Open "brief" aan zoekers naar de Waarheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 12:00

Weet je wat ik niet snap? Optimatus probeerd telkens de sfeer goed te maken door ons bij bepaalde punten te bepalen, een soort regelement waar we ons aan moeten houden. Zou snel hij dat doet, word hij dood gegooid met kritiek door bepaalde individuen die denken dat het woord waarheid absoluut is. Iedereen heeft zijn of haar waarheid, maar deze individuen komen direct met een paar zorgvuldig geselecteerde bijbelteksten om de hoek om de schrijven van deze eerlijke en open brief de mond te snoeren. Ik vind niets verfoeielijker dan het (ver/ont)krachten van Bijbelteksten.

Ik ben het met Optimatus eens, we moeten een sociale controle instellen, iedereen geloofd op een andere manier, demonisering komt hier inderdaad vaak voor, ook met betrekking tot anders gelovigen, net alsof wij beter zijn. Je kunt elkaar met hel en verdoemenis dreigen, zowel direct als indirect maar dat is gewoon echt fout, doe dat gewoon niet.

Ik en vast nog wat anderen werden pas door een bepaald individu uitgemaakt voor antinomianen wat ik mij toch tenzeerste aantrek.

dank u.
Laatst gewijzigd door Raido op 06 dec 2004 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 06 dec 2004 12:02

Het hele probleem is niet de toon waarin dingen tegen elkaar worden gezegd; die mag best scherp en hard zijn, zolang er maar wordt beargumenteerd en er wederzijds respect is.

Het probleem is dat discussies tot in het oneindige worden gevoerd, omdat men nu eenmaal niet wil rusten voor men elkaar van zijn/of haar gelijk heeft overtuigd. Dát is het probleem.

Jas mag (binnen de grenzen van het fatsoenlijke) van mij best zeggen wat 'ie van welke dominee dan ook vindt, als hij daar tenminste steekhoudende argumenten aan koppelt waaróm hij dat vindt.

Het punt is dat je een discussie gewoon moet stoppen, als je merkt dat je het principieel niet eens kunt worden. Daarin schieten de deelnemers maar ook de moderators mijns inziens dikwijls te kort. Op het moment namelijk dat alles is gezegd, maar alleen nog het gelijk moet worden gehaald, loopt een discussie vaak totaal uit de hand. De moderators zouden dan moeten ingrijpen. Daarmee zou een hoop onnodig en onbedoeld gescheld worden voorkomen...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 06 dec 2004 12:03

En nu maar hopen, omdat we het met optimatus eens zijn, dat er dan verandering in hoopt te komen! want om elke keer weer een topic (of zoiets dergelijks) te gaan openen om te laten blijken dat we niet op een normale manier kunnen discussieren met elkaar lijkt me ook een beetj erg onzinnig!!!

(y)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 dec 2004 12:19

Ik had niet verwacht een dergelijke storm aan reacties te ontketenen, het was in elk geval niet de bedoeling. Wel ben ik blij dat ik met mijn kritiek op geschreeuw niet alleen sta, ik had het namelijk behoorlijk gehad. In de Refobliek en in de Slowchat is het over het algemeen heel gezellig met mensen te kletsen over van alles en nog wat zonder dat er allerhande scheldkanonades worden gelost. Waarom hier dan niet?

Religie raakt mensen tot in het diepst van hun wezen. Dat is mooi, want aan oppervlakkigheid hebben we in dit land meer dan genoeg. Helaas is het zo dat bepaalde individuen met een iets te groot gevoel voor eigenwaarde menen net zo lang te moeten schieten tot hun omgeving ofwel bevend op de bodem kruipt om hun gelijk te geven of de discussie heeft verlaten. Dat vind ik walgelijk. Ik - even voor mijzelve alleen sprekend - ben niet van plan om mijn eigen geloof door dergelijke mensen te laten annexeren. Het is MIJN geloof en MIJN relatie met de drievuldig God + Vader, + Zoon en + Heilige Geest.

