Marnix schreef:Hm, wat ik me dan afvraag:
Wat heeft het voor mij voor zin om het Pessachfeest te vieren? Ik hoor niet bij het volk Israel, het oude verbondsvolk. Mijn volk is niet uit egypte bevrijd. Ik hoor puur bij het nieuwe verbond, wat sinds Jezus dood en opstanding er is, waar ook de niet-israelieten in delen.
Wat is dan het nut van het Pessachfeest voor mij?
Als ik een messiasbelijdende Jood was zou ik dit wel heel waardevol vinden, en ik vind het goed als ze op zo'n manier het Pessachfeest vieren.
Voor mij heeft het echter geen extra waarde en daarom vier ik alleen het avondmaal, waarbij een stukje brood en een slokje wijn puur symbolisch zijn... ter nagedachtenis aan Hem.
Beste Marnix,
Gelijk ik reeds aanhaalde wat Paulos schreef:
“Zuivert dan de ouden dzoeme - zuurdesem uit, opdat u een nieuw deeg zijn mag, gelijk u ongezuurd bent. Want ook ons Pascha is voor ons geslacht: Masjiach. Zo dan laat ons feest houden, niet in de oude zuurdesem, noch in de zuurdesem van kwaadheid en boosheid, maar in de ongezuurde broden van oprechtheid en waarheid” (1 Kor.5:7,8)
Pascha is Aramees voor Pesach! Het is de naam van het het lam dat men moest slachten op 14 nisan na het dagelijkse mincha (15:00) offer, voordat het nacht (avond, ongeveer 18:30u, dus slachten der Pesachoffers was ongeveer tussen 15:30 en 18:30u) werd. Pesach betekent "overschrijdings"-offer. Paulos betrekt dit op Jesjoea en Jesjoea Zelf verbond reeds een deel van de sederritus met zichzelf.
Jesjoea is volgen Sjaoel dus het Pascha voor ons geslacht. Maar als er echt werd bedoeld dat Hij echt exact dezelfde functie heeft vervuld als het Pessach, dan zou de besnijdenis een voorwaarde hebben moeten zijn om aan Hem deel te nemen. Een letterlijk Pessach is voor het moment. Jesjoe'a's offer voor altijd. De lammeren werden tussen de avonden geslacht. Jesjoea werd niet op dezelfde wijze gedood, is niet een voorgeschreven in het eerste levensjaar zijnd geitebokje of schapenrammetje. Geen letterlijk dier. Deze offers wijzen naar hem, en hebben betrekking op Hem, zijn echter niet exact hetzelfde, want ze duurde als eerder gezegd voor het moment, de nacht dat de verdelger langs ging in Egypte en de huizen oversloeg en later ter gedachtenis, maar zo streng dat het niet houden met kareth, afsnijden [van het vol Jiesrael] bestraft kon worden. Jesjoea is overdag op andere wijze gedood, waarschijnlijk 1 dag later, want Matth., Luk. en Mark. beschrijven dat Hij met zijn talmidiem seder hield en overdag erna pas gedood werd, terwijl de tijd voor het Pessach uiteraard aan de seder vooraf gaat. Joh. zou een ander tijdstip kunnen aanwijzen, maar dan zullen we een moeilijke keuze moeten maken. Er zijn wel allerlei theorien om het te verzoenen, maar ik vindt ze niet bevredigend.
Al met al: wat let gelovigen vanwege Zijn offer dat hij met de avond voor Zijn sterven reeds naar voren bracht, wat let gelovigen uit de volken om dan, op die avond juist de matsa te breken en de wijn rond te delen. Wat let gelovigen, verlost uit het land van afgoderij en slavernij, op weg naar het beloofde koninklijke status in de hemel, ende herlijke toekomst op de arde, zich te oefenen in het Koningsmaal, voor de bruiloft een feit zal zijn? Het draait immers niet enkel om Pessach in de gebruikelijke zin.
Wanneer de gelovigen uit de volken op die data weer rekening houden met Pesach en Jesjoea, dan hebben ze weer een deel van het Roomse juk afgeschud, want die hebben de data voor Pessach eind 2e eeuw bedongen!
Sam