geweld in games

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 10:14

Dan toch maar Crashday lekker lomp stunten en raggen met auto's net zoals je vroeger in stunts deed, banen bouwen en raggen maar...

Tja die dames zijn wel leuk...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 07 dec 2004 11:11

Om even terug te komen op de aangehaalde onderzoeken;

Hier heb je een duidelijk voorbeeld van een praktisch debat wat je binnen de psychologie (en veel andere gebieden van wetenschap) zo'n beetje overal tegenkomt, het nature-nurture debat. Kort gezegd, wordt de mens in zijn handelen zuiver beinvloed door aangeboren eigenschappen of wordt hij beinvloed door alles wat in zijn omgeving op hem af komt.

De personen die de artikelen hebben geschreven die aangehaald worden zijn blijkbaar aanhanger van de beivloeding door de omgeving. Maar als je uitgaat van beinvloeding door aangeboren eigenschappen, dan zouden games helemaal geen invloed hebben...

@Yael, ik weet wel dat Fifa een voetbalspel is hoor :wink: , ik bedoelde dat scoren in Fifa en scoren in COD wat mij betreft het zelfde is.

Om nog ff een conclusie te trekken; ik ben van mening dat gewelddadige games en films op sommige mensen een negatief effect hebben, nl. de mensen die een aangeboren neiging tot geweld hebben.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Q-Pounder » 07 dec 2004 11:28

Floefloe schreef:Om nog ff een conclusie te trekken; ik ben van mening dat gewelddadige games en films op sommige mensen een negatief effect hebben, nl. de mensen die een aangeboren neiging tot geweld hebben.

Volgens mij was dat ook de conclusie van m'n betoog, meestal zal het goed gaan maar net die paar gasten die er niet tegen kunnen zorgen voor een hoop negatieve berichten. Een soort 'Marokaaneffect' (niets negatiefs, meer een constatering). De vraag is, zouden die gasten ook zijn geflipt door iets anders? Of misschien uit 'zichzelf' maar dan later?

Ook doet de pers vaak negatief. Als mensen van een computerblad op de tv komen worden ze meteen al 'aangevallen' door de presentatoren. Zo geef je ook geen ruimte om gamers hun verhaal te doen.

EDIT: een half uurtje geleden underground 2 gekcoht :).
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2004 12:13

Tja.... gewoon lekker gaan RPG-en.... Dan is het good vs. evil dus nog wel goed te praten...

Overigens kreeg ik op Winter Wonder Rock een flyer van een nieuw spel dat wordt gemaakt, door christelijke mensen: Haven.

Dat maar allemaal gaan spelen? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Q-Pounder
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Q-Pounder » 07 dec 2004 12:57

Eerlijk gezegt geloof ik niet in christelijke games. Het is ook gewoon demoontjes afknallen maar dan brengt de PR het anders.
Vanaf de maan zijn twee dingen te zien; de Chinese muur en mijn Ego.

sela

Berichtdoor sela » 07 dec 2004 13:00

zat pas nog te filosoferen over een game 'de brede en de smalle weg'...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 13:12

Elkaar met auto's de smalle weg op drukken? Hoe zag jij dat zitten? Een soort fellowship-achtig role-playing game waarbij je de christenreis volgt?

sela

Berichtdoor sela » 07 dec 2004 13:15

hoorde pas dat games goed zijn voor je kennis van de geschiedenis...
het boek van john bunyan vergamed.. leek me wel wat.
als missie, met poppetjes of een kruising tussen missies en de sims..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 13:16

Oja, nog iets: ik heb de indruk dat de mensen die vechten in de kroeg en dat soort dingen vaak bijna tegenovergestelde karakters zijn dan de gamers die zich bezighouden met dat soort geweldsspellen. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2004 13:18

jump van steen naar steen over het moeras?
versla de antichrist...
zo zie ik het...

sela

Berichtdoor sela » 07 dec 2004 13:21

tja, zou kunnen, zou me nog moeten verdiepen in de doelgroep...
misschien aragorn tips met z'n terechte reactie

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 11 dec 2004 13:11

Geef mij maar een goed adventure spel...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 dec 2004 13:51

Hm ik ga zo lekker Icewind Dale II lannen :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 11 dec 2004 17:42

PeterD schreef:
Twee psychologen uit Iowa State zijn tot de conclusie gekomen dat games wel degelijk verantwoordelijk zijn voor agressief gedrag. Hoewel het onderzoek niet sluitend is, is er wel bewijs dat spelers agressiever worden.
Vooral het idee dat mensen hebben van "anderen worden misschien beinvloed door geweldadige media, maar ik zeker niet" schijnt niet te kloppen.