Discussie is prima, dat houdt mijn geloof steeds onder een kritisch licht. Maar ik heb de indruk dat ik met atheïstische en zoekende vrienden met meer respect wordt benaderd dan door medechristenen. Ik had gehoopt dat de tijd van godsdienstoorlogen stilaan wel voorbij zou zijn geweest.

Gelukkig, en dat schreef ik ook op het forum "Refoweb", zijn er vele toffe mensen hier in deze web-community. Ik ga niet weer alle namen noemen, maar ook hier geldt: wie de schoen past, trekke hem aan. Daarom was ik niet van plan me door een stel fanatici te laten wegjagen. Ik capituleer niet voor fanatici.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 dec 2004 12:34

eens d:)b
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 dec 2004 13:43

Ik reageer op de algemene toon die ik hier proef, dus ik quote niemand, dan voelt ook niemand zich aangevallen :wink:

Laten we alsjeblieft niet in een: "ik vind", "ik ben van mening dat", "ik denk"-cultuur vervallen. Fundeer wat je zegt, trek conclusies, maar je eigen mening doet niet ter zake. Het gaat om feiten, bij religie gaat het om: wat staat er in de Bijbel. En wanneer het over interpreteren gaat, leg dan uit waarom je interpreteert zoals je interpreteert.

Nog een paar opmerkingen:
- Zeg waar het op staat. Als meneer X huppeldepup zegt, in de Bijbel staat: het is niet huppeldepup, dan schrijf je gewoon: meneer X spreekt de waarheid niet.
- Veroordeel de dwaling, maar probeer de dwaler voor Christus te winnen.
- Heb respect voor de mensen, maar spaar een onbijbelse opvatting niet.

Van hakken met een botte bijl wordt je moe en je tegenstander lijdt onnodig pijn. Het Woord is echter niet bot, maar vlijmscherp, scherper dan een tweesnijdend scherp zwaard. Hanteer het Woord, daarmee worden vijanden van Christus geveld.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 dec 2004 14:21

eens Optimatus!

liefde en eerlijkheid nederigheid moet bovenaan staan in discussies
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 dec 2004 14:30

Misschien dat liefde voor de ander ook wel eens kan betekenen dat je onuitstaanbaar scherp bent.

Een liefdevolle reactie is iets anders dan een liefelijke reactie...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 dec 2004 14:31

TheKeimpe schreef:Misschien dat liefde voor de ander ook wel eens kan betekenen dat je onuitstaanbaar scherp bent.

Een liefdevolle reactie is iets anders dan een liefelijke reactie...

jep!

ik zelf heb het nodig om hard aangesproken te worden op sommige punten in mijn leven! En ik ben blij als mensen mij in liefde daar op wijzen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 dec 2004 15:47

Optimatus schreef:Religie raakt mensen tot in het diepst van hun wezen. Dat is mooi, want aan oppervlakkigheid hebben we in dit land meer dan genoeg. Helaas is het zo dat bepaalde individuen met een iets te groot gevoel voor eigenwaarde menen net zo lang te moeten schieten tot hun omgeving ofwel bevend op de bodem kruipt om hun gelijk te geven of de discussie heeft verlaten. Dat vind ik walgelijk. Ik - even voor mijzelve alleen sprekend - ben niet van plan om mijn eigen geloof door dergelijke mensen te laten annexeren. Het is MIJN geloof en MIJN relatie met de drievuldig God + Vader, + Zoon en + Heilige Geest.

