binnen de discussies er niet onderuit dat dat de basis is van onze positie.

Vanochtend was ik op een koffieochtend voor vrouwen in Anna Palauwna in een evangelisatie tent waar wij drie weken mee actief zijn.
En toen werd me weer zo duidelijk dat wij , gelovigen van nà de opstanding en uit de heidenen een geheel andere positie ben als het volk van God en vanavond wordt is er een fotoreportage gepresenteerd over het beloofde land, waarmee ik wil zeggen dat ook de 12 stammen niet hebben afgedaan, maar wel terzijde zijn gezet voor een periode waar God volgens Hand. 15 een volk verzameld voor Zijn Naam uit Jood en heiden en voor hen, dus voor ons gelden nu eenmaal de normen en degeloofswetten van het nieuwe verbond.
En nee er is ons geen hemel op aarde beloofd, maar ook geen hel op aarde.
Ons is beloofd dat wij hemelburgers nu al zijn en dat wij een positie hebben in de hemel in Christus.

Ja er komt zeker een christenvervolging, maar dat betreft de mensen die in de Grote Verdrukking tot geloof komen.
Wij zijn er dan niet meer op aard.
Ons is beloofd dat wij van Godswege niet verzocht worden en als wij verzocht worden dat Hij ons kracht geeft v olgens 1 Kor. 10 vers 13 opdat wij het zouden kunnen dragen, want God zet de verzoeking om in leidzaamheid, of in beproeving.

En wij zijn al veroordeeld, ons oordeel is door Jezus in de dood gebracht dus wij vallen niet meer onder het oordeel.
Wij zijn gezet in Christus. En waar Hij is zijn wij ook.
M.a.w. Als Christus niet meer onder verdrukking danwel het oordeel komt dan wij ook niet.
Psalm 84 zegt zo mooi, dat als wij in het moerbeidal ( weet je dat dat een vijgeboom is?) zijn dat Hij ons de milde regen geeft.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jun 2012 15:40

@ Schaapje Die tekst citeer ik ook steeds op mijn wijze.
Maar ik acht mij niet onder de "zwakken" in het geloof.
Daarom behoor ik bij Paulus, en bij de gelovigen die niets onrein acht in zichzelve (vers 14) . Dus naar het strand gaan op zondag is voor mij persoonlijk niet een onreine daad. Ook op het strand kan en mag ik getuigen zijn van mijn Heiland.

Maar zal de zwakken in het geloof die nog wettisch leven en dat helemaal ter goeder trouw zijn niet veroordelen.
Dat leert Paulus in dit hoofdstuk.
Dus die mensen die zo wettisch menen het goed te doen noemt Paulus zwak en ik zou dat respecteren en dat doe ik ook.

Want Schaapje het gaat niet om aardse dingen : Want het Koninkrijk Gods is niet spijs en drank ( noch de zondagse gebruiken) maar het Koninkrijk is rechtvaardigheid en vrede, namelijk de blijdschap door de Heilige Geest.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 12 jun 2012 15:48

@wilsophie
Waarom schrijf je dat als een gelovige hecht aan de zondag als een rustdag, dat dit wettisch is, dus een zwakke in geloof is wettisch?
Je hebt net kunnen lezen dat als iemand het doet voor de Heer, het goed is.

overigens ga ik ook het bos in, of naar een stil strand op zondag.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 jun 2012 16:39

@ Schaapje, begrijp je niet dat wetten uitsluitend dienen om kinderen in geloof op te voeden? En hoe kan een slaaf meer zijn dan een vrije?

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 12 jun 2012 18:16

Maar Wilsophie hoe versta jij dan de woorden die de Heere Jezus zelf tot Zijn dicipelen gesproken heeft over de einde der tijden en daaraan voorafgaande de grote verdrukking?Ik haal er maar wat even uit: In Mattheus 24:
Vers 9: Alsdan zullen zij U overleveren in verdrukking en zullen U doden en gij zult gehaat worden van alle volken om Mijns Naams wil.
Vers 21 en 22: Wans alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanig niet is geweest van het begin der wereld totnu toe en ook niet zijn zal.
En zo die dagen niet verkort werden, geen vlees zou behouden worden;maar om der uitverkorenen wil zullen die dagen verkort worden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jun 2012 18:21

Goed geformuleerd Mohamed, Paulus zegt dat die de wet nog willen onderhouden, zwak zijn in het geloof. En de wet is voor kinderen.

En natuurlijk keurt Paulus dat niet af, hij was zelf jarenlang onder de wet, en was ervan overtuigd dat hij goed bezig was als "dienaar der wet", maar prijst God, wij zijn vrij van de wet, omdat
genade heerst.

Maar natuurlijk de ene dag boven de andere stellen is niet verkeerd. Maar God verlangt het niet van ons. Als je denkt God te behagen dan zit je mis, want het is tot bevrediging van het vlees, want de wet is gelegd op het vlees.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 jun 2012 18:52

@ Marloes, Mattheus 24 spreekt de Heer uit tegen Zijn discipelen vanaf de Olijfberg. Altijd als Hij spreekt vanaf een berg gaat het over het koninkrijk of over de hemelse dingen. Zie vers 14.
Hier gaat het over de verdrukking die verkort zou zijn over Israël en in die 1260 dagen dus de helft van de 7 jaar komen er gelukkig ook mensen tot geloof.
Over hen zegt de Heer: "Wie volhardt tot het einde ( van de verdrukking) zal zalig worden.
Het zalig worden is dan een ander begrip als het zalig worden op dit moment uit genade, want de genadetijd is voorbij.
Het koninkrijk op aarde zal dan nabij zijn en de gene die weggenomen worden van de aarde zijn altijd de onrechtvaardigen en dat is ook dan het geval en degenen die gelaten ( achtergelaten) worden zullen het koninkrijk binnengaan.
Wij gelovigen uit deze genade bedeling zijn dan al bij de Heer.
Zodra de 2 getuigen op aarde verschijnen als wij er niet meer zijn gaat de klok voor Israël en de overige volkeren weer lopen te beginnen bij die 7 jaar ,uit Daniël 9. En de 70 e week van Daniël begint met de ondertekening van een verbond met de Joodse staat aangaande de positie van Jeruzalem. En ik kan er niet op ingaan maar de Palestijnse staat speelt daar een grote rol in.
Het is een schijnvredesverbond en is ook religieus van aard.
Jeruzalem zal de hoofdstad een daarmee het toneel zijn van zowel een Mohammedaanse als Joodse eredienst.
Halverwege die week...." zal hij het slachtoffer en spijsoffer doen ophouden en over de gruwelijke vleugel zal een verwoester zijn" Dan. 9 vers 27.
En na nog een periode zal Mattheus 24 in werking treden en zal de zon verduisterd worden en de maan zal niet schijnen. Kortom het is duistere nacht. En voor hen die zullen volharden in deze verdrukking zal er uitkomst komen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”