Werken in de zorg... (2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 26 jun 2008 18:18

Ik werk nu als helpende in een verpleeghuis in Zwolle. Zodra er gestart word met de opleiding VIG (bbl) kom ik in aanmerking!
Vorig jaar kon ik er ook al wel mee starten, maar toen waren er nog beaalde dingen die 'weggewerkt' moesten worden;-)

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 27 jun 2008 09:58

christien schreef:
Misschien een briefje maken met leuke uitdrukkingen en of spreuken over privacy, zo´n loesje achtig of zo iets?
Of wat bij ons ook nog wel eens gedaan word, posters maken met een leuke afbeelding en dan idd zo´n spreuk er op. Valt goed op en op een leuke manier. Succes

bedankt voor je idee! leuk!! en MissF: wij hadden het idee om meerdere aanbevelingen te doen, dus we gaan idd ook dieper hoor ;-)
Psalm 25:2 (ber.)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 jun 2008 11:34

Pff, succes Saartje, wat een klus zeker!

Het personeelstekort is nu toch echt erg, op mijn werk. En nu gaan er wéér twee collega's weg. Een paar zijn er weg om de organisatie, maar een paar ook gewoon op privéredenen, en een paar om de agressie. Maarja, aan die laatste twee groepen kan niet zoveel gedaan worden. Agressie is er nu éénmaal.
Dus sta ik in de volgende periode voor meer dan 32 uur ingepland, terwijl ik er 28 werk. Dus dat ga ik niet doen. Ik heb de teamleidster het al een paar keer gewoon gezegd, maar nu had ze 'een paar diensten van jou eraf gehaald hoor Femke'. Ja haha, twee diensten eraf. IN 3 maanden. Ik ben gister voor het eerst een beetje uit mijn slof geschoten en gezegd dat mijn kindje voor alles gaat nu, en dat ik me niet ziek wil werken, want dat past niet bij me, en wil ik niet, en dat ik nu niet meer weet hoe ik mijn grenzen aan moet geven, omdat ze toch niet geaardeerd worden.

Ze zei er amper iets op. Die zorg..... ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 jun 2008 12:07

Even een vraagje aan bejaarden/ziekenzorgers. Ons oma is overleden en 2 dagen later moest haar kamer ontruimd zijn. Is dit normaal? Het personeel vond het ook heel erg, maar het nieuwe beleid in Nederland is zo. Afgelopen zaterdagavond is ze overleden en maandagavond was haar kamer gewoon leeg! Ik vind dit heel erg en hard en eigenlijk niet normaal, hoe is dat bij jullie in de zorg?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 jun 2008 12:19

Het gebeurd idd vaker. 2 dagen vind ik wel erg snel. Woonde ze in een verzorgingshuis of in een verpleeghuis? Verzorgingshuis krijgt men soms wat langer de tijd (dag of 5-6). Eigelijk wel tot 2 dagen na de begrafenis. In een verpleeghuis kan het wel eens sneller zijn.
In een verpleeghuis heb ik wel eens meegemaakt dat een zorgvrager zondag 'savonds overleed en maandag zat er al weer een nieuwe zorgvrager in zijn kamer. Dat was echt niet leuk. Dit was dan wel een uitzondering, omdat de nieuwe zorgvrager een plek op onze groep was toegezegd, terwijl er helemaal geen plek was. De directie had dus 'maar geluk' dat er een ander overleed :wink:
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 27 jun 2008 12:39

pol schreef:Even een vraagje aan bejaarden/ziekenzorgers. Ons oma is overleden en 2 dagen later moest haar kamer ontruimd zijn. Is dit normaal? Het personeel vond het ook heel erg, maar het nieuwe beleid in Nederland is zo. Afgelopen zaterdagavond is ze overleden en maandagavond was haar kamer gewoon leeg! Ik vind dit heel erg en hard en eigenlijk niet normaal, hoe is dat bij jullie in de zorg?

Pol gecondoleerd met het verlies van je oma.

Woonde ze in een verzorgings of verpleeghuis?
In een verzorgingshuis krijgt de familie vaak een week de tijd om de kamer leeg te maken, en als je dat wilt is er in veel huizen de mogelijkheid, om als je doorbetaald dit om te zetten tot een maand.

In een verpleeghuis is het ongeveer 2 a 3 dagen na het overlijden. Dit kan in de meeste gevallen ook omdat er in zo´n kamer toch minder spullen staan dan in een verzorgingshuis. Bij ons is het ook 2 dagen en dat is redelijk vind ik, er word wel eens een uitzondering gemaakt.
Belangrijk vind ik dat familie in alle rust afscheid kan nemen van een familie lid op de eigen kamer, waar iemand als laatste heeft gewoond.