Realiseer je je dat dit dus ook voor die anderen geldt, die het niet met je eens zijn? Overigens heb ik je al gezegd dat ik de manier waarop je dit topic hebt geopend verre van kies vind. Ik vind het zelfs achterbaks. Zeg gewoon in mijn gezicht wat je van me denkt, maar kom niet met zo'n schijnheilig inleidend praatje waardoor het lijkt alsof iedereen het zich aan kan trekken, en vervolgens mij een pb sturen dat dit speciaal voor mij bestemd is.
Dat soort heimelijkheid, daar walg ik van. Scherpe woordenwisselingen heb ik in elk geval veel liever dan dit soort geniepigheden. En niemand kan mij hier beschuldigen van oneerlijkheid, want ik windt er geen doekjes om, wat ik bedoel, ik praat niet met alle winden mee en ik hoef ook niet aardig gevonden te worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2004 15:54

En zo wij, wie de schoen past trekke hem aan. Je bent echt niet de enigste die eerlijk is en niet aardig hoeft gevonden worden, Optimatus is dat dus ook. En ik inprincipie ook, natuurlijk was jij het die mijn voor antinomiaan uitmaakte ik wil je daar nog even op wijzen dat je mensen snel veroordeeld, dat moest ik even kwijt.

Ik roep dan ook iedereen op om elkaar te respecteren met hun geloofuiting en hun ervaringen met het Goddelijke of het Satanische, iedereen heeft zijn eigen ervaring en niets is bij iedereen het zelfde. We kunnen wel elkaars heilige huisjes in trappen, de ramen in gooien en elkaar dood gooien met Bijbelteksten die vaker te onpas dan te pas worden aangehaald, vast ook door mij, omdat ik Zijn woord niet altijd begrijp. Heb daar dan ook alsjeblief respect voor, dat hier mensen zijn die het allemaal niet zien, heb respect voor anders denkenden en mensen die God anders zien..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2004 16:12

jas schreef:
Optimatus schreef:Religie raakt mensen tot in het diepst van hun wezen. Dat is mooi, want aan oppervlakkigheid hebben we in dit land meer dan genoeg. Helaas is het zo dat bepaalde individuen met een iets te groot gevoel voor eigenwaarde menen net zo lang te moeten schieten tot hun omgeving ofwel bevend op de bodem kruipt om hun gelijk te geven of de discussie heeft verlaten. Dat vind ik walgelijk. Ik - even voor mijzelve alleen sprekend - ben niet van plan om mijn eigen geloof door dergelijke mensen te laten annexeren. Het is MIJN geloof en MIJN relatie met de drievuldig God + Vader, + Zoon en + Heilige Geest.

Realiseer je je dat dit dus ook voor die anderen geldt, die het niet met je eens zijn? Overigens heb ik je al gezegd dat ik de manier waarop je dit topic hebt geopend verre van kies vind. Ik vind het zelfs achterbaks. Zeg gewoon in mijn gezicht wat je van me denkt, maar kom niet met zo'n schijnheilig inleidend praatje waardoor het lijkt alsof iedereen het zich aan kan trekken, en vervolgens mij een pb sturen dat dit speciaal voor mij bestemd is.
Dat soort heimelijkheid, daar walg ik van. Scherpe woordenwisselingen heb ik in elk geval veel liever dan dit soort geniepigheden. En niemand kan mij hier beschuldigen van oneerlijkheid, want ik windt er geen doekjes om, wat ik bedoel, ik praat niet met alle winden mee en ik hoef ook niet aardig gevonden te worden.

Wat is je probleem. Hij bedoelt niet alleen jou maar meerdere mensen.... en hij zegt dit hier op dit forum, in dit topic, overduidelijk, niet geniepig, niet achter je rug om maar gewoon recht in je gezicht. Dat wil je toch? Wat is dan je probleem.... Wees blij dat hij het gewoon eerlijk en duidelijk hier naar voren brengt.

En je moet niet constant anderen dingen verwijten... maar als anderen jou eens iets verwijten je op je teentjes getrapt voelen.... jij hebt hier ook een hoop mensen uitgemaakt voor remonstrant, antichrist en weet ik veel wat.... Jou manier van discussieren is regelmatig vervelend, kwetsend, verwijtend en veroordelend.... dus steek eens de hand in eigen boezem in plaats van gelijk anderen wat te verwijten.