Op 20 april 1999 vermoordden Eric Harris en Dylan Klebold op de Columbine High School in Littleton Colorado in de VS 13 mensen en verwonden zij 23 mensen, waarna zij zichzelf van het leven beroofden. Alhoewel het onmogelijk is om de exacte oorzaak van het voorval te achterhalen denkt men aan meerdere factoren. Een van de factoren waarvan men denkt dat deze heeft bijgedragen aan het gedrag is het spelen van geweldadige videogames. Beide jongens waren namelijk fan van het geweldadige spel Doom. Zo had Harris ooit een website met zijn aangepaste versie van Doom, met extra wapens, ammunitie en weerloze mensen. Ook hadden ze tijdens een schoolproject ooit een videofilm gemaakt die overeenkwam met hun aangepaste versie van Doom.
De media beinvloed de levens van mensen. Er theorieen, die erop duiden dat geweldadige videogames een zelfde of misschien zelfs grotere invloed hebben op het gedrag van mensen.

Onderzoek wijst uit dat gewelddadige spellen weldegelijk agressief gedrag kunnen veroorzaken en het lijkt erop dat dat toeneemt omdat de beelden in actie- en horrorspellen steeds realistischer worden.

Waardoor kunnen kinderen agressief worden van gewelddadige spellen?

Identificatie: bij tv speelt dit al een rol. Bij pc-spellen is dit effect nog intensiever, omdat de speler zelf een hoofdfiguur kiest en vanuit dat perspectief door de spelomgeving beweegt en zelf de acties bepaalt en uitvoert.
Opzwepend: beelden, geluiden en acties volgen elkaar in hoog tempo op, de muziek is vaak erg druk. Deze onrust kan na het spelen met een dergelijk computerspel, druk gedrag of impulsief/agressief spel stimuleren.
Afstompen: de extreme beelden van agressie en geweld in de spellen kunnen veroorzaken dat meer alledaags geweld als ‘niet erg’ afgedaan wordt. Eigen agressief gedrag kan daarmee verkeerd ingeschat worden (ergere gevolgen dan ‘gepland’).
Frustratie: in computerspellen wordt veel gewerkt met beloningssystemen: hogere niveaus (‘levels’) halen, gevechten winnen levert extra levens op en zo meer. Maar als het hogere niveau niet behaald wordt of het gevecht niet gewonnen, dan kan dat leiden tot frustratiegevoelens. Zeker als het een aantal keren achter elkaar niet helemaal goed gaat.

Me dunkt het is genoeg zo. Laat die rommel maar genoeglijk in de vuilnisbak zakken...

Ja en Marilyn Manson was ook schuldig aan de Columbine Highschool slachtpartij, ga toch weg man. Dat is de grootste onzin. mensen die moorden zijn zelf psychisch instabiel of zwak of wat dan ook, dit komt niet door games m.i.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 11 dec 2004 18:19

Dit is een moeilijk onderwerp, maar ik denk dat een ieder het voor zichzelf moet weten.

Ik persoonlijk speel geen geweldadige games meer, waar je echt iemand neerknalt enzo. Ik heb een tijdje Call of Duty United Offensive online gespeeld en geestelijk raakte ik in die periode in een diep dal. Toen ik dat merkte ben ik er meteen mee gestopt, dus voor mij heeft het een verkeerde invloed op mn geestelijk leven en als ik dan moet kiezen tussen dat spel en God, dan heb ik de keus snel gespeeld. Ik heb wel een passie om te gamen, en ben dus nu maar overgestapt op The Settlers II lekker oud en strategisch, wordt wel in gemoord, maar dat is niet het hoofddoel van het spel m.i.

God Bless,

Tijn
Laat je leiden door Hem!

Terug naar “Archief”