Sterkte

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 27 jun 2008 13:00

Bij ons moet de kamer 2 weken na datum van overlijden leeg zijn en overgedragen worden. Zowel verpleegafdeling als verzorgingshuis.
Ik vind dat al snel, maar vergeleken bij bovenstaande verhalen valt dat nog wel mee dan...
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 27 jun 2008 15:36

Bij ons moeten op de PG, de kamers binnen 24 uur leeg wezen
en in het verz.gedeelte geloof ik een week....

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 jun 2008 18:08

meissie88 schreef:Bij ons moeten op de PG, de kamers binnen 24 uur leeg wezen
en in het verz.gedeelte geloof ik een week....

Wat is de pg? En ik vind het wel heel erg snel hoor. De bewoonster staat nog boven aarde en je moet al haar bezittingen al wegdoen of verdelen, daar staat je hoofd dan toch helemaal niet naar.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 27 jun 2008 18:47

PG is Psycho Geriatrie...oftewel de verpleegafdeling :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 jun 2008 18:55

Ansje schreef:PG is Psycho Geriatrie...oftewel de verpleegafdeling :wink:

het is niet per definitie de verpleegadeling. Je hebt namelijk ook somatische verpleegafdelingen

Edit: nu lees ik pas goed het bericht van meissie :oops: zoals het daar staat lijkt het er idd op dat het de verpleegafdeling is.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 jun 2008 19:23

mw schreef:

het is niet per definitie de verpleegadeling. Je hebt namelijk ook somatische verpleegafdelingen

Edit: nu lees ik pas goed het bericht van meissie :oops: zoals het daar staat lijkt het er idd op dat het de verpleegafdeling is.

Maar die mensen hebben misschien alleen een bed en een kledingkast.
Maar bij oma moest heel haar kamer ontruimd worden. Kasten, stoelen, bed, heel de mikmak eigenlijk.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 jun 2008 20:17

dat is ook echt super snel. Weten jullie de reden ervan?
Misschien moest er een crisisopname in ofzo, en was de crisis kamer vol ofzo...ik noem maar wat.

Maar idd, voor familie is dat echt niet leuk. Maar de zorg is tegenwoordig erg weinig gericht op wat nodig is. In de zorg gaat het ook om keiharde cijfers.

Dan wat anders: wat vinden de verpleeghuismensen van het regeringsbesluit om iedereen een een eenpersoonskamer te geven.

christien
Majoor
Majoor

Berichtdoor christien » 27 jun 2008 20:59

pol schreef:
mw schreef:

Maar bij oma moest heel haar kamer ontruimd worden. Kasten, stoelen, bed, heel de mikmak eigenlijk.

Idd, dit is echt heel snel. is er bv geen mogelijkheid om de overledene op zijn eigen kamer op te baren?
Ik zou het in ieder geval nu of misschien later want ik denk niet dat je hoofd er nu naar staat na vragen waarom dit zo snel was en of dat dit gebruikelijk is. Misschien kan je dit aangeven bij het afsluitende gesprek wat vaak gehouden word ongeveer 4 weken na overlijden.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 28 jun 2008 06:30

christien schreef:
pol schreef:
mw schreef:

Idd, dit is echt heel snel. is er bv geen mogelijkheid om de overledene op zijn eigen kamer op te baren?
Ik zou het in ieder geval nu of misschien later want ik denk niet dat je hoofd er nu naar staat na vragen waarom dit zo snel was en of dat dit gebruikelijk is. Misschien kan je dit aangeven bij het afsluitende gesprek wat vaak gehouden word ongeveer 4 weken na overlijden.

Vorig jaar is dat huis verbouwd en sindsdien is er een ander beleid en dan moet dat zo snel. Het is nb een christelijk tehuis. Het verpleegkundig personeel adviseerde ook om een brief te schrijven naar de directie of wie dan ook, want het is erg schunnig vinden wij. De overledene kon absoluut niet thuis opgebaard worden, die moest van het ene rouwcentrum naar het andere omdat er nergens echt plaats was....
Een paar jaar geleden kon dat nog dat je in het huis bleef tot de dag van je begrafenis. Maar hopelijk komt er toch een ander beleid want dit komt toch erg cru over. Soort op-rot verhaal. Daarom vroegen we ons af of dit overal in Nederland zo is geworden.

Terug naar “Archief”