Soms lijkt het niet alsof jij alles goed doet en anderen alles fout... zo breng je het een beetje... en dat vind ik niet lekker praten...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 dec 2004 16:59

Marnix schreef:
jas schreef:

Wat is je probleem. Hij bedoelt niet alleen jou maar meerdere mensen.... en hij zegt dit hier op dit forum, in dit topic, overduidelijk, niet geniepig, niet achter je rug om maar gewoon recht in je gezicht. Dat wil je toch? Wat is dan je probleem.... Wees blij dat hij het gewoon eerlijk en duidelijk hier naar voren brengt.

En je moet niet constant anderen dingen verwijten... maar als anderen jou eens iets verwijten je op je teentjes getrapt voelen.... jij hebt hier ook een hoop mensen uitgemaakt voor remonstrant, antichrist en weet ik veel wat.... Jou manier van discussieren is regelmatig vervelend, kwetsend, verwijtend en veroordelend.... dus steek eens de hand in eigen boezem in plaats van gelijk anderen wat te verwijten.

Soms lijkt het niet alsof jij alles goed doet en anderen alles fout... zo breng je het een beetje... en dat vind ik niet lekker praten...

Het maakt me niet uit als iemand mij iets verwijt, maar niet achter mijn rug om. Niet eerst hier een zgn. alg. oproep doen en dan mij een pb sturen met een link hierheen met de opmerking dat deze schoen mij precies past. Verder, ik verwijt niemand iets hier die een christelijke leer brengt. Dat ik zoveel mensen iets verwijt, zegt iets over het christelijk gehalte van de stellingen die hier geponeerd worden. En verder begrijp ik niet waarom je het erg vindt om remonstrants genoemd te worden terwijl je dat ook bent. Er is toch niets mis mee om de dingen bij hun naam te noemen? Je mag tegen mij erg fel zijn, graag zelfs, maar blijf wel eerlijk en beargumenteer je beschuldigingen. Doe ik ook.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Collateral

Berichtdoor Collateral » 06 dec 2004 17:32

Laten we proberen onszelf in de ander te verplaatsen. Laten we ons verder op een aardige manier uitdukken. Aardig gevonden willen worden is trouwens geen zonde zolang je daarmee geen concessies doet aan je eigen mening. En natuurlijk hoeft niemand te capituleren wanneer iemand zich onaardig gedraagt. Gun hem/haar het recht van vrije meningsuiting, probeer sterk in je schoenen te staan, dan doet schelden geen pijn. Het is maar een mens die die onaardige dingen zegt, en mensen kunnen nu eenmaal onaardige dingen zeggen uit onwetendheid. Deal with it.

jas schreef:Het maakt me niet uit als iemand mij iets verwijt, maar niet achter mijn rug om. Niet eerst hier een zgn. alg. oproep doen en dan mij een pb sturen met een link hierheen met de opmerking dat deze schoen mij precies past.

Ik zou hier niet te zwaar aan tillen. Ik denk dat Optimatus meerdere mensen, maar jou in het bijzonder bedoelde. Dat hij jou een PB heeft gestuurd, komt, naar ik aanneem, omdat hij jou op dit topic wilde wijzen. 'Achter je rug om' vind ik dat in ieder geval niet; dat zou het pas zijn als hij iedereen PB's stuurt over jou terwijl jij daar niets van weet, o.i.d.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 dec 2004 18:21

Collateral heeft prima verwoord wat ik bedoelde. Jas is inderdaad een van de mensen waar ik op doelde. Me dunkt dat het netjes was om jou, Jas, even te attenderen op het bestaan van dit topic. Er lopen meer mensen rond die jouw wijze van discussiëren hanteren, maar ik heb jou er persoonlijk op aangesproken omdat ik al eens met jou in discussie was geraakt. Ik had van een collega-organist op dat punt toch wel enig begrip verwacht